Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Bankkoppling för löner, skatter & kostnadsersättningar - eEkonomi

Status: Utvärderar
Jag funderar på att skaffa bankkoppling till min bank (DanskeBank). Har förstått att man kan göra överförning av fakturabetalningar.
Men hur fungerar det med "vanliga" överföringar som inte är baserade på fakturor.
- kostnadsersättning till privat konto
- löneutbetalning
- skatteinbetalning till SKV
- ...

Kan även dessa läggas in i eEkonomi och sedan överföras via bankintegrationen?

Om jag ska investera i en bankkoppling vill jag verkligen att jag ska slippa så mycket av banken som möjligt...

/ Erik
7 Kommentarer
NY MEDLEM
Du pekar på ett behov som jag också efterlyst!  Idag fungerar bara fakturabetalning (förutsatt att du loggar in på banken efter någon timme och godkänner filöverföringen). 
SKulle också önska att man direkt från Visma kunde utföra löneutbetalning och också registrera överföring till skattekontot. 
Den strörsta fördelen med bankkopplingen är att alla rörelser på kontot matchas med Visma så att banksaldo stämmer när du gör bokslut. I övrigt finns mycket att önska

COMMUNITY MANAGER
Hej Erik! 

Precis som LeifBjermer är inne på så är det bara leverantörsfakturor som förs över till banken. 
Självklart finns det andra betalningar som man vill kunna skicka via fil eller via direktintegration till banken för att företagslivet ska vara så enkelt som möjligt. Jag tar med mig ditt förbättringsförslag. 
NY MEDLEM
Perfekt. Ser fram emot att slippa banken så mycket det bara går....
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar
 
NY MEDLEM
Lönedelen verkar vara på gång men jag vill lobba för interaktionen med Skatteverket. Jag har tidigare föreslagit att Skatteverket skall hanteras mera som en leverantör. Detta är ett moment som är gemensamt för samtliga era kunder och det är otroligt eftersatt med hur många moment som helst. Bara en sådan sak som att den rekommenderade metoden för betalningar till Skatteverket skall initieras på bankkontot istället för i redovisningsprogrammet känns väldigt konstigt. Preliminärskatt: Preliminärskatten borde fyllas i EN gång i ett fält i eEkonomi, sedan borde det vara klart. Detta borde sedan resultera i tolv bankhändelser och tolv redovisningsposter utspritt över året och skickas iväg som betalningsuppdrag till banken. Idag kräver detta *minst* 24 steg (då är jag snäll och har inte räknat med inloggningen till banken eller godkännandet av de tolv banktransaktionerna) Moms: När momsredovisningen är klar så vill jag att detta skall generera ett betalningsuppdrag till "leverantören" Skatteverket som sedan godkänns i banken. Jag vill inte logga in i banken, skriva ner beloppet från momsredovisningen samt OCR till SKV och sedan godkänna detta. *Bonus* vore om även filen kan skickas till SKV, men förstår att det är en process som ni inte har full kontroll över.
UTFORSKARE

Om du lägger upp SKV som en leverantör, kan du skapa 12 fakturor för företagets preliminärskatt med olika betaldag och skicka iväg dessa till banken via en betalfil; banken hålla ordning på betalningsdagarna.

 

Samma förfarande kan du göra med moms, AGA och personalskatten också, men då får du skapa en faktura per månad. Jag har gjort så väldigt många gånger. Fungerar mycket bra.

 

Redovisningsfilerna till SKV lägger jag gladeligen in själv, för man måste ju gå in i alla fall där och kolla att skattekontot stämmer en gång i månaden.

 

De där (halv)automatiska bankkopplingarna och kassa- och bankhändelser har jag inget för. Det är bättre att hålla full koll själv än att låta ett program köra sitt eget race genom räkenskapsåret.

 

Mvh Lena

NY MEDLEM
Jag tror att vi har väldigt olika syn på hur man vill jobba. Jag ser ingen som helst fördel med att göra en sak 12 gånger när man kan göra den en gång. Vidare så finns det problem med nuvarande upplägg om man har Skatteverket som leverantör då man måste man ange OCR-nummer varje gång, trots att det ALDRIG ändras, samt att det blir dumt med fakturanummer då det är samma som OCR-nummer (vilket ALDRIG ändras, som jag nyss påpekade). Jag vet att OCR-beteendet är ett attribut som ligger hos ägaren av kontot, i detta fallet Skatteverket, därav att jag vill att Skatteverket hanteras som en speciell leverantör då eEkonomi kan kringgå detta beteende. Jag förstår att AGI och Moms inte går att göra i förväg men jag ser att en momsredovisning skall göras enligt: Bokföring -> [Momsredovisning] -> [Ny momsredovisning] -> [period] -> [Bokför] -> KLART! <- Alla steg där efter: ------------------------ - Skapa fil till SKV - Logga in på SKV - Välja momsdeklaration - Ladda upp fil - logga in i banken - skapa ny betalning - fylla i belopp och datum manuellt ... dagar passerar ... - Matcha ej bokförd bankhändelse manuellt ---------------------------------- Är i min värld helt onödiga och existerar enbart för att IT-infrastrukturen är otillräcklig. Vill man hålla koll på skattekontot så finns det i dag en helt värdelös flik för detta i eEkonomi där man kan göra detta manuellt genom att logga in på Skatteverket, gå till skattekontot, tanka ner transaktioner, gå tillbaka till eEkonomi och ladda upp dem och seda manuellt mapp:a dem mot transaktioner (för att spara arbete?). Om programmet fungerade som jag föreslår så skulle Skattekontot uppdateras automatiskt.