Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Nordea Filimport

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-08-03 14:23 )
Status: Utvärderar

I Nordeas nya internetbank accepteras inte längre LB-filer, och typen Pain.001.001.03 hittar jag inte stöd för i eEkonomi. Är det en permanent lösning på gång? 
Som interimlösning kan man manuellt fortfarande gå till Nordeas äldre miljö och där importera LB-filer.

164 Kommentarer
UTFORSKARE

Hej Nellie,

 

Nästa lösning kommer säkert att vara jättebra men det hjälper ju inte oss nu tyvärr. När kommer det här att vara klart? 

UTFORSKARE

Om Ni jobbar tillsammans med Nordea så borde dom ju kunna vänta med att stänga ner internetbanken till Ni är klara??

Detta underlättar ju inte för t.ex. oss  som betalar 100-200 leverantörsfakturor i månaden när detta nu måste ske manuellt i flera månader! 😞

Visma,

 

Det mest skrämmande är att den här tråden snart är två år gammal, det är ju Inte direkt senaste nytt att detta skulle hända.


Det är jättebra att ni försöker jobba på att fixa integrationen med direktkoppling, men under tiden kan det inte vara raketforskning att ordna så att vi kan exportera XML eller annat standardiserat format ur programmet.

 

Jag har lite erfarenhet av Nordeas IT-avdelning och det är inte direkt en liten snabb sportbåt, utan snarare en oljetanker med trasigt roder, jag gissar att Visma är av samma kaliber. Jag skulle bli väldigt förvånad om det finns en lösning klar på den här sidan av året.

 

Vore rimligt om ni fixar stödet fort, alternativt prissänker produkten så att vi kan använda andra tjänster hos Nordea som kostar pengar, exempelvis Girolink.

 

 

UTFORSKARE

Men i och med att eEkonomi är så hårt styrt, fungerar dessa automatiska saker inte som man vill alla gånger. Är det något jag fullkomligen inte gillar alls, så är det att inte ha några val. Tänk nu ifall inte kopplingen fungerar som man tänkt utan det enbart blir ett nytt irritationsmoment för oss? Idag - jag sitter i Smart och inte i Pro (vilket kanske har betydelse, vad vet jag) - så kan jag inte när jag vill göra en LB-fil välja att delbetala, för att ta ett irriterande exempel. Delbetalningar måste jag göra manuellt med risk för felinmatningar. Ni tror att alla får månatliga räkningar och att alla ska betalas rakt av, att överenskommelser om delbetalningar - som vi har - inte existerar. Det är väldigt irriterande när programmet inte är genomtänkt av ekonomer som har praktisk erfarenhet av bokföring och redovisning. Ni som utvecklar eEkonomi, låter oss köra på en väg utan avfarter, vi har inga val. Ni tror att alla har samma basala, enkla behov. Men verkligheten består av självständigt tänkande människor som vill kunna välja. Har man  företaget på fickan och tar emot en eller två betalningar per vecka, så är det jättegalant att i sin telefon fixa all administration med bankkopplingar, för då har man säkerligen en byrå under sig som justerar alla verifikationer som blivit fel. Jag sitter på ett bolag som omsätter över tio miljoner och har helt andra önskemål då jag gör allt från att öppna posten till alla årsredovisningar i K3 med tillhörande inkomstdeklarationer. Jag kan väl bara konstatera att vi vuxit ur eEkonomi.

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Tack för info men vi som användare behöver datum när det kommer fungera, fram tills det fungerar får ni se till att Nordea håller gamla internetbanken öppen, allt annat är oacceptabelt !

UTFORSKARE

Hej, @Nellie Karlsson !

 

Jag som stämmer av bankkontot varje dag, gillar att vara inne i Nordea och titta, som du kanske förstår. Där ser jag ifall något har hänt som jag missat. Jag gillar INTE en funktion att man godkänner betalningar inne i Visma istället för att vara inne på banken, för tänkt om man gör så i parti och minut och pengarna är slut utan att man reflekterat över det? Man kan sitta och tycka att automatik är så jättebra, men automatik är bara bra till en viss gräns. Därför måste det finnas alternativ. eEkonomi ger oss inga alternativ. Det är inte bra.

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Håller just på med byte från Nordea till Danske Bank,  verkar ta en dryg vecka innan alla bitar faller på plats. Får säga att jag fått väldigt bra intryck av de som jag varit i kontakt med på Danske Bank. År du eller anhörig SACO medlem får man ganska stora rabatter.
Nu har Danske Bank ett ganska annorlunda upplägg där du själv designar din startsida på Internetbanken, så det blir att vänja sig.
Är oerhört förväntansfull  på att matchning och filöverföringar sker automatiskt (har haft oerhörda problem med matchningen den har helt spårat ut för oss, utan att Visma kan/vill lösa det)

UTFORSKARE

Lycka till @FrFo11  med Danske Bank!

 

Jobbade i flera år med den banken och den hemsidan var lite annorlunda, men den kunde ta emot betalfiler och producera återrapporteringsfiler på löpande band utan strul en enda gång. Enligt eEkonomigänget så skall den här nya lösningen de har på lut, vara så bra för "man slipper spara ner en betalfil". I Visma Administration, skapar man en betalfil, och direkt öppnas webbläsaren så man kommer åt bankens inloggning. Allt i ett svep. Man behöver således inte alls spara ner en fil aktivt som man gör i eEkonomi utan allt går i ett enda svep helt "sömlöst". Att man skulle vara så direktkopplad med Nordea inne i eEkonomi att man inte skulle behöva logga in, det förefaller mig främmande då man blir utkastad från nya internetbanken på bara några minuter för säkerhets skull. Allt för att EU kräver det, står det också. Nej, jag vill nog vara den som styr skutan, inte tvärtom. Automatik i all ära, men man måste vara påläst om var automatiken kan fallera någonstans så man kan parera. Vi få se vad det lider, hur det blir.

 

Mvh Lena

NY MEDLEM

Vilket datum släpper ni bankkopplingen mellan Eekonomi och Nordea?

UTFORSKARE

M Nordin - Att få ett rakt och ärligt svar från Visma i den frågan (och i dom flesta andra) är en omöjlighet!

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!! 

UTFORSKARE

@M Nordin  Dom Borde ju släppa den senast 16/11 då det är det datumet som Nordea stänger gamla Internetbanken.... 😷  @Nellie Karlsson ??

UTFORSKARE

Jannes G - Vad dom borde göra och vad dom gör är två helt skilda saker!

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!! 

 

 

APPLICATION SPECIALIST

Hej allihop! 

 

Tack för era kommentarer och frågor. Vi ska göra vårt bästa för att besvara dem och hur vårt arbete går.

Vi förstår att många av er är nyfikna på datum vi kan releasa bankkopplingen, men något helt spikat datum kan vi ännu inte helt gå ut med. Men jag ska förklara lite närmre var vi står just nu. 

 

Som jag nämnde i min förra kommentar så jobbar vi just nu på att testa av hanteringen av att skicka betalningar från Visma eEkonomi till Nordea. Vi har sedan dess testat av fler betalningar och även utlandsbetalningar och vi tycker att det ser lovande ut. Vi hoppas snart kunna påbörja test av att ta emot kontoutdrag automatiskt in till Kassa- och bankhändelser. 

 

Angående betalningar och hur de ska komma över till banken så kommer lösningen vara att godkänna dem via signering direkt i Visma eEkonomi. Alltså slipper du logga in och godkänna dem på banken utan kan istället göra det direkt i programmet. 

Vid godkännande av leverantörsfakturor i Visma eEkonomi kommer du få jobba med något som kallas för 2FA, alltså signering och detta görs via appen Google Authenticator. I vår Skrivna hjälp kan du läsa mer om hur du aktiverar detta.

 

När du kopplar på 2FA till dig som användare kommer du även använda 2FA vid inloggning till Visma eEkonomi, en superbra säkerhet! Du har möjlighet att markera att du vill komma ihåg enheten du loggar in ifrån i 30 dagar, vilket innebär att du inte behöver använda signering vid inloggning mer än var 30:e dag. 

 

Något vi också vill nämna när bankkopplingen väl är på plats och om du vill aktivera den så kommer det krävas ett specifikt avtal hos Nordea som genereras av en kostnad från bankens sida. 

 

Ännu mer status och uppdateringar hoppas vi kunna ge under nästa vecka. 

UTFORSKARE

Nu kommer den gamla Internetbanken Företag hos Nordea att stängas ner, fr o m den 16 november.

Hur löser Visma detta med betalfilerna , LB-filer ?

UTFORSKARE

Ytterligare en kostnad banken tar ut igen, trots vi användare gör hela jobbet åt dem. Tror jag ska starta en bank. Det verkar löna sig.

Mvh Lena

UTFORSKARE

Är det Nordeas prishöjning du menar ? ja den är helt obegriplig 

NY MEDLEM

I veckan stänger Nordea möjligheten att använda gamla internetbanken för LB. Fil. Snälla säg att ni är klara med nya kopplingen!

Som fler har skrivit så måste det ju gå att lösa så Nordea har den gamla internetbanken öppen tills integrationen är på plats.. allt annat verkar ju vansinnigt..

UTFORSKARE

@Nellie Karlsson Nu är det "nästa vecka" men ännu ingen mer info..

APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-11-12 12:17 )

Hej! 

 

Sedan förra veckan har vi testat av både att ta emot kontoutdrag samt att hantera betalningar till banken via en bankkoppling. 

Vi kan därmed öppna upp för en pilotfas nu. Du har möjlighet att anmäla dig som pilotkund för att vara med och testa bankkopplingen mot Nordea. 

 

Vill du anmäla dig till att vara pilotkund kan du göra det via följande formulär

 

Under pilotfasen kommer vi ta kontakt med den mängd piloter som vi tror behövs för att utvärdera tjänsten. De användarna som visat intresse och som vi eventuellt inte tar kontakt med just nu kommer få information och status om tjänsten längre fram. 

 

Vi skulle vilja uppmärksamma er på att ni har möjlighet att skapa en sista LB-fil innan den 16:e november.

NY MEDLEM

Hur lång har ni tänkt att denna pilotfas ska vara?

Förstår ni hur mycket mer tid vi kommer behöva lägga varje vecka för att gå tillbaka till att betala leverantörsbetalningar manuellt!

Detta är under all kritik, ni har haft 2 år på er att lösa detta.

Varför har ni inte fått Nordea att hålla den gamla banken öppen tills allt nytt fungerar?

UTFORSKARE

Kontaktade supporten precis och fick detta svar:

 

Hej! Dessvärre är detta inte möjligt vad gäller Nordea, det arbetas för närvarande med att lösa en fullintegrerad bankkoppling med Nordea

 

Verkligen dåligt, att detta ska vara så svårlöst. Så mycket mer jobb....

NY MEDLEM

Får vi kompensation för det här mer jobbet?

Avdrag på årsavgiften?

UTFORSKARE

Börjar bli dags att flytta den här tråden från "Idéer" till "kända fel", eller vad säger ni, Visma?  

NY MEDLEM

@Nellie Karlsson:

Jag undrar, när bankkopplingen till Nordea är klar, kommer det då gå att bara använda sig av automatisk överföring av leverantörsfakturor till Nordea, eller måste man med bankkopplingen dessutom använda sig av automatisk överföring av övriga kontotransaktioner från Nordea?

 

Som jag tolkar hjälptexterna för övriga banker, går det inte att bokföra manuella transaktioner med bankkopplingen aktiv?

 

Frågan är föranledd av att jag bokför månadsavgifterna för bostadsrättsföreningar som en klump per bokföringsdatum och inte varje individuell inbetalning. Förmodar att om det sker per automatik mellan Nordea och eEkonomi, så kommer varje enskild inbetalning att bokföras. Eftersom vi hanterar avgiftsavier i ett separat sidosystem finns inga fakturor att matcha i eEkonomi.

 

Frågan är alltså; kan man välja att med bankkoppling Nordea endast använda sig av motsvarigheten till LB-filer och välja bort att använda övrig automatik i bankkopplingen?

Nu är det helt kört att exportera LB fil. Så nu får man helt enkelt göra alla betalningar manuellt, vilket är total katastrof när denna fråga varit belyst under två års tid...

 

Jag har bara en undran, funktionen att exportera XML ur systemet finns ju uppenbarligen eftersom arbetsgivardeklarationen blir en XML fil när man skapar den i eekonomi.

 

Det finns ju väldigt många användare som verkar ha nytta av att kunna exportera en fil med betalningar utan att ha en aktiv bankkoppling. Det kan inte vara någon raketforskning att få ur betalningsdata ur systemet och skicka det som XML?

 

@nellie karlsson: Varför inte bara lägga fokus på att få till filexportering först, och sedan kan ni i lugn och ro testa och implementera bankkoppling för de kunder som är intresserade av det? 

UTFORSKARE

Just det @Fredrik Ramstedt, du har helt rätt! Varför inte, när XML redan finns i annan funktion, använda den såsom du föreslår längst ner. Man får inga glada användare när funktioner försvinner. Om man vill briljera med en nyhet, kan inte ett annat alternativ läggas upp så länge, så vi användare som betalar för kalaset kan välja sedan?

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Nu sitter vi och betalar fullt pris för en tjänst som inte fungerar fullt ut. Vilken prisreduktion får vi Visma eEkonomi-användare, när inte betalfilerna fungerar längre? Att betala fullt pris för en produkt där funktionalitet tagits bort, känns inte bra.

 

Mvh Lena

UTFORSKARE

Nellie Karlsson-

Nu är vi inne i ytterligare en vecka där inget har hänt! Presentera vad som kommer gälla och när det ska gälla ifrån!

Sedan är frågan om ni begår någon form av avtalsbrott när ni försämrar tjänsten utan att kompensera kunderna!? Jag tycker ingen av Vismas kunder som berörs av detta borde betala ett öre innan detta är löst och det fungerar som det ska igen!

 

'

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!! 

NY MEDLEM

Så. Nu tänkte jag registrera ett antal betalningar hos Nordea. Dubbelt jobb. Mysigt.

UTFORSKARE

Matteus - å jag som trodde vi betalade Visma för att effektivisera och slippa dubbeljobba!!

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!! 

UTFORSKARE

Varför är det ingen från Visma som kommenterar dessa inlägg ? Fullständig radiotystnad.

Instämmer med ovannämnda, vi ska inte behöva betala full avgift för funktioner som inte fungerar!!

NY MEDLEM

Dessutom skall man hålla reda på vilka fakturor man manuellt har skickat in för betalning eftersom det inte finns någon status man kan sätta för dessa fakturor så man kan särskilja den från sådana som man inte har betalt.

NY MEDLEM

Nu är vi upprörda och känner oss förrådda.

Ni håller inte vad ni lovar. Ni informerar inte. Ni har haft mycket god tid på er att lösa det här.

Det är hela tiden vi kunder som har tagit initiativet.

Sämst betyg till er!!!

UTFORSKARE

@Christer211 Ett tips till just det problemet är att ändå göra en LB-fil och skicka iväg den på de fakturor du betalat manuellt så kan du särskilja dem från de nyinkomna. 

NY MEDLEM
Så här skriver Visma i support-chatten. Jag rekommenderar alla att kontakta supporten via chatt och telefon så att vi får vara röster bättre hörda.
 
Din rådgivare XX har kommit in i chatten
Välkommen, jag heter XX, vad kan jag hjälpa dig med?
 

10:24

Jag behöver hjälp med att ni fixar betalningslösningen till Nordea omgående.
 

10:26

Hej, tyvärr stödjer inte Nordea det längre tills de ändrat upplägget på hur de vill att sammarbetet/integrationen med oss ska fungera, så det är ingenting vi på Visma kan göra något åt, utan det ligger hos Nordea, tills vidare hänvisar de att våra kunder får betala leverantörsfakturor manuellt, tills deras integration med oss är på plats 🙂
 

10:27

Skitsnack. Ni har lovat att det här skulle vara löst i tid. Er tidsfrist har dessutom förlängts flera gånger tack vare Nordea.
Och gör ingen jävla glad gubbe, för vi är fan inte glada.
 

10:28

Jag vet inte vad du vad du stödjer påståendet i, men så är tyvärr situationen, vi vill gärna vara kopplade mot alla banker, men de väljer själva hur integrationen och avtalen skall läggas upp.
🙂
Ett tips är att du som kund till Nordea framför dina öskemål till dem.
 

10:30

Det har vi gjort!!! Och dom har hjälpt oss så gott det går. Så här har ni skrivit för över ett år sedan: "Vi har löpande kontakt med bankerna och får information som berör våra produkter för att kunna planera de anpassningar som krävs."
 

10:33

Som sagt det ligger hos Nordea, vi är öppna gentemot samtliga banker som vill koppla sig med oss. Bankerna väljer själva hur det ska se ut/fungera, alltså inget som vi styr i. Just nu har Nordea gjort förändringar till deras integration är igång. Det ska under hösten framkommit information om att detta skulle ske.

Lycka till med betalningarna tills vidare, annars kan jag rekommendera att ni kollar om upplägget med någon av de andra bankerna kan vara ett alternativ för er.
🙂
UTFORSKARE

JL____10

 

- Det kokar ju i en när man läser deras svar!! Skärpning VISMA!

 

 

VISMA - "Lycka till med betalningarna tills vidare, annars kan jag rekommendera att ni kollar om upplägget med någon av de andra bankerna kan vara ett alternativ för er."

 

VISMA - Det är ju ett hån mot oss kunder att uttrycka sig så här vad har ni för medarbetare!!

Jag tror ni menar "Lycka till med betalningarna tills vidare, annars kan jag rekommendera att ni kollar med någon annan programleverantör än Visma som kan lösa betalningarna till Nordea, de kan vara ett alternativ för er."

 

 

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!! 

UTFORSKARE

Chattade med Nordea precis om det här, och så här gick det:

 

Välkommen till Nordeas kundcenter via chatt! Här kan vi hjälpa dig med dina bankfrågor.

11:05

 

Hej! Jag heter Nova och är Nordeas chatt-robot. Beskriv med en kort mening vad jag kan hjälpa dig med.

 

Jag: Hej, vi har Nordea som bank och Visma eEkonomi. Det betyder att vi inte kan skicka betalfiler längre. Visma säger att det hänger på er att inte en betalfilslösning e dyl har kommit till ännu. Hur ligger det till med den här saken? Visma har vetat om detta i två år nu...

 

Robot: Jag förstår inte meningar med så många ord. Försök att beskriva ditt ärende med minst 2 och max 15 ord.

 

Jag: Visma eEkonomi och betalfiler och Nordea

 

Robot: Du vill importera betalningar från ditt ekonomisystem. Välj "Betalningar" i menyn och sedan "Filimport", och följ instruktionerna som visas.  Du kan importera en fil genom att antingen dra och släppa eller genom att bläddra dig fram till filen och importera från mappen.

Obs! Du kan endast importera betalningar om de är i formaten BG Lön, XML eller PO3.

Blev du hjälpt av den information du fick av mig?

 

Jag: Nej

 

Robot: Jag är ledsen att jag inte kunde hjälpa till. Du kan försöka omformulera din fråga eller klicka på länken nedan så ser jag till så du kommer i kontakt med mina kollegor.

Kontakta Kundcenter

Du får nu chatta med en av mina kollegor. Vänta kvar och låt chattfönstret vara öppet. Vår konversation sparas, så du behöver inte skriva din fråga igen.

 

Nordea: Hej, jag heter Madeleine, jag ska läsa igenom din konversation med Nova – dröj lite är du snäll. Som du nämner har Nordea meddelat detta att vi kommer ändra filtyper i den senaste internettjänsten och Visma har fått detta som information ifrån oss.

 

Jag: Ja, jag vet. Jag vill veta status, hur långt ni kommit i kommunikationen er emellan om hur en betallösning ska se ut. eEkonomigänget verkar inte gilla XML-filer, vilket jag själv tycker är en bra lösning på problematiken. Kan ni inte påverka dem att gå över till den typen av fil? De har redan den lösning på annat håll inom organisationen.

 

Nordea: Det man kan göra för att detta ska fungera är att lägga till tjänsten Girolink för er.

Det jag funderar på då är om ni gör många filbetalningar per vekca?

vecka*

 

Jag: Och den kostar ju extra... hur ser kommunikationen ut mellan er på Nordea och på Visma eEkonomi? Kan ni påverka om XML-lösningen som funkar bra med SKV t ex.  Tillräckligt många (utbetalningar) för att det blir oerhört merarbete att betala manuellt

 

Nordea: Jag kan kika om vi har fått mer information om detta.

 

Jag: Tack, jag väntar.

 

Nordea: Tack!

 

Nordea: Vi har ingen ny information om detta. Men Visma är uppmärksammade om att de behöver se över detta omgående.

 

Jag: de har haft två år på sig... Jag förstår att ni inte har någon ytterligare information, men Vismas support skyller på att ni inte är samarbetsvilliga på Nordea. Hur ser du på den saken?

 

Nordea: Vi strävar efter att våra kunder ska ha möjlighet att fortsätta hantera sina betalningar via oss som bank även om vi gör om vår nättjänst, därav att vi informerat ekonomiprogrammen om detta.

 

Jag: Ja, lösningen finns ju i XML-formatet. Kan ni påverka Visma eEkonomi i detta? Har ni ett aktivt samarbete sinsemellan om detta problemområde?

 

Nordea: Det har jag ingen information om.

 

Jag: OK, tack för allt. Ha en bra dag!!

 

 

***

NY MEDLEM

Visma eEkonomi kostar 189 kr/mån och Fortnox kostar 198 kr/mån. Fortnox hanterar såväl betalfiler som bankkoppling med Nordea enligt deras kundservice, så bättre att byta programleverantör när man behandlas som i svaren ovan. Missar i och för sig lönedelen i eEkonomi, men den är så urbota dålig ändå, så Excel och ett autoverifikat gör det lika bra.

UTFORSKARE

@eken23 
Kan rekommendera maxpa.se som lönesystem

UTFORSKARE

Ja man blir galen på detta, 2 företag som behandlar sina kunder som skit, de vet att man inte kommer åt dom så de kan göra precis som de vill. Nordea är ju om möjligt ännu värre, fick brev om att de höjt årsavgiften med runt 30 %, måste vara den kraftiga inflationen och de fantastiska datalösningarna som är anledningen !

NY MEDLEM

NÄR KAN MAN SKAPA BETALFIL SOM ÄR KOMPATIBEL MED NORDEA? NÄR???? BLIR HELT TOKIG PÅ DETTA, SÅ SJUKT DÅLIGT

UTFORSKARE

Visma - Vakna nu! - Vad händer!!?

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - Dom ser till att du får mer jobb!! 

NY MEDLEM

Det innebär att alla fakturor som man har digitalt får man skriva ut om man ska kunna lägga in betalningarna (för att få uppgifterna), eller har någon nåt tips på detta?

SERVICE OWNER

Hej!

 

Jag vill börja med att säga att vi ser och förstår er frustration och kan bara beklaga att det har blivit så här. Vi har arbetat och arbetar fortfarande febrilt med att kunna lösa den här situationen som innebär väldigt mycket merjobb för många utav er. Vårt mål har varit att kunna leverera en automatisk bankkoppling till er som ger så många fler fördelar än att enbart kunna skicka betalningar till banken. Vi är många parter inblandade och det är många saker som ska klaffa för att vi ska kunna släppa ut en riktigt bra lösning på marknaden.

 

Ett viktigt steg är pilotfasen (som ni kan läsa mer om här ovan) där vi har fått in väldigt många anmälningar från er. Tillsammans med banken ser vi över hur många piloter vi kan ta emot och om det är möjligt att utöka antalet. Vi har kört igång de första piloterna redan och kommer fortsätta med fler så snart vi säkerställt att allt fungerar som det ska. 

 

Så vi är väldigt nära nu! Men tyvärr räcker inte alltid nära, och samtidigt ser vi också ett stort behov hos er att fortsatt kunna välja en betalningsfil som importeras i banken istället för automatiskt bankkoppling, av olika anledningar.

 

Därför arbetar vi parallellt med att ta fram en XML-fil för att ge er den möjligheten. Tillsammans med själva bankkopplingen är detta vår absolut högsta prioritet just nu och vi hoppas givetvis på att snart kunna ge er positiva besked om när den finns tillgänglig.

Vi kommer också fortsätta att uppdatera er löpande med information här i forumet.

UTFORSKARE

Tack för info, vore kul att komma med i pilotfasen som man anmält sig till 🙂 samt att ni ger ett datum då allt är klart

NY MEDLEM

"... samtidigt ser vi också ett stort behov hos er att fortsatt kunna välja en betalningsfil som importeras i banken istället för automatiskt bankkoppling, av olika anledningar.

 

Därför arbetar vi parallellt med att ta fram en XML-fil för att ge er den möjligheten. Tillsammans med själva bankkopplingen är detta vår absolut högsta prioritet just nu..."

 

Det mest glädjande jag läst här på länge! 😀

NY MEDLEM

Hej 

Nordea tar numera endast emot dessa formaten, dvs EJ LB-fil (se nedan). Vilka format kan ni exportera ... ? 

Malin_Boke_0-1605950509092.png

 

UTFORSKARE

Malin_Boke - Hela tråden handlar ju om att Visma inte löst ett format eller fungerande bankkoppling till Nordea - så alla betalningar som görs via Nordea måste göras helt manuellt!!

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - Dom ser till att du får mer jobb!! 

SERVICE OWNER

Hej!

 

Ny vecka och arbetet med att ta fram en XML-fil fortsätter. Filen kommer när den finns tillgänglig att kunna exporteras från samma ställe i eEkonomi som där du tidigare exporterat LB-filen. Bara det att den nu är utbytt till det nya formatet. Till att börja med är det betalningar inom Sverige som stöds. Vi testar just nu av de obligatoriska fält som Nordea använder i filen för bankgiro och plusgirobetalningar, och har hittat några saker som ska åtgärdas.

Vad det gäller den automatiska bankkopplingen och de första piloterna så ska aktiveringen nu vara slutförd och vi inväntar bara att banken ska börja skicka de första filerna.

 

Ha en fin vecka så återkommer vi så snart vi har ny status att berätta om.