Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Betalningsalternativ för kontantfaktura: Swish, kort och kontant - eEkonomi

Status: Genomförd
Hur vore det om ni förbättrar funktionerna för kontaktfaktura genom att i samband med att kontantfakturan skapas ge oss användare alternativa val för betalningsmetod att bocka i?
Swish, kort eller kontant, där Swishbetalningarna landar på konto 1930, kortbetalningarna på 1580 och kontanter mot 1910.
Som det fungerar nu finns det ingen snygg och fungerande lösning för swishande kunder som gör att intäkten landar på rätt konto - med kontantfaktura. Majoriteten av mina kunder swishar, vilket medför att jag får boka om manuellt istället.
Och för att ändra inställningen mellan kontant eller kort, som det funkar idag, ger ett onödigt moment vid betalningstillfället när man önskar att det ska gå snabbt och smidigt. En bok i rätt ruta vore så mycket enklare.
95 Kommentarer
NY MEDLEM
Ja fram med enkelheten för Swish nu.
NY MEDLEM
Helst inte bara gilla utan nya inlägg ❤️ tillsammans är vi starka ❤️ // Evalinnea
NY MEDLEM

Bra Marika 🙂

NY MEDLEM
Om det hela endast är en fråga om prioriteringar så föreslår jag att Visma publicerar en lista med de 10 mest efterfrågade funktionerna och låter användarna rösta i vilken ordning det bör göras. Istället för att hela tiden hänvisa lite diffust till att man "skummar av" forumen och plockar det mest efterfrågade funktionerna. Lite mer transparens vore bra för alla.
NY MEDLEM
Håller absolut med dig !!
NY MEDLEM
Heja Eva!!!!
Har haft Visma OCH efterfrågat detta i 2 år snart!!
Överväger starkt att byta till något annat. Är så trött på att behöva bokföra om allt. De flesta av mina kunder betalar med swish.....
NY MEDLEM
Samma sak för mig. Har efterfrågat detta sedan dag 1 då jag skaffade Swish till företaget. Som det är nu drar jag mig in i de sista för att ta emot betalning via Swish då det är så ynkligt dåligt gjort i Visma.
Förstår inte hur detta inte kan vara en prioriterad fråga, som borde ha lösts för flera år sedan.
Men som vanligt verkar ju desvärre byte av bakgrundsfärger, layout och liknande vara betydligt viktigare än funktionalitet. Helt obegripligt.!
NY MEDLEM
Håller med övriga att vi måste få veta vad som händer i ärendet och vad Visma prioriterar? Bra förslag av MomsMannen låt oss veta vad ni arbetar med, vad är prioriterat? Jag har försökt att komma fram på telefon för att få prata med någon. Jag är ny med Visma och jag har aldrig tidigare varit med om att det är omöjligt att få prata med någon ansvarig??? Hänvisar till support som inte vet mer än oss hur det ligger till med den här frågan utan hänvisar till just den här "tråden". Att låta sina kollegor på supporten ta smällen från sura kunder... trist... Jag tänker inte ge mig förrän vi har fått den funktionen med Swish som betalningsvillkor. Då jag har fler och fler som vill betala med Swish känner jag att min betalterminal spelat ut sin rätt. I min värld borde inte ytterligare ett betalalternativ med Swish direkt mot bankkontot inte vara en stor/komplicerad sak att lösa för ett rutinerat utvecklingsgäng på Visma? 
NY MEDLEM
Jag skulle också vilja att det fungerade med Swish.
Skulle verkligen underlätta.
NY MEDLEM
Kom igen nu Visma! De flesta av våra kunder betalar med Swish nu.
NY MEDLEM
Ja hur svårt kan det vara ?? Ni gör en massa andra helt onödiga förbättringar istället för det som efterfrågas mest !
NY MEDLEM
Ja, hur många år ska det ta? Jag hinner ju att gå i pension nu innan det händer något!
NY MEDLEM
Så Visma hur blir det ??? 
NY MEDLEM
Jag vill också snabbt och lätt kunna skriva ett kvitto till mina kunder som betalar med swish. I mitt fall går inte pengarna direkt till företagskontot. Om det inte går att få swishbetalning som ett alternativ, kan man inte ha "skriv ut kvitto" som alternativ? Så kan man sedan själv matcha det till rätt konto när betalningen kommer in.
NY MEDLEM
Nä & så ska man sitta & para ihop i efterhand - MERARBETE, inte förenkling som Visma trycker så hårt på, enkel bokföring ????
NY MEDLEM
Jag har handelsbankens bankkoppling och på en swishbetalning står kundens namn som referens vilket gör att jag inte vet att det är just en swishbetalning. Jag måste alltså logga in på handelsbanken för att se referensen med 123-numret för att bekräfta att det är just swish och inte en annan typ av inbetalning.
Visma skickar med fel referens in i programmet via bankkopplingen. 
NY MEDLEM
Dom verkar inte läsa forumet alls längre känns det som !!
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Betalningsrutin för swish.

Hej!
När förväntar ni er att en smidig betalningsrutin för Swishbetalningar finns klar för Visma eekonomi? Swish har funnits på markanden i många år nu så man förväntar sig att ett företag som Visma noterat det. Det känns väldigt omständigt och onödigt att betalningarna ska behöva bokföras på 1580 och därefter bokas om till 1930 när det det ju sitter på kontot direkt. Det är ju ingen fördröjning som vid betalning med bankkort. Tack för ett i övrigt bra ekonomiprogram.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Bankkoppling och Swish fungerar inte ihop - eEkonomi.
NY MEDLEM
Jag håller med... det är katastrof dåligt att Visma inte lagt högre prioritet på den här funktionen. Jag har själv som liten företagare valt att säga upp min betalterminal och använder mig bara av swish och har valt att använda faktura med 0 dagar för att få det att fungera skapligt. Det hade ju sett så mycket snyggare ut att få en betalningsbekräftelse istället för en faktura när kunden redan har swishat. Har valt det istället för att få för många led i bokföringen när man väljer kortbetalning och de extra bokföringsstegen ska göras 😞 Ta tag i det här VIsma... det är dags nu 🙂 // Eva
NY MEDLEM
Jag bokade förut mot fordran på kortinlösare men det blir ju flera extra steg för varje betalning med Swish. Så nu kör jag faktura 0 dagar. Har även en artikel som heter Swish (Betalat med Swish) som jag lägger in på dessa. Ändå har jag fått minst två inbetalningar på bankgiro mot "fakturan" som skickas med i försändelsen. Kunden har alltså glömt bort att den redan betalt med Swish.... så nu skriver jag på fakturan med penna BETALD.

Inte helt otimalt...
NY MEDLEM
Hej Visma!
Nu har det gått över 2 år sedan jag önskade förbättrad hantering av swish-inbetalningar, mot den ur-krångliga hantering ni hade då och fortfarande har.  Har ni diskuterat färdigt??
Jag skulle genom en lågt kvalificerad gissning vilja tro att det är ytterligare en å annan företagare som använder sig av Swish som betalningsmetod i dagsläget i jämförelse mot hur det var för 2 år sedan... Ni har inte gjort ett skvatt åt hanteringen av swish-inbetalningar!! SKANDAL! om jag får uttrycka mig milt. Förstår inte hur detta inte kan vara en prioriterad fråga! Hur många år efter i tekniken ska ni ligga.? Swish för företagare är ju inte någon nyhet i dagsläget.
Snälla!!! Gör något åt detta snarast.
NY MEDLEM
Hej Visma!
Nu har det gått över 2 år sedan jag önskade förbättrad hantering av swish-inbetalningar, mot den ur-krångliga hantering ni hade då och fortfarande har.  Jag skulle genom en lågt kvalificerad gissning vilja tro att det är ytterligare en å annan företagare som använder sig av Swish som betalningsmetod i dagsläget i jämförelse mot det var för 2 år sedan... Ni har inte gjort ett skvatt åt hanteringen av swish-inbetalningar!! SKANDAL! om jag får uttrycka mig milt. Förstår inte hur detta inte kan vara en prioriterad fråga! Hur många år efter i tekniken ska ni ligga.? Swish för företagare är ju inte någon nyhet i dagsläget.
Snälla!!! Gör något åt detta snarast.
NY MEDLEM
ja, jag funderar starkt på att avsluta mitt konto här och ta nåt där man inte har detta problemet.
NY MEDLEM
Ja detta är en parodi just nu.
Jag vet fler företagare som kör swish som enda betalalternativ numera.
De lär ju inte välja Visma för sin bokföring.

Vore på sin plats med lite återkoppling från Visma - en uppdatering om när de tänker sig att detta skall implementeras...
APPLICATION SPECIALIST
Hej! 

Jag vill börja med att tacka er för era bra önskemål och synpunkter till tjänsten. Vi ser med era kommentarer att det finns ett stort behov för en funktion för att hantera swish-betalningar i eEkonomi. Jag kan inte annat än hålla med er om att det är något som borde finnas i och med att användandet av swish växer så det knakar. 

Vi vill verkligen få till en bra funktion för detta eftersom det idag inte finns något supersmidigt sätt för er att hantera swish-betalningar. När och hur en funktion finns på plats vet jag ännu inte, men jag lovar er självklart att jag återkommer så fort jag har mer information. 

/Nellie 
NY MEDLEM
Sist ni kommenterade denna tråd var för 11 månader sedan ?? Ofantligt dålig kommunikation samt uppdateringar av detta ärende. 

Ni uppdaterar en massa onödigt för e-ekonomi hela tiden, hur vore det om ni gjorde något som verkligen är användbart för väldigt väldigt många istället ? 
NY MEDLEM
Tack för svaret! Härligt att äntligen få respons och att ni ser behovet.
NY MEDLEM
Ni har flera ggr tidigare sagt att förbättrad hantering av swishtransaktioner inte varit en prioritetad fråga. Hoppas verkligen att det äntligen är en högt prioriterad fråga nu! Kan väl inte vara så svårt att få till något som är bättre än det är nu? , då dagens funktion är totalt kass.. Så jag hoppas att ni omgående får till en lösning. Blir den inte perfekt direkt får ni väl förbättra den vartefter, men ni har ju vetat om bekymmret i mer än 2 år nu så någon ide om bättre lösning borde väl finnas?

/Tobias
NY MEDLEM
Om ni väl bestämmer er för att göra något åt den kassa swish-hanteringen så glöm inte att fixa bankkopplingen till SEB där man inte får in nån vettig information från dessa transaktioner, t.ex. så kommer inte telefonnummer som swishen avser med i den automatiska synkningen mellan SEB och Visma. Jag får alltså logga in på min bank och manuellt klippa ut swish-avsändarens mobilnr. Eftersom swish är baserat på just mobilnummer borde detta vara den enda info/referens som är relevant - men inte ens det får man in i Visma. Det kanske ligger hos SEB - vad vet jag, men användarupplevelsen är -5 på en skala 1-10.

Mvh
Michel
NY MEDLEM
Hej igen Nellie Karlsson Application Specialist nu har det gått ytterligare 6 månader sedan ert svar och tråden med önskemål om swish lades ut för 3 år sedan!!!! Hittade ytterligare en tråd som var 4 år gammal som var stängd! Hur lång tid ska det ta att få till en funktion som kan hantera swish på ett bra sätt???? 
NY MEDLEM
Ja vi får nog vänta som barnen väntar på tomten... 🙂
APPLICATION SPECIALIST
Hej! 

Jag vill uppdatera dig som följer denna forumtråd om att vi inom kort kommer påbörja arbetet för hantering av Swish i eEkonomi.
Än så länge har jag inte mer information än så men så fort jag har mer information och när vi har kommit en bit på vägen i arbetet så kommer jag dela med mig av den informationen till dig här. 

Ha en fortsatt bra dag!
/Nellie 
NY MEDLEM
Nu blev det ju riktigt spännande, efter så lång tid tar ni er an det äntligen.
NY MEDLEM
Nu har det gått mer än 3 år sedan starten av denna tråd! Mer än 6 månader sedan ni sist sa att ni inom kort skulle påbörja detta.. Inte ett skit har hänt eller??
Det är ju banne mig skandalöst dåligt att ni inte fixat detta ännu. Hur svårt ska det vara? Snälla, se till att fixa enklare hantering av swish-inbetalningar nu!

/Tobias
NY MEDLEM
Jag kan inte annat än hålla med, det är katastrofdåligr. "Hur svårt kam det vara" när Visma ska vara ledande i sin bransch. Det borde finnas kompetent personal som kan lösa något så viktigt som swish har blivit för oss småföretagare.

Berätta hur långt ni har kommit och när det ska vara genomfört. Det är inte för mycket begärt.

// Eva
NY MEDLEM
Även vi i min ideella förening efterfrågar betalningsalternativ med Swish vid kontaktfaktura, så att det sker en direkt kontering mot bankkontot.
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: På gång
 
NY MEDLEM
(uppdaterad av Krevi_ ‎2019-11-14 00:18 )

Det är så glädjande att läsa att det nu är PÅ GÅNG efter att jag startade tråden för 3,5 år sedan. Får lite känslan av att Visma ansett att Swish är en fluga (som internet en gång var). 😂 Men ÄNTLIGEN verkar det hända något. 👍 Tack till alla som har gillat och kommenterat!

UTFORSKARE

Är det på gång att få swish att funka som via PayPal och payson så man inte måste manuellt matcha summorna mot bankkontot? 

 

Förstod att problemet var att swish hanteras som kontant metod men det borde gå att lösa 🙂 

 

Mvh 

Felix 

APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

 

Jag ser att det varit dålig uppdatering i tråden på senaste, och jag ber om ursäkt för det. Men med glädjande nyheter så finns det nu ett nytt betalsätt att ange i kundregistret; Swish Direktbetalning.

 

För hur det fungerar och hur du kan använda funktionen rekommenderar jag er att läsa forumtråden "Ta betalt med Swish!"

APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Genomförd
 
UTFORSKARE

Hej , Nellie 

Jag kanske inte förstått hur man skall göra men, 

Det jag ser är att ni lyckats göra det till en direktbetalning. 

Men man måste fortfarande gå in och bokföra och matcha? 

 

När vi får ordrar via payson och PayPal så behövs ju ej detta? 

 

Kan vi få det att funka på samma sätt med swish ?? 

APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-01-28 11:27 )

Hej Felix! 

 

När du ställer in Swish Direktbetalning på en kund och skapar en kundfaktura som bekräftelse, så står det på den att summan är betald. Den kan du ge som kvitto till kund. 

Sen kan det ta ett par dagar innan pengarna landar på ditt konto på banken, och under tiden så skapar Visma eEkonomi automatiskt en verifikation som heter "Förväntad inbetalning från Swish för faktura xx". 

Då bokas summan bort från 1510 för att visa att kund har betalat, men de landar på 1580 tills dess att du fått in dem på banken. 

 

Swish Direktbetalning bokförd faktura.PNG

Swish Direktbetalning förväntad inbetalning.PNG


Så när du fått in pengarna på ditt konto på banken och ser din händelse under Kassa- och bankhändelser, så kan Visma eEkonomi föreslå händelse att matcha mot, om programmet känner av exakt vilken faktura det gäller. Vilket medför att en rekommendation från er som företagare till era kunder är att de skriver in fakturanummer i referens när de betalar med Swish. 

Får du inte upp förslaget automatiskt under Kassa- och bankhändelser, väljer du att klicka på Matcha - Väljer bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller Swish" och plockar upp rätt faktura. Bokför. 

 

Swish Direktbetalning Matcha förväntad inbetalning från Swish.PNG

 

UTFORSKARE

paypalpaypal

 

Min fråga är varför ni inte kan få det att funkat såhär? 

 

MVH

Felix

NY MEDLEM

Hej!

Jag behöver ett betalningsvillkor på kontantfaktura, som kopplar direkt till mitt företagskonto 1930, eftersom kunderna betalar med Swish. Jag vill stämma av varje enskild insättning, inte göra ombokningar från 1580.

Jag ser att detta är diskuterat sedan 2017, katastrof att detta inte fungerar!

Vad jag kan se, kan jag inte heller skapa ett eget betalningsvillkor, som anger vilka konton som ska gälla.

Sätt fart på utvecklingsavdelningen Visma, så att detta blir en enkel transaktion.

Företaget har i princip uteslutande swishbetalningar, som så många andra idag, så Action Please!!