Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta65
MEDLEM

Funktion för momsdeklaration och periodisk sammanställning att synkronisera vid kontantmetoden

FunHej!

Har en kund som har kontantmetoden och i våras börjat fakturera tjänster till en kund i Danmark.

 

Den periodiska sammanställningen i Visma eEkonomi tar med alla fakturor som skapats i tex ett kvartal, trots att den inte blivit betald under kvartalet. Detta är enligt rekommendationerna från SKV.

 

Momsdeklarationen redovisas i ruta 39 endast det som blivit bokförd/betalt under kvartalet. Mao så synkar inte momsdeklarationen med den periodiska sammanställningen vilket är frustrerande.

 

Skatteverket är medveten om att just kombon kontantmetoden och Eu-handel inte fungerar.

 

För att inte behöva ändra till fakturametoden, så undrar jag om Visma har detta under utveckling?

 

Som det är nu så kan kunden inte skicka in momsdeklarationen direkt från Visma utan måste lägga in detta manuellt hos SKV då ruta 39 alltid måste justeras i jämförelse med den periodiska sammanställningen.

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Lotta65!

 

Jag förstår att det blir lite omständigt arbete, så jag gör om ditt inlägg till en idé och tar detta vidare för att se om det är aktuellt för en sådan lösning.

Vi återkopplar till dig i den nya tråden med besked så snart vi har tittat på det.

 

Trevlig helg!

/Tinne

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej Lotta, 

 

Precis som du säger tar den Periodiska sammanställningen med fakturor på fakturadatum även om de är bokförda eller ej. Medan momsredovisningen tar med försäljningen först när bokföring har skett.

När man kör med kontantmetoden och redovisar moms per månad eller kvartal kan det bli en krock. Om man däremot hade redovisat moms årsvis hade problemet inte uppstått.

 

Det fungerar även att använda faktureringsmetoden då det hade inneburit att Periodisk sammanställning och Momsredovisning redovisats i samma period. Då all försäljning direkt blir bokförd när du har Faktureringsmetoden och skapar en faktura.

 

Vad gäller Visma eEkonomi så är ingen funktion stängd, vilket innebär att det idag går att skapa periodisk sammanställning vid kontantmetoden. Den här hanteringen är i dagsläget inget som vi planerar att ändra på.

 

Jag rekommenderar att kontrollera vidare med Skatteverket hur det ska hanteras av er som företag så ni får till rätt inställningar för just er.

 

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B