Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Skapa avtalsfakturor per kvartal (helst med automatik eller en påminnelse) - eEkonomi

Status: Genomförd

181 Kommentarer
NY MEDLEM
Hej!
Det finns ingen funktion i programmet idag för avtalsfakturering och/eller påminnelser för detta. Är det en viktig del av ditt arbete kan jag tipsa om att funktionen för avtalsfakturering finns i exempelvis Visma Administration 1000 och 2000, dock inte någon rutin för påminnelse att avtalsfakturera. Är du intresserad av att veta mer om de programmen är du alltid välkommen att ringa till vår försäljningsavdelning på telefon 0470-70 61 00.

I Visma eEkonomi får du i dagsläget skapa fakturor på vanligt sätt och kan specificera vilken period avtalet avser med hjälp av en textrad. Jag ändrar ditt inlägg till en idé och för den vidare till vår utvecklingsavdelning som får se över möjligheterna att införa detta till kommande versioner.
NY MEDLEM
Hej!
Som Joakim nämner ovan så har vi ju inte stöd för detta i Visma eEkonomi i dag. Det är inte heller något som ligger planerat inom närmsta framtiden men vi noterar önskemålet så får vi se vad som händer framöver.

Mvh
Johan
NY MEDLEM
This reply was created from a merged topic originally titled Avtalsfakturering / fakturering av hyra månadsvis - Visma eEkonomi.

Hej!
Finns det några planer på att införa Avtalsfakturering / fakturering av hyra månadsvis i eEkonomi?
Vi är ett litet bygg/inrednings företag men har ett 10-tal hyresgäster som vi fakturerar varje månad och en del kvartalsvis.
eEkonomi fungerar jätte bra på byggsidan men det skulle underlätta otroligt och spara tid om man kunde ställa in så att hyresgästernas fakturor kom automatiskt varje månad (till och med mailades automatiskt hade vart guld värt!)
NY MEDLEM
Nu har det gått ett år sedan ni svarade sist, Hur ser det ut med planer på avtalsfakturering nu?
Det behövs och skulle spara tid och pengar!!!
NY MEDLEM
Hej!
Vi har fått en del önskemål angående detta och det är något som vi gärna vill ha stöd för. Jag kan tyvärr fortfarande inte ge någon tidpunkt för när det eventuellt skulle kunna finnas i Visma eEkonomi. När det väl blir dags kanske vi återkommer på forumet och ber om lite input för hur ni arbetar med avtalsfakturering.

Mvh
Johan
NY MEDLEM
Hade vart en fin julklapp!
NY MEDLEM
Det här är verkligen något som saknas i en annars mycket bra produkt. Antar att fler och fler har behovet i takt med att digitala tjänster och prenumerationer blir vanligare.
NY MEDLEM
Saknar också avtalsfakturering! Skulle gärna se en sådan funktion som kan automatiseras antingen per år, kvartal eller månad och där avtalstid och fakturaperiod kan anges. Precis som i Administrationsprogrammet!
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Lista över abonnemangskunder - eEkonomi.

Hej! Jag efterfrågar en funktion där man kan sortera ut alla abonnemangskunder. Vid fakturering skulle det underlätta enormt att typ trycka på en knapp och alla abonnemangskunder får sin återkommande månadsfaktura. Nu måste man söka på namn gå in på varje faktura etc etc. 
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk generering av fakturor.

Jag bedriver en hyresverksamhet där jag ska fakturera kunden samma summa varje månad i flera års tid. Det borde gå att sätta förutsättningar för fakturan och att Visma Eekonomi automatiskt genererar en faktura varje månad och skickar ut till kund på önskat sätt. Nu är min verksamhet rätt ung och faktureringen går ännu att hantera men jag kommer att bli tvungen att byta till ett faktureringsprogram där denna funktion finns ganska snart pga det utdragna jobbet med att skapa alla fakturor. 
NY MEDLEM
Håller med, har samma situation och det känns väldigt löjligt att sitta och kopiera ett tiotal fakturor varje månad helt i onödan när det skulle kunna göra automatiskt jätte enkelt!
NY MEDLEM
Hej!
Hur går det med planen för avtalsfakturering/ återkommande sanna nånadsvis....?
NY MEDLEM
Hej, är ny här, men saknar också möjlighet att få programmet att automatiskt infoga månaden i fakturan. Har lätt för att glömma bort att skriva in månaden..
NY MEDLEM
Hej, är ny här sedan några timmar. Bedriver redovisningsbyrå. Har precis installerat eEkonomi för att kunna samarbeta med mina klienter. För att snabbt lära mig eEkonomi håller jag på och flyttar över den egna bokföringen från Visma Administration men det spricker nog på att det inte finns avtalsfakturering. Hälften av mina kunder har fastprisavtal.
NY MEDLEM
Jag skulle också behöva detta, säljer flera tjänster årsvis, vore väldigt bra om visma eEkonomi kunde lösa mycket av detta jobbet åt mig.
Gärna då också skriva ut avtalsperioden på fakturan t.ex. 2015-09-09 -- 2016-09-08 automatiskt och generera fakturor X antal dagar innan, valbart per artikel. 
Hade sparat mycket tid & tillräckligt viktigt tillägg att ni skulle kunna sälja som tilläggstjänst enligt mig. Jag hade lätt betalt 49-99 kr/mån extra för detta
ANSTÄLLD
Hej
Länge sen vi gjorde ett inlägg i denna tråden. Självklart är detta något som diskuteras men det är inte planerat att införas under närmsta tiden.

//Gunilla
NY MEDLEM
Önskar även jag denna funktion
NY MEDLEM
Känns ganska löjligt att varje månad till alla hyresgäster kopiera föregående månads faktura, ändra månad i texten och skriva ut den på samma belopp och trycka på skicka brev med Autoinvoice!!!!! det kan väll ändå inte vara så svårt att fixa avtalskunder????!!!!???!!!
NY MEDLEM
Någon som har någon bra ide på vart/hur man håller koll på sina avtalskunder och hur man bäst håller koll på när man ska skicka t ex årsfakturor.
Känns lite B att ha det i en excel fil.
Skulle vara bra med en påminnelse funktion 30 dagar innan också.
NY MEDLEM
Det ser inte ut som avtalsfakturering är något dom kommer titta på, trots många önskemål och att det är vanligt med avtalsfakturering idag...
Och jag har inte lust att byta till Visma Administration 1000. Så är det några andra här som tittat på alternativa lösningar
NY MEDLEM
Som du säger är den dyrare varianten av Visma inget alternativ. Jag skulle också gärna ta emot förslag på alternativ till Visma som har avtalsfakturering. 
NY MEDLEM
Jag har också tröttnat på att kopiera en massa fakturor varje månadsskifte för hyresgäster!
Kan inte vara så svårt att få till en avtalsfunktion om intresset finns!
CHAMPION
Hej kamrater,
Glöm inte att eEkonomi är ett relativt nytt program trots allt och tittar man i backspegeln så har det hänt väldigt mycket i programmet bara det här året. Jag skriver också om massor av saker jag vill ha och förändra.nu men vetskapen om allt som redan hänt gör mig övertygad om att resten också kommer.

Jag förstår att alla vill ha sina saker prioriterade och frustrationen kanske slutar med tankar om att byta program..

Tänk om..
Ni byter och upptäcker att väldigt mycket annat inte fungerar där och uppdateringsfrekvensen är lik en seg råtta.

Tänk om..
Efter allt meck med att byta program så säger det Pling! Nu har eEkonomi fått avtalsfakturering då får ni ju inte vara med om det magic moment.

Tänk om..
Det programmet inte har något forum, knappt någon levande support.

Sitt lugnt i båten, plötsligt händer det!;)
Är jag anställd av Visma? Noop!

Jag vet bara att vi sitter i en programpaket som inte ens lyft en, då kan man tänka sig resten..
Tycker jag att ni har fel? Noop! Väldigt rätt och pusselbitarna måste på plats men tålamod, tålamod.

Så tänker jag och känner lukten av raketbränsle och bränt gummi inför 2016;)

Kenneth
NY MEDLEM
Några nyheter för oss "fakturakopierare" med avtalskunder/ hyresgäster?
NY MEDLEM
Även jag är intresserad av återkommande fakturering.
NY MEDLEM

Kan ni uppdatera oss om hur ni ser på detta önskemål, som många har haft en längre tid....

NY MEDLEM
Blir den nån avtalsfakturering?
Hej! 

Vi vill börja med att tacka alla som tagit sig tid att kommentera/gilla inlägget så att vi får input på hur många som efterfrågar funktionen. Vi ser att det varit en väldigt aktiv tråd och något som många efterfrågar. Vi ser därför över om en sådan funktion är aktuell att införa i eEkonomi det närmsta året. Däremot kan vi tyvärr inte säga att det kommer genomföras en viss tidpunkt men vi vill poängtera att det är något vi har uppe för diskussion. 

/Lovisa 
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Massfakturera till specifik kundgrupp - eEkonomi.

Hej, jag har börjat använda eekonomi för förening, och en utav dom säljande punkterna som var att det skall användas för att fakturera alla våra medlemmar. vilket är en utav punkterna som anges i eran marknadsföring. Jag kan inte hitta ett sätt att göra detta.

Dock en sådan funktion behöver inte vara krångligare än:
  • Skicka denna faktura till alla i kundkategori "medlemmar" (autogenera alla fakturor)
  • Håll koll på vilka som skall e-postas och sen andra skall skrivas ut.
Utan denna funktion är programmet inte lämpligt till en förening.

Med vänliga hälsningar
Hej allihopa! 

Jag kikade på PatrikHuss inlägg i denna tråd och skulle behöva få lite input från er alla gällande det; Om en funktion som massfakturering skulle finnas där man skapar en faktura och väljer att denna faktura ska gå ut till en specifik kundgrupp är detta något som kan täcka era behov? Det innebär att man skapar en unik faktura varje gång man ska massfakturera men man får alternativet att skicka den fakturan till flera kunder samtidigt. 

Era tankar, er input och era förslag är något som vi är väldigt tacksamma att vi får ta del av och något som vi värderar otroligt högt. Jag skulle därför bli väldigt glad om ni tog er tid att kika igenom PatrikHuss inlägg och återkoppla till oss. Vad tycker ni om förslaget? Vad är bra? Vad kan möjligtvis vara dåligt? Saknar ni något i förslaget? 

Tack på förhand! 

/Lovisa 
NY MEDLEM
Hej,

Nej problemet löses inte då det du beskriver är en massfaktureringsfunktion. Avtalsfakturering innebär för mig att jag har ett antal olika kunder med olika priser som ska faktureras en gång per månad eller kvartal. Det jag vill kunna göra är att skapa ett avtal/rutin i E-Ekonomi som fakturerar kund X, Y antal kronor varje Z. Därav "avtalsfakturering". 

/Johannes
NY MEDLEM
Hej!

Jag har ett gäng hyresgäster med lite olika hyror och betalnings intervaller.

Så för mig vore det ultimata att göra fakturan första gången och ange hyres beloppet och sedan välja intervall typ: månad / kvartal / halvår / år.
och sedan varje period det är dags så kommer dem upp som utkast, då jag ibland lägger på el eller vatten kostnad som kan variera...
NY MEDLEM
Hej

Jag har kunder som har avtal både helår och kvartal men också löpande fakturering. Det betyder att en avtalsfunktion borde var kopplad till fakturan inte till kunden.
En funktion när man skapar första fakturan där man kan välja tidsperiod när nästa(kopia) ska dyka upp som utkast. Med en notifiering att det finns en ny faktura i utkast så den inte glöms bort.

Massfakturering är naturligtvis också en bra funktion som man t ex kan koppla till kundtyp men det är inte riktigt samma funktion som avtalsfakturering trots att båda funktionerna går in i varandra.

Kan man dessutom vässa till det med en uppsägningsfunktion(avtalsperiod) vore det guld värt.
NY MEDLEM
Låter bra!
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette avtalsfakturering i Visma eEkonomi.

Vi använder idag avtalsfaktureringen i Visma administration.
När kommer denna möjlighet att finnas i eEkonomi.
Vi byter gärna men kan inte göra det om vi inte kan fakturera avtal

/Per
NY MEDLEM
Hej,
Jag är ytterliggare en som efterfrågar denna funktion. I mitt fall (samfällighetsförening) skulle funktionen för massfakturering fungera ypperligt.

//Bo
NY MEDLEM
För oss (också förening) skulle den funktionen vara utmärkt. Möjligen att man kan gruppera sina medlemmar i olika grupper, då vi har olika avgift beroende på hur många andelar man som medlem äger.
NY MEDLEM

Hej

Håller med JohannesE, Nej problemet löses inte då det du beskriver är en massfaktureringsfunktion.

Jag har ett antal olika kunder med olika priser som ska faktureras en gång per månad eller kvartal. Det jag vill kunna göra i E-Ekonomi är att fakturerar kunder med en rutin och inte behöva gå in på all kunder och kopiera senaste fakturan med andra ord en rutin för avtalsfakturering. 

/Stefan

NY MEDLEM
Samma för mig!
NY MEDLEM
Samma behov.
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Avtalsfakturering i Visma eEkonomi Fakturering?.

Hej! Hur hanterar man bäst avtalsfakturering i Visma eEkonomis faktureringsmodul? Idag får man manuellt lägga upp alla fakturor utifrån avtalen och spara till Utkast. Det innebär mycket handpåläggning och extra systemstöd vid sidan av. Visma aEkonomi saknar desutom funktion för att lägga egna kommentarer på fakturor, vilket gör att alla katter blir grå hermeliner, d v s fakturor till samma kund med flera olika avtal ser exakt likadana ut...dessutom visas ju alla dessa förpreparerade utkast-fakturor med *samma* faktureringsdatum, eftersom det inte finns någon möäjlighet att på en utkastfaktura att ange ett tänkt *framtida* faktureringsdatum. INte hewller hjälper det att använda sökfunktionen. Den söker ju bvara på den information som visas i faktura tabellen och inte på andra fält i fakturan...
NY MEDLEM
Hej, jag har samma behov som CNyström
NY MEDLEM
Samma här, funderar på att byta bokföringsprogram just för att detta saknas och det verkar inte som det kommer att implementeras heller
NY MEDLEM
Ja det kanske är dags att byta, vet att det finns program som har det vi efterfrågar.
Och om vi går ihop kan vi säkert få lite fördelar. Men detta kanske vi ska sköta utanför detta forum. Vad tycker ni?

/Stefan
NY MEDLEM
Ja det kanske är dags att byta, vet att det finns program som har det vi efterfrågar.
Och om vi går ihop kan vi säkert få lite fördelar. Men detta kanske vi ska sköta utanför detta forum. Vad tycker ni?
stlo@hotmail.com
NY MEDLEM
Lovisa: Jag har använt era program sedan starten av min firma 2009. Första Enskild Firma-produkten och nu senaste åren eEkonomi. 

Varför skall jag stanna kvar när ni lägger massa tid på att göra en ny design där en bred majoritet i forumet är negativa, när jag som kund hellre hade sett fler funktioner? En bättre tjänst/produkt? 
Jag vill gärna att Vismas produkter skall bli bra men det händer för lite med denna punkten och många andra saker. Ni bör överväga när ni prioriterar att ni faktiskt riskerar att tappa kunder.

Händer inget med avtalsfaktureringen innan midsommar nästa år så överväger jag ett byte efter 8 år som trogen kund. 

Hoppas på bättring!
NY MEDLEM
Avtals fakturor gentemot kund bör ni kunna implementera, lika så mass fakturering till förenings kunderna till er. Inte så omfattande åtgärder kan man tycka. Visst, det kräver lite tankeverkstad för att hitta rätt kodning och struktur, men dessa resurserna har ni i huset! Ju större ni kan göra Visma Eekonomi, desto bättre skalfördelar får ni.

Jag kan tala för mig själv där jag i skrivande stund har en kund som behöver en molnlösning som fungerar som ett "stort" bokföringssystem, där finns bara en som fixar detta idag och som är öppet för externa parter att skriva kod till och denna leverantör har ett stort kundunderlag som gör det möjligt för dessa externa parter att skriva anpassad kod för att dem då kan komma åt en stor kund grupp... Ingen nämnd men leverantörens namn börjar på F och slutar på nox.... 🙂

Ni får gärna återkomma med återkoppling om vad som ligger i "pipelinen" kommande 6 månaderna så man har lite koll, ny design i all ära, nya funktioner vill vi ha för att underlätta vår vardag!

Oven N Out!
NY MEDLEM
Ja nu är det dags Visma och implementera denna avtalsfakturering som diskuterats länge, hela min hyresverksamhet går ut på månatliga hyror och jag vill se en totalt automatisk fakturering med ett stoppdatum när avtalet slutar. Sedan bör ni göra en larmfunktion som några dagar innan skickar ett mail om att dessa avtalsfakturor som ligger som utkast är på väg ut. Då ska man ha möjlighet att korrigera dem, gör man inget skall fakturan gå iväg automatiskt.
NY MEDLEM
Låter bra! har samma behov!
NY MEDLEM

Vi är många som sitter och kopierar fakturor, vilket inte är hållbart i längden....

Kan ni inte uppdatera oss om hur ni ser på detta önskemål, vi skulle gärna höra hur diskussionen går gällande detta.

Och då menar vi inte ” Självklart är detta något som diskuteras men det är inte planerat att införas under närmsta tiden”

För visst måste ni ha detta på agendan då det efterfrågats av många under en längre tid och.          Är övertygad om att ni känner till att en av eran större konkurrent redan har detta. Sen är Jag säker på att dem flesta av oss vill fortsätta med E-Ekonomi men någonstans orkar man inte mer...Så det vore trevligt att få närmare besked, om och när det kan tänkas införas.