Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Räntefakturering i Visma eEkonomi

Funktionen räntefaktura i visma avendo eEkonomi, med text och uträkning vore fint.
156 SVAR 156

Hej!

Gällande artikelraden för räntefakturering så har den tyvärr blivit försenad tills vidare 😞
Anledningen är att vi har prioriterat önskemålet som gäller öresavrundning först. Denna funktion som till en början såg ut att kunna fixas fort har tagit mycket längre tid att implementera. Givetvis hade vi velat ha båda på plats för längesen, och jag har just nu ingen information om när varken räntefakturering eller artikelraden kommer. Jag lovar att uppdatera när jag vet mer, hoppas på snart!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alltså nu har jag försökt ignorera den här tråden ett tag. Men idag kom problemet upp hos oss igen, när jag manuellt måste räkna på räntefakturor. 

För mig är det helt obegripligt att öresavrundning kan ta så mycket tid att en funktion som borde vara med i standard utförandet har ned prioriterats.

Jag ställer frågan igen, vad kan vi som kunder göra för att det ska hända någonting i den här frågan? Tråden har funnits i fyra år och ni har fortfarande inte kommit med en lösning.
Marita M
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag håller med, När kommer räntefakturering i eEkonomi?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej allihopa!

Jag har en uppdatering när det gäller idén om att ha en artikelrad som hjälper till att bokföra på korrekt konto.

Jag förstår att ni gärna sett att vi utvecklat artikelraden men som det ser ut i dagsläget så är det inget vi kommer att införa under 2017. 

Vi kommer självklart att återkomma här i tråden när vi har mer information om önskemålet.

Ha en fin dag!

/Lovisa 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men hur är det möjligt att detta inte prioriteras? Blir väldigt missnöjd över hur dåligt ni bemöter den här kritiken. Ni säger att den ska implemeteras men det händer inte. Tråden har funnits i väldigt många år och vi har stått ut med att göra detta manuellt.

Nu har i alla fall vi tröttnat, byter till Fortknox inom kort som verkar vara ett betydligt mer kompetent onlineverktyg för fakturering och hoppas att ni börjar lyssna på kunderna innan ni förlorar fler.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan bara säga att jag att jag håller med.. jag kommer nog med byta när den betalda tiden går ut.. om det inte händer väldigt mycket i visma e-ekonomi under årets slut..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Wow, det är ju helt galet att så många kunder vill ha en funktion som återfinns i era andra produkter och har bett om det i FEM år och ni bara fullkomligt struntar i det? Det är oerhört tidskrävande att sitta och räkna själv! Jag rekommenderar min kund att byta till Fortnox efter att ha läst det här.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter helt sjukt när man lägger fram det så 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har vi nytt år 2018 så då kanske ni kan ta upp det här med automatisk räntefakturering , eller kan vi åtminstone få ett svar varför ni inte gör det när så många vill ha det? tycker det är dåligt att ni inte lyssnar på era kunder
Skärpning nu
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk Ränteberäkning -eEkonomi Fakturering.

HejSkulle verkligen behöva automatisk ränteberäkning på fakturan och undrar varför inte det finns idag, det fanns ku i Spcs.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det undrar även jag!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej


Även jag önskar den funktion, snarast!


// Part

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturera dröjsmålsränta - eEkonomi.

Hej.

Går det att lägga på dröjsmålsränta på en påminnelsefaktura?
Eller ska jag skapa en ny faktura med enbart dröjsmålsräntan och konterar jag det mot konto 8310 samt 3999?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Man skickar inte en påminnelsefaktura, utan man skickar en påminnelse. En faktura är en faktura och en påminnelse är en påminnelse och de två får inte beblandas. Räntefaktura skickar man när man fått betalt för då som först kan man räkna ut hur mkt ränta kunden ska betala. Däremot kan man skicka en sammanställning över den upplupna räntan om fakturan är obetalad.

Ledsen om jag är övertydlig, men det här är viktigt att klargöra.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej


Även jag önskar automatisk ränteberäkning, SNARAST


// Part

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är i stort behov av denna funktion...
Framförallt för att rätta till en del kunder som tenderar att alltid dra över lite med betalningen...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Skapa räntefakturor från grundfakturan - eEkonomi.

Hur skapar jag en räntefaktura med stöd av kundfakturan som förfallit?
HAK__1
UTFORSKARE

Wow! Riktigt gammal tråd, men även jag vill skriva under att denna funktion vore riktigt bra!
HAK__1
UTFORSKARE

Hej,

Jag har precis sett att om jag ska skicka en påminnelsefaktura så läggs kostnaden på 60kr till men det finns inte möjlighet att lägga till en till rad för att lägga till dröjsmålsränta.

Hur gör jag detta? 

(har kollat de andra trådarna men de verkar inte ha någon lösning)


Övrigt: Riktigt bra forum och alla moderatorer är underbara!

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19

Hej!

Vad roligt att du uppskattar vårt forum! Tack så mycket! 🙂

Som standard bokför man dröjsmålsränta på konto 8310. För att du ska få detta att fungera smidigt i eEkonomi är det ett par inställningar du behöver göra.

Skapa en artikel under Försäljning - Artiklar, som du döper till ex. Dröjsmålsränta. I eEkonomi är det artikelns artikelkontering som styr hur beloppet bokförs. En artikelkontering kan enbart kopplas till ett bokföringskonto som har en momskod, vilket 8310 som standard inte ska ha. Detta eftersom det inte ska tas med i momsredovisningen.

För att komma runt detta kan du gör på två olika vis.

Alternativ 1: Välj artikelkontering Tjänster 0% moms på artikeln, detta gör du under Försäljning - Artiklar. Klickar på artikeln och välj Redigera. Då kommer dröjsmålsräntan att bokföras på konto 3044. Man får sedan manuellt boka om detta till 8310. Det gör man i sådana fall via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Då bokför man:

3044 D
8310 K

Sedan är det klart. 

Alternativ 2: Gå till Inställningar - Kontoplan. Sök fram 8310 (bocka i Visa även inaktiva poster för att få fram det). Klicka på kontot och välj Redigera. Bocka i Aktiv. Lägg till momskod 42 på kontot och spara.

Gå sedan till Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artikelkontering. Döp den till ex. Dröjsmålsränta. Under Momsfri till höger plockar du upp konto 8310. Spara. Gå sedan till din artikel Dröjsmålsränta under Försäljning - Artiklar. Öppna artikeln och lägg till din nya artikelkontering som heter Dröjsmålsränta. När du sedan fakturerar artikeln kommer detta att bokföras på konto 8310, du behöver alltså inte skapa någon manuell verifikation för att boka om saldot. Dock kommer saldot att komma med i momsredovisningen i ruta 42 vilket vi inte vill. Detta kommer du då behöva rätta till efter du har bokfört genom att gå till verifikationen under Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen som skapades och välj Åtgärder - Korrigera momskod. Välj Ingen momskod på konto 8310. Spara så är det klart.

Jag skulle nog köra på alternativ 2, då det kan bli rörigt och inte ser så snyggt ut att göra manuella verifikation som jag beskriver i alternativ 1. I alternativ 2 är det dock väldigt viktigt att man inte glömmer att plocka bort momskoden på verifikationen som skapas när du bokför fakturan.

Hoppas det var svar på din fråga.

Återkom om du har funderingar.

Gott nytt år!

Moa

Tack så mycket för snabbt svar! Ska den nya artikelkonteringen vara en vara eller tjänst?

När jag gjort detta så kvarstår dock problemet att jag inte kan lägga till en ny ruta när jag tryckt på påminnelse under Åtgärd (på fakturan Don ej blivit inbetald)