Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Koppla ordernummer/refrens till swish

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2021-06-08 09:43 )
Status: Ny

Hej

Jag har supersvåra att stämma av de försäljningar som görs via webbshoppen och de betalningar på swish som kommer in. 

Jag har en kund som ex säljer en produkt till flera kunder samma dag via webbshoppen och de kunder väljer att betala med swish. I eEkonomi så bokförs ju dessa kundfakturor som "inbetalda" samt bokas om till förväntad inbetalning av swish. 

När kunden gör betalningen så kan det vara en annan person som gör swishen än den som är beställaren. När denna gör själva betalningen då i swish så anger den ingen referens eller liknande. Hur ska jag kunna match rätt betalning med rätt beställning när ingen referens finns.

Är det bara jag som har detta problem?

Ett allternativ är ju att ni i ert system lägger till en referens i betalningen som är samma som finns i eekonomi senare för att kunna matcha dessa betalningar!

4 Kommentarer
My Janhall
MODERATOR

Hejsan! 

Som jag jag tolkar ditt inlägg är detta ett problem när den som swishar inte är samma person som den som står för köpet i webshopen, eftersom namnen då blir olika på bekräftelsen och i betalningsinformationen. Den lösningen jag kan rekommendera idag är egentligen att man lägger till en textrad eller eventuellt en Banner i sin webbshop som förklarar att man vid swish-betalning vill ha en viss referens, om det tillexempel ska vara beställarens namn eller ett ordernummer.

Jag måste erkänna dock att jag inte är helt med på vad du menar när du skrev att vi i vårt system ska lägga till en referens till betalningen, jag tänker ju att den kommer från banken och är inget vi styr över, ändrar eller vet vad det ska vara för referens. Jag kanske missuppfattar och du får gärna förtydliga så kanske jag eventuellt kan ta det med mig som ett önskemål framåt. 🙂 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/My 

(uppdaterad av Jocke - JP Ekonomiservice ‎2021-06-07 15:54 )

Hej

Jo när kunden gör en betalning i webshopen och väljer betalningsmetod swish. Den ber då om att man ska fylla i sinna uppgifter.

Vid betalningen sen så öppnar man swish appen och godkänner betalningen. 

Problemet är att om ex 10st gör en beställning på samma summa varav 5st beställer i någon annans namn och swishar själva, ex Anna gör beställningen i Johans namn. Anna gör swishen vilket betyder att betalningen står i Annas namn men beställningen i Johans. 

Om vi har flera sådana transaktioner samma dag så är det omöjligt att veta vilken betalning som hör till vilken beställning. Om då enbart 4st gör betalningen och den femte inte så kan man ju omöjligt veta vem som inte betalt för beställningen. 

De vi menar är att man skulle ex kunna få med från webbshoppen ordernummer eller faktura nummer i själva swish betalningen. 

Hoppas du förstår bättre då...

My Janhall
MODERATOR

Hej igen! 

Då är jag med dig. 🙂
Den lösningen vi har är den jag gett i mitt svar ovan men jag kommer självklart kunna lyfta ditt egna förslag vidare. Jag flyttar din tråd till Idéer till Visma Webshop så kommer vi se över ditt önskemål och återkomma när vi vet mer framåt. 

/My 

Har talat med swish handel och de svarar så här angende detta. 

Skärmavbild 2021-06-09 kl. 13.05.54.png