Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Hantering när arbetsgivaravgiften återgår till det normala

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2020-06-17 15:13 )

I juli redovisas den sista arbetsgivardeklarationen med de tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna i samband med Corona-krisen. Det gäller alltså löner som betalats ut under mars-juni.

Det har ryktats lite om att det ska förlängas, men vi utgår från att det är mars-juni som gäller.

Visma Lön

För att återgå till det normala behöver du egentligen inte göra någonting.

När arbetsgivardeklarationen för juli (som lämnas in i augusti) ska göras återgår inställningarna som innan. Markeringen för tillfälligt nedsättning av arbetsgivaravgifter kan sitta kvar på de anställda.

Det finns en inställning i löneprogrammet som gör att de särskilda reglerna gäller till och med arbetsgivardeklarationen för juni.
(Skulle det förlängas kan du enkelt själv förlänga det i ditt löneprogram, men vi återkommer då med info om hur det isåfall görs).

Tänk på! Om du gjorde någon annan ändring på någon av de anställda gällande arbetsgivaravgifterna bör du nu ändra tillbaka till den tidigare inställningen.

Visma eEkonomi

För att du inte fortsatt ska få reducerad arbetsgivaravgift på lönebesked som skapas efter 30/6 2020, behöver du gå in och ta bort markeringen i rutan Första anställda, reducerad avgift. Detta gör du inne på dina anställda och fliken Löneuppgifter.

Om du skulle missa att ta bort bocken innan du skapar ett nytt lönebesked med utbetalningsdatum i juli behöver du först makulera lönebeskedet, därefter ta bort markeringen för "Första anställda, reducerad avgift" och sen skapa lönebeskedet på nytt. Hinner du markera ett lönebesked som betalt och det innehåller fel arbetsgivaravgift kommer du behöva korrigera detta manuellt i bokföringen, och även manuellt ta bort markeringen i ruta 062 på individuppgiften när du skickar in din arbetsgivardeklaration till Skatteverket.

5 Kommentarer
UTFORSKARE

Om man i Visma lön hade någon med sänkt avgift pga först anställd. Blir den rätt även efter junilön? Alltså där det ska vara sänkt avgift även efter juni.

CONTENT PRODUCER

Hej @Christel9 !

Jodå, om inställningen på den anställde är kvar så ska du redan nu kunna se att du i arbetsgivardeklarationen får avdrag för Första anställd på den här personen. Det avdraget kommer fortsätta gälla även när de "tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna" tas bort.

/Anna

NY MEDLEM

Några nyheter (nya rykten?) gällande arbetsavgifterna, förlängs det eller hur blir det?

CONTENT PRODUCER

@Bokföra Jag har inte sett eller hört något om detta. Så om du har Visma eEkonomi är det viktigt att du ändrar inställningen innan du gör löner i juli.

Jag uppdaterar om jag hör något nytt!

/Anna

NY MEDLEM

Smidigt för oss med Visma Lön!!! 

Tack!