Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Två olika fakturamallar i samma bolag - Visma eEkonomi

Status: Inte planerad just nu
 
87 Kommentarer
NY MEDLEM
Ja, detta är inget annat än pinsamt Visma. 
Hur länge har funktionen efterfrågats nu - 3 år?
NY MEDLEM
5år sedan denna tråd startades och bevisligen flera som vill/behöver funktionen. Sen alla de som vill ha funktionen men inte skrivit här lär vara måånga !!
APPLICATION SPECIALIST
Hej allihop! 

Vi förstår att önskemålet att kunna använda sig av två st fakturamallar är stort och att det finns många användare som är i behov av det.
Men som det ser ut för tillfället så är det inget som är planerat att införas.

Vi uppdaterar självklart forumtråden om någon förändring skulle ske. 
 

/Nellie 
NY MEDLEM
Kan du berätta varför?
NY MEDLEM
Ni kan väl i alla fall bemöda er att berätta vad det är som händer, varför ni inte planerar att genomföra det och vad som är problemet? Det är helt obegripligt. Vad är det som krävs för att ni införa detta?

Vi är ganska många som betalar löpande månadsavgifter för att använda er tjänst, då vill man inte att den skall vara statisk utan utvecklas utifrån användarnas behov också.

Vårt bolag har till och med behov av fler än två fakturamallar, alltså flera bifirmaverksamheter. Det här känns ju verkligen som en enkelt grej att programmera.
NY MEDLEM
Detta är under all kritik. Kan inte vara svårt att lägga till denna funktionen.
Det är sjukt tidskrävande att ändra logotyp, företagsnamn, email och hemsida varje gång jag ska skicka en faktura från min andra inriktning.

Jag driver en enskild firma och det är i grunden samma företag men jag har olika namn för olika branding. Jag kan ju inte ha två enskilda firmor.

Kan ni vara vänliga och svara på varför detta inte är möjligt att lägga till!
Tror ni att någon skulle utnyttja det så säg det och var transparenta och ärliga i era svar.

Börjar bli trött på detta.

Med vänlig hälsning
Henrik Hovstadius
NY MEDLEM
Bra, transparens och ärlighet efterlyses av era kunder nu.
NY MEDLEM
Samma här, byter logo etc varje gång 😞 Gärna 2 eller flera fakturamallar!!!!!
NY MEDLEM
Jag har istället börjat använda Billecta - mycket fint faktureringsprogram - och billigt.
UTFORSKARE
Jag är nyfiken varför Visma inte ordnar detta? Måste jag byta leverantör. I tråden är den uppenbart en generisk funktion som många behöver i sin verksamhet. Det torde inte vara någon raketforskning att skapa möjligheten att ha flera fakturamallar? 
CHAMPION
Jag skulle gärna också ha möjlighet att ha flera fakturamallar färdiga att byta mellan med en knapptryckning (och jag vill helst hålla allt mitt arbete inom ett och samma program) men...

Om det är affärskritiskt med flera mallar så behöver man antagligen inte byta till annat system. Det finns säkert samarbetspartners till Visma som har sådan funktionalitet färdig och integrerad med Visma: https://integrationer.vismaspcs.se.

Kanske inte det bästa alternativet men ändå ett sätt att komma runt bristen.
Enklast att lösa detta är väl att man helt enkelt skaffat två olika förtryckta papper. Man kan med fördel trycka loggan för de olika verksamheterna i färg om man vill upp i hörnet. Kostar inte mycket att få det gjort. Vill man inte ha färg så kan man skriva ut sådana själv först i svart och kanske på ett lite färgat papper. Ser lite mer arbetat ut då.
Vid utskrift så får man endera byta papper eller om man har en stoooor skrivare  så kan man välja pappersfack. Bra på många sätt och man kan då dessutom ha rätt uppgifter om företagen längst ner på fakturan. Och tänk på att en bifirma i aktiebolag inte får innehålla ordet AB.... Så gjorde vi i alla fall förr. Dessutom så får du bra "brevpapper" för respektive verksamhet med logga på och allt. Mäkta proffsigt om man gör det rätt.... Lycka till!
CHAMPION
Enkla lösningar är ofta de bästa. 🙂
Kruxet är väl för de av oss som inte (vill) använda pappersfaktura.
Har fakturerat 100% via PDF/e-post eller XML/elektroniskt senaste 10 åren. 
UTFORSKARE
Tack för tipset, men pappersfakturor är som dieselbilar. Tillhör 1900-talet.
Jag vill ha elektriska brevpapper i Visma i form av olika mallar för vackra PDF eller XML. 🙂
och elektroniska är som elbilar, förgängliga...;-)... PDF-fakturor är egentligen ett stor problem idag.
Det finns inga system för att lagra dom filerna man får via mail och då det är det som är originalet så är det den som skall sparas i lagstadgad tid och på ett säkert och spårbart sätt.
Att lagra dom i mailhanteraren uppfyller med all säkerhet inte dom kraven.... och personligen så finner jag det mycket lättare att han några pärmar eller kartonger med papper stående i 7 år än att ha backup, licenser, avtal eller hur man nu löser det p.g.a  en elektronisk faktura.
Men det är ju jag det och jag är ju född på 1900-talet..... Dagens digitalisering är bra på många sätt men alltför många tänker inte ett steg till och absolut inte två steg.... 
CHAMPION
Jag är också född på 1900-talet... 🙂

Både papper och digitalt behöver rutiner fört hantering. Det är bara olika rutiner och olika förutsättningar. Är bland annat en fråga om vilket e-postprogram man använder och hur man strukturera sina brev/information. Vi kan ju säga såhär: personligen använder jag inte till exempel Gmail och jag låter inte någon e-post ligga kvar i inkorgen. 

Från min synvinkel förskräcks jag över att se redovisningsbyråer som låter kundernas pärmar stå kvar på kontoret hela tiden. För att inte säga hur kunderna själva gör! (Vilket påminner mig om att kolla igenom vilka pärmar som står bakom mig... 🙂
En brand eller rejält översvämning och sedan blir det lätt jobbigt... Lättare att om man har fungerande backuprutiner för det digitala. Åt andra sidan sår är nyckelordet just "fungerande". 🙂
UTFORSKARE
Tror att din elektroniska molnfaktura korrekt lagrad hos exempelvis M$, Google eller AWS har ett väsentligt bättre skydd avseende tillgänglighet, sekretess och spårbarhet i de sju åren än en pärm med pappersfakturor utan säkerhetskopia...trots att jag är född på 1900-talet. Men det tar tid att vänja sig vid digitaliseringen.
CHAMPION
Antagligen finns det en gyllene mellanväg mitt emellan våra tankesätt. 🙂 
Gillar tekniken men tycker väl att det ibland digitaliseras utan speciellt mycket eftertanke. När det gäller lagring hos MS, Google och annat så kan vi väl tilsammans läsa den här texten från Bokföringsnämnden 😉  ;

Både bokföringssystem och räkenskapsinformation i elektronisk form får under vissa förutsättningar förvaras utanför Sveriges gränser. Kravet är att den bokföringsskyldige meddelar Skatteverket (eller för finansiella företag Finansinspektionen) var lagringsplatsen finns, att informationen omedelbart kan skrivas ut i Sverige och att Skatteverket eller Tullverket på begäran kan ges omedelbar elektronisk åtkomst till informationen under hela arkiveringstiden. Om lagringsplatsen finns i ett land utanför EU ställs ytterligare krav.

NY MEDLEM
Fast när det är olika kontonummer som pengarna ska in på så blir det fel i bokföringen. Fakturorna är ju kopplade till det konto som pengarna betalas in på. 
UTFORSKARE
Vad menar du att det saknas eftertanke?

Jag tror snarare det saknas kompetens bland annat inom informationssäkerhet och hur man säkerställer skyddet av sin skyddsvärda information såsom exempelvis bokföring.

Att lagra informationen så att den har tillgänglighet, lagras konfidentiellt, med integritetsskydd och spårbarhet oavsett man lagrar den i pärm i fysiska arkivet i källaren eller i molnet (nån annans garage!).

Nu är det så att exempelvis AWS har byggt 3 st datacenter i Sverige om man inte vill meddela Skatteverket och tänker på bokföringsnämnden 🙂 

Jenie, Varför skulle det bli fel i bokföringen? Ett företag kan ha flera konton (oavsett bifirma eller ej). För alla som har levt som jag på förra årtusendet vet att de allra flesta företag hade som standard både postgiro (ja, plusgirot hette faktiskt så förr i tiden) och bankgiro. Således minst två konton för att ta emot fakturabetalningar.
UTFORSKARE
Nellie, kan du utveckla svaret varför ni inte avser implementera stöd för fakturamallar för att kunna hantera bifirmor korrekt och snyggt i fakturadelen?

Uppenbart finns det ju många kunder som vill ha och behöver funktionen samt dessutom efterfrågat den en längre tid?

Är bedömningen att det är för stort ingrepp kontra antalet kunder som behöver funktionen eller hur resonerar ni?

Eftersom en bifirma delar sitt allt med företaget i fråga och inte är en egen juridisk person utan bara en namnregistrering för en del av verksamheten så är det ju svårt att lösa på något annat sätt än föreslagen fakturamall. 

Att hänvisa kunden till en tredjepartslösning är ju helt onödigt då detta är en simpel funktion.

Jag vill nog som andra känna mig säker på er inställning innan jag väljer att titta mig om efter annan leverantör...

Hoppas ni tänker efter här hur ni kan tillgodose kundens behov på ett rimligt sätt.
Det jag menar är att man ofta inte tänker flera steg. T.ex. digitalisera javisst! Hur gör vi sedan? Vem bryr sig?
Och visst är det så att AWS då har datacenter i Sverige men då gäller det att du som kund kan välja var dom lagrar dina data (och det kanske man kan men troligen inte gratis och då är det väl frågan om för ett litet företag). Och vi är väl iaf överens om att lagring i ett mailprogram knappast är tillräckligt och att det idag inte finns några bra, om några alls, rekommendationer om hur man skall göra. 
Visst kan man ha två olika konton om man vill men plusgirot har jag ingen kund som har idag av då drygt 300 aktiva företag. Men du kan ju även ha två bankgiron så visst. Om man nu absolut vill hålla isär likvida medel i verksamheterna så får man väl det. Varför är ju upp till var och en även om vi inte skulle gjort det då det oftast är rätt ointressant utan det är intäkter och kostnader som man vill ha koll på och det löser man ju i bokföringen.
NY MEDLEM
Pellepenna, ingen har hittills lyckats förklara för mig hur jag ska göra......ingen blir gladare än jag om du förklarar det för mig:-)

vi har två redovisningsenheter och respektive enhet har ett varsit fysiskt bankkonto. 

Skulle kunna vara så här:
Ena enheten säljer pennor och kunderna betalar tilll konto 1920
Den andra enheten säljer papper och kunderna betalar till konto 1930


Hur löser jag det när jag ska fakturera?


🙂
Jes
NY MEDLEM
Japp, även vi har detta behov. Flera olika verksamheter i samma bolag. Vill skapa elektroniska fakturor med olika utseende beroende på vilken av verksamheterna kunden gör affärer med. Förtryckta fakturablad med olika utseende? Nä, nu är det 2018 och vi har inte skickat en enda pappersfaktura sedan flera år tillbaka... Närmast vi kommit är när vi ett ytterst fåtal ggr har låtit skriva ut brev via AutoInvoice och då kan man inte använda egna papper.
Det bästa vore att kunna sätta en default-fakturalayout på varje kund (eller kundgrupp enligt någon forma av kategorisering som kan sättas per kund) men även att ha möjlighet att ändra på detta från faktureringesdelen när man ska skicka iväg fakturan.
UTFORSKARE
Om du har två olika bankkonton som kunderna betalar räkningarna till så är det är väl först när du bokför inbetalningar pengarna ska bokföras till rätt bankkonto (1920 eller 1930) i ditt exempel från 1510 kundfordringar.
Vid faktureringstillfället hamnar väl det på samma försäljningskonto och kundfordringar så där behöver du inte göra något! Eller har jag missförstått ditt behov?

Hälsningar

Pellepennan
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturautseende - eEkonomi.

Jag vill verkligen kunna lägga till fler logotyper på min fakturamall. Så att kunderna ser vilka branschorganisationer mm jag är ansluten till. Kan ni inte titta på det? Man betalar dyra pengar för auktorisationer då vill man gärna skylta med det.
NY MEDLEM
Om du alltid vill ha samma utseende så går det att lösa genom att skapa en och samma bild med alla loggorna.
Men det bästa vore en friare designmöjlighet där man kan lägga till flera bilder och placera dem var man vill på fakturan. Branschorganisationer kanske man t ex skulle vilja lägga nertill på fakturan och inte uppe vid företagets logga vilket skulle bli fallet med en bild med alla loggor tillsammans.
Så jag håller med att de bör titta på detta av fler skäl enligt inläggen ovan! 🙂
NY MEDLEM
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Logga bara på vissa fakturor - eEkonomi.

Hej!
Jag behöver kunna fakturera ibland med, och ibland utan, logga. Kan man ha två fakturamodeller, en med och en utan logga, eller måste man ha det ena alternativet som standard (med logga), och sedan gå in i Inställningar och ta bort logga de gånger det är aktuellt?
NY MEDLEM
Hej igen

Skulle vilja att ni diskuterar och tar upp detta på nått av era möten.
Det har påtalats flera gånger i denna tråden och jag har pratat med flera i verkligheten, som inte skriver här, som verkligen hade behövt denna funktion. Visa nu att ni är ett företag som ser efter era kunders behov ..
APPLICATION SPECIALIST
Hej!

Jag förstår att det hade underlättat ert arbete att kunna använda två olika fakturamallar i eEkonomi men det är inget som är planerat att införa i eEkonomi. Önskemålet finns självklart kvar hos oss men i dagsläget har vi fått prioritera andra funktioner. 

Sker det några förändringar uppdaterar vi självklart i tråden!

/Jenny
NY MEDLEM
Denna enkla, underlättande och efterfrågade funktion har alltså bortprioriterats i 5år !! Bör inte ta mer än en vecka att fixa för en insatt programmerare. Vi snackar om en liten knapp som byter ut Uppgifterna i max 20 fält. Det påverkar ingenting bokföringsmässigt så ingen databasrelation behöver ändras .. Behöver jag göra en specialprogrammering på något av mina projekt tar det max nån dag efter jag ringt experterna .. lätt tröttsamt med denna ovilja.
NY MEDLEM
Jenny,

Det handlar inte bara om att underlätta arbetet, det påverkar också i hög grad företagets seriositet och i vårt fall har vi dragit oss för att expandera vissa grenar för att det helt enkelt inte ser bra ut när de olika verksamheterna i bolaget kopplas ihop det här viset via de olika nischerna.

Jag blir närmast mållös när jag läser svaret. Ni kan väl åtminstone utlova att funktionen kommer även om det inte har absolut högsta prioritet för tillfället? Det är faktiskt helt sanslöst att det skall vara så svårt att tillmötesgå efterfrågan på en sådan här logisk funktion som borde finnas med i standardutförandet i Visma eEkonomi...
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Ny
 
APPLICATION SPECIALIST
Status changed to: Status: Inte planerad just nu
 
NY MEDLEM

Hej hej!

Jag har samma behov, två olika fakturamallar beroende på resultatenhet (två olika registrerade bifirmor). I nuläget är jag tvungen att gå in under Inställningar/Företagsinställningar/Övriga uppgifter/Logotype och byta fil för loggan. Därefter offerera/fakturera och sedan ändra tillbaka om jag vill använda den andra bifirman igen...omständligt! Båda bifirmorna ligger under samma AB med samma org nr. Kom igen nu Visma, så här kan vi inte ha det!

Med vänlig hälsning 

Eric

NY MEDLEM

Hej

 

Jag vill också verkligen ha två olika mallar för fakturormed olika  logga, www, telnr mm

Har påpekar detta vid flera tillfällen  vid telefonkontakt också. 

 

Hur går det med den funktionen?

 

Tacksam för återkoppling