Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Skicka lönebesked för attest till kund. GDPR - Lön 300/600

Status: Genomförd
Lönebesked för attest; vi på byrån skickar lönebesked för attest till våra kunder via email. När vi fått det laddas lönebeskeden upp på Mitt Lönebesked till de anställda. Har Visma någon liknande lösning/ portal som alla lönebesked kan laddas upp på så att kunden kan se dem? Mvh Anna
65 Kommentarer
NY MEDLEM

Vår byrå har också stort behov av en sådan funktion. Hur tänker Visma kring detta?

Med vänlig hälsning Jenny

NY MEDLEM
Jag letar också efter ett bra sätt att hantera detta.
NY MEDLEM
Kommer vi få något svar från Visma? Vore bra att veta om det finns en plan, annars får jag börja söka en annan lösning för den hanteringen.
NY MEDLEM
Vi som byrå behöver också få svar på detta och det inom kort!
Jag tycker Visma Lön ligger lite efter i GDPR hanteringen. För det är svårt för oss som byrå att göra anpassningar när vi inte vet vad ni på Visma kommer att göra för förändringar. Vi behöver bli informerade. Annars måste vi hitta på andra lösningar för att följa den nya lagen.
NY MEDLEM
Det är väl bara att byrån och kunden kommer överens om att använda samma molntjänst. Om det inte redan är så att byrån eller kunden kan dela ut en mapp på sin server via t ex Windows Fjärrskrivbord. Ingen av metoderna räknas som e-post.
ANSTÄLLD
Hej!
Under våren kommer vi inte ha stöd för att kunna skicka lönebesked för attest innan utbetalning. Vår rekommendation idag är att använda Visma Stämpla där din kund kan attestera tidrapporter innan utbetalning.

GDPR är en stor och viktig fråga för oss på Visma. Vi arbetar för fullt med att anpassa våra program till GDPR.
En viktig punkt är hur de anställda ska se sina lönebesked. Distributionen av lönebesked bör inte ske via mejl framöver utan via brev eller ännu bättre med webbtjänsten Mitt Lönebesked och appen Min Lön
Vi kommer GDPR säkra Mitt Lönebesked och appen Min Lön med säker inloggning. Detta för att fullt stödja processen för känslig information. Utveckling pågår.

Här har vi samlat information om GDPR
NY MEDLEM

Hej, jag ställer en fråga här för jag misstänker att flera redovisningsbyråer står inför samma dilemma. Vi skickar lönespecarna för attest men eftersom vi inte får maila ut dem längre så får vi tänka annorlunda. Det finns molntjänster, har någon några tips kring det? Om man nu laddar upp listorna där så att kunden får listorna, måste vi ju även skicka ett mail med summorna till kunden för vi vill se att de godkänner dessa? Hur tänker ni andra? Tips?

NY MEDLEM
Vi står inför samma dilemma och frågeställning. Så jag följer också era tips, tack.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontrollista och banklista i och med GDPR.

Idag mailar vi kontrollista till vissa kunder för godkännande av lönerna vi upprättat, innan vi skickar lönebeskeden till deras anställda. Hur kan vi lösa det framöver, när vi inte kommer kunna maila kontrollistan fr o m maj? Likaså med banklistan, som vi idag mailar till de kunder som sköter utbetalningarna själva. Har ni några idéer?
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Attestera lönebesked - Lön.

Hej, 
Vi skickar preliminära lönebesked för attest till arbetsgivaren (arbetar på en byrå). Detta har gjorts per mail innan. Men nu kommer vi behöva ha ett annat sätt för dem att attestera. Hur kommer ni att möta detta behov? 
NY MEDLEM
Vi har samma problem.
NY MEDLEM
Jag får känslan och uppfattningen om att vi är många med samma bekymmer. Även vi behöver ha en lösning för attest från kund. I dagsläget kan jag enbart komma på lösningen att ladda upp filer för tittmöjlighet på någon form av server där kund samt byrå kan se filerna. Det är dock inte optimalt, på långa vägar då kunden inte kan kommentera eller godkänna direkt i dokumentet vilket medför att vi som leverantör inte kan "garantera" att kunden godkänner på "rätt" version av lönekörningen om korrigeringar har uppstått. 

Jag får också känslan av att visma inte riktigt är klara med en lösning där men känner att det börjar brinna lite då detta ska sjösättas för oss alla den 25e maj.

Hoppas på indo om ämnet från Visma inom snarast! 
NY MEDLEM

Behöver också en lösning! Skickar ju "allt" med mail idag..

Om jag förstått det rätt ska man inte använda vilka molntjänster som helst, om man nu letar lösningen där, bör finnas inom Europa och lyda under samma lagstiftning för att vara okej...

NY MEDLEM
På GDPR-kurs vi gick på så svarade juristen att det är inga problem att fortsätta maila t ex lönespecifikationer  bara man väljer att kryptera mailet.
NY MEDLEM
Hej - har ni som byrå kommit på någon bra lösning på detta? tips mottages tacksamt.
/Mia
CONTENT PRODUCER
Hej!

Tack för att ni har lyft frågan om att skicka lönebeskeden för attest! Vi håller på att kika på olika tekniska lösningar för att kunna lösa det här åt er som redovisningsbyråer och lönekonsulter men även löneadministratörer på företaget. Jag lovar att uppdatera tråden när jag vet mer.

Gällande att mejla lönespecifikationer så har jag inte hittat svart på vitt att det är förbjudet men det kräver som sagt kryptering.

/Anna
NY MEDLEM
Som jag fattat det behöver man inte gå så långt som till kryptering. Det räcker med att personuppgifterna tas bort och ersätts med ett alias.

Anställningsnumret är väl ett alldeles ypperligt alias. Så om Visma gör en ny lönebeskedsmall där löntagarens namn, adress och bankkontonr är borta så har vi en godkänd fil att skicka för attest. Arbetsgivarens lista över anställningsnummer blir då dennes "krypteringsnyckel".

OBS Denna anonymisering räcker dock inte för utskick till den anställde. Mottagarens e-postadress skvallrar alltför mycket om identiteten.
NY MEDLEM
Ja. det enklaste rju att använda ett webb-baserat löneprogram där kunden har egen inloggning. Vi gör det på några kunder och där finns ju inte detta problemet. Men Visma 600 är ju ett bra löneprogram som vi gärna vill fortsätta att jobba i - så det är önskvärt om ni kan hitta en lösning på detta. 
Så småningom kanske t.o.m ett webbaserat Visma 600 !!
NY MEDLEM

Jobbar idag med attest på pappersutskrift av lönespecifikationer, vill också gärna komma ifrån att behöva skriva/lämna ut. Skulle det finnas möjlighet att attestera systemet skulle det underlätta och ta bort massor av pappershantering!

NY MEDLEM
Hej, Vi på byrån skickar också lönespecarna via mejl för attest. Vi skickar både lönespecar och banklistor via mejl. Skulle också behöva ha en bra lösning på hur vi ska göra framöver.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontrollistor när GDPR införts.

Hur löser man att ägarna/cheferna/vd:ar kan läsa och kontrollera lönerna innan utbetalning vid införandet av GDPR? Jag har alltid mailat en sådan tidigare innan utbetalning, men där finns ju en massa personuppgifter, så jag vet inte om jag kan det när nya lagen har trätt i kraft?
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Banklistor samt preliminära lönebesked.

Undrar om banklistor för utbetalning av lön samt preliminära lönebesked för godkännande kommer att kunna skickas på ett säkert sätt enl GDPR från Visma lön 600?
NY MEDLEM
Inloggning via bankid är önskvärt och även att kunna skicka lönebeskeden till Kivra, men ännu viktigare är att man ska kunna skicka lönebeskeden på attest där rätt person kan logga in - innan man lägger upp dom till respektive person på Mitt lönebesked. Det räcker inte med att attestanten ska gå in i Visma stämpla som jag läste någonstans. Det är ett program som många i övrigt inte behöver och det finns ju mer än frånvaro som registreras på ett lönebesked som måste attesteras.
NY MEDLEM
Jag har också alltid gjort så och jag vet inte hur jag ska lösa det nu nästa månad. Och det är inte bara att de ska kontrollera lönerna innan utbetalning, många betalar också ut själva och då mailar jag utbetalningslistan, som ju också innehåller personuppgifter. Hur löser man det? Det börjar bli bråttom nu!
NY MEDLEM
Angående problemet med att skicka preliminära specer och dylikt för attest efter införandet av GDPR, skulle det inte vara möjligt att införa en lösenordsfunktion på de pdf-filer som löneprogrammet skapar?
NY MEDLEM
Den lösningen har vi också funderat på. Jag tipsade Vismas i supportchatten, men fick till svar att det inte fanns några planer på att göra några ändringar i Visma Lön. Men då hade det gått att skicka lönespecar "anonymt" för godkännande till arbetsgivare. Det hade verkligen underlättat.
NY MEDLEM
Har ni kunnat kommit med en lösning gällande detta problem?
Vad jag vet så ska ett produktionsmöte ägt rum i mitten av april för en produktutveckling för att lösa just det här problemet och om 10 dagar behövs en  lösning finnas, hur har det gått?
NY MEDLEM
Väntar också på en lösning!
NY MEDLEM
Vi väntar också på en lösning och denna gång måste det vara en fungerande lösning. Jag tycker det är lite surt att Visma är så sena med sina lösningar. Vi har vetat om att detta kommer i 2 års tid nu. Varför vänta in i det sista?
NY MEDLEM
Ett luftigt "officiellt" svar för en månad sedan. Vad händer nu? inga uppdateringar alls. Besvikelse. 
NY MEDLEM
Håller givetvis med övriga skribenter i tråden... Vad händer i frågan? Hur får vi ut lönespecifikationerna för attest innan de skickas (i app eller krypterat mail) till de anställda.4 dagar kvar till gdpr...
NY MEDLEM
Det har kommit många förslag i både den här tråden och andra. Ett försök till sammanfattning:

1. Fortsätt som vanligt, men kryptera e-posten. Har man Microsoft Outlook gör man så här: https://support.office.com/sv-se/article/kryptera-e-postmeddelanden-373339cb-bf1a-4509-b296-802a39d8...
  2. Förse de bifogade filerna med lösenord. (Hinner inte leta fram länkar, men det borde gå om man skriver ut med pdf-skrivare. Det går åtminstone när man skannar.)
  3. Gör lönebeskeden anonyma. Men eftersom Visma bara tog bort bankkontot i "GDPR-versionen" måste du själv rolla över namn och adress och därefter skanna. Mottagaren identifierar lönebeskeden med hjälp av anställningsnumret.
  4. Ge arbetsgivaren lösenord till en utdelad mapp på din dator (eller server). Där kan de granska lönebeskeden eller ladda hem dem.
  5. Be arbetsgivaren om lösenord till en utdelad mapp på dennes server där du kan leverera det som ska attesteras.
  6. Kom överens om att använda en gemensam molntjänst. Till exempel Dropbox.
  7. Lägg attesten i förarbetet i stället (tidrapporter, ledighetsansökningar anställningsbevis, uppsägningar mm). Är ju smartare även av andra skäl. Man slipper göra om lönebeskeden om allt är rätt från början.
  8. Skicka materialet med budbil.

Gemensamt för alla till buds stående metoder är att ansvaret ligger på dig och inte på Visma.
NY MEDLEM
Jovisst är det mitt ansvar. Precis som det är att räkna ut lönerna. Men meningen med att köpa ett löneprogram är ju att man ska få hjälp och stöd i processen. Det gäller både själva löneberäkningarna och kringrutiner som att skicka lönebesked och få attestering. 
NY MEDLEM
Håller helt med lunek. Du kan ju lägga till en punkt på din summering - byta till annat löneprogram som anpassar GDPR för sina kunder. Sen kan du stryka punk 6 för dropbox är inte godkänt av datainspektionen.
NY MEDLEM
Mia K, varför får man inte använda tex dropbox? Är det samma regel med google drive? Var har du sett denna info ? 
NY MEDLEM
Enl vad jag har förstått så är det lika osäkert som skicka mejl. Lätt att hacka sin in i programmet. Inget program som är godkänt av datainspektionen, tyvärr.
Det har varit en punkt på de GDPR kurser som jag har fått på. Dock har Office365 något som ska vara säkert. Dock har jag inte testat det. Ni får kolla med någon som säljer Office 365 för mer info.
NY MEDLEM
Vad jag förstått så måste företaget/molnet/servern vara i Europa för att lyda under samma lagstiftning, GDPR som en orsak också.
CONTENT PRODUCER
Hej!

Skulle vilja göra en uppdatering i den här tråden:
Vi har en lösning för attestering via ett av våra systerbolag. Tjänsten heter Visma Sign där du skickar upp filer och därefter väljer vem/vilka som ska attestera/signera filen.

Eftersom att tjänsten idag inte är helt integrerad med våra produkter och vi skulle vilja ha din feedback på upplevelsen vill vi att du kommenterar på detta inlägget om du är intresserad av att testa den här lösningen.
(det räcker att du skriver "Jag vill" eller liknande så kontaktar vi dig).

/Anna
NY MEDLEM
Jag är intresserad. 
NY MEDLEM
Jag vill!
NY MEDLEM
Jag testar gärna.
NY MEDLEM
Jag vill
NY MEDLEM
Jag vill gärna testa.
NY MEDLEM