Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Hantering när arbetsgivaravgiften återgår till det normala

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2020-06-17 15:13 )

I juli redovisas den sista arbetsgivardeklarationen med de tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna i samband med Corona-krisen. Det gäller alltså löner som betalats ut under mars-juni.

Det har ryktats lite om att det ska förlängas, men vi utgår från att det är mars-juni som gäller.

Visma Lön

För att återgå till det normala behöver du egentligen inte göra någonting.

När arbetsgivardeklarationen för juli (som lämnas in i augusti) ska göras återgår inställningarna som innan. Markeringen för tillfälligt nedsättning av arbetsgivaravgifter kan sitta kvar på de anställda.


Det finns en inställning i löneprogrammet som gör att de särskilda reglerna gäller till och med arbetsgivardeklarationen för juni.
(Skulle det förlängas kan du enkelt själv förlänga det i ditt löneprogram, men vi återkommer då med info om hur det isåfall görs).

Tänk på! Om du gjorde någon annan ändring på någon av de anställda gällande arbetsgivaravgifterna bör du nu ändra tillbaka till den tidigare inställningen.

Visma eEkonomi

För att du inte fortsatt ska få reducerad arbetsgivaravgift på lönebesked som skapas efter 30/6 2020, behöver du gå in och ta bort markeringen i rutan Första anställda, reducerad avgift. Detta gör du inne på dina anställda och fliken Löneuppgifter.

 

Om du skulle missa att ta bort bocken innan du skapar ett nytt lönebesked med utbetalningsdatum i juli behöver du först makulera lönebeskedet, därefter ta bort markeringen för "Första anställda, reducerad avgift" och sen skapa lönebeskedet på nytt. Hinner du markera ett lönebesked som betalt och det innehåller fel arbetsgivaravgift kommer du behöva korrigera detta manuellt i bokföringen, och även manuellt ta bort markeringen i ruta 062 på individuppgiften när du skickar in din arbetsgivardeklaration till Skatteverket.

 

23 Kommentarer
UTFORSKARE

Om man i Visma lön hade någon med sänkt avgift pga först anställd. Blir den rätt även efter junilön? Alltså där det ska vara sänkt avgift även efter juni.

CONTENT PRODUCER

Hej @Christel9 !

Jodå, om inställningen på den anställde är kvar så ska du redan nu kunna se att du i arbetsgivardeklarationen får avdrag för Första anställd på den här personen. Det avdraget kommer fortsätta gälla även när de "tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna" tas bort.

 

/Anna

NY MEDLEM

Några nyheter (nya rykten?) gällande arbetsavgifterna, förlängs det eller hur blir det?

CONTENT PRODUCER

@Bokföra Jag har inte sett eller hört något om detta. Så om du har Visma eEkonomi är det viktigt att du ändrar inställningen innan du gör löner i juli.

Jag uppdaterar om jag hör något nytt!

 

/Anna

NY MEDLEM

Smidigt för oss med Visma Lön!!! 

Tack!

UTFORSKARE

Hej,

 

Om man vill att Visma Lön skall hantera FoU-avdraget så behöver man som jag förstår bocka bort "Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter". Tyvärr hanterar inte Visma Lön båda avdragen vilket är en brist som borde åtgärdats.

 

mvh,

Stabo

CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2020-07-22 14:08 )

Hej @stabo_ !

Jag kan hålla med om att det hade varit smidigt om Visma Lön hade klarat att hantera både det tillfälliga avdraget och FoU. Om du har haft anställda som berörs av båda nedsättningarna har vår rekommendation varit att du har den ena inställningen i Visma Lön och därefter gör en manuell justering på Skatteverket när du redovisar arbetsgivaravgifterna.

 

När förslaget med tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter klubbades igenom las fokus på att få ut en version så snabbt som möjligt, tyvärr hanns inte det med att hantera båda avdragen.  😞

 

/Anna

NY MEDLEM

Hej,

Självklart missade jag att avbocka reducerad arbetsgivaravgift och lönen är utbetald. Kan du i detalj beskriva den manuella korrigeringen?

 

//Rolf inte bokföringskunnig...

APPLICATION SPECIALIST

Hej @Relm__ 

För att återgå till det normala behöver du egentligen inte göra någonting.

När arbetsgivardeklarationen för juli (som lämnas in i augusti) ska göras återgår inställningarna som innan. Markeringen för tillfälligt nedsättning av arbetsgivaravgifter kan sitta kvar på de anställda.


Det finns en inställning i löneprogrammet som gör att de särskilda reglerna gäller till och med arbetsgivardeklarationen för juni.
(Skulle det förlängas kan du enkelt själv förlänga det i ditt löneprogram, men vi återkommer då med info om hur det isåfall görs).

 

Vänligen 

Jesper

NY MEDLEM

Hej Jesper,

Min frågeställning gäller eEkonomi och den text som Anna Svensson skrivit ovan om att man måste korrigera manuellt.

"Om du skulle missa att ta bort bocken innan du skapar ett nytt lönebesked med utbetalningsdatum i juli behöver du först makulera lönebeskedet, därefter ta bort markeringen för "Första anställda, reducerad avgift" och sen skapa lönebeskedet på nytt. Hinner du markera ett lönebesked som betalt och det innehåller fel arbetsgivaravgift kommer du behöva korrigera detta manuellt i bokföringen, och även manuellt ta bort markeringen i ruta 062 på individuppgiften när du skickar in din arbetsgivardeklaration till Skatteverket."

 

Kan någon beskriva i detalj hur den manuella korrigeringen går till?

APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Jesper Fogelström APPLICATION SPECIALIST ‎2020-07-30 11:13 )

Hej @Relm__ 

Ber om ursäkt att jag tog fel kring vilken produkt du menade. 

För att justera inställningen för reducerad arbetsgivaravgift går du via Lön - Anställda, klicka på den anställde, Redigera, fliken Löneuppgifter och där bockar man ur Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift. 

Detta behöver man göra på samtliga anställda som man valt att ha reducerad arbetsgivaravgift på. 

Nedan finns två bilder hur bokföringen blir, den översta är hur det bokas med reducerad avgift och den nedre utan reducerad avgift. 

1 Lönebesked med bock i första anställd.JPG

 

 

 

 

2 Lönebesked utan bock i första anställd.JPG

Vänligen

Jesper

NY MEDLEM

Hej Jesper,

 

Jag tar det en gång till:

 

Citat Anna:

"Om du skulle missa att ta bort bocken innan du skapar ett nytt lönebesked med utbetalningsdatum i juli behöver du först makulera lönebeskedet, därefter ta bort markeringen för "Första anställda, reducerad avgift" och sen skapa lönebeskedet på nytt. Hinner du markera ett lönebesked som betalt och det innehåller fel arbetsgivaravgift kommer du behöva korrigera detta manuellt i bokföringen, och även manuellt ta bort markeringen i ruta 062 på individuppgiften när du skickar in din arbetsgivardeklaration till Skatteverket."

 

Jag har missat att ta bort bocken och markerat lönen som betald!! 

Hur går den manuella korrigeringen till?? gärna steg för steg

 

 

 

APPLICATION SPECIALIST

Hej, @Relm__ 

Tack för återkopplingen.

Det räcker att du skapar en ny verifikation i programmet, i nedan exempel så ser du hur bokningen kan se ut men fast med dina belopp istället.   

7514, kredit 1021 kr (bokar bort det felaktiga)
7510, debet 3142 kr (bokar in det rätta)
2731, kredit 2121 kr (lägger till mellanskillnaden)

 

Om du behöver mer assistans kring hur man ska göra får du gärna kontakta vår support på 0470-706200. 

 

Vänligen 

Jesper

NY MEDLEM

Visma lön har ändrat tillbaka nedsättning av arbetsgivaravgifter from 30/6. Men när vi tittar på skattekontot är det fortfarande den lägre arbetsgivaravgiften som dragits för juli. Hur korrigerar vi detta i Visma lön?

UTFORSKARE

Jag kanske missförstår frågan men den lägre arbetsgivaravgiften (pga Covid-19) gäller till och med juni, dvs arbetsgivaravgift som betalas i juli.

mvh,

stabo

NY MEDLEM

Jag tycker att Visma har hanterat detta inte alls bra. Ni visste att den Covid-19 sänkningen av arbetsgivareavgiften var tillfälligt och tog slut den 30:e juni. Trots detta har ni inte skickat ett påmminelse till dina användare att manuellt bockar ur den "Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift" i början av juli, och ni har inte hanterat detta automatisk heller. Nu har jag (och så klart många andra) redan skapat och betalt felaktiga löner och skapat arbetsgivardeklarationer som är också fel och blir tillbakavisat av Skatteverket. 


Detta kunde man acceptera som ett miss från eran sida om man fick lite hjälp från Visma att rätta till det, men när jag kontaktade eran support kunde ni inte hjälpa till alls och bara pekade på detta forum och såg "ringa skatteverket". Detta har jag gjort (det tog > 40 minuter i kö), och de tillbakavisade till Visma. Tack Visma för ingenting än så länge, men jag vill att ni verkligen hjälpa till nu att förklara hur man ska rätta till det steg för steg, för att den minimala svaren ovanpå räka inte till. Sorry.

APPLICATION SPECIALIST

Hej @swedishpotato 

Tack för ditt inlägg. 

Vi bemöter gärna era frågor på forumet då vi kan ge svar på bokföringsrelaterade frågor här. 

För att justera felaktigt bokförda arbetsgivaravgifter så kan du skapa en ny verifikation i ditt program som ser ut enligt mitt exempel fast med dina belopp. 

7514, kredit 1021 kr (bokar bort det felaktiga)
7510, debet 3142 kr (bokar in det rätta)
2731, kredit 2121 kr (lägger till mellanskillnaden)

För att du inte ska få några mer felaktigheter framöver behöver du aktivt bocka ur rutan för reducerad arbetsgivaravgift. 

Gå  via Lön - Anställda, klicka på den anställde, Redigera, fliken Löneuppgifter och där bockar man ur Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift. 

Detta behöver man göra på samtliga anställda som man valt att ha reducerad arbetsgivaravgift på. 

 

Vänligen 

Jesper

 

NY MEDLEM

@swedishpotato@Relm__@Jesper Fogelström: Här finns mer detaljerade instruktioner om hur man skulle gå till väga när det blev fel åt andra hållet i början av perioden, inklusive information om registrering av arbetsgivardeklarationen hos skatteverket:

 

https://forum.vismaspcs.se/t5/Anvandartips-i-Visma-eEkonomi/Hantera-nedsattning-av-arbetsgivaravgift...

 

Det hade varit skönt med motsvarande detaljbeskrivning nu.

 

NY MEDLEM

Jag delar helt @swedishpotato uppfattning då det gäller Vismas sätt att hantera detta med den för ändrade arbetsgivaravgiften. Att inte lägga upp ett varningsmeddelande när man går in på lönefliken är så kass. Som jag ser det är detta inte ett program för små eller egenföretagare. Någonstans på vägen har visma tappat bort vad som är viktigt för kunden. Nu är fokus på att tjäna pengar på kundbasen istället, så som att köpa deras fakturor och låna ut pengar. Är det bara jag som har tröttnat på alla klick man behöver göra för att få något gjort i programmet?

 

Okej, detta hör inte hemma i denna tråd, men är så trött på mjukvaror som jobbar mot mig istället för att hjälpa mig

MODERATOR

@Lostling 
Vi har precis publicerat inlägget Arbetsgivaravgiften återgår till det normala som är en instruktion till eEkonomi och hur du kan hantera detta mer specifikt. Hoppas det kan hjälpa dig och andra användare på vägen. 

@Relm__ 
Det är jättebra att du skriver till oss när du tycker vi har saker att förbättra, självklart tar vi med oss dina synpunkter för hanteringen framåt. 

/My 

NY MEDLEM

Hej

jag vill analysera hur mycket avdrag vi har fått under perioden med de sänkta arbetsgivaravgifterna. kan jag göra det på något enkelt sätt??

CONTENT PRODUCER

Hej @Aggeraa!

Jag har kikat men kan inte hitta någon bra utskrift som visar den reducerade delen, utan framräkningen får nog göras manuellt.

 

Reduceringen är max 5300:- per anställd och månad för de anställda som har 25000 eller mer i bruttolön (för max 30 anställda).

Har de anställda lägre bruttolöner är det nog enklast att räkna fram manuellt genom att räkna ut vad arbetsgivaravgiften egentligen skulle varit och sen jämföra med vad den blev med reduceringen. Fulla arbetsgivaravgifter är 31,42% under år 2020.

/Anna

UTFORSKARE

Hej,

Inte riktigt rätt tråd men det avdragen har nämnts så jag väljer att skriva här.

Jag noterade att arbetsgivardeklarationen inte stämde med bokföringsunderlaget avseende arbetsgivaravgifter för juli månads lönekörning (inget avdrag för Covid-19). För att få med regionalt stöd eller FoU-avdrag i bokföringsunderlaget så måste en ruta i företagsinställningar/bokföring vara ikryssad vilket den inte var. Jag fick hjälp av supporten att leta mig fram till orsaken och det är förhoppningsvis anmält. Varför man måste kryssa i rutan är oklart.

mvh,

stabo