We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
I den senaste uppdateringen har plötsligt Leveransdatum kommit med utan att jag aktivt valt detta. Hur väljer jag bort leveransdatum som standardinställning?
Vänligen fixa så att man kan välja bort leveransdatum på faktura innan nästa månadsskifte. Jag har konsultföretag och fakturerar tjänster som är utförda under hela månaden en gång per månad. Leveransdatum är då totalt irrelevant och skapar bara förvirring.
Kan ni inte fixa buggar istället för att lägga in oönskade funktioner som bara förvirrar? Tex så råkade jag igår ut för att kontosaldo inte stämde när jag skulle boka om föregående års resultat efter stämman. På kontot 2098 stod det 0 kr trots att det fanns ett resultat.
Jag ifrågasätter inte att man skall ange leveranstidpunkt. Jag skriver idag in manuellt vilka dagar det gäller, dvs vilken månad. Men jag har ca 20 leveransdagar per faktura = arbetsdagar/månad. Vilken av dem skall jag välja som leveransdatum? Enligt dina länkar borde jag ange en månad (vilket jag gör idag) men det kan jag inte med Vismas implementation. Men om inte Visma tar bort tvånget på ett datum får jag väl sätta den sista i månaden, eller fixa fakturorna manuellt.
Jag håller med! Som konsult och coach, med flera leveransdagar per månad, specar jag leveransdatumen i textdelen, det går alldeles utmärkt. Med ett automatisk leveransdatum har jag plötsligt fått merarbete att radera detta för varje faktura jag skapar vilket jag INTE uppskattar.
I kombination med att kontoplanen ser ut som den gör, och det stora merarbete det tar att förenkla och anpassa denna till min verksamhet, upplever jag att eEkonomi blir allt sämre anpassat för oss med konsultverksamhet, trots att detta är en av inställningarna jag gjort för programmet.
Efterlyser möjlighet att välja bort leveransdatum på fakturan, liksom en på riktigt anpassad kontoplan för tjänsteleverantörer.
Funktionalitetsraden för leveransdatum har vi där då vi måste uppfylla vad Mervärdeskattelagen (SFS 1994:200 - ) avser. Däremot så ligger inte raden som ett obligatoriskt fält i Visma eEkonomi.
Datum då leveransen av varor eller tillhandahållandet av tjänster utförts eller slutförts eller det datum då förskotts- eller a conto-betalning erlagts, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datum för fakturans utfärdande. Skatteverket har (i skrivelse 2004-01-28, Dnr. 151294/04-113) angett att det är dagen då säljaren utför leveransen som avses. Orderdatum eller när varan är framme hos kund har således inte betydelse i denna fråga. Om det vid tjänsteförsäljning inte går att fastställa exakt datum, accepteras istället leveransmånad. I samlingsfaktura ska varje leveransdatum anges.
Jag ser att det med de senaste uppdateringarna har tillkommit en post "Leveransdatum" på fakturan som genereras i eEkonomi. Jag kan förstå att detta kan vara till god hjälp för vissa verksamheter, men för mig fyller detta ingen funktion. Det blir bara ytterligare en onödig information på fakturan.
Fråga: Hur kan jag avaktivera denna rubrik på fakturan? Jag kan inte se att det finns några inställningar.
För övrigt anser jag att budgetfunktionen bör få högsta prioritet istället för massa kosmetiska detaljer.
Jag vill också kunna ta bort leveransdatumet, hur gör man det? För mig är det också helt irrelevant funktion. Jag fåratår att den kan vara bra för många, men anser att det skall vara ett valbart alternativ, kanske något man väljer i kundprofilen, eller en ruta men kryssar i om man vill använda det som husarbete.
Hej, När du skapar en faktura i systemet så ser du säkert att det finns " * " jämte fakturadatumet och förfallodatumet. Det gör inte det på raden för leveransdatum. Du har därför möjlighet att ta bort datumet i leveransdatumrutan så kommer inte denna raden med på fakturan.
Anledningen till varför vi har har raden för leveransdatum där beror på att vi måste uppfylla Mervärdeskattelagen (SFS 1994:200 - ). I de fall där man bedriver en verksamhet där du enligt lag inte behöver uppge leveransdatum så kan du ta bort datumet i rutan för leveransdatum när du skapar din faktura så kommer detta inte med på utskriften.
Jag vill inte heller ha leveransdatum på mina fakturor då det inte är relevant för den typ av fakturor jag skriver. Måste jag verkligen radera innehållet i leveransdatum själv varje gång jag skriver en faktura? Kan man inte ändra standardinställningen så att fältet alltid är tomt?
Ja, varför ska vi som inte behöver leveransdatum tvingas till ett extra arbetsmoment? Det är knappast någon lag som föreskriver detta. Det är ju er prioritering som försämrar användarupplevelsen för oss. Det borde vara en enkel sak att åtgärda för er.
Precis som Philip har skrivit längre upp i tråden, om man inte behöver ha med leveransdatum på fakturan så tar man bara bort datumet. Då kommer inte rutan leveransdatum att synas på fakturan.
Hej Adelina, Precis som flera av oss redan skrivit så uppskattas inte att ni tvingar på oss ett onödigt arbetsmoment för varenda faktura!
Vore fint om ni kunde se till att leveransdatumrutan är tom från början så kan de som är intresserade av att ha något stående där fylla i det.
Alternativt (och att föredra): gör fältet valbart i inställningarna så får de som vill fältet ifyllt från början och vi som inte vill ha varken fältet eller onödigt arbete kan slippa det. Lätt som en plätt, eller hur?
Vi vill börja med att tacka för att ni tagit er tid att informera oss om att önskemål finns om att kunna välja att leveransdatum ska vara blankt.
Om vi förstår er rätt så önskar ni att det under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter ska finnas möjlighet att välja om leveransdatum ska skrivas ut eller om fältet ska lämnas tomt? Skriv gärna en kommentar och berätta om hur ni ser att funktionen är utformad. Viktigt att vi poängterar är, precis som min kollega Philip har skrivit, anledningen till att fältet lagts till för att vi måste kunna uppfylla Mervärdeslagen (SFS 1994:200 - ), vi kommer med andra ord inte kunna ta bort fältet helt.
Vi uppmanar alla användare som önskar en sådan möjlighet att kunna välja att leveransdatumet ska ligga som blankt med automatik att gå in och antingen rösta på tråden eller skriva en kommentar om hur ni vill ha funktionen utformad.
Vi uppdaterar självklart denna tråd om en ändring blir aktuell!
I senaste uppdateringen av eekonomi till kom leveransdag på kundfakturan. Finns det någon möjlighet att ta bort detta? Jag kan ha flera leveransdagar då jag är hantverkare. Eller att denna ruta kommer tom så att man måste skriva i detta själv. Alternativet som är klart bäst, tycker jag, är att detta skulle ligga under företagsinställningar och att man aktivt fick välja om man vill ha detta eller inte!
Det logiska tycker jag är att funktionen kan aktiveras/avaktiveras av användaren. Då borde det som du skriver finnas under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Hur svårt kan det vara? En del vill ha leveransdatum utskrivet i ett speciellt fält. Andra vill skriva in sina leveransdatum som fri text och vill således INTE ha ett fält för leveransdatum, vare sig förifyllt eller tomt. Det är väl bara att lägga till valet om leveransdatumfältet skall finnas eller ej i företagsinställningar.
Sen är det väl inte Vismas ansvar att uppfylla Mervärdeslagen. Det är ju användaren och redan idag kan man ju skriva in ett leveransdatum som egen text.
Vi är ju redan flera stycken som har påpekat detta och varit tydliga med att ni bör se till att fältet blir valbart i inställningarna. Hur mycket mer feedback behöver ni?? 😕
Eftersom Leveransdatum på faktura ställer till stora problem för oss som fakturerar tjänster och som har många leveransdatum på en faktura, föreslår jag att fältet Leveransdatum inte automatiskt fylls med dagens datum utan lämnas blankt - då kan man fylla i datum manuellt.Om ni ska göra det riktigt användarvänligt så lägger ni till en inställning som ange om fältet ska vara ifyllt med dagens datum eller tomt
Hur går det egentligen med detta? Jag irriterar mig varje gång det är dags att fakturera, att jag glömmer ta bort det automatiserade leveransdatumet varför det kommer med på fakturan. Detta blir, som även andra skrivit, helt missvisande om jag utfört tjänster åt en kund vid 5 olika tillfällen under en månad.
Jag vill kunna ställa bort detta i företagsinställningarna.
Om leveransdatum önskas eller inte bör detta väljas under företagsinställningar . Hopplöst att vid varje fakturatillfälle ändra detta. För min del fakturerar jag medlemsavgifter och på dessa fakturor ska det ej stå leveranstid. Skriver ut många fakturor innan årsskiftet och att då behöva ändra leveranstid på varje faktura är väldigt frusterande.
Samma problem här, säljer tjänster. Visma, när fixar ni detta? Måste vara en enkel fix som tar max en arbetsdag från en i ert utvecklingsteam att lösa, troligtvis halvdag om arkitekturen är bra.
Hej! Jag vill också utelämna leveransdatum på mina fakturor så jag lämnar fältet Leveransdatum för kundfakturan tomt. Men, när jag t.ex. sparar den som utkast fylls aktuellt datum automatiskt i. Det känns som att det då blir lätt att missa och ändå få med raden. Är det på gång med ett val under Utskriftsinställningar?
Tack för att ni bidrar med önskemål till produkten, det är alltid uppskattat!
Vi har kikat på hanteringen av leveransdatum och om det ska fyllas i per automatik eller inte, som det ser ut just nu så är det inte planerat att ändras inom den närmsta framtiden. Det ni i dagsläget får göra är att sudda ut/ta bort datumet om ni önskar att inte ha med detta på fakturorna. Jag förstår självklart att detta inte är optimalt men det är lösningen som finns just nu.
Vi uppdaterar självklart i tråden om det sker någon förändring gällande önskemålet.
Vänligen klargör för oss om vi som säljer tjänster utgör en minoritet inom er målgrupp och om vi därmed är lägre prioriterade.
Helt otroligt att ni inte kan lösa detta jag hinner inte ta bort levdatum utan har fått informera mina kunder att det är en bugg i mitt ekonomisystem.
Bugg? Ja för man har inte levdatum i fakturahuvudet på tjänster annat än i undantagsfall. Dels har jag ofta olika datum på samma faktura samt t ex abonnemang har ingen leverans.
Ni bör kunna lösa detta på 4-8 Tim arbete jag jobbar inom systemutveckling kan hjälpa er kostnadsfritt om det är svårt att prioritera lätta cases som dessa.
Ni kanske tittat på hur många som rensar datumet och sett att få gör det, om sant, är det nog många som gör som jag struntar i det.
Ni har momsregler på artiklarna som berättar om det är tjänst eller vara som säljs annars kan ni enkelt lägga upp en inställning. Vid start kanske man kan välja om man säljer varor eller ej.
Har inte hunnit byta system,vill verkligen ge er chans efter chans men då måste du motivera varför detta enkla arbete inte går att prioritera. Räkna med att alla som säljer tjänster stör sig på detta. Med tanke på er andra tråd om avtalsfakturering med många följare så verkar jag inte vara helt ensam.
Hej Visma, Önskar också inställningen under företagsinställningar.
Sen undrar jag varför ändringar av förfallodatum och leveransdatum i en faktura inte sparas när jag sparar ett utkast, detta anser jag vara ett fel.
Har testat att ändra fakturadatumet och spara, det funkar så då bör ju ovan också det.
Om man arbetar med sin faktura för att göra den så snygg som möjligt och väljer att spara för att slutföra den senare, då är det ju tilltalande att allt sparas, otroligt lätt att missa att ställa tillbaka de icke sparade inställningarna när man väl skickar fakturan annars.
Jag är ny användare i eEkonomi sedan i våras. Bekymrade mig direkt, vid första faktureringstillfället, att jag tydligen måste ta bort leveransdatum på varje faktura jag upprättar. Jag är konsult och säljer tjänster i likhet med många i denna tråd. Än mer bekymrad blir jag när jag ser att många har stångats med detta problem i 2 år(!) och lämnat önskemål och förslag på lösningar, utan att något hänt. Mitt förslag är att fältet för leveransdatum lämnas tomt och att de som vill redovisa datum fyller i fältet.
Jag säljer tjänster precis som många andra i denna tråd, och önskar därför att leveransdatum går att ta bort. Det är väldigt lätt att missa att ta bort datumet här, plus en onödig sak att göra varje gång. Mycket bättre om det är valbart. Hoppas att det snart är tillräckligt många som vill se en förändring på detta för att det ska gå att prioritera!
Bug: raderar jag leveransdatum och sparar som utkast så återställs det till dagens datum. Raderar jag leveransdatum och förhandsvisar utskrift så är leveransdatum borta. Så detta fungerar ej. Samma problem ifall jag skriver in ett tidigare leveransdatum.