We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Det du menar med ditt förbättringsförslag är att likt bankkopplingen idag, borde även lönemodulen ha någon form av koppling till Banken? Dvs När lönebeskedet då skapas, skickas en betalfil direkt till banken för utbetalning både till den anställde och till Skatteverket?
Vi vill börja med att tacka för ditt förbättringsförslag gällande eEkonomi. Detta är inget som i dagsläget är planerat att utvecklas inom den närmsta framtiden.
Jag skulle behöva lite input, som jag förstår det vill du att när du bokför ett lönebesked så ska det läggas till betalning och gå iväg som fil till banken? I den filen ska det finnas en summa som ska gå till den anställde och en summa som ska betalas till skatteverket? Återkoppla gärna.
Vi rekommenderar alla användare som har samma önskemål att gå in och rösta på tråden eller skriva en kommentar, på det viset samlar vi alla önskemål om funktionen på ett och samma ställe!
Självklart uppdaterar vi denna tråden om en ändring skulle bli aktuell.
Ett sådant upplägg skulle komplicera funktionen och göra det svårare för utvecklarna att implementera (distribuerad transaktion). Jag ser det som två separata händelser där löneutbetalningen inte har någon koppling till Skatteverket.
Om man vill ha en koppling till Skatteverket, vilket jag också efterlyser, bör den lämpligtvis integreras med arbetsgivardeklarationen.
När jag skapar en arbetsgivardeklaration, via lönemodulen, så önskar jag att det även kunde skapas en leverantörsbetalning till Skatteverket. Det känns väldigt onödigt att behöva göra detta manuellt.
När ett förslag markeras som "inte planerade" så är det samma sak som en dödsdom. Jag lade nyss ett förslag som slogs ihop med denna. Kan man få någon motivering till varför dessa två trådar har dömts till glömska? De känns båda synnerligen genomförbara och jag skulle vilja påstå att båda är centrala funktioner för samtliga era användare (ok, ett av dem innebär att du också måste ha köpt tillägget lönemodul).
Tittade just lite på mitt skattekonto i eEkonomi. Jag utgick från att detta sköttes automatiskt men blev väldigt förvånad när det, likt flödena som vi försöker förenkla med förslagen i denna tråd, kräver onödiga manuella steg. Varför varför varför kommer någon på idén att man i en flik skapar en fil för att sedan i en annan flik vara tvungen att importera densamma för att få in datan? Borde inte det vara uppenbart att detta förs in i systemet samtidigt som man skapar skv-filen (eller ännu bättre, läsa direkt från källdatan)? Lika självklart som att en leverantörsbetalning till Skatteverket skapas AUTOMATISKT när man skapar bokföringshändelsen?
Otroligt frustrerande att denna typ av logik inte åtgärdas och dessutom fortfarande introduceras i nya funktioner. Jag tror att det vore bra om utvecklarna använde sina system som slutanvändare lite mer för att på så sätt inse vissa uppenbara brister i ett mestadels bra program.
ha det är ju precis så vi gör när vi tankar bilen först fyller vi på i bensindunkar och sedan häller vi det i tanken !! jag tycker iaf att det går lika bra 🙂
Detta skulle uppskattas mycket. Automatiskt upplägg av utbetalning lön och tillhörande skatter och avgifter. Jag inser att det kräver att man även behöver vissa uppgifter för skattekonto, men det kan väl inte vara mer än 2 fält ytterligare som läggs till i eEkonomi.
Jag har precis aktiverat lönemodulen nu när hanteringen av arbetsgivaravgiften i samband med "forskning och utveckling" äntligen är på plats. Upptäckte då att det inte skickades någon betalningsfil till Handelsbanken vilket kändes som en självklar funktion.
Jag skulle uppskatta om ni kunde lägga till denna funktion så att kedjan hänger ihop.
Välkommen i klubben Jonas, jag reagerade precis som du - en fullkomligt självklar funktion! Tyvärr verkar Visma tycka annorlunda, vi är flera som påpekat detta under flera år utan reaktion och utan någon rimlig förklaring till varför man inte vill införa det.
Vår vision är att Visma eEkonomi ska hantera detta med att filer automatiskt ska skickas till Skatteverket för arbetsgivardeklaration och även till banken för utbetalning. Det är inget som är planerat i dagsläget men så fort det sker någon förändring så återkopplar vi till er här i forumtråden.
Inte direkt kopplad, men skulle lösas av förslaget i denna tråden: Vad är det tänkt att man skall använda för leverantörsfakturanummer när man skapar betalningen till Skatteverket?
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Löneutbetalning.
Jag önskar lönen utbetald för mina anställda den 25e. Varför går det inte som filöverföring i enlighet med hur det går till när jag registrerar/betaler en faktura.
Har det skett några framsteg inom detta? Skulle man kunna få lite insyn i problematiken med att implementera detta? Som användare så är mina önskemål främst inriktade på förenklingar i min redovisningsvardag. Jag tror att fler hade övervägt lönemodulen som tilläggstjänst om ni hade fler saker som förenklades med den. Bankintegration är definitivt ett sådant steg.
Jag har nu haft både lönemodulen och bankkoppling aktiverad ett bra tag, och ständigt undrat varför det inte sker någon automatiskt löneutbetalning likt när en leverantörsfaktura läggs in. Tänkte att jag nu skulle ta tag i saken och kolla upp om det är någon inställning jag missat. Döm om min förvåning så är bankoppling för lön inte ens implemenenterat!? Så självklart att det bara ska fungera! Snälla visma, fixa snarast!
Löneutbetalning via fil bör ske vid skapandet av lönebesked.
Utbetalning till skattekonto via fil bör ske vid skapandet av arbetsgivardeklaration.
Jag kan glädja er idag med goda nyheter. Vi har påbörjat ett arbete där vi undersöker möjligheten att ordna en bankintegration för lönedelen i eEkonomi.
Det finns inte ännu ett tydligt sista datum men arbetet är påbörjat.
En högst relevant fråga faktiskt, om den inte gör det måste man lik förbaskat gå in och göra en manuell betalning till skatteverket varje månad, så väldigt viktigt att momsen kommer med för att allt ska hänga ihop.
Det är väl både och. Det är en separat sak för de som inte använder Ekonomis Lön-modul men för oss som gör det så blir det ett indirekt beroende, om man skall se till önskad funktionalitet.
Om Visma kunde möjliggöra överföringar av löner OCH allt som behövs till Skatteverket (lönerelaterade skatter/avgifter samt moms) i betalningsfiler så skulle det vara guld värt. Mer automatik = Mindre arbete för oss användare = Bättre system.
Jag skapade mitt första lönebesked i dag efter att ha aktiverat bankkoppling för några få veckor sedan. Jag blev mycket besviken över att det inte fanns. Lite tokigt när leverantörer blir för stora för då brukar sådana här saker få ta orimligt lång tid. Med hungriga challengerbolag däremot blir det ofta en helt annan historia. Visma, snälla snälla, sätt är inte ner i fåtöljen. Försök hämta fram lite mer challengerattityd och använd inte flera år på sådana här viktiga funktioner. Jättebra att det verkar vara på gång iaf. När ungefär kommer det att vara klart?