We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Hej, Jag är ny på e-Ekonomi och fakturerar endast ROT-fakturor. Har nu upptäckt en stor miss i programmet, det går inte lägga in minus/negativt i fakturan!!!!
Hej! Just vad gäller ROT- och RUT-fakturor så är det idag inte möjligt att ha negativa rader. Om något inte stämmer måste man kreditera hela fakturan och sedan skapa upp en ny.
Vi tar med oss detta önskemål till framtida diskussioner, tack för din input!
Jag har samma problem. Det är inte det att något inte stämmer, jag ska lägga in en minuspost för rotarbete som förfakturerades i december och utfördes i januari. Rot är ju alltså redan gjort på detta men jag vill ju visa för köparen hur den faktiskt kostnaden fördelades, det har ju även tillkommit fler timmar som ska rotas i år, och timmarna är fördelade mellan vårt företag och underentreprenör vi lejt, under båda perioderna. Det blir väldigt osnyggt när jag inte får lägga in minusraden med förfakturerade timmar 😞
Hej alla tjejer och killar på utvecklingsavdelningen på Visma! Jag har ett städföretag och fakturerar ca 180 fakturor varje månad till RUTkunder. Kunderna har ett och samma belopp på sin faktura varje månad. Jag eftersöker avtalsfakturering med möjlighet att kunna sätta ett minustecken framför ett belopp och kunna avboka ett städtillfälle i perioden. Jag ger ett exempel. Jag har en kund som anlitar oss 3 timmar varannan vecka. Eftersom det är drygt fyra veckor på en månad, så behöver jag fakturera kunden 6,5 timmar för månadsperioden. Om jag tar bort 3 timmar för ett tillfälle som kunden åker utomlands, så återstår det 3,5 timma att fakturera. Kunderna vill inte ha tillgodo sin städtid och vi har inte personal att skicka ut för alla som i så fall har tillgodo tid. SNÄLLA, SNÄLLA, SNÄLLA... SÄG TILL MIG ATT DETTA ÄR PÅ G under 2017. Jag vet annars inte hur jag ska kunna växa mer.
Hälsningar från Anna, fast i RUT världen full med administration.
Hej! Hur går det med detta? Ser att frågan kom upp redan för tre år sedan. När kan vi vänta oss en lösning? Nu går det ju inte ens att kreditera material på en ROT-faktura fast den inte alls har med skattereduktionen att göra.
Jag vill också kunna dra bort tid på rut fakturor. Mina kunder avboka i bland ett tillfälle. Eller om vi behöver ta bort tid pga att personalen arbetat kortare tid.
Grejen är att man inte vill ha ett system som är alldeles för stort och man inte är i behov av. Känns bara synd att Visma tar så lång tid på att utföra ändringar, när dom säger att dom är på G att göra detta. Varför kan man göra allt i Fortnox. Hur länga ska vi företagare vänta innan vi byter system. Man vill att det ska fungera i Visma för att redovisningsbyrån kör det. Det är som att ha ett förhållande som man vill ska funka, men man vet att det finns andra som står bredvid och bara väntar. Man bara undrar om den nya VD:n har koll på utvecklingsavdelningen. Vet han om att det går väldigt långsamt...
Nu var det ett bra tag sedan vi återkopplade i denna tråden, jag ber om ursäkt för detta.
Jag förstår att det är frustrerande att inte kunna lägga in negativa rader på rot/rut-fakturor och att det skulle underlätta för er om det var möjligt. I dagsläget behöver man skapa en kredit till kunden. Vi tar detta till oss och se vad vi kan göra men i dagsläget finns det inget beslut tagit om att det är något som kommer att ändras inom den närmsta framtiden.
Vi återkommer självklart i tråden om en ändring blir aktuell.
Har en firma som utför mycket försäkringsjobb. Är knepigt att dra av självrisken på ett snyggt sätt på fakturan när det inte går att enkelt göra en minuspost som helt enkelt heter självrisk, som sista rad! Är ganska färsk poå det här också så funderar på en bra lösning? Hjälp?
Jag skulle också behöva kunna dra av en rad då jag fakturerar sålda poster och ska dra av för provisionen. När det är inom EU behöver jag ha rätt belopp på försäljningsraden för att periodisk sammanställning ska bli rätt men kunden ska endast betala för försäljningen minus provision. Nu får jag boka provisionsdelen manuellt och lägga till i periodisk sammanställning, sjukt onödigt merjobb!