Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Koppla återrapporteringsfil till rätt bankgiro-klumpsumma vid identiska klumpsummor samma dag

Status: Ny

Hej!

Jag får bankgiro-klumpsummor insatta på min internetbank (Swedbank) flera gånger per dag. Och genom en bankkoppling mellan Visma och Swedbank laddas sedan dessa in automatiskt under Kassa- och bankhändelser.

För att sedan kunna se vilka individuella bankgiroinbetalningar (och deras OCR-nummer) som varje bankgiro-klumpsumma innehåller så får jag återrapporteringsfiler (bgmax-filer) fler gånger om dagen till min internetbank. Dessa filer laddar jag sedan in i Vismas Kassa- och bankhändelser.

Nu till mitt problem:

På en och samma transaktionsdag hade jag dock fått in två bankgiro-klumpsummor med samma totalsumma. Men när jag skulle ladda in mina två återrapporteringsfiler så fick jag följande felmeddelande:

"Kontoutdraget innehåller mer än en transaktion med samma belopp på filens datum. Ta bort dubblett från kontoutdraget eller matcha dubbletten manuellt. Försök därefter läsa in filen igen för återstående transaktioner."

Eftersom jag har bankkoppling så kan jag inte ta bort någon händelse, utan jag fick istället matcha en av klumpsummorna manuellt och läsa in återrapporteringsfilen för den återstående transaktionen (precis som felmeddelandet sa). Detta känns dock lite bökigt, särskilt om man har många bankgiroinbetalningar som då måste matchas manuellt.

Mitt förbättringsförslag

Det vore smidigt om man kunde markera en av sina bankgiro-klumpsummor och välja att koppla återrapporteringsfilen direkt till denna. Då slipper man manuell hantering.

Hoppas detta förbättringsförslag kan implementeras.