Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Nordea Filimport

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-08-03 14:23 )
Status: Utvärderar

I Nordeas nya internetbank accepteras inte längre LB-filer, och typen Pain.001.001.03 hittar jag inte stöd för i eEkonomi. Är det en permanent lösning på gång? 
Som interimlösning kan man manuellt fortfarande gå till Nordeas äldre miljö och där importera LB-filer.

107 Kommentarer
UTFORSKARE

Kan ju inte var rocket science att få til XML export
Också behöver matchningen mot betalda leverantörsfakturor bli avsevärt bättre! det är ju ett skämt när det finns allt som exporterades i LB-filen inkl unik identifierare att matcha mot i det data som hämtas tillbaka från Nordea, och hanteringen av betalningar som skull inträffat under icke helger, många betalningar på samma belopp kunna hanteras.

Vore intressant med en kommentar från Visma hur arbetet med detta fortskrider. Sista augusti närmar sig fort, och då upphör stödet för LB-filbetalningar helt, detta står klart och tydligt på Nordeas hemsida.

 

Kommer vi som har Nordea att behöva göra manuella betalningar efter sista augusti eller finns det någon lösning på problemet? Det är ju inte så att detta kommer som en blixt från klar himmel, denna tråd är ju över ett år gammal...

NY MEDLEM

Jag startade denna tråd för ca. 1 år sedan.

Vad har hänt?

Kommentarer från Visma att: "då får ni lägga in leverantörsbetalningarna manuellt" är ju inte klokt. Ska jag mata in 40 lev.fakturor manuellt i veckan då???

När det finns en funktion i systemet som jag betalar för!? Ett modernt ekonomisystem måste kunna skicka en lev.bet fil!!! Och om en befintlig funktion blir out of date, så är det väl bara att utveckla en ny fil som uppfyller aktuell standard!

Jag jobbar själv med utveckling av ekonomisystem och att utveckla en xml-fil för lev. bet. enligt gällande standar torde vara en ren bagatell i sammanhanget! 

Jag har fyra bolag som jag kör i Visma för tillfället! 

 

Visma! Se till att bara fixa detta NU!!!

 

NY MEDLEM

Nu var jag just i kontakt med support, och dom utlovar att det kommer att finnas en lösning som ersätter den gamla innan Nordea stänger ner sin gamla plattform 2020-08-31.

 

Goda nyheter!

NY MEDLEM

Är export av bankfiler till Nordea på gång att lösas eller är det redan löst? Vi har problem med inläsning av dessa fortsatt. Om det ej är löst finns det ett beräknat datum för när det kan vara färdigt?

NY MEDLEM

Det låter ju lite "lovande" att det verkar komma en lösning mellan Visma och Nordea innan 31/8, men lösningen borde redan vara på plats! Vi är många som ska sätta oss in i det nya sättet, och det borde vi ha i alla fall några veckor på oss att kolla in. Det känns stressande att inte veta när det kommer en lösning när man har många fakturor som läggs in.

 

Jag hoppas också att Visma jobbar på en enkel lösning att kunna markera utländska fakturor så att man har koll på vilka som är inlagda för betalning till banken (eftersom de måste läggas in manuellt, men det syns inte nånstans i systemet vilka som är inlagda till betalning så man måste dubbelkolla banken varje gång).

NY MEDLEM

Nu har vi i princip 2 veckor kvar till dess att det inte längre går att överföra LB-filer till Nordea. Hur går det med utvecklingen av en lösning på problemet?

APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-08-19 08:49 )
Hej!
 
Det var ett litet tag sedan vi uppdaterade här i forumtråden och jag tänkte jag nu skulle ge lite mer status på var vi står i dagsläget med att hantera betalningar till Nordea från Visma eEkonomi. 
 
Det stöd vi har idag från Visma eEkonomi är att skapa LB-filer, men som vi vet kommer banken inte ha stöd för detta framöver. 
 
Vi jobbar därmed på en automatiserad bankkoppling tillsammans med Nordea för att kunna skicka över leverantörsbetalningar från Visma eEkonomi på ett mycket smidigare sätt. Det finns en del arbete kvar och vi väntar också på en del jobb från banken här. Som det ser ut nu så är det planerat till kvartal 4 i år. 
 
Tills bankkopplingen är på plats och du inte kan använda LB-fil så behöver du betala manuellt på banken. När betalningen är gjord och händelsen finns på kontoutdraget kan du kopiera ditt kontoutdrag och klistra in i eEkonomi för att matcha händelserna. 
 
Vi uppdaterar mer här i tråden när vi har mer information. 
 
/Nellie 
UTFORSKARE

Och matchningarna från Nordea funkar inte, den tar datum längst ifrån + struntar i OCR

Att ni borde implementera XML formatet har ni vetat ett par år så.....

UTFORSKARE
(uppdaterad av FrFo11 ‎2020-08-14 13:44 )

När jag pratade med Nordea innan sommaren så antydde Nordea (Oscar Strand) att LB formatet skulle flyttas till den nya webblösningen 

Men jag tror det när jag ser det...

"

Betalningslösningar:

  • Vi håller på att bygga om Nordea Business för att den ska kunna gå och använda på samma sätt som IBF (internetbanken företag)

"

UTFORSKARE

Har haft strul med filöverföringarna på sistone, får felmeddelande i Visma när jag exporterar filen, och har nu hittat flera fakturor som kommit med dubbelt.  Hoppas verkligen att det blir en förbättring på överföringen mellan Visma och Nordea.

UTFORSKARE

Jag har haft e-ekonomi sen 150101, det har varit problem med Visma och Nordea i princip hela tiden. Att 2 så stora företag kan behandla sina 

kunder så fruktansvärt illa och nonchalant är helt obegripligt. "ja vi tittar på det här" " det är på gång" ??? Det är 2020 nu inte 1985, hur j..la svårt kan det vara ??? Det går inta att sitta år efter år, månad efter månad och säga att vi jobbar på det. Hade man vetat detta skulle man ju inte använda programmet ens om man fick betalt. Vad menas med att du får betala manuellt på banken ? Hoppas det inte är vad det låter som !

Pratade med Nordea för 2 veckor sen angående att de har ändrat kontoutdragen tillbaka till de "importerade kontohändelser" som är en klumpsumma som är omöjlig att bokföra, så man måste gå in på den och specialimportera den posten och skriva ut den sidan separat. Endast för oss med Visma förstås. När de kom med sin nya internetbank så var den grejen borta och man fick kontoutdrag där man såg varje enskild post, helt underbart men nu har de gått tillbaka till den gamla modellen, antar de har någon storkund som vill ha det så. Bedrövligt ! De pratade dock om att det skulle finnas någon fillösning som jag skulle kräva av Visma att de implementerar någon som vet nåt om det ? Jisses, svårt att hålla sig lugn angående detta 🙂 

NY MEDLEM
(uppdaterad av Calle_2 ‎2020-08-26 14:55 )

Nordea har förlängt och förlängt datumet, men nu är det stopp!

 

31 Augusti går det inte längre att använda LB-formatet. Visma har vetat om detta i över ett år! Men inte tagit fram ett nytt filformat som följer vanligt standard???

Visma hänvisar till att "du får göra dina betalningar manuellt så länge", hur länge då? Jag har flera hundra lev.fakturor i månaden och kommer inte att göra detta manuellt.

Men det finns en lösning! Jag kör fyra separata bolag i Visma eekonomi idag men kommer att flytta över alla fyra till Fortnox istället. Fortnox är ett system som är väldigt likt Visma-eekonomi, men som ligger mycket längre fram i utvecklingen. Dom har såklart stöd för nya formatet. Gå in och kolla på https://www.fortnox.se/byt-till-fortnox/ systemet är billigt och funkar ungefär på samma sätt som eekonomi. För att komma igång är bara att exportera en sie4-fil ur eekonomi och sedan läsa in den i Fortnox sen är det bara att köra på. Bättre att satsa på ett system som funkar! Och som levererar de tjänster de tar betalt för!

 

Tack Visma för den här tiden!

UTFORSKARE

Efter en titt på Fortnox inser man ju att man borde byta bank också 🙂 Med Nordea är det ju manuell filhantering på flera punkter precis som Visma förutom att Visma inte kan ens det efter 31/8.

NY MEDLEM

FY FAN Visma! Ni sa att detta inte skulle bli ett problem. 182 miljoner i vinst och ni saknar resurser att lösa en sån här sak som påverkar så många kunder. Riktigt dåligt planering och riktigt dålig kundservice!

UTFORSKARE

Nu kommer vi inte åt Nordeas gamla internetbankssida längre. Jag har lite svårt att förstå var skon klämmer. Visma Administration klarar PO3, LB och XML. Varför uppfinna hjulet två gånger, när man kan ringa "sin granne" och fråga om man får köpa loss lösningen? Varför slösas det pengar på att uppfinna nytt, när man så enkelt kan titta runt hörnet och se vad syskonföretagen har för lösningar?

 

Så, nu har jag spytt lite galla och återgår till manuell utbetalning av den klump leverantörsfakturor som skall betalas idag från eEkonomi.  Lycka till ni andra med era utbetalningar. Vi sitter i samma båt...

 

Mvh Lena

 

 

UTFORSKARE

Otroligt irriterande är det, mest irriterande är nog ändå tystnaden från Visma, FY F...... så uselt !!!

UTFORSKARE

Nu har jag suttit och manuellt betalat 15 fakturor i eEkonomi. Det tog sin lilla tid, tid jag hellre hade lag på någonting annat.

 

  • Jag skrev ut en lista med obetalda leverantörsfakturor. Där kom det med fakturor som var skickade med betalfil redan, men som inte hade förfallit och hunnit bli betalda. Ingen notering alls om status på utskriften, så där hade det kunnat bli dubbelutbetalningar om jag inte tagit mig tid att kontrollera på banken vad som låg i "pipen" för utbetalning. Efter det målade jag över dessa med gul överstrykningspenna.
  • Sedan målade jag med grön överstrykningspenna, vilka jag ville betala och räknade fram på min räknare med remsa hur mycket pengar det blev ihop. Det är bra att ha en remsa att jämföra med sedan man gjort registreringarna på bankens hemsida.
  • Sedan gick jag till banken och började betala. Då upptäckte jag att OCR-numren inte fanns med i listan över de obetalda fakturor, utan enbart fakturanumren. Det gjorde det lite besvärligare än jag tänkt.
  • Fick således gå till eEkonomi, Leverantörsfakturor och ta fram en faktura i taget och se till att jag noterade rätt nummer manuellt.
  • Sedan kontrollerade jag slutsumman med remsan.

 

Snälla, snacka med gänget som redan för länge sedan fixade problemet, Admin-gänget. Det här blir inte hållbart i längden för oss användare.

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Enligt användare Calle_2  2020-07-10:

Nu var jag just i kontakt med support, och dom utlovar att det kommer att finnas en lösning som ersätter den gamla innan Nordea stänger ner sin gamla plattform 2020-08-31.

 

Vad händer!? Nej juste det är ju Visma vi pratar om så inget... inget alls!

 

Ni har haft ett antal år på Er att lösa detta.. men inget händer!

 

Är jag förvånad?

Nej, tyvärr inte! Jag har bliver lovad så mycket, så många gånger av Visma, men inget händer!

 

 

 

Detta är ju en katastrof att ni låtit det gå så långt och inte har en lösning på problemet!

 

Men jag antar att VISMA kommer kompensera alla sina kunder Ekonomiskt för den extra tid alla Nordea Kunder behöver lägga nu!!

NY MEDLEM

Jag har nu också betalat ett antal leverantörsfakturor manuellt. Problemet är ju de långa OCR-nummerna som man inte vill knappa in flera gånger. Jag har testat två sätt att boka fakturerna. Ett är att öppna två flikar, den ena med eEkonomi och den andra med Nordea. När jag knappat in OCR-numret i eEkonomi, kopierar jag det och direkt efter att leverantörsfakturan bokats i eEkonomi, lägger jag upp den för betalning på Nordea och klistrar in OCR-numret direkt. Fungerar hyfsat smidigt efter lite övning. Leverantören behöver ju bara läggas upp första gången, sedan går det rätt fort.

 

Ett annat sätt är att kopiera OCR-nummerna och klistra in dem i ordning i en text-fil först och när alla fakturorna bokats i eEkonomi, gör man om allt i Nordea och kopierar OCR-nummerna från text-filen. Jag tycker det är mindre smidigt.

 

Ni andra kanske har något annat smart sätt att hantera leverantörsfakturorna manuellt tills Visma löst det för oss?

 

Hoppas Visma jobbar hårt på en lösning, för det blir alldeles för bökigt att hålla på så här i längden!

UTFORSKARE

Visma kan betala ett bokföringsföretag som gör de manuella betalningarna så länge, är ju ett skämt att man är så dåliga att man tycker man kan leva med en sån drastisk produktförsämring som detta är utan att knappt kommentera det. Sagt det tidigare och säger det igen USELT !!!

 

UTFORSKARE

Kära Eken23, jag förstår av ditt inlägg att vi arbetar lite olika och att antalet leverantörsfakturor skiljer åt. Jag får mellan 10 och 20 fakturor dagligen och jag matar in dem direkt om de inte kommit via  Autoinvoice.  Jag hade också eEkonomi i en annan flik, ja till och med i en annan webbläsare eftersom Nordea föredrar att vända sig till de som jobbar med Crome och jag gillar Firefox. Så måste man öppna fakturan i eEkonomi också för att se OCR-numret, då det inte finns kolumn för OCR:en i listläget. Vad jag saknar Visma Administration!

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Hejsan!

 

Problemet med att Nordea inte tar emot LB-filer uppmärksammades av en användare i alla fall för ett och ett halvt år sedan, i januari 2019. Vi är många som ser de problem det medför att betala manuellt; det handlar inte enbart om att vi tycker det är tidskrävande.

 

 - Snälla eEkonomiutvecklare på Visma, träd fram och berätta om det tänk ni har med den nya tjänsten som ni vill sjösätta som ska bli ett alternativ till LB-filera, hur det är tänkt fungera, vad som krävs av oss användare o s v.

 

 - Snälla eEkonomiutvecklare på Visma, träd fram och berätta hur långt ni kommit idag med denna tjänst.

 

 - Snälla eEkonomiutvecklare på Visma, träd fram och berätta varför ni inte tycker XML-filsalternativet är en bra idé att använda i eEkonomi. Den fungerar ju så bra i Visma Administration. XML-filer skulle blivit en billigare lösning för oss användare i slutänden än att eEkonomi tar fram ett helt nytt, eget koncept, eller hur?

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Håller med Er i ALLT ni skriver, men jag kan fortfarande göra filimport .txt fil (Visma eEkonomi - Nordea). Visserligen fungerar inte min gamla genväg till Internetbanken Företag men går jag in i Nordea Business och klickar på Internetbanken Företag så öppnas den gamla versionen och där kan jag betala som vanligt.

Fungerar inte det för Er? 

UTFORSKARE

Ja du har helt rätt, jag kommer också åt den fortfarande i gamla banken. Kanske har Nordea och Visma kommit överens om någon förlängning ??? Märkligt att det inte kommer någon information om det i såna fall.

UTFORSKARE

Jag kommer inte åt gamla internetbanken.

Hur gör du, Jannes G,  en betalfil i txt-format i eEkonomi som går att importera till gamla internetbanken?

Jag är idel öra!

 

... eller missförstod jag något?

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

På första sidan under övriga tjänster så ligger Internetbanken företag som första rad, klicka på den så kommer du in i gamla internetbanken sen får du importera fil och välja LB-fil då får du över betalfilen

UTFORSKARE

Hej Lena

 

Om det är hur betalfilen skapas så är det ju under obetalda leverantörsfakturor, klicka på exportera, boka ur alla (högst upp) bocka i de fakturor du vill ha i betalfilen (ändra betaldatum om du vill). Klicka på exportera längst ner sen skapas filen och du kan spara den vart du önskar..

 

I övrigt är det som Johan_24 skriver gällande Internetbanken..

Vi får se hur länge detta fungerar.

 

Patrik

UTFORSKARE

Sorry, jag har tänkt LB-filer hela tiden och inte tänkt på att det egentligen är en txt. Naturligtvis. Men när jag väljer den gamla inloggningen på Nordeas hemsida, blir jag dirigerad över till den nya i alla fall. Vare sig jag testar att klicka mig fram dit via www.nordea.se eller via bokmärkesgenvägen i webbläsaren så blir jag dirigerad över till nya sidan.

Mvh Lena

UTFORSKARE

Det skall vara Nordea Business.

 

"Välkommen till Nordea Business

Inloggningen till vår gamla internetbank, Internetbanken Företag, har nu ersatts av Nordea Business. Logga in och hantera dina dagliga bankärenden i Nordea Business.
Om du ännu inte har tillgång till tjänsten, kontakta oss på 0771 350 360."

 

Jag kommer in på denna länk:  https://corporate.nordea.se/#!/

 

 

UTFORSKARE

Lena, När du har loggat in i Nordea Business har du på höger sida en rubrik: Övriga tjänster under den har åtminstone jag som första punkt av tjänsterna "Internetbanken Företag" om du klickar på den kommer du till gamla internetbanken. Jag trodde alla hade samma menyer där, har du inte samma layout där på startsidan ?

NY MEDLEM

Det fungerar fortfarande att läsa in en LB-fil i gamla Internetbanken Företag som man ännu så länge kommer åt via nya Nordea Business. På söndag är systemet nere för underhåll, så då kanske det slutar fungera en vecka senare än de sagt. Ladda upp alla räkningar ni har innan dess!

UTFORSKARE

Tack, Johan_24!

Nu kommer jag åt den. Jag testade enbart min gamla länk i webbläsarens bokmärkesfält och blev omdirigerad. Nu har jag den, men faktum kvarstår att Visma har vetat väldigt länge att LB:n skulle fasas ut och att de enkelt hade kunnat anamma XML-konceptet.

 

Mvh Lena

 

Hej!


Tack för era ärliga reflektioner i den här frågan. Jag förstår om ni känner att ni hamnat i limbo när vi valt att inte utveckla stöd för XML-formatet i Visma eEkonomi och att det får konsekvenser för era arbetsinsatser. 


Jag vill därför vara tydlig med att detta varit ett medvetet och långsiktigt val. Vår ambition i Visma eEkonomi är förebygga manuella rutiner med mer automatiska och framtidssäkra alternativ, om sådana finns. I detta fall genom att utveckla en direktöverföring av betalningar till banken med en fulländad bankintegration, som vi arbetat på tillsammans med Nordea under en längre period. 


Att integrationen mot Nordea dröjt längre än väntat är verkligen inte optimalt. Det känns inte alls bra att behöva hänvisa er till att utföra betalningarna manuellt direkt i banken tillsvidare. Jag är dock övertygad att direktöverföring till Nordea, som vi idag erbjuder till andra banker, på långt sikt kommer betydligt fler till nytta än alternativet för manuell filöverföring. Det sker stora förändringarna inom bankformaten och i bankerna infrastruktur kommande åren. Därför är det extra viktigt att tänka just långsiktigt kring vilka anpassningar vi gör på vägen dit och att vi delar bankernas vision om att bankintegration blir den nya standarden. 


Jag har full förståelse för att det är svårt att acceptera en upplevd försämring, men jag hoppas ni håller ut. Den stundande bankintegrationen kommer ge er helt nya förutsättningar att bli riktigt effektiva i Visma eEkonomi. Vi kommer givetvis berätta mer om hur ni aktiverar detta i programmet när det blir aktuellt.

NY MEDLEM

Jag skulle vilja veta när denna direktöverföring kommer finnas på plats. 
Vi köpte eekonomi bara för att kunna hantera leverantörsreskontran effektivt. Nu är den funktionen borta och om den inte kommer tillbaka inom en nära framtid måste vi byta lösning. 

UTFORSKARE

Varför enbart vara hänvisad till EN variant? Varför inte BÅDE en XML OCH denna fantastiska, nya lösning? Varför inte bjuda på flexibilitet för oss användare?

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Ett medvetet och långsiktigt val ??? Hur har ni kommunicerat detta till oss, era kunder ? Haft e-ekonomi sen 2015, har alltid varit struligt mellan visma och nordea, också medvetet ??? Självklart finns det ett datum när detta ska vara klart, tala om det för oss !!! Allt annat är oacceptabelt ! Lite ärlighet tack !

UTFORSKARE
(uppdaterad av HA____ ‎2020-09-08 09:01 )

Senare och tillsvidare? Det är ju helt rubbat. Ni måste ha en interimslösning på plats nu givetvis, det här är under all kritik. När ska det här åtgärdas? Vi betalar för att funktionerna ska finnas idag, inte i en avlägsen framtid. 

Visma...

 

Ni ber oss hålla ut, jag tycker väl att det vore rimligt att ni kunde ge oss en ungefärlig tidsperiod?

 

Att sitta och manuellt skicka betalningar är verkligen ett ordentligt nedköp och det tar mycket extra tid, att få produkten försämrad borde i min värld innebära att man också får en prissänkning på produkten...

 

Ni är ju inget litet garageföretag, detta borde ni kunna lösa snabbt så vi kunder inte blir lidande... Helt sanslöst dåligt.

 

Jag skulle bli lite gladare om ni involverade oss i hur arbetet fortskrider och när vi kan förvänta oss att det ska fungera att göra betalningar från programmet igen, är det 1 vecka, 6 månader eller 2 år bort?

 

UTFORSKARE

Blir man stor blir man ofta lat, och det är kanske detta som drabbat Visma.
Troligtvis sitter det räknenissar  och kräver ännu högre avkastning.
Är ju OK om man levererar på topp, men i mins kontakter med support och utveckling senaste tiden blir jag allt mer tveksam.
De verkar ha svårt att förstå vilka problem som uppstår i verkligheten, eller bry sig. Skulle aldrig fungera i min verksamhet

Hej! 

 

Efter senaste avstämningen tillsammans med banken börjar vi närma oss en pilotfas av den nya integrationen. Vi kommer testa av de sista delarna som behöver vara på plats de kommande veckorna. Om allt ser bra ut är vi redo att släppa på kunder som kan tänka sig vara piloter, innan detta lanseras fullt ut. Detta förväntas alltså ske de närmaste veckorna om allt går som planerat och vi återkommer inom kort med möjligheten att anmäla sig att få prova och testa flödet tidigt. 

 

 I våra möten med banken har vi framförallt diskuterat hur viktigt det är att vi få allt på plats snarast med tanke på det läge ni befinner er i just nu. Enligt information fungerar länkningen till gamla internetbanken ett tag till men det förväntas stängas ner de kommande veckorna. Jag kan inte svära på att dett rimmar med vad ni ser när ni loggar in, men känns viktigt att nämna om det faktiskt kan gynna någon ett tag till. Utöver det hänvisar banken till möjligheten att använda LB-fil via deras tjänst GiroLink. Om det är att rekommendera tjänst för er kan jag inte svara på, men tjänsten finns iallafall som ett alternativ till den direktintegration vi nu snart har på plats. 

 

Jag vill också uppdatera er kring hur diskussionerna går hos oss på Visma. Med facit i hand hade fler kunder behövt bli förberedda på vår plan att inte ersätta LB-filen med XML-fil just nu, med tanke på att integrationen är försenad.  Nu har vi fått hänvisa in här i forumstråden, för de som frågar, men det hade varit bättre om vi förekom med information. Vår plan kvarstår dock att lägga vår energi på att färdigställa integrationen. Däremot är det inte uteslutet att vi någon gång framöver behöver titta på XML-formatet. Men som jag tidigare sagt vill vi ha mer svar på hur de långsiktiga förändringarna hos bankerna påverkar beteendet och behovet av manuell filöverföring, innan vi tar något beslut.  

 

Återkommer inom kort med mer information om möjligheten att testa nya integrationen. 

UTFORSKARE

Tack för informationen

UTFORSKARE

Kan man anmäla sig här?

UTFORSKARE

De långsiktiga förändringarna hos bankerna går mot att fler och fler behöver jobba digitalt på snabbt sätt och XML-filerna är ju förankrade på olika håll redan, såsom hos SKV t ex. Visma Administration var snabba med XML-alternativet och jag finner det märkligt att ni inte kan samarbeta över gränserna eEkonomi / Administration. Ni behöver ju knappast återuppfinna hjulet om ni tar ett snack med Admin-gänget och frågar om ni kan få köpa loss lösningen.

 

Kan ni svara på, varför ni lägger pengar och resurser på en egen lösning, istället för att ta till er en lösning som Admin redan lanserat? Det blir ju faktiskt billigare för oss användare i slutänden om ni kan samarbeta. Att Nordea skulle upphöra med LB-filerna har det ju varit snack om i över ett och ett halvt år så det är mycket förvånande att ni på eEkonomi vaknar upp så sent. Om man tänker på sina användare, samtidigt som man är mycket intresserad av att skapa en egen, unik lösning just för eEkonomi, kan man faktiskt göra så att man lanserar XML-alternativet så att man under tiden  utan stress kan ta fram sin egna lösning. Då får man glada användare.

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

GiroLink kostar pengar så vem tar den kostnaden?

UTFORSKARE

Nu verkar det vara på gång, Nordea stänger den gamla Internetbanken Företag!

 

Ännu inte fått någon information från Visma vad som gäller och händer med LB filer som är det som vi använder i Visma eEkonomi för leverantörsfaktura betalningar. Finns lösning eller är det manuella betalningar som gäller..  😞

 

Från Nordeas hemsida:

 

"Internetbanken Företag upphör 16 november

2020-10-28

 

UTFORSKARE

Ja, det är för jäkligt. Här sitter vi som jobbar i eEkonomi och betalar lön till ett gäng långsamma utvecklare, när Visma hade kunnat lyfta luren för att få en XML-lösning för en billig peng av Visma Administration. Förklaringen är att lösningen ska vara långsiktig. Gör Administrationsgänget lösningar enbart för stunden då, menar ni?

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Men snälla Visma få tummen ur ...... och lös detta nu!

UTFORSKARE

När man läser Era svar (VISMAS) så funderar man ju om allt står rätt till.

 

"Med facit i hand hade fler kunder behövt bli förberedda på vår plan att inte ersätta LB-filen med XML-fil just nu, med tanke på att integrationen är försenad"

 

På vilket sätt skulle Vi kunder förbereda oss då? Lägga ner våra företag? Avsluta er tjänst? Byta till ett annat ekonomiprogram!??

 

"Jag har full förståelse för att det är svårt att acceptera en upplevd försämring"

 

På vilket sätt vill ni påskina att försämringen bara är upplevd!?  Tjänsten är ju de facto sämre och gör att alla som har Nordea får massa extra arbete som vi har betalt i er tjänst för att slippa. Visma borde kompensera alla som har drabbats av det här, " den upplevda försämringen!"

 

 

Tyvärr så verkar Visma INTE förstå allvaret i situationen och ta till sig kritik från sina kunder. Jag tror det ända som dom förstår ät att vi helt enkelt byter leverantör av ekonomiprogram, för det är väl som hos många andra bolag Money talks!

 

 

APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST fredag )

Hej på er!

 

Jag tänkte jag skulle ge er lite information om vart vi står just nu och hur vårt arbete pågår. 

 

Det vi jobbar på just nu är att kunna skicka betalningar från Visma eEkonomi till Nordea med mer automatik, via en bankkoppling. Du slipper spara ner betalningsfilen på datorn och ladda upp på banken manuellt. Det betyder också i sin tur att vi just nu inte arbetar på någon lösning för XML-fil. Däremot är det inte uteslutet att vi någon gång framöver behöver titta på XML-formatet som vi nämnt i tidigare svar. 

 

Med bankkoppling så innebär det att du kopplar samman ditt Visma eEkonomi med Nordea. Men vad är då egentligen fördelarna med att ha en bankkoppling? Jo, du kommer ha möjlighet att; 

- Godkänner betalningarna inne i eEkonomi, behöver inte logga in i banken.
- Får automatiskt in kontoutdraget. 

- Mer automatik i avstämningen under kassa- och bankhändelser. 

 

Bankkopplingen jobbar vi på tillsammans med Nordea och från vårt håll står vi just nu i testfasen och testar av att skicka över leverantörsbetalningar från Visma eEkonomi till banken. Därefter kan vi påbörja test av att ta emot kontoutdrag från banken till Kassa- och bankhändelser automatiskt. 

 

Parallellt med detta jobbar vi även på ett aktiveringsflöde för att komma igång med en bankkoppling.