Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

EU leverantör med svenskt bankgiro - eEkonomi

Status: Utvärderar

Jag har flera leverantörer som finns inom EU och skickar varor till oss. Leverantörerna har även svenskt bankgiro. För att bg skall fungera måste jag skriva att dom är belägna i Sverige. Felet blir då att eu momsen inte räknas ut och jag måste manuellt räkna ut momsen på varje faktura.

Åtgärden bör ju vara ganska simpel då även utländska leverantörer kan ha svenska bankgirokonton. Eu moms styrs väl av landet där dom har sitt sate. Anser det vara konstigt att detta inte fungerar då detta verkligen inte är något nytt. Verkar vara fler som påpekat detta men inget görs, varför+

31 Kommentarer
Jag förstår att det är ett problem. Vi har det inte inplanerat just nu, men jag lägger upp en aktivitet på det och hoppas det är något vi kan lösa så småningom.
Mvh Maria
CHAMPION
Detta problem har uppmärksammats tidigare och det är flera som har detta problem
bl.a. här: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/by1l3in8z47ck

Det gäller även kunder som har utländska adress men finns i Sverige
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/99xfb2olq2trx

Här får ni nog tänka om
NY MEDLEM
Hej, Hur har det gått med detta då även vi sitter med samma problem nu när vi bytt till E-ekonomi?

Mvh
Therese
Som det ser ut just nu så är det inte planerat i någon av de närmsta versionerna av eEkonomi.
Mvh Maria
CHAMPION

Detta är ju ett fel i programmet (bugg), att momsen inte redovisas korrekt

 

NY MEDLEM
Vet inte om jag gör "fel". När jag lägger in en leverantör inom EU som har svenskt bg så lägger jag upp leverantören som om den vore svensk. När jag lagt in bg kontot ändrar jag landet under adressen till det som gäller. Verkar fungera, att lägga in det så, men jag har ännu inte haft någon betalning så jag kanske inte ska uttala mig. Dock fungerade det bra att lägga in den fakturan  jag haft och momsen redovisades rätt.
NY MEDLEM
Varför gör ni inget åt detta? I supporten hänvisas vi ju hela tiden till detta forum men det händer ju inte speiellt mycket. Bättre kontrollmänniskor behövs.
NY MEDLEM
När jag lägger upp en utländsk leverantör som har svenskt bankgiro anger jag också landet som Sverige. Men då får jag problemet att automatkonteringen inte funkar, så jag måste själv fylla i 2614/2645 vilket är hopplöst att hantera manuellt. Automatkonteringen verkar alltså styras per leverantörsland snarare än för att man bokför på 4056. Det låter i mina öron helt befängt?
CHAMPION
prova som "linag" ovan, att efter att du registrerat den som svensk (med Bg nummer) och sedan ändra till utländsk
NY MEDLEM
Funkar tyvärr inte, ändrar jag till Tyskland kräver Visma att jag skriver i BIC/IBAN/betalningskod.
CHAMPION
då får Visma ändra detta till PROBLEM (tycker jag/vi)
Hej allihopa! 

Vi vill börja med att tacka för att ni tagit er tid att informera oss om ett förbättringsförslag i eEkonomi. 

I dagsläget är detta en funktion som vi inte stödjer i och med att fältet för bankgiro gråas ut när du väljer ett annat land en Sverige på leverantören. Tanken bakom att bankgirot gråas ut är för att underlätta för er kunder när det gäller EU-leverantörer vad man som standard ska fylla i eller inte. Därför har vi skapat funktionen som så att bankgiro gråas på grund utav att det generellt inte ska fyllas i när man valt annat land än Sverige på leverantören. 

Jag vill poängtera att jag förstår att detta är ett bekymmer för er som har en EU-leverantör med svenskt bankgiro men i dagsläget är det inget vi stödjer.

Vi uppdaterar självklart denna tråden om en ändring blir aktuell! 

/Lovisa 
NY MEDLEM
Det är ju ett väldigt besynnerligt sätt att "underlätta" på, om det nu är det som är syftet som du skriver. Snälla, tänk om!
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Registrera utländsk leverantör med svenskt Bankgiro - eEkonomi.

Hej,

Uppenbarligen är det en bugg i programmet då det inte går att registrera en utländsk leverantör med svenskt Bankgiro

Måste åtgärdas då programmet inte är korrekt i sin setup

Viola
NY MEDLEM
Detta måste vi få åtgärdat, tack!!
CHAMPION

Bara att beklaga att ni tänkt fel här, låt oss användare äga processen


NY MEDLEM
Det här måste vara ett vanligt bekymmer- så detta MÅSTE ni åtgärda...
NY MEDLEM
Det är troligen inte det vanligaste bekymret med eEkonomi, men vi är nog ganska många som har multinationella leverantörer och då funkar inte eEkonomis sätt att tänka.
Gör om gör rätt, tack. 
NY MEDLEM
+1 till att åtgärda problemet. Att bankgirot gråas ut när det gäller EU-leverantörer underlättar inte alls. Tvärtom.
CHAMPION
AoM m.fl. - tryck på gilla längst upp
NY MEDLEM
Ok!
NY MEDLEM
Hur länge skall vi behöva vänta för en åtgärd?
NY MEDLEM
Bedrövligt att ni inte klarar av att handla med utlandet korrekt.
Har flera leverantörer som fakturerar i Sverige, genom Klarna.
NY MEDLEM
Enda kommentaren från Visma är 2 år gammal (!!!!) och kommer från Lovisa. Hon skriver bl a: 
Jag vill poängtera att jag förstår att detta är ett bekymmer för er som har en EU-leverantör med svenskt bankgiro men i dagsläget är det inget vi stödjer.
Tack för den snytingen. Ingen som helst förståelse för att systemet borde vara anpassat till verkligheten.  Och inte en enda kommentar de senaste två åren!

APPLICATION SPECIALIST
Hej!

Jag förstår ert behov av att kunna fylla i ett svenskt bankgiro även för utländska leverantörer. Precis som Lovisa skrivit tidigare i tråden så är det inget som eEkonomi har stöd för i dagsläget men självklart är det något vi vill förändra så det finns anpassning även för detta. 
Önskemålet finns registrerat hos oss men jag kan ännu inte säga någon tid för när eventuell förändring sker. 

Så fort vi har någon uppdatering eller ny information om önskemålet så kommer vi att dela med oss av det här forumtråden.

/Nellie
APPLICATION SPECIALIST
Hej! 

Tack alla för er feedback och kommentarer. 

Jag förstår att detta är ett viktigt önskemål för er som har utländska leverantörer men som betalar till ett svenskt bankgiro. Önskemålet finns registrerat hos oss och vi hoppas att kunna ha en lösning för detta i framtiden. Det är inte planerat att genomföras för tillfället men vi kommer självklart titta närmre på önskemålet och ge uppdatering här i tråden så fort någon förändring sker. 

/Nellie 
NY MEDLEM
4 år senare, och ingen lösning i sikte...
NY MEDLEM
Nå Visma hur många år ska vi behöva vänta för att ni ska ändra en så enkel liten bugg som vi användare har så mkt problem med??

Det verkar som att i inte bryr er om användarnas påpekanden eftersom ingenting har hänt på 5år!! Skamligt dåligt!!
NY MEDLEM
Fortfarande ingen lösning? Jag har en leverantör med irländsk adress men svenskt bankkonto - utan bg. Lösning på detta?

APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Ny
 
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Utvärderar