Jag skulle gärna vilja använda Visma Lön600 för utbetalning av löner för Svenska kyrkan men konstaterar att det inte verkar vara möjligt att använda decimaler när antalet semesterdagar räknas ner. Svenska kyrkan har väldigt många arbetsgivare eftersom varje pastorat anställer präst, diakon/pedagog kyrkomusiker, vaktmästare och övrig församlingspersonal.
Dessutom skulle det behövas tre decimaler i inställningarna för semestertillägg eftersom svenska kyrkan har 0,605 % i semestertillägg vilket blir avrundat till 0,61 % när man försöker lägga in det i semestervillkor.
I Svenska kyrkans kollektivavtal används bruttosemesterdagar och många arbetar deltid intermittent med schema som ofta innefattar helgdagar, dvs veckoarbetstid för heltid om 38,25 h. Ett schema kan se ut så här 7,65 h per dag torsdag, fredag och söndag för en 60 %-tig tjänst, dvs 22,95 h per vecka. Jag behöver kunna lägga in att en person har semester endast på söndagen och då ska det kosta 1,66 semesterdag enligt en semesterkoefficient i avtalet (5/3=1,66). Visma lön 600 medger endast att semester räknas i hela dagar och därmed blir det omöjligt att ens med manuell beräkning använda Visma lön 600 för löneberäkningar i Svenska kyrkan.
Motsvarande koefficienter finns för beräkning av sjukfrånvaro men där tänker jag att det ändå skulle gå att hantera. En dags sjukavdrag ska beräknas utifrån antalet dagar i månaden och utifrån antalet arbetsdagar per vecka så att den person ovan som arbetar tre dagar per vecka får ett sjukavdrag per dag i oktober med månadslönen/31*koefficienten 2,33 (dvs 7/3). Där ska inte antalet dagar vara något annat än det antalet sjukdagar den anställde skulle arbetat men däremot ska löneavdraget påverkas av koefficienten.