Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
C_____3
NY MEDLEM

Registrera restid utanför arbetstid i Visma Utlägg

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2021-10-05 10:22 )
Status: Ny

Vi har kört med Visma Resa & Utlägg men ska nu övergå till Visma Utlägg. En av våra säljare har nu återkopplat till mig att det inte finns stöd för att registrera restid utanför arbetstid, vilket man kan göra i Visma Resa & Utlägg. Vi använder även Visma Lön Anställd men det saknas även där funktion för att registrera restid. Hur har ni tänkt att vi ska få med detta vid lönekörning utan manuell handpåläggning!

9 Kommentarer
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2021-09-17 10:15 )

Hej @C_____3 !

Tack för att du skriver in!

Precis som du säger finns i dagsläget inte någon funktion för att registrera restid utanför arbetstid i Visma Utlägg, så jag tar och flyttar din tråd över till vår idéflik där vi hanterar önskemål som ni användare skriver in. Vi kommer att kika på din idé och se över hur möjligheterna för implementering ser ut framåt. Du nämner också att det inte finns som funktion i Visma Lön Anställd och det stämmer också. Visma Lön Anställd är en tjänst som används för att registrera arbetstid och frånvaro, därav finns ingen möjlighet att registrera restid i just den tjänsten. 

Om du har några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig här i tråden. Annars återkommer vi med en uppdatering kring ditt önskemål i Visma Utlägg så snart som möjligt. 

Önskar dig en fin helg!

/Agnes 

MalinHolmstrom
NY MEDLEM

Kan man inte registrera restid i Visma Utlägg??

Vi har tidigare använt Visma Resa & Utlägg för att registrera restid, milersättning och traktamente.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Malin,

Jag tolkar dig som om du tänker på restid utanför arbetstid och det är inget vi har stöd för i Visma Utlägg som tjänsten ser ut idag. Dock är detta något som vi har tagit vidare som ett förbättringsförslag till våra utvecklare och jag kommer att flytta din tråd till det befintliga önskemålet. 

Tills vidare kan du hantera detta manuellt i Visma Lön 300/600 med lönearterna 1186 - Restidsersättning vardag eller 1187 - Restidsersättning helg

Tack för att du hörde av dig!

Tinna

MalinHolmstrom
NY MEDLEM

Ok, det känns konstigt att man tar bort den möjligheten.

Det kunde man i det gamla programmet. Även om jag hantera detta manuellt, så behöver jag ju veta när den anställda har haft restid utanför sin arbetstid. Har ni någon tanke på hur man nu ska kunna hantera det?

Linda H
UTFORSKARE

Hej, skulle det fungera om man lägger upp en utläggskod som heter Restid Vardag och gör ett utlägg med samma namn och kopplar löneart 1186 till den och den anställda lägger in antal? Jag vet att utlägg kräver kvitto, men man kan ju ta ett foto på skrivbordet........

MalinHolmstrom
NY MEDLEM

Det känns som mer komplicerat än att registrera restiden manuellt.

Tycker fortfarande att det är konstigt att man tar bort något som funnit tidigare. Jag är glad att jag inte har så många anställda som får restidsersättning, men tänker på dem som har betydligt fler anställda att hantera.

Ewa2020
NY MEDLEM

Ja, jag undrar det samma. Detta behövs lösas i förrgår........

Mia___23
NY MEDLEM

Förstår inte hur man kan ta bort en så viktig funktion när man byter från ett system till ett nyare.! Borde vara en självklarhet att ha minst samma funktioner som fanns i det gamla systemet ska finnas i ett nytt, innan man tar bort det gamla programmet. De flesta kollektivavtal har restidsersättning till de anställda.

Det är bra att ny skapar nytt på nya plattformar men ni kan ju inte försämra för användarna.

Dags att ni börjar titta på helheten innan ni börjar utveckla era system och att de ska vara användarvänliga.

Är tyvärr inte bara i Resa Utlägg som man ser brister i era program. Förstår att ni inte kan tillfredsställa alla med sina önskemål men att försämra funktioner är riktigt dåligt planerat. Det blir inte särskilt användarvänligt. Programmen ska underlätta arbetet - inte göra så att man får införa manuella hanteringar.

Jag hoppas verkligen att detta har högst prioritet hos er och att ni kan komma ut med en tidsplan så vi vet hur länge vi måste dubbelarbeta.

Anna__1
NY MEDLEM

Instämmer med ovan, det är katastrof att inte längre ha lösning för restid utanför arbetstid utan att vi ska behöva lägga in detta för hand på lönebesked.