Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Nu kan du ansöka om byråanstånd via Visma Advisor!

(uppdaterad av Amanda Nygren CONTENT PRODUCER ‎2020-03-20 12:54 )

Du kan ansöka om byråanstånd om du i din näringsverksamhet hjälper fysiska personer och dödsbon med att upprätta inkomstdeklarationer. Ett beviljat byråanstånd ger dig rätt att lämna inkomstdeklarationerna senare än den 4 maj 2020. Skatteverket öppnade filöverföringstjänsten för ansökan om byråanstånd den 10 februari 2020.

 

En förutsättning för att få byråanstånd fram till den 15 juni 2020 är att alla deklarationsblanketter som kan lämnas digitalt även lämnas in digitalt. Det betyder alltså att hela inkomstdeklarationen, det vill säga huvudblanketten (INK1), bilagor och övriga upplysningar skickas in digitalt. Det går att göra på två olika sätt, antingen via Skatteverkets filöverföringstjänst (SRU) eller Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration.

Med anledning av coronaviruset underlättar Skatteverket inlämningen av deklarationer för redovisningsbyråer med byråanstånd. Nu utökas byråanståndet så att det gäller ända till 15 juni för samtliga deklarationer oavsett om de lämnas digitalt eller på papper. Mer om detta kan du läsa i foruminlägget Redovisningsbyråer får anstånd med deklarationer till den 15 juni, även vid inlämning på papper.   

 

Nytt för i år är att du vid digital ansökan (SRU) inte behöver ange något anståndskontor. Kontor 143 kommer att anges för alla. 

 

Senast den 4 maj 2020 måste ansökan om byråanstånd lämnas in till Skatteverket. Om Skatteverket beviljat ansökan om byråanstånd gäller följande:

  • Deklarationer som lämnas digitalt ska ha inkommit till Skatteverket senast den 15 juni 2020
  • Om du inte lämnar in deklarationen digitalt ska den inkomma till Skatteverket senast den 18 maj 2020

Observera att juridiska personer (förutom dödsbon) inte kan få byråanstånd. Mer information om byråanstånd finner du på Skatteverket.se 

 

Vill du även se hur du gör detta? Vi visar dig i filmen Byråanstånd i Visma Advisor!

Ansök om byråanstånd via Visma Advisor

 

1. Gå till Underhåll Uppdrag i menyn i programmet. Klicka på Deklaration och markera rutan Använd beskattningsperioder i bevakningslistor i dialogrutan som kommer upp.  Klicka på Lägg till bevakningspunkter och skriv in ”Byråanstånd sökt” i fältet.

 

2. Om du har kunder som du inte ska ansöka om byråanstånd för behöver du välja bort dessa. För att göra detta går du till Kunder i menyn och sedan fliken Uppdrag. Klicka på Redigera på uppdraget Deklaration och markera Nej för Byråanstånd.

 

3. För att lägga till kolumnen Byråanstånd i bevakningslistan för Deklaration klickar du på Bevakningslistor – Deklaration och sedan på kugghjulet. Markera kryssrutan Byråanstånd sökt och avsluta med att klicka på Spara.

 

4. Gå till Underhåll i menyn och sedan till Byråanstånd. Om det finns kunder som du inte vill ansöka byråanstånd för just nu kan du välja att avmarkera rutan för dessa under raden Inkludera i fil. Om du använder Kontor för dina medarbetare innebär detta att du kan göra urval på vilket kontor du vill ansöka byråanstånd för. 

 

Du har också möjlighet att göra urval på om du vill se Alla kunder, Ansökan inskickad eller Ansökan ej inskickad. 

 

5. När du är klar, klickar du på knappen Skapa byråanstånd. 

 

6. Om du vill ha bevakningspunkten som du tidigare har lagt in på uppdraget Deklaration uppdaterad behöver du markerar rutan Deklaration samt Byråanstånd sökt. Klicka på Skapa och ladda ner för att skapa filen. Observera att namnet på filerna behöver vara info.anst och blanketter.anst för att kunna ladda upp dessa.

 

7. Filerna laddas nu ned och sidan för Skatteverkets filöverföringstjänst öppnas automatiskt i en ny flik. 

 

8. När du har lämnat in dina filer till Skatteverket går du tillbaka till programmet och uppdaterar sidan, detta för att se så att datumet som filerna har laddats ner på står med under Ansökningsdatum. 

 

Lycka till och ha en fin dag!