Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
UTFORSKARE

Ordning på konton vid utskrift av kommande periodiseringar

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-11-20 14:21 )
Status: Ny

OK - det jag inte gillar med utskriften av periodiseringarna är att de kommer i omvänd ordning när jag skriver ut - 1790 till 1710 - och att de är förvånade på eEkonomi när jag anser att de borde komma i rätt ordning = den ordning de står i kontoplanen. Det borde ju inte vara rocket science att ändra från omvänd till rättvänd ordning. Nu får jag skriva ut ett konto i taget; först 1710, sedan 1720 etc, vilket är ett slöseri med naturen och tid.  Att jag trodde du var ny i programmet är för att du står som "ny  medlem". Det var inte meningen att förolämpa dig på något sätt. Förlåt.

Mvh Lena

6 Kommentarer
NY MEDLEM

Jaha ok.

Gissar att du menar skriva ut och spara i PDF? Eller skriver du ut på papper? Ursäkta om jag låter dryg, men för mig är det här med papper något jag undviker i den grad det är möjligt😄. Kanske är en generationsfråga. 
Har du provat Period och År? Då slipper du skriva ut något och en rapport med alla avstämningar inkl. periodiseringar kan genereras enkelt PDF, även om det tar lite tid för rapporten att ladda😝

UTFORSKARE

Det handlar om att konton kommer ut i fel ordning och att Visma tycker att det är en ickefråga. Har man en kontoplan som kommer ut i nummerföljd ska den göra det konsekvent och inte byta nummerföljd rätt som det är. Mina arbetsrutiner har inget att göra med det är. Det är lika irriterande att det skrivs ut bakvänt vare sig det är på skärmen eller på papper.

Mvh Lena

MODERATOR
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-11-20 14:07 )

Hej @LW -60 

Jag flyttade din kommentar från önskemålet Ställa in kostnadsställen till ett eget inlägg. 

Jag försöker återskapa detta hos mig. Det jag gjorde va att gå till Bokföring - Rapporter - Huvudbok - Skapa rapport, i kolumnen Från konto la jag konto 1710 och i kolumnen Till konto la jag konto 1790. När jag sedan tog fram PDF:en kommer kontona i rätt ordning. Testade samma sak under Bokföring - Kontoanalys, då skrev jag kontona som jag ville se i följd och fick upp dem i rätt ordning. Jag var även inne i rapporten Balansräkning för säkerhetsskull, valde att kontonummer skulle visas och får upp kontona i rätt ordning. 

Jag kan ha missuppfattat hur du gått tillväga, återkom gärna! 🙂 
/My 

UTFORSKARE
(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-11-20 14:08 )

Hej, @My Janhall 

Det handlar om periodiseringarna:

Man går på skrivarikonen till höger i det blå fältet och väljer Kommande periodiseringar. Då kommer en lista upp. Den skall matcha det som står på samma konton när man gör som du föreslår, alltså när man plockar fram dessa siffror ur huvudboken. Den här funktionen stämmer av kontona. Det som finns under Kommande periodiseringar är det rätta. Är det en annan siffra i huvudboken när man jämför med periodiseringslistan, har man matat in något manuellt på 17xx av misstag.

Listan kommer upp i omvänd ordning och de som kikade på ett ärende jag lade för något år sedan eller så, förstod inte alls min invändning och tyckte väl jag var fånig som inte tyckte det var OK att kontona kom upp i annan ordning än i kontoplanen. Jag vill ju kunna skriva ut en huvudbok - på skärm eller på papper - där den kommer i rätt ordning och också skriva ut - på skärm eller på papper - en lista över periodiseringskontrollen och se dem sida vid sida.

Man kanske skulle byta namn på funktionen och kalla den Periodiseringskontroll SAMT fixa så den kommer i rätt ordning.

Mvh Lena

UTFORSKARE

@NathalieEK 

Vad är Period och År som du hänvisar till?

Mvh Lena

NY MEDLEM
(uppdaterad av NathalieEK ‎2020-11-20 15:59 )

@LW -60 

Skrev ett svar nyss men verkar inte som att det laddades upp...

Visma period och År är ett program för bokslut, årsredovisning, deklarationer och skatteberäkning, som synkroniseras med Visma eEkonomi via Visma Advisor (ersätter Byråstöd). Jag började med Period och År i början av det här året, och tycker det underlättar otroligt mycket i bokslutsarbetet. Väldigt bra också att årsredovisning, deklarationer och skatteberäkning genereras i samma program. Jag kan verkligen rekommendera det. 🙂

https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-advisor-period-och-ar