Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Härliga och efterlängtade nyheter i Visma eEkonomi

(uppdaterad av Jenna Glensby CONTENT PRODUCER ‎2023-03-23 08:26 )

Det händer massor av härliga och bra saker i våra program och ibland är det inte alltid så lätt att ha koll på allt. I detta inlägget har vi samlat tre fina nyheter och förbättringar i Visma eEkonomi - häng med! 

 

Periodisera ingående moms på leverantörsfaktura (Pro)

Äntligen! Nu kan du och dina kunder som använder faktureringsmetoden periodisera ingående moms vid registrering av leverantörsfakturor. För, när du registrerar en leverantörsfaktura i programmet och trycker på knappen "Periodisera" finns nu en kryssruta "Använd vilande ingående moms".
När den är markerat visas ny information för ingående moms. Det är möjligt att justera mängden ingående moms som ska fördelas, och den ingående momsen kommer då att fördelas över samma period som man fyllt i för kostnadskontot ovan. Vid import från Visma eEkonomi till Visma Skatt och Bokslut Pro skapas automatiskt en bilaga i Visma skatt och bokslut Pro. Fantastiskt när våra program jobbar ihop!

 

Vilande ingående moms.Vilande ingående moms.

Ny rapport för projektresultat - kundönskemål (Pro)

Som rubriken lyder så har vi nu, baserat på önskemål från er kunder, lagt till en ny rapport. Nämligen rapporten Projektresultat - hurra! 

 

Rapporten innehåller kolumnerna Period, Ackumulerat och Ackumulerat från projektstart. Eftersom rapporten sträcker sig över flera räkenskapsår kan du på ett bättre sätt följa upp projekten. Något som också är förbättrat är utskriftsdialogen för att skriva ut flera projekt. Efter att du valt vilket projekt som ska skrivas ut kan du enkelt välja om du vill att utskriften ska visa en rapport per projekt eller en gemensam rapport för de valda projekten. Så himla bra! 



Visma Betalt direkt

Vårt smarta tjänst som hjälper till att sälja fakturor, den känner du säkert till sedan tidigare, men vi har nu gjort en förbättring! Tidigare har tjänsten varit begränsad till endast aktiebolag, men nu, nu går det fint för även enskilda firmor och handelsbolag att använda tjänsten. 

 


Sammanfattningsvis: fina funktioner som vi hoppas ska kunna ge ett mervärde både för dig och dina kunder! 

Medverkande
8 Kommentarer
Annki_
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej!

Jag har flera kunder som har projekt i sin redovisning men jag hittar inte projektresultat hos flera av dem. 

Är det beroende om de har PRO eller är aktiebolag eller vad?

Jag har en stor ideell förening som har flera projekt med Allmänna arvsfonden och de sträcker sig över flera år.

Som verkligen skulle ha nytta av denna funktion

Hälsn

Annki, Firma EkoReko

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej Annki,

 

Tack för din fråga!

Precis som du skriver så kan du endast använda dig av rapporten Projektresultat när du arbetar i Pro. Jag har nu förtydligat detta i foruminlägget, jättebra att du skrev. Gällande just den här fina funktionen och många andra som finns i Pro kikar vi på hur vi kan lösa detta för föreningar framöver. Mer än så kan jag inte säga i dagsläget. 

Önskar dig en fin helg!
Med vänlig hälsning, 
Jenna 

Annki_
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för den informationen.

Men jag har PRO men inte den funktionen. 

När jag går igenom mina kunder så verkar det bara var de som köpt sitt program direkt från er och

sedan kopplat på mej som redovisningskonsult. Det känns ju verkligen konstigt att inte jag har det.

 

Hälsningar

Annki

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

 

Jag ber om ursäkt, jag gav dig fel information tidigare. 
Rapporten Projektresultat finns i varianterna Smart, Bokföring och Pro. Rapporten visas dock endast om du i Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter har kryssat i att du använder projekt. Kontrollera gärna så att du har kryssat i det och skulle du ändå inte se rapporten ber jag dig ta kontakt med mina kollegor på supporten. Du når dem på måndag igen mellan kl. 09-16.30 på telefon 0470-70 62 00. 

Önskar dig en trevlig helg!
Med vänlig hälsning,
Jenna 

KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej! Jag har verkligen längtat till att kunna Periodisera ingående moms på leverantörsfaktura (Pro) men inser nu när jag precis testade att funktionen inte fungerar fullt ut.😕  mitt fall gäller det 3 olika levfakturor med samma fakturadatum:

  • Kundfaktura 463 har fakturadatum 16/3, förfallodatum den 31/3 samt avser April hyra (här vill jag såklart periodisera kostnaden till april och i detta fallet låter jag momsen bokföras som vanligt på konto 2641 eftersom fakturan betalas i mars)
  • Kundfaktura 464 har fakturadatum 16/3, förfallodatum den 30/4 samt avser Maj hyra  (här vill jag såklart periodisera kostnaden till maj och samtidigt vill jag periodisera momsen till april eftersom fakturan betalas i april)
  • Kundfaktura 465 har fakturadatum 16/3, förfallodatum den 31/5 samt avser Juni hyra  (här vill jag såklart periodisera kostnaden till juni och samtidigt vill jag periodisera momsen till maj eftersom fakturan betalas i maj)

För att jag ska kunna bokföra på rätt sätt så behöver jag själv kunna styra periodiseringen av momsen och alltså inte bli låst av att moms periodiseringen alltid sker samtidigt som kostnads periodiseringen. Håller tummarna att era utvecklare kan lösa dilemmat så fort som möjligt så att jag kan börja använda den ny funktionen och slippa manuellt behöva fixa och trixa varje månad. Återkoppla gärna i denna tråden så jag vet att mitt inlägg kommit fram, tack!🙏

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej Kristina! 

 

Tack för att du hör av dig till oss, det uppskattar vi. Du får jättegärna lämna detta som ett förslag inne i Visma eEkonomi, längst ner till vänster,  "Feedback och förslag". Självklart tar jag också vidare ditt önskemål!  

 

Önskar dig en fin helg!
Med vänlig hälsning,
Jenna 

KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej! Hur går det med min fråga gällande: 

 

Hej! Jag har verkligen längtat till att kunna Periodisera ingående moms på leverantörsfaktura (Pro) men inser nu när jag precis testade att funktionen inte fungerar fullt ut.

 

  mitt fall gäller det 3 olika levfakturor med samma fakturadatum:

  • Kundfaktura 463 har fakturadatum 16/3, förfallodatum den 31/3 samt avser April hyra (här vill jag såklart periodisera kostnaden till april och i detta fallet låter jag momsen bokföras som vanligt på konto 2641 eftersom fakturan betalas i mars)
  • Kundfaktura 464 har fakturadatum 16/3, förfallodatum den 30/4 samt avser Maj hyra  (här vill jag såklart periodisera kostnaden till maj och samtidigt vill jag periodisera momsen till april eftersom fakturan betalas i april)
  • Kundfaktura 465 har fakturadatum 16/3, förfallodatum den 31/5 samt avser Juni hyra  (här vill jag såklart periodisera kostnaden till juni och samtidigt vill jag periodisera momsen till maj eftersom fakturan betalas i maj)

För att jag ska kunna bokföra på rätt sätt så behöver jag själv kunna styra periodiseringen av momsen och alltså inte bli låst av att moms periodiseringen alltid sker samtidigt som kostnads periodiseringen. Håller tummarna att era utvecklare kan lösa dilemmat så fort som möjligt så att jag kan börja använda den ny funktionen och slippa manuellt behöva fixa och trixa varje månad. Återkoppla gärna i denna tråden så jag vet att mitt inlägg kommit fram, tack!

 

 

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej Kristina! 

Tack för att du hör av dig igen. 
Just nu finns det ingen plan för just det du efterfrågar, och jag har därför ingen direkt återkoppling att ge dig tyvärr. Vi tar som sagt tacksamt emot önskemål, och jobbar efter dem så gott vi kan. Tillsvidare är det ett manuellt arbeta för att uppnå det du efterfrågar. 

Önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,  
Jenna