Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Utdelning ägare och KU 31 - Lön 300/600

Status: Genomförd
Hej!

Upptäckte precis att Vismas löneprogram inte hanterar utdelning till ägare. Hur är det möjligt? Hogias löneprogram hanterar detta utmärkt.

Skulle kännas tryggt med ett program som hanterar detta automatiskt istället för att som idag sköta detta manuellt vid arbetsgivardeklaration och kontrolluppgift.

Är detta något ni jobbar på?

Med vänlig hälsning
Marie
60 Kommentarer
NY MEDLEM
Hej Marie!

Det finns i löneprogrammet en löneart som heter 1405 - Ränta och utdelning (30% skatteavdrag) som du kan använda. Denna löneartens belopp hamnar på ruta 85 på Arbetsgivardeklarationen.
Vi hanterar däremot idag inte kontrolluppgiften utan detta får man sköta manuellt.

Jag lägger in som ett önskemål att vi även ska hantera kontrolluppgiften i programmet och vi har med oss önskemålet i diskussioner om framtida förändringar av löneprogrammet.
NY MEDLEM
Kan ngn lämna förslag på löneart i Lön600 som gör att det kommer med på kontrolluppgiften.

This reply was created from a merged topic originally titled
Aktieutdelning fåmansbolag.
NY MEDLEM
Hej!
En liknande frågeställning fanns redan tidigare i forumet så jag slår ihop de trådarna och hoppas att du finner svaret här.
NY MEDLEM
Hej Malin!

Tack för ditt svar men för utdelning är det 20% skatteavdrag.
Blir svårt att ändra det från 30% när rutan är gråmarkerad.

Hur gör jag?

Hälsn
Marie
NY MEDLEM
Hej,

Vi får vidare titta på möjligheten att införa en löneart som gör 20% skatteavdrag.
NY MEDLEM
Önskar möjlighet att själv kunna bestämma skattesatsen (som är hårdkodad i dagens läge) vid registering av utdelning/ränta (löneart 1405) då den inte alltid är 30 % utan även 20 % vid vissa tillfällen. Registerar man skattesatsen manuellt hamnar skatten på fel ruta i arbetsgivardeklarationen (den ska hamna i ruta 85+86).

Utdelning ränta i Lön 300/600.
NY MEDLEM
Hej!
Liknande önskemål fanns redan i en annan tråd så jag lägger till dina tankar där också. Tack för att du framförde dem till oss!
Vi gör utbetalningar som skall skall kopplas till ruta 85 & 86 i Arbetsdeklarationen.
Support säger att Lön 600 inte stödjer detta.
Jag vill skapa en löneart som är kopplad till ruta 85 och en löneart som är kopplad till ruta 86. Väldigt konstigt att man inte kan göra utbetalningar av ett sånt art utan att korrigera Arbetsgivardeklarationen manuellt.

Fel i Arbetsgivardeklarationen.
NY MEDLEM
Hej!
Liknande tankar fanns i en annan tråd så jag slår ihop dem för att samla allt på ett ställe. Detta har förts vidare till vår utvecklingsavdelning som ser över möjligheterna att införa en ändring till kommande versioner.
Ser att jag inte är ensam om problemet. Ser också att det finns en användbar löneart men tyvärr blir skattesatsen då fel, 30 % och vid manuell hantering får man fel ändå då skatten inte hamnar i rätt ruta.
NY MEDLEM
Ja det är rätt uppfattat, så är det i dagsläget.
Men som sagt, utvecklingsavdelningen är informerad och tittar vidare på det.
NY MEDLEM
Saknar löneart med 20 % skatt för Utdelning (2/3 x 30%,för användare med sparad utdelning) Vet att fler önskat detta, ringt om detta tidagare och den kringvägen som angavs med andra lönearter angavs inte som bra.

saknar lönart för 20% skatt.
NY MEDLEM
Hej! Det vore jättbra om man kunde lägga upp utdelning, räntor och hyresersättningar till fåmansföretagare i löneprogrammet för att sedan kunna göra kontrolluppgiften i programmet

Utdelning, räntor och hyresersättningar i löneprogrammet.
NY MEDLEM
Hej, jag har ett 30-tal kunder som jag ska lämna kontrolluppgift för aktieutdelning och ränteinkomst (med avdragen skatt). Hittills har jag använt Skatteverkets program som man laddar ner varje år, men finns det inget smidigare sätt via era program? I ert skatteprogram finns det ju en blankett för kontrolluppgift för aktieutdelning har jag sett, men denna ploppar upp när man gör deklarationerna i maj, och då skulle den ju varit inlämnad för länge sen (31 januari). Bättre att ha någon funktion i löneprogrammet, så man lämnar även dessa kontrolluppgifter när man lämnar årliga kontrolluppgifter löner. Obs att vid aktieutdelning till fåmansdelägare ska man INTE deklarera 20% avdragen skatt på arbetsgivardeklarationen, utan man betalar ut hela aktieutdelningen till aktieägaren som själv sen sköter ev inbetalning av skatt till sitt privata skattekonto, och på kontrolluppgiften skriver man bara beloppet på aktieutdelningen i sin helhet (se SKV373, utgåva 26, sid 27). När det gäller räntor ska man dock dra 30% skatt och deklarera det i arbetsgivardeklarationen månaden efter (precis som med lön), och lämna uppgift på kontrolluppgift om både ränteinkomst och inbetald skatt.
NY MEDLEM
Varför kan jag inte välja blankett KU31 när det gäller rapportering till Skatteverket om någon haft en utdelning under året?

Blankett KU31 - Lön 300/600.
NY MEDLEM
Hej!
Löneprogrammet har idag enbart stöd för blankett KU10.
Önskemål om att införa stöd för utdelning i programmet fanns i en befintlig tråd så jag lägger till dina tankar där.
NY MEDLEM
Utdelning KU31.

Hej, Vill klaga på att det inte går att göra underlag för utdelning och räntor i KU. I en redovisningsbyrå där det redan är tight om tiden är detta katastrofalt för oss och ett enormt merarbete. Vänligen uppgradera en version och lägg till tills nästa år. Tack och bock på förhand//Lena
NY MEDLEM
De flesta kommentarer här är ju ett år gamla, varför görs inget?? Ett så stort löneprogram och så fungerar inte det fullt ut! KU 20, 25 o 31 behöver kunna göras direkt i programmet. Och skattesatsen behöver kunna styras till 20 % inte vara fast vid 30 % Snälla utveckla programmet nu!
NY MEDLEM
Kontrolluppgift KU20 & KU31.

Har lönearter med info om kontrolluppgift KU20 & KU31 (löneart 1405)?
Men kan jag få dessat kontrolluppgifter från Lön 600 eller måste jag trots allt ta fram uppgifterna från respektive anställd och göra en manuell separat kontrolluppgift på detta?
NY MEDLEM
Hej,

Ser att det är ett svar från Visma som är ett år gammalt med att det för tillfället inte finns men hur är det nu? Kommer det bli en förändring till 2014 års avslut?
NY MEDLEM
Hej!

Vi har med oss önskemålet om lönearten med 20 procent skatteavdrag till kommande versioner.

För tillfället är det inte aktuellt att införa KU20, KU 35 och KU31 i löneprogrammet. Dessa uppgifter kan du däremot få fram på papper i Visma Skatt.

Tack för att ni visar vad ni efterfrågar i programmet här på forumet. Era synpunkter är viktiga för oss även om vi inte kan införa det ni önskar på direkten.
NY MEDLEM
KU20 och anda Kontrolluppgifter.

Vid lån från aktieägare till företaget så ska ju företaget betala ränta.
Vår revisor har sagt att jag ska lägga in räntan i löneprogrammet
(löneart 1405) och när året är slut så ska jag få ut en KU20 på räntan.

Jag pratade nyss med er support och fick då veta att det inte automatiskt kommer ut en KU20 när man gör kontrolluppgifterna vid årsslut. Hon sa att jag själv måste komma ihåg detta och hämta en KU20-blankett från Skatteverket.
Varför kan ni inte ordna så att den kommer upp på samma sätt som den vanliga KU? Det skulle vara väldigt bra när ni ändå har en löneart för ränteutdelning.
Samma sak skulle jag även önska med andra KU (tex KU31) som ska kopplas mot någon av era lönearter.
Jag är orolig att jag kommer missa detta vid årsslut om jag inte får ut rätt KU eller ens får en hint om det i samband med att de andra KU skrivs ut.
NY MEDLEM
Instämmer återigen med föregående talare!
NY MEDLEM
Jag håller helt och hållet med om att det skulle underlätta en hel del för vårt arbete.
Programmen är till för att hjälpa oss och påminna... annars kan vi fortsätta att jobba med små påminnelselappar överallt så att man inte glömmer. 🙂
Tycker dock att det är väldigt märkligt att man inte har infört detta tidigare I programmet....
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette KU31 utdelning ägare.

Det känns som merjobb att skicka kontrolluppgifter på fler sätt när man faktiskt har ett löneprogram för kontrolluppgifterna. Det borde i kontrolluppgiftsläget gå att skapa blanketten KU31 och föra in utdelning för aktieägare. Det är en vanlig kontrolluppgift och borde kunna gå tillsammans med företagets övriga KU-blanketter.
NY MEDLEM
Tacksam att fler skriver om detta så att Visma kan förstå att detta bör man åtgärda snarast! Fick tipset med skatteprogrammet, men då blev det på papper, och det hjälper ju inte oss som gör det åt olika kunder. Det måste gå att skicka via fil!!
NY MEDLEM
Ja och när man som jag har flera ägare per bolag så blir det även en fil per kontrolluppgift...merjobb!
NY MEDLEM

Hej!

Tack för era önskemål om att vi ska införa stöd för KU31 - Kontrolluppgift - Utdelning m.m. på delägarrätter i Visma Lön 300/600.

Det är inte aktuellt för oss att införa stöd för ytterligare kontrolluppgifter i löneprogrammet för tillfället utan vi har valt att fokusera på andra förändringar.

Era önskemål är viktiga i planeringen av vad som kommer att göras i programmet så ni som önskar denna förändringen får gärna gilla denna idéen för att vi ska se hur stor efterfrågan är från er kunder.

NY MEDLEM

Visma!

Kolla gärna upp hur skatteverket tänker framöver, min uppfattning är att de håller på att ändra en del saker angående just detta tills nästa år. De kanske kommer att ha ett smidigare sätt att skicka in det på framöver??

NY MEDLEM
Det skulle underlätta mycket om funktionen fanns i ett så bra lönesystem för övrigt.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Varför kan man bara få KU10 och inte andra kontrolluppgifter som ex KU31?.
NY MEDLEM
Det skulle underlätta mycket om KU31 och KU20 fanns i löneprogrammet. Dvs att företagsuppgifter och personuppgifter finns ifyllt, och sen fyller man själv i utdelning, skatt mm. Och gör en gemensam filöverföring till SKV. Även om SKV gör förändringar till nästa år vad gäller förbättrad filöverföring och manuell registrering via e-tjänst (enl. deras infoblad) så är det just det manuella som tar tid och som man vill undvika i möjligaste mån. Och eftersom januari är en "busy" månad för alla i redovisningsbranschen och vi jobbar med många kunder, skulle det underlätta mycket om KU31 och KU20 fanns i Visma Lön 600.
NY MEDLEM
När man laddar ner kontrolluppgiftsprogrammet från skatteverket så kan man välja att föra över alla uppgifter från föregående år, när det gäller företagen och aktuella personnummer. Underlättar ju en del.
NY MEDLEM
Absolut, och det gör man såklart (2013 kraschade min dator, så för KU 2013 fick jag lägga in allt på nytt ändå. Men i år funkade det). Men det är ändå smidigare att slippa jobba i två program. Och får man nya kunder ska allt läggas in på två ställen.
Det känns inte som det borde vara jättesvårt heller att få till i Visma Lön. Och vår input hjälper ju till för att de ska veta vad som efterfrågas.
NY MEDLEM
Jag vet, det fallerade för mig också ett år och det är irriterande.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontrolluppgift utdelningar.

Eftersom Skatteverket slutat med sitt KUprogram behövs ett program för att registrera kontrolluppgifter för utdelningar och exportera till Skatteverket. Nu får man mata in allt för hand hos Skatteverket och det finns ingen möjlighet att få en sammanställning per kund så att man kan kolla att allt blivit rätt.

Hälsningar

Louise
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette KU31.

När kommer Visma Lön 600 hantera KU31?
NY MEDLEM
Vet inte om vi tillhör undantagen i att vi behandlar utdelning via lönesystemet och därmed förväntar oss att få med det på KU och arbetsgivardeklaration. Om vi inte är ett undantag så är detta väl en uppenbar måste-funktion att ha med i programmet?

Som det fungerar nu behöver vi hålla reda på detta manuellt, eller köpa något av de andra löneprogrammen som hanterar detta, t.ex. BL Administrations i övrigt enkla löneprogram. Och om vi gör det manuellt, måste vi då inte göra KU manuellt eller kan vi skicka in KU10or för alla anställda i en bunt och sedan gå in i BL Administration och skapa KU31 och skicka in för utdelningarna i en annan bunt? Blir det fel på sammanställningen då?

Har ni på Visma stängt dörren för detta? Håller ni på att utveckla ett annat löneprogram som vi kan gå över till snart, och därför inte utvecklar detta längre? Är det en stor sak att lägga till en lönart som kopplar till rätt rutor på arbetsgivardekalrationen (med 20% skatteavdrag) eller låta oss får möjligheten att skapa en sådan löneart? Är det en stor sak att lägga till de KU som efterfrågas?
NY MEDLEM
Huvudregeln enligt Skatteverkets anvisningar är att inte betala in skatt på en delägares aktieutdelning via arbetsgivardeklarationen. Så att blanda in löneprogrammet i detta är ingen vits med, enligt vad jag kan tycka. Huvudregeln är att utbetala aktieutdelningen i sin helhet till aktieägaren och sen låta honom sköta inbetalningen av denna privata kapitalskatt själv till sitt privata skattekonto när det blir dags.
NY MEDLEM
Har tidigare skrivit ungefär samma sak men kvarnarna maler lååångsamt på sina ställen...
NY MEDLEM
Kontrolluppgiften poppar upp i Visma Skatt Proffs i samband med att man gör delägarens deklaration. Lite sent kanske... Kontrolluppgiften ska vara inne 31 januari och inkomstdeklarationen i maj.
NY MEDLEM
Hmm...
Vår princip är att underlätta för kunden och för många blir det krångligt att komma ihåg att de nästa år ska betala extra skatt i sin inkomstdeklaration. Det rör sig ju ofta också om höga belopp, så misstag kan bli kostsamma.

I vilket fall som borde vi väl erbjudas möjligheten?
NY MEDLEM
Självklart får ni det... även kontrolluppgift vore då bra, om utdelningen ändå ska vara med i löneprogrammet...
NY MEDLEM
Amen!
NY MEDLEM

Ni behöver inte vara otrevliga, om ni inte trivs på jobbet så byt...

NY MEDLEM
Vet inte om det var mig du syftade på, för i så fall missförstod du nog mig Ann-Catrin. Det var ett Amen som i kyrkan - ett medhåll i det du sade.

Sedan är jag starkt kritisk till att ett så pass kostsamt program saknar dessa (i mina ögon) grundläggande funktioner och att de inte adresseras. Men jag hoppas att jag lyfter fram den kritiken utan att vara otrevlig.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette KU31 i VISMA LÖN?.

Finns det några planer på att införa KU31 i Visma Lön. Borde vara en självklarhet då det finns mångder av små företag som skulle behöva denna funktion.
NY MEDLEM
Som det är nu får man mata in alla kontrolluppgifter en och  en hos Skatteverket, dessutom får man inget sammandrag så man kan kontrollera totalsumman av kontrolluppgifterna.
Absolut behöves en sådan funktion i Visma lön.
CHAMPION
Jag har tappat räkningen på kunder som frågar efter detta..

MVH

Kenneth
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Utdelning KU31.

Hur kan man svara Om tillräckligt många kunder önskar denna funktionen i löneprogrammen så är det något vi ska titta på. Frågan har dykt upp under många år och svaren är detsamma: Vi har inte för avsikt att utveckla den punkten. Jag anser att vi är många som vill ha den funktionen och som sagt fungerar i Hoogia och andra system.