Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Anni_Explore
NY MEDLEM

Blandad moms i en och samma faktura

Status: Inte planerad just nu

Hej,

Vi säljer tjänster främst till andra företag inom EU och ställer ut nästan samtliga våra fakturor med blandad moms; svensk moms och momsfritt (dvs omvänd moms inom EU).

 

Visma eEkonomi kan inte hantera detta samtidigt utan vi är tvungna att utfärda två fakturor till en och samma kund vilket inte känns helt professionellt.

Förfarandet idag är enligt följande:

1. Vi plockar bort momsregistreringsnumret på kunden och ställer ut en faktura med svensk moms för tjänster/varor omsatta i Sverige.

2. Därefter lägger vi tillbaka momsregistreringsnumret på kunden och ställer ut en andra faktura med omvänd moms för tjänster omsatta utomlands.

 

Vet att det finns en förfrågan om detta skapad 2020-02-03 Utgående moms felprogrammerad (?), status på detta ärende är Inte planerat just nu.

Önskar att ni ser över en lösning snarast, det måste gå med enkla medel att skicka en enda faktura till kunden. Detta speciellt när vi säljer paketlösningar där mat, boende och aktiviteter ingår, vi kan inte fortsätta skicka två fakturor för ett paket.

Tack på förhand,

2 Kommentarer
Hanna Bergqvist
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Inte planerad just nu

Hej, 

 

Precis som du säger finns det redan ett önskemål på det här. I dagsläget är det inget som är planerat att ändras kring funktionen, men vi har det med oss för framtida eventuella insatser. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B

Anni_Explore
NY MEDLEM

Hej,

Var förstås inte det jag hade hoppats på i svar; att det bara ska läggas på hög och sedan glömmas bort.

Visma är ett stort företag (har själv jobbat i ett Visma-företag tidigare) och ni bör kunna prioritera era kunders önskemål.

Med tanke på att detta redan efterfrågades för över ett år sen så skulle jag gärna se att det prioriteras av er IT-avdelning/systemutvecklare, och speciellt nu med över ett år av pandemi där vi ser att mer handel sker digitalt och utanför Sverige.

Då förväntas Visma som leverantör ligga i framkant - annars finns det andra leverantörer att byta till som kanske är lite mer tillmötesgående.

Mvh,