Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Underlag för periodiserad lönekostnad

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-01-11 10:55 )
Status: Ny

Det som är synd är ju att, så vitt jag vet, inga löneprogram skapar underlag för en korrekt bokning av en korrekt periodiserad lönekostnad. Visst kan man pyssla med det själv men det är otroligt lätt att göra fel. Och som sagt, den kund jag hade var väldigt nogsam med att periodisera alla sina kostnader löpande men insåg även att krånglet med att periodisera lönerna inte var värt det. Även om tretton anställdas påverkan på semestermånaden och månaden efter gav väldigt tokiga siffror.  Det borde ju inte vara reketforskning att få fram dessa underlag ur systemet som ett alternativ till traditionell bokning. Fast det är klart, i eEkonomi så har man ju inte ens koll på semesterlöneskulden i den s.k lönemodulen...

2 Kommentarer
UTFORSKARE

Mig veterligen är det inte något löneprogram som klarar av att hantera periodisering av löner. Vet bara att Hogia har ett system för att få ut en bokning på semesterlöneskulden månadsvis där hänsyn tas till den verkliga förändringen istället för som det är i Visma att en preliminär beräkning görs med en procentsats. Det ger en stor felmarginal om man inte tänker på att semesterlöneskulden påverkas bakåt vid förändring av den fasta månadslönen.

Därav så använder jag ett formulär som jag gjort i excel där jag kan göra beräkningar på de lönedelar som avser föregående månad och en korrekt justering av semesterskulden. Nu är vi ju ett litet företag med endast 9 anställda och 7 styrelseledamöter och förändringen görs endast i samband med kvartalsrapportering. Har man flera anställda och vill göra det månadsvis så blir det ju ett större jobb att lägga ner.

Samma här, så vitt jag vet gör inget löneprogram den hanteringen, vilket är rätt märkligt då det "bara" är en fråga om att dela upp lönehanteringen i fler journaler. Och då en del företag kan ha både timavlönade och månadsavlönade så är det ju bäst om det görs i programmet. Man får en bokföringsorder där man bokar upp löne- och avgiftskostnaden på den månad som dom avser och sedan en som avser själva betalningen. Konton finns ju redan i kontoplan för hantering av löneskulden. Märkligt framförallt nu när många sitter och periodiserar allt skit utan tanke på om det ger effekt. Har varit med om väldigt periodiseringar av försäkringar och annat men man har då t.ex. inte bokad någon lageromföring löpande. Inte ens en ungefärlig vilket är rätt beklämmande. Och i just handel så har man ofta många anställda, både tim och heltid. Där är ju lönekostnadens påverkan väldigt stor och då framförallt under semesterperioder då det blir helt koko.... märkligt som sagt..