Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Funktion för att vända interimspost

(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-02-25 08:52 )
Status: Ny

Hej,

Jag passar på att fråga här om hur det är tänkt att jobba med vändningar av verifikat. Om man exempelvis bokar upp en interimspost som man vill vända påföljande år/period och för att sedan boka upp nya belopp så verkar ju korrigeringsfunktionen vara funktionellt lämplig; man får med sig beloppen och kan vända dem men samtidigt boka upp de nya beloppen i samma verifikat  men på det nya året/perioden och man får en referens till det verifikat man vänder. Är det något jag inte tänker på här som gör att det inte är ett lämpligt användningssätt för att smidigt vända interimsposter och få dem uppdaterade nästa period? Enda nackdelen jag ser är att det benämns korrigering. Kanske skulle man kunna ha ett till alternativ som rätt och slätt kallades vändning?

Mvh

Mats

2 Kommentarer
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Lisa Henriks COMMUNITY MANAGER ‎2020-02-25 08:52 )

Hej Mats! 

Vilken bra fråga du kommer med! 

I praktiken skulle du absolut kunna använda funktionen för att korrigera verifikationer för att vända interimsposter. Som du säger så är det ju supersmidigt att programmet har koll på både konton och belopp åt dig. 

Jag skulle ändå avråda dig från att använda korrigeringarna på detta sättet just för att det blir en "ful" verifikation som pekar mot att det är en korrigering du har utfört. Korrigeringen är mer en beskrivning på att du har gjort ett fel som du vill rätta till, och i detta fallet så har du ju gjort både första och andra bokningen rätt. 

Jag flyttar över ditt inlägg till området för idéer.

/Lisa 

Hej!

För att periodisera en post så skriv i kostnadskontot (eller intäktskontot) och sen finns en knapp längst ner på verifikationen "Periodisera". Då fyller du i under vilken period posten ska periodiseras. 

För att sen bokföra kostnaden i rätt period så går du till Bokföring - Verifikationer. Klicka på pilen bredvid Ny verifikation. Där står det "genomför periodisering". Där ligger även funktion för avskrivningar så man bör gå dit varje månad och bokföra månadens periodiseringar och avskrivningar.

Mvh

Lovisa