Hej,
Vi har upptäckt att det är problem att skicka in utläggsrapporter som innehåller utlägg av typen trängselskattförmån.
Det som händer är att programmet bara står och tänker och ingenting händer.
Tillsvidare rekommenderar vi er att hantera dessa utlägg manuellt.
Alla övriga typer av utlägg fungerar att skicka in som dem ska.
Vi jobbar på en lösning och återkommer i tråden när felet är löst.
Klicka på prickarna uppe till höger och välj Prenumerera för att få mejl när vi uppdaterar informationen.
Hej,
Problemet med trängselskattförmån kvarstår fortfarande.
Vi ser nu över hantering med denna funktion och ifall den kan förändras istället.
Vi uppdaterar i tråden så snart vi har mer information.
Vill man inte hantera detta direkt i ert lönesystem så är alternativet att skapa upp en ny utläggskategorier för detta tillsvidare.
Ha en fin dag!
Hej,
När beräknas detta problem vara åtgärdat. Kom upp i detta forum i oktober 2021.
"Problem att skicka in rapport innehållande trängselskattförmån"
Hej @SMSEvoko ,
Jag sammanfogade din tråd med den här eftersom det du beskriver fortfarande är ett pågående problem. Se gärna min kollegas svar för den senaste uppdateringen i ärendet.
Jag önskar dig en fin helg!
/Agnes
Hej,
Tack för snabb återkoppling!
Jag är även ute efter att ställa en fråga i tråden "Problem att skicka in rapport innehållande trängselskattförmån", men kan inte se att det är möjligt. Hittar inte heller hur jag gör en ny fråga, nybörjare som du märker.
Fick nedan svar:
"Vill man inte hantera detta direkt i ert lönesystem så är alternativet att skapa upp en ny utläggskategorier för detta tillsvidare."
Men förstår inte riktigt hur man ska göra. Det är enbart förmånsbeskattning som ska ske på Trängselskatten och om jag lägger upp det som en utläggskategori och någon registrerar på den så blir det väl ett utlägg? Att skapa en till Förmån är tyvärr inte möjligt, får inte det valet, de är utgråade, se nedan.
Tacksam för hjälp eller vidarebefodran.
//Lena
Hej SMSEvoko,
Jag flyttade din frågeställning till "rätt" tråd och hoppas det är okej.
Ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt första svar.
Man skulle kunna hantera det på följande sätt:
Gå in i Organisationsläge - Inställningar - Utläggshantering - fliken Utläggskategorier.
Bredvid Utläggskategorin Vanliga Utlägg klickar du på de tre prickarna och väljer Redigera.
Nu kan du skapa en ny kategori och döpa den till Trängselskattförmån.
Styr den mot samma löneart och konto som din vanliga trängselskattförmån gjorde och Spara.
Största skillnaden blir nu att när användaren är inne i Privat läge och ska skapa upp ett utlägg för trängselskattförmånen får de nu då istället välja att skapa nytt utlägg istället för ny trängselskattförmån och i nästa skede väljer dem kategorin trängselskattförmån direkt på utlägget.
Detta kommer då bokföras på samma sätt som den gamla förmånen och kommer även hamna på samma löneart i ert lönesystem och på så sätt även där hanteras som en förmån.
Hoppas att det kan vara ett alternativ tills vi vet vad som händer med dagens funktion.
Ha de fint!
/Cecilia
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.