We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Varför ska det vara så svårt att få till en räntefakturering 2016.... Behövs för att som ovan skriver kunna skicka till notoriska sen-betalare m.m. Hoppas att det blir en snabb lösning nu efter tre års funderande från er sida. Med vänlig hälsning Maria
Jag letar efter samma funktion. Om den nu inte finns, kan det inte finnas lite tips på hur man löser det på ett smidigt sätt? Med vänlig hälsning Malin
Hallå där!Finns det någon tidsplan för när räntefakturering kan komma in i programmet? Vad ska egentligen krävas för att ni ska lägga in den uppdateringen?
Det är ju faktiskt helt sjukt att denna funktion inte ens finns? Alla funktioner som gör det enkelt och som spar tid i arbetet verkar de ha glömt bort eller bara struntat i. Är verkligen inte nöjd alls!
Jag behöver denna funktion nu. Är det meningen att jag ska lägga tid på att räkna manuellt, när det är en så självklar sak att programmet skall kunna det? Jag har inte tid med sånt, utan struntar nu i att räntefakturera, och i och med det så kostar mitt eEkonomi plötsligt ännu mer...... Fixa snarast!
Förlänger den här tråden liiiite till - tycker självklart att en funktion för räntefakturering är av grundläggande art. Och det finns ingen riktigt rim eller reson i att det ska kunna ta så här lång tid att implementera denna efterfrågade funktionen.
Ska bli intressant att se när nästa kommentar från Visma-håll dyker opp!
Eftersom det inte är någon som verkar kunna svara i denna tråd gällande när detta kan tänkas implementeras har jag nu skrivit på Vismas facebook sida. Får se om det går bättre att få svar där...
Tyvärr verkar det inte gå att länka till själva inlägget. Men här är deras sida, https://www.facebook.com/vismaspcs/ man får sen klicka på "inlägg av besökare" och där finns mitt inlägg.
Jag vill bara berätta för er att vi absolut inte har glömt er! Just nu sitter vi med planeringen för kommande versioner, därför har vi dröjt med svar. Vi återkopplar givetvis så fort vi vet mer!
Vet du ens OM detta kommer att införas? Jag börjar bli riktigt less på att denna funktion inte finns och funderar fortfarande på varför det inte var en stanardfunktion från början. Anser inte du/ni att man bör kunna räntefakturera i en modern faktureringsapplikation?
Till slut kan jag komma med en uppdatering i den här tråden: Funktionen för räntefakturering är inget som kommer under första halvåret av 2017, det är vad vi vet just nu.
Vårt mål är att lösa hela påminnelse-/räntehanteringen i Visma eEkonomi med Visma AutoCollect. Visma AutoCollect finns idag i VIsma Administration och är en helhetslösning för att skicka påminnelser, räntefakturor och även inkasso.
Hanteringen idag är att räkna fram beloppet manuellt enligt formeln (Belopp*räntesats*antal dagar)/360 och därefter lägga in det på en egen artikelrad på fakturan. Eftersom räntan ska bokföras på konto i klass 83xx behöver du också göra en manuell justering i bokföringen för att det ska bli korrekt hela vägen.
Skulle det hjälpa att ha en artikelrad på fakturan som bokför på korrekt konto? Detta är nämligen något vi kanske skulle kunna trycka på som en enklare hantering tills vidare.
Inkommer det innebära att vi måste köpa till någonting för att få räntefakturering i eEkonomi? Och när kommer det att implementeras? Jag är inte nöjd med svaret vi fått tyvärr, även fast det är bra att vi får svar överhuvudtaget.
Självklart skulle det underlätta om vi slipper justera bokföringen manuellt.
Som vanligt så är svaret att det KANSKE kommer nån gång i framtiden.
Ska vi göra räntefakturering manuellt så behövs naturligtvis att ha en artikelrad som bokför till rätt kontot. Basic och det borde vara en självklarhet
Vi lever i framtiden inte i dåtiden vilket borde göra att AutoCollect blir en alldeles briljant lösning. No trassel no hazel, dessutom utan kostnad fram till att fogden ev. tar över.
En artikel på fakturan som löser det här temporärt lättar säkert på trycket hos många;
Varför har inte visma e-ekonomi samma möjlighet till autocollect? Borde inte e-ekonomi fungera på liknande sätt som administration? En sådan supertjänst som autocollect, borde ju vara tillgänglig för alla. 🙂
Billecta är en integrationspartner till e-ekonomi som har fullt stöd för automatisk räntefakturering och som svar på sista kommentaren finns även möjlighet till "autocollect" om så önskas. Alltså skräddarsydd påminnelse- och kravhantering, med automatisk uppdatering av bokföringen.
Är ni intresserade av att prova på är ni välkomna att kontakta mig för en personlig demonstration!
Billecta har ingen startavgift eller bindningstid, man betalar helt enkelt per skickad faktura. Kostnaden per faktura är volymbaserad och börjar på 9kr. Hör gärna av dig till mig om du vill ha en personlig demo, du är självklart välkommen att prova på tjänsten gratis!
När kan vi förvänta oss en artikel som förenklar detta? Tråden har funnits i några år nu men ingen förbättring har gjorts? Har ni planerat in integrationen med Autocollect och vad det innebär som vi som kunder? Jag hoppas att det inte kommer att innebära en extrakostnad då funktionen redan borde finnas..
Precis som Anna skriver så är ett förslag att ha en artikelrad på fakturan som bokför på korrekt konto, helhetslösningen blir sedan AutoCollect som det ser ut just nu.
När det gäller artikelraden så är det något vi har uppe för diskussion som en form av enklare hantering tillsvidare men vi vågar inte säga när eller om det kommer att levereras.
Jag vill lyfta och poängtera att vi såklart vill hålla er informerade om vad som händer och vi kommer återkomma i tråden när vi har ny information om räntefakturering och när det börjar närma sig 🙂
Idag ringde det en säljare till oss som inte alls kände till att räntefakturering har varit uppe som en fråga och att det absolut inte ligger i någon backlogg på er sida.
Vad är det som stämmer? Kommer ni att implementera integrationen ni har pratat om och kommer det att läggas till en artikelrad? Hur lång tid fram i tiden pratar vi om det blir implementerat, en månad, ett kvartal, ett år?
Vad krävs för att ni ska implementera detta? Vi är uppenbarligen många som saknar funktionen men det verkar inte påverka.
Två månader har gått sedan vi senast hörde något gällande detta, och då var det att ni inte visste när ni skulle lägga till artikelraden. Har ni någon plan för detta?
I början har året fick vi veta att räntefakturering inte skulle lösas under första halvåret, kommer det att lösas under andra halvåret?
Gällande artikelraden för räntefakturering så har den tyvärr blivit försenad tills vidare 😞 Anledningen är att vi har prioriterat önskemålet som gäller öresavrundning först. Denna funktion som till en början såg ut att kunna fixas fort har tagit mycket längre tid att implementera. Givetvis hade vi velat ha båda på plats för längesen, och jag har just nu ingen information om när varken räntefakturering eller artikelraden kommer. Jag lovar att uppdatera när jag vet mer, hoppas på snart!
Alltså nu har jag försökt ignorera den här tråden ett tag. Men idag kom problemet upp hos oss igen, när jag manuellt måste räkna på räntefakturor.
För mig är det helt obegripligt att öresavrundning kan ta så mycket tid att en funktion som borde vara med i standard utförandet har ned prioriterats.
Jag ställer frågan igen, vad kan vi som kunder göra för att det ska hända någonting i den här frågan? Tråden har funnits i fyra år och ni har fortfarande inte kommit med en lösning.
Men hur är det möjligt att detta inte prioriteras? Blir väldigt missnöjd över hur dåligt ni bemöter den här kritiken. Ni säger att den ska implemeteras men det händer inte. Tråden har funnits i väldigt många år och vi har stått ut med att göra detta manuellt.
Nu har i alla fall vi tröttnat, byter till Fortknox inom kort som verkar vara ett betydligt mer kompetent onlineverktyg för fakturering och hoppas att ni börjar lyssna på kunderna innan ni förlorar fler.
Kan bara säga att jag att jag håller med.. jag kommer nog med byta när den betalda tiden går ut.. om det inte händer väldigt mycket i visma e-ekonomi under årets slut..
Wow, det är ju helt galet att så många kunder vill ha en funktion som återfinns i era andra produkter och har bett om det i FEM år och ni bara fullkomligt struntar i det? Det är oerhört tidskrävande att sitta och räkna själv! Jag rekommenderar min kund att byta till Fortnox efter att ha läst det här.
Går det att lägga på dröjsmålsränta på en påminnelsefaktura? Eller ska jag skapa en ny faktura med enbart dröjsmålsräntan och konterar jag det mot konto 8310 samt 3999?
Man skickar inte en påminnelsefaktura, utan man skickar en påminnelse. En faktura är en faktura och en påminnelse är en påminnelse och de två får inte beblandas. Räntefaktura skickar man när man fått betalt för då som först kan man räkna ut hur mkt ränta kunden ska betala. Däremot kan man skicka en sammanställning över den upplupna räntan om fakturan är obetalad.
Ledsen om jag är övertydlig, men det här är viktigt att klargöra.
Hej Maria, Det här är en funktion som bör prioriteras. Gamla SPCS hade den; när en försenad faktura betalats, kunde programmet generera en räntefaktura. Det skulle vara intressant att veta varför ni inte implementerar denna funktion när den begärts av oss kunder så länge?