Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
APPLICATION SPECIALIST

Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

(uppdaterad av Emil Hildingsson APPLICATION SPECIALIST ‎2020-03-11 16:09 )

Hej! 

 

Många av våra kunder upplever att fakturor dem skickar via mejl från programmet inte når mottagaren eller att det tar lång tid för dem att komma fram. 

 

Detta beror på att vi har bytt till bättre servrar som kommer skicka ut mejlen. Detta i sin tur leder till att vi som avsändare ses som nya och därför kommer ha en inkörningsfas då det kan komma ta tid för fakturor att komma fram eller att de hamnar i skräpposten. 

 

Ju mer funktionen och servern används desto mer betrodd blir den och vi kommer snart vara tillbaka i normal leveranstid och inte längre ses som skräppost. 

 

Har en faktura inte levererats kommer det att dyka upp ett rött kryss vid fakturan i listläget för kundfakturor i programmet.
Ej leverared 2.png
Det kommer också visas ett meddelande inne på själva fakturan att den inte kunde levereras. Detta betyder att fakturan inte kunnat levereras till adressen som tänkt men behöver inte ha att göra med ändringen som vi gjort.


Rött kryss.PNG

Har det inte kommit något kryss har antingen fakturan levererats eller är den på gång men det kan ta lite längre tid än vanligt. Det är då bara att avvakta eller be mottagaren kolla sin skräppost då vi märker att det kan hamna där. 

 

/Hilda 

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Hej! 

 

@nadgol Vad gällande din fråga gällande uppdateringen så är svarat på den frågan att ja den är uppdaterad. 

 

 

@FrFo11 @18 Kvadrat AB  Det stämmer att detta gäller allt som går från eEkonomi via e-post så även offerter och liknande. 

 

Det är såklart tråkigt att det blev såhär och att vi inte varnat er men det är en förbättring och det kommer att komma återgå till det normala. Det vi kan säga är att e-posten kommer att levereras men det kan ta lite längre tid. Har mejlet inte kunnat levereras får ni en rött kryss på fakturan i programmet som står i inlägget ovan. Så har ni kunder som inte mottagit fakturorna och det inte är ett kryss på fakturan i programmet  än så kan ni antingen be dem avvakta eller kolla deras skräppost. 

 

Fakturor via Autoinvoice ska inte vara påverkade och inte heller något med era bankkopplingar. Detta har inget samband. Skulle ni uppleva problem med detta eller annat som inte är påverkat av e-post funktionen så ber vi er kontakta supporten. Men vi har inga andra generella problem med just bankkopplingarna eller att skicka e-faktura och detta är inte påverkat av förseningarna. 

 

/Hilda 

 

 

 

 

 

 

Visa lösning i originalinlägg

9 SVAR 9
NY MEDLEM

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Hej Hilda,

 

Har ni uppdaterat er SPF-record i DNS:en? Ni har en giltig spf-record som har värdet:

v=spf1 include:stspg-customer.com include:sendgrid.net ~all

 

Om era nya e-postservrar inte är definierade under stspg-customer.com eller sendgrid.net så kommer mottagarens e-postserver klassa e-post som skräp/spam.

Highlighted
NY MEDLEM

Re: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Gäller all e-post som skickas via eEkonomi, även offerter och så vidare.


Detta borde förutsetts och hanterats innan ni bytt servrar.

Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Detta är ju galet! Våra kunder har inte fått fakturor och vi undrar varför. Efter samtal med er support via chaten i början av veckan kommer det fram att det varit problem sedan i fredags. Helt oacceptabelt.

 

Även fakturor via Autoinvoice verkar inte komma fram.

 

Hur är det med banköverföringar? Dessa kommer inte fram till Handelsbanken.

Highlighted
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Hej! 

 

@nadgol Vad gällande din fråga gällande uppdateringen så är svarat på den frågan att ja den är uppdaterad. 

 

 

@FrFo11 @18 Kvadrat AB  Det stämmer att detta gäller allt som går från eEkonomi via e-post så även offerter och liknande. 

 

Det är såklart tråkigt att det blev såhär och att vi inte varnat er men det är en förbättring och det kommer att komma återgå till det normala. Det vi kan säga är att e-posten kommer att levereras men det kan ta lite längre tid. Har mejlet inte kunnat levereras får ni en rött kryss på fakturan i programmet som står i inlägget ovan. Så har ni kunder som inte mottagit fakturorna och det inte är ett kryss på fakturan i programmet  än så kan ni antingen be dem avvakta eller kolla deras skräppost. 

 

Fakturor via Autoinvoice ska inte vara påverkade och inte heller något med era bankkopplingar. Detta har inget samband. Skulle ni uppleva problem med detta eller annat som inte är påverkat av e-post funktionen så ber vi er kontakta supporten. Men vi har inga andra generella problem med just bankkopplingarna eller att skicka e-faktura och detta är inte påverkat av förseningarna. 

 

/Hilda 

 

 

 

 

 

 

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Gäller detta e-fakturor?

 

Highlighted
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Hej! @stenss 

 

Nej precis som förklarat i tidigare svar så gäller detta enbart e-post funktionen och mejl skickade från programmet via e-post. Skickade e-fakturor påverkas inte. 

Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

obs

Highlighted
APPLICATION SPECIALIST

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Hej! 

 

Vi ser nu en stor förbättring och leveranstiderna för mejlen börjar återgå till det normala. Det kan fortfarande uppkomma fåtalet förseningar men inte lika frekvent och inte alls lika långa. 

 

Ha en fin dag!  

Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Försening på fakturor skickade via mejl från eEkonomi.

Vad innebär "lite längre tid" vid försenad leverans av faktura via mail? Pratar vi minuter, timmar, dagar? Har fakturerat via mail, med kopia till mig själv. Ingen leverans.