Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Jenna Glensby CONTENT PRODUCER ‎2024-03-13 13:35 )
  • 0 Svar
  • 4 gilla
  • 5837 Visningar

Hej!

 

Det här inlägget är en sammanställning av vanliga frågor och svar om digital inlämning. 

När jag lämnar in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket, behöver då fastställelseintyget skrivas under av alla i styrelsen?

 

  • Nej, endast 1 företrädare i företaget behöver signera (skriva under) fastställelseintyget på Bolagsverket. Däremot spelar det ingen roll vilken person i styrelsen som gör det. 

Om jag skriver under årsredovisningen med Visma Sign har den per automatik blivit inskickad till Bolagsverket?

 

  • Nej, du måste skicka in årsredovisningen via din programvara till Bolagsverket,
    och därefter även skriva under fastställelseintyget som skickas ut av Bolagsverket.

Vilken typ av signering ska en årsredovisning signeras med?

 

  • En årsredovisning ska alltid signeras med en avancerad signering.
    Detta är något som ligger förvalt i Visma Sign när du skickar din årsredovisning för signering.

 

Hur funkar det att lämna in årsredovisningen digitalt? Vilka steg är det och hur komplicerat är det?

 

  • Nej, det är verkligen inte komplicerat och du sparar en hel del tid på att lämna in digitalt samtidigt som du får en betydligt bättre kontroll på processen.

Du gör enligt följande steg:

  1. Upprätta och färdigställ årsredovisningen, viktigt att årsredovisningen är underskriven (Vi rekommenderar Visma Sign, innan ni skickar avskriften till Bolagsverket)
  2. Klicka på “lämna in” inne i Vismas programvara som stödjer digital inlämning (Visma Bokslut, Visma Skatt & Bokslut Pro, Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning). Du kan ange din e-post inne i programmen för att få mejl när fastställelseintyget är signerat.
  3. Företagaren får ett mejl från Bolagsverket, klicka på länken i mejlet.
  4. Välj företag (inne på Bolagsverkets sida)
  5. Granska och skriv under (inne på Bolagsverkets sida)
  6. Företagaren får en kvittens som hen också kan skicka ut till övriga styrelsemedlemmar/intressenter som bekräftar att årsredovisningen kommit in till Bolagsverket.
  7. Klart!

Mer om hur det fungerar i praktiken hänvisar vi till: 

 

Kan jag se vart min årsredovisning är i processen för att få kontroll över inlämningen?

 

  • Ja, totalt har vi sex stycken olika statuskontroller från bolagsverket som du hittar på sidan för inlämningen av årsredovisningen i din programvara. Läs mer om vilka kontroller som finns i respektive tjänst i hjälpavsnitten ovan.

Behöver årsredovisningen vara underskriven innan man lämnar in den digitalt till Bolagsverket?

 

  • Ja, du intygar i inlämningstjänsten hos Bolagsverket (Egna utrymmet) att originalhandlingar är undertecknade och fastställda. Du har innan du lämnat in digitalt antingen skrivit under årsredovisningen på papper eller elektroniskt via Visma Sign.

Kan jag som redovisningskonsult ladda upp årsredovisningen för sig och den som är revisor laddar upp revisionsberättelsen för sig?

 

  • Ja, årsredovisningen kan upprättas och lämnas in från en programvara medan revisionsberättelsen upprättas och lämnas in från en annan programvara. När en av styrelseledamoten ska signera fastställelseintyget på Bolagsverket är det viktigt att både årsredovisning och revisionsberättelse finns på plats innan signering sker.

Revisionsberättelsen kommer in efter att årsredovisning laddats upp i eget utrymme. Kan man skriva under fastställelseintyget innan revisionsberättelsen är uppladdad?

 

  • Ja, det är möjligt, men företagaren får ett föreläggande om att revisionsberättelsen saknas. Möjligheten finns för de företagare som är ute i sista minuten, för att slippa förseningsavgift.

Varför ska man lämna in årsredovisningen digitalt? Vilka är fördelarna?

 

  • Det finns flera bra anledningar till att skicka in årsredovisningen digitalt. Du betalar inget för digital inlämning vilket du gör om du skickar det på papper (Porto, utskrifter), du sparar en hel del tid på att lämna in digitalt, kontrollen över processen då det går ut automatiska påminnelsemejl från Bolagsverket. Och inte minst är det bra för miljön då du inte behöver skriva ut årsredovisningen på papper.

Är det obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt?

 

  • Nej, inte ännu. Men Bolagsverket driver frågan för ett obligatorium.

Om årsredovisningen lämnas in digitalt kan jag då skicka in revisionsberättelsen på papper?

 

  • Ja, men det är inget som Bolagsverket rekommenderar. Då går det inte att följa årsredovisningen i den "digitala gången". Det krävs även att det finns en digital revisorspåteckning (avskrift) på den digitala årsredovisningen. Man kan alltså inte göra något manuellt tillägg eller underskrift i den digitala årsredovisningen. Årsredovisningen kan heller inte registreras maskinellt, vilket är en nackdel för företagaren som ofta vill få sin årsredovisning registrerad direkt. Läs Bolagsverkets svar.

 

Går det att göra oss redovisningskonsulter som ombud för inlämningen? Vet att det i lagen idag står att fastställelseintyget ska skrivas under av styrelseledamot eller vd, men kan man inte lösa det genom att den som får skriva under utser oss till ombud, eller kan man ändra lagen?

 

  • För att redovisningskonsulter ska kunna företräda företagaren hela vägen, det vill säga även skriva under fastställelseintyget, krävs en ändring i årsredovisningslagen. Lagändringar tar tid, men Bolagsverket arbetar tillsammans med andra myndigheter för att ta fram en så kallad ”nationell behörighetslösning” med syfte att ge behörighet till personer att företräda andra i exempelvis ärenden hos olika myndigheter. Detta arbete är i sin första fas och Bolagsverket kan idag inte säga när det blir klart.

Vad händer om min kund inte skriver under fastställelseintyget efter det att jag laddat upp årsredovisningen i eget utrymme? Är det obegränsat med tid som den ligger i eget utrymme?

 

  • Företrädaren för företaget som ska skriva under fastställelseintyget har 21 dagar på sig. Det går ut 2 mejl med en påminnelse till företagaren att skriva under. En påminnelse kommer efter tre dagar och den andra påminnelsen efter 18 dagar. Efter 21 dagar tas årsredovisningen automatiskt bort och du får ladda upp årsredovisningen på nytt.

När jag laddar upp årsredovisningen för underskrift i eget utrymme gör jag det innan alla underskrifter finns. Det funkar inte då dagen för fastställelse blir den dagen jag laddar upp den i eget utrymme. Men det borde gå att ladda upp den och dagen för fastställelsen blir när fastställelseintyget faktiskt skrivs under?

 

  • Bolagsverket vill ha en avskrift av den årsredovisning och revisionsberättelse som stämman har fastställt. Styrelsen ska ha skrivit under årsredovisningen (Vi rekommenderar Visma Sign som finns integrerat i Visma Skatt & Bokslut Pro och Visma Bokslut) som lagts fram på stämman och problemet ska då inte kunna uppstå. Däremot kan du ladda upp årsredovisningen samma dag som stämman har hållits och då får du inte problemet som beskrivs ovan. Dagen för fastställelse är dagen för när årsstämman hölls – det datumet väljer du själv och det ändras inte vid uppladdning av filen.

 

Jag kan inte se fastställelseintyget hos Bolagsverket, vad kan det bero på?

  • De vanligaste orsakerna varför du inte kan se fastställelseintyget beror oftast på följande orsaker:

    1. Personen som loggar in är inte samma person som står som undertecknare. Kontrollera också så att rätt personnummer är angivet i programmet på den person som ska signera fastställelseintyget.
    2. Personen försöker logga in på Mina sidor på Bolagsverket istället för att klicka sig in på länken som finns i det mejl som skickas från Bolagsverket.
    3. Årsredovisningen signeras/lämnas ej in innan den automatiskt tas bort ifrån Eget utrymme hos Bolagsverket (Den ligger kvar i 21 dagar)

 

Vad gäller för årsredovisning då företaget är i likvidation? 

 

  • Valen Likvidator och Likvidatorsuppleant har tillkommit som roller i styrelsen under Grunduppgifter årsredovisning från och med version 2021.1 av Visma Bokslut och finns även att välja i Visma Skatt & Bokslut Pro. När du väljer att likvidator eller likvidatorssuppleant ska skriva under fastställelseintyget föreslås en förvald text automatiskt.

 

Vill du läsa mer om digital inlämning och hur det fungerar? Ta en titt på artikeln Digital inlämning av årsredovisning - så funkar det.