Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Räntefakturering i Visma eEkonomi

Status: Utvärderar
Funktionen räntefaktura i visma avendo eEkonomi, med text och uträkning vore fint.
126 Kommentarer
NY MEDLEM
Varför ska det vara så svårt att få till en räntefakturering 2016....
Behövs för att som ovan skriver kunna skicka till notoriska sen-betalare m.m.
Hoppas att det blir en snabb lösning nu efter tre års funderande från er sida.
Med vänlig hälsning
Maria
NY MEDLEM
Jag letar efter samma funktion. Om den nu inte finns, kan det inte finnas lite tips på hur man löser det på ett smidigt sätt?
Med vänlig hälsning
Malin
NY MEDLEM
Liksom alla övriga ovan saknar jag räntefaktureringsfunktionaliteten.
NY MEDLEM
4 månader sen någon på Visma uttalade sig om denna funktion. Tråden växer och fler och fler eftersöker denna funktion.

Tidigare denna vecka kom ännu en uppdatering och ännu en gång står vi utan en funktion som från början borde ha varit med som en standardfunktion!

Finns det inplanerat? Kommer detta att implementeras? Gör det inte det kommer i alla fall jag att se mig om efter ett annat system.
NY MEDLEM
Visma. Vad hände? Detta är en ganska grundläggande funktion som ni sannerligen bör implementera snarast. 
NY MEDLEM
Håller med!
NY MEDLEM
Ja, hallå Visma?
NY MEDLEM
Hallå där!Finns det någon tidsplan för när räntefakturering kan komma in i programmet? Vad ska egentligen krävas för att ni ska lägga in den uppdateringen?
NY MEDLEM
Det är ju faktiskt helt sjukt att denna funktion inte ens finns? Alla funktioner som gör det enkelt och som spar tid i arbetet verkar de ha glömt bort eller bara struntat i. Är verkligen inte nöjd alls!
NY MEDLEM
Jag behöver denna funktion nu.
Är det meningen att jag ska lägga tid på att räkna manuellt, när det är en så självklar sak att programmet skall kunna det?
Jag har inte tid med sånt, utan struntar nu i att räntefakturera, och i och med det så kostar mitt eEkonomi plötsligt ännu mer......
Fixa snarast!
NY MEDLEM
Känner likadant!!!
NY MEDLEM
Förlänger den här tråden liiiite till - tycker självklart att en funktion för räntefakturering är av grundläggande art. Och det finns ingen riktigt rim eller reson i att det ska kunna ta så här lång tid att implementera denna efterfrågade funktionen. 

Ska bli intressant att se när nästa kommentar från Visma-håll dyker opp!
NY MEDLEM
Ja precis!
NY MEDLEM
Eftersom det inte är någon som verkar kunna svara i denna tråd gällande när detta kan tänkas implementeras har jag nu skrivit på Vismas facebook sida. Får se om det går bättre att få svar där...
NY MEDLEM
bra! har du länk till inlägget? kan man kommentera där med!
NY MEDLEM
Tyvärr verkar det inte gå att länka till själva inlägget. Men här är deras sida, https://www.facebook.com/vismaspcs/ man får sen klicka på "inlägg av besökare" och där finns mitt inlägg.
CONTENT PRODUCER
Hej!

Jag vill bara berätta för er att vi absolut inte har glömt er!
Just nu sitter vi med planeringen för kommande versioner, därför har vi dröjt med svar. Vi återkopplar givetvis så fort vi vet mer!

/Anna
NY MEDLEM
Hej Anna,

Vet du ens OM detta kommer att införas? Jag börjar bli riktigt less på att denna funktion inte finns och funderar fortfarande på varför det inte var en stanardfunktion från början. Anser inte du/ni att man bör kunna räntefakturera i en modern faktureringsapplikation?
CONTENT PRODUCER
Hej!

Till slut kan jag komma med en uppdatering i den här tråden:
Funktionen för räntefakturering är inget som kommer under första halvåret av 2017, det är vad vi vet just nu.

Vårt mål är att lösa hela påminnelse-/räntehanteringen i Visma eEkonomi med Visma AutoCollect.
Visma AutoCollect finns idag i VIsma Administration och är en helhetslösning för att skicka påminnelser, räntefakturor och även inkasso.

Hanteringen idag är att räkna fram beloppet manuellt enligt formeln (Belopp*räntesats*antal dagar)/360 och därefter lägga in det på en egen artikelrad på fakturan. Eftersom räntan ska bokföras på konto i klass 83xx behöver du också göra en manuell justering i bokföringen för att det ska bli korrekt hela vägen.

Skulle det hjälpa att ha en artikelrad på fakturan som bokför på korrekt konto? Detta är nämligen något vi kanske skulle kunna trycka på som en enklare hantering tills vidare.
NY MEDLEM
Inkommer det innebära att vi måste köpa till någonting för att få räntefakturering i eEkonomi? Och när kommer det att implementeras? Jag är inte nöjd med svaret vi fått tyvärr, även fast det är bra att vi får svar överhuvudtaget.

Självklart skulle det underlätta om vi slipper justera bokföringen manuellt.
NY MEDLEM
Hej,

Som vanligt så är svaret att det KANSKE kommer nån gång i framtiden. 

Ska vi göra räntefakturering manuellt så behövs naturligtvis att ha en artikelrad som bokför till rätt kontot. Basic och det borde vara en självklarhet

Viola
CHAMPION
Vi lever i framtiden inte i dåtiden vilket borde göra att AutoCollect blir en alldeles briljant lösning. No trassel no hazel, dessutom  utan kostnad fram till att fogden ev. tar över.

En artikel på fakturan som löser det här temporärt lättar säkert på trycket hos många;

MVH

Kenneth
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Visma autocollect även för visma e-ekonomi?.

Varför har inte visma e-ekonomi samma möjlighet till autocollect? Borde inte e-ekonomi fungera på liknande sätt som administration? En sådan supertjänst som autocollect, borde ju vara tillgänglig för alla. 🙂
NY MEDLEM
Ännu en uppdatering, som jag hoppades skulle innebära att vi inte behövde justera bokföringen manuellt. Men inte, när kommer detta att implementeras?
NY MEDLEM
Hej alla som önskar räntefakturering! 

Billecta är en integrationspartner till e-ekonomi som har fullt stöd för automatisk räntefakturering och som svar på sista kommentaren finns även möjlighet till "autocollect" om så önskas. Alltså skräddarsydd påminnelse- och kravhantering, med automatisk uppdatering av bokföringen. 

Är ni intresserade av att prova på är ni välkomna att kontakta mig för en personlig demonstration!  

Vänligen,

Rickard
Billecta AB
070 336 04 13 
rickard.hessner@billecta.com
NY MEDLEM
Innebär det ett kostnadsfritt tillägg, eller något vi måste betala extra för?
NY MEDLEM
Hej, 

Billecta har ingen startavgift eller bindningstid, man betalar helt enkelt per skickad faktura. Kostnaden per faktura är volymbaserad och börjar på 9kr. Hör gärna av dig till mig om du vill ha en personlig demo, du är självklart välkommen att prova på tjänsten gratis!

Allt gott,

Vänligen,

Rickard
Billecta AB
070 336 04 13 
rickard.hessner@billecta.com
NY MEDLEM
Hej igen......

När kan vi förvänta oss en artikelrad på fakturan som bokför på korrekt konto?
NY MEDLEM
När kan vi förvänta oss en artikel som förenklar detta? Tråden har funnits i några år nu men ingen förbättring har gjorts? Har ni planerat in integrationen med Autocollect och vad det innebär som vi som kunder? Jag hoppas att det inte kommer att innebära en extrakostnad då funktionen redan borde finnas..
Hej igen! 

Precis som Anna skriver så är ett förslag att ha en artikelrad på fakturan som bokför på korrekt konto, helhetslösningen blir sedan AutoCollect som det ser ut just nu.

När det gäller artikelraden så är det något vi har uppe för diskussion som en form av enklare hantering tillsvidare men vi vågar inte säga när eller om det kommer att levereras.

Jag vill lyfta och poängtera att vi såklart vill hålla er informerade om vad som händer och vi kommer återkomma i tråden när vi har ny information om räntefakturering och när det börjar närma sig 🙂 

Ha en härlig fredag!

/Lovisa
NY MEDLEM
Hej,

Idag ringde det en säljare till oss som inte alls kände till att räntefakturering har varit uppe som en fråga och att det absolut inte ligger i någon backlogg på er sida.

Vad är det som stämmer? Kommer ni att implementera integrationen ni har pratat om och kommer det att läggas till en artikelrad? Hur lång tid fram i tiden pratar vi om det blir implementerat, en månad, ett kvartal, ett år?

Vad krävs för att ni ska implementera detta? Vi är uppenbarligen många som saknar funktionen men det verkar inte påverka.
NY MEDLEM
Två månader har gått sedan vi senast hörde något gällande detta, och då var det att ni inte visste när ni skulle lägga till artikelraden. Har ni någon plan för detta? 

I början har året fick vi veta att räntefakturering inte skulle lösas under första halvåret, kommer det att lösas under andra halvåret?
CONTENT PRODUCER
Hej!

Gällande artikelraden för räntefakturering så har den tyvärr blivit försenad tills vidare 😞
Anledningen är att vi har prioriterat önskemålet som gäller öresavrundning först. Denna funktion som till en början såg ut att kunna fixas fort har tagit mycket längre tid att implementera. Givetvis hade vi velat ha båda på plats för längesen, och jag har just nu ingen information om när varken räntefakturering eller artikelraden kommer. Jag lovar att uppdatera när jag vet mer, hoppas på snart!

/Anna
NY MEDLEM
Alltså nu har jag försökt ignorera den här tråden ett tag. Men idag kom problemet upp hos oss igen, när jag manuellt måste räkna på räntefakturor. 

För mig är det helt obegripligt att öresavrundning kan ta så mycket tid att en funktion som borde vara med i standard utförandet har ned prioriterats.

Jag ställer frågan igen, vad kan vi som kunder göra för att det ska hända någonting i den här frågan? Tråden har funnits i fyra år och ni har fortfarande inte kommit med en lösning.
NY MEDLEM
Jag håller med, När kommer räntefakturering i eEkonomi?
Hej allihopa!

Jag har en uppdatering när det gäller idén om att ha en artikelrad som hjälper till att bokföra på korrekt konto.

Jag förstår att ni gärna sett att vi utvecklat artikelraden men som det ser ut i dagsläget så är det inget vi kommer att införa under 2017. 

Vi kommer självklart att återkomma här i tråden när vi har mer information om önskemålet.

Ha en fin dag!

/Lovisa 
NY MEDLEM
Men hur är det möjligt att detta inte prioriteras? Blir väldigt missnöjd över hur dåligt ni bemöter den här kritiken. Ni säger att den ska implemeteras men det händer inte. Tråden har funnits i väldigt många år och vi har stått ut med att göra detta manuellt.

Nu har i alla fall vi tröttnat, byter till Fortknox inom kort som verkar vara ett betydligt mer kompetent onlineverktyg för fakturering och hoppas att ni börjar lyssna på kunderna innan ni förlorar fler.
NY MEDLEM
Kan bara säga att jag att jag håller med.. jag kommer nog med byta när den betalda tiden går ut.. om det inte händer väldigt mycket i visma e-ekonomi under årets slut..
NY MEDLEM
Wow, det är ju helt galet att så många kunder vill ha en funktion som återfinns i era andra produkter och har bett om det i FEM år och ni bara fullkomligt struntar i det? Det är oerhört tidskrävande att sitta och räkna själv! Jag rekommenderar min kund att byta till Fortnox efter att ha läst det här.
NY MEDLEM
Låter helt sjukt när man lägger fram det så 🙂
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk Ränteberäkning -eEkonomi Fakturering.

HejSkulle verkligen behöva automatisk ränteberäkning på fakturan och undrar varför inte det finns idag, det fanns ku i Spcs.
NY MEDLEM
Det undrar även jag!
NY MEDLEM

Hej

Även jag önskar den funktion, snarast!

// Part

NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturera dröjsmålsränta - eEkonomi.

Hej.

Går det att lägga på dröjsmålsränta på en påminnelsefaktura?
Eller ska jag skapa en ny faktura med enbart dröjsmålsräntan och konterar jag det mot konto 8310 samt 3999?
NY MEDLEM

Man skickar inte en påminnelsefaktura, utan man skickar en påminnelse. En faktura är en faktura och en påminnelse är en påminnelse och de två får inte beblandas. Räntefaktura skickar man när man fått betalt för då som först kan man räkna ut hur mkt ränta kunden ska betala. Däremot kan man skicka en sammanställning över den upplupna räntan om fakturan är obetalad.

Ledsen om jag är övertydlig, men det här är viktigt att klargöra.

NY MEDLEM
Hej Maria,
Det här är en funktion som bör prioriteras. Gamla SPCS hade den; när en försenad faktura betalats, kunde programmet generera en räntefaktura. 
Det skulle vara intressant att veta varför ni inte implementerar denna funktion när den begärts av oss kunder så länge?

Mvh,
Peter
NY MEDLEM

Hej

Även jag önskar automatisk ränteberäkning, SNARAST

// Part

NY MEDLEM
Jag är i stort behov av denna funktion...
Framförallt för att rätta till en del kunder som tenderar att alltid dra över lite med betalningen...
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skapa räntefakturor från grundfakturan - eEkonomi.

Hur skapar jag en räntefaktura med stöd av kundfakturan som förfallit?
NY MEDLEM
Wow! Riktigt gammal tråd, men även jag vill skriva under att denna funktion vore riktigt bra!