Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Nyheter inom löneområdet 2023

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2023-03-06 10:34 )

Snart är 2023 här och som vanligt finns det ett gäng nya grejer att ha koll på. Om du arbetar i ett löneprogram från Visma Spcs kan du vara lugn med att du får hjälp hela vägen!

Uppgift om arbetsplatsens adress (arbetsställe) på arbetsgivardeklarationen

På arbetsgivardeklarationen ska företag redovisa tjänsteställe för löner som betalas ut från och med januari 2023. Uppgifterna redovisas i rutorna 245 och 246 från och med arbetsgivardeklarationer som lämnas in för januari 2023 (rapporteras senast 13 februari).

Läs mer om tjänsteställe på skatteverket.se: Arbetsgivare »

Hantering i Visma Lön Smart/Visma Lön Direkt

Företagets huvudsakliga tjänsteställe fyller du i på den första arbetsgivardeklarationen som du skapar under 2023. Kommande arbetsgivardeklarationer har sen uppgiften ifylld.

Om en anställd har ett annat tjänsteställe så fyller du i det under Anställda fliken Skatt.

Hantering i Visma Lön 300/600

När du har uppdaterat till version 2023.0 kan du fylla i det huvudsakliga tjänstestället under Lönearbete - Arbetsgivardeklaration.

Detta finns först för arbetsgivardeklarationer som gäller för löner utbetalda under 2023, dvs uppgifter som redovisas senast 13 februari.

Har du anställda som har ett annat tjänsteställe anger du det under Personal - Anställda, fliken Skatt och arbetsgivaravgift.

Hantering i Visma eEkonomi Lönebesked

Efter 2022-12-31 kan du fylla i tjänsteställe under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Om någon anställd har ett annat tjänsteställe anger du det manuellt på Skatteverket.

Höjt reseavdrag

När anställda kör med egen bil eller förmånsbil i tjänsten får de en skattefri ersättning för körda mil. Beloppen har höjts för bilar med bensin och diesel.

Visma Lön Smart, Visma Lön 300/600 version 2023.0 och Visma Utlägg har uppdaterade belopp för 2023.

Du hittar alla värden här: Belopp och procent - inkomstår 2023 »

Om du är ansluten till Byggnads

I Byggnads olika kollektivavtal finns en del specialare med lägre belopp. Den anställde har sen möjlighet att söka om överstigande del i sin deklaration.

Kontrollera vad som gäller för ert avtal och vill du ha andra belopp ändrar du manuellt antingen direkt på Lönebeskedet eller på Lönearten.

Höjt traktamente

För år 2023 höjs skattefria traktamenten för anställda.

Visma Lön Smart, Visma Lön 300/600 version 2023.0 och Visma Utlägg har uppdaterade belopp för 2023. 

Du hittar alla värden här: Belopp och procent - inkomstår 2023 »

Höjd pensionsålder

Från och med 2023 höjs pensionsåldern till 66 år. Läs mer här: Höjd pensionsålder från 2023 »

Höjd statslåneränta - påverkar bilförmånsvärdet

Statslåneräntan höjs från 0,23% till 1,94%.

Bra att känna till är att uppgiften används i beräkningen av förmånsvärdet på förmånsbilar och gör alltså att den anställdes förmånsvärde kan höjas mer än vanligt vid årsskiftet.

Du hittar alla uppgifter och beräkningsformler för förmånsbilar på Skatteverket.se: Bilförmån »

Medverkande
13 Kommentarer
KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej! Jag har tidigare varit i kontakt med supporten då många av mina kunder använder eEkonomis enkla lönemodul och är supernöjda med den. Jag tyckte det var konstigt att ni inte hade lagt in de två nya obligatoriska fälten på personalkorten eftersom då hade ju informationen följt med en till skv? Att bara ändra under inställningar hjälper ju inte om 3 anställda har 3 olika tjänsteställe? Jag vill väldigt gärna ha återkoppling på när ni kommer göra denna uppdatering eftersom det blir väldigt mycket jobb att varje månad gå in manuellt och lägga till adress och ort? Jag tycker detta borde vara högprioriterat. Tacksam för snabb återkoppling!

KarinaP
NY MEDLEM

En liten parantes gällande ersättning för egen bil som höjs till 25:-/mil.

I Byggavtalet ligger det gamla värdet kvar till den 30/4.

Som tur va var jag observant på detta när jag gjorde lönen nu i januari men många kanske inte är det.

Tycker ni någonstans kan skriva det i ert informationsflöde.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@KarinaP Tack för infon, det var inte helt lätt att hitta men Byggnads chatbot gav mig svaret. 🙂

Du kan justera beloppet antingen direkt på lönearten eller på den anställdes lönebesked. Jag ser till att uppdatera inlägget med lite info om det imorgon.

@KristinaM Jag kikar på denna och återkommer med info om hur vi rekommenderar att man gör. Jag förstår att det är bökigt om alla anställda har specifika tjänsteställe (Obs! Är normalt inte ett specifikt tjänsteställe om man "bara" jobbar hemifrån ett par dagar i veckan).

/Anna

Emelie2
NY MEDLEM

@KarinaP En fundering, är det så att 18:50 kr/mil fortfarande styr över vad Skatteverket säger? Tänker att det blivit en förbättring för den anställde med 25 kr/mil och att de ska få ta del av det, men kollektivavtalet styr alltså över Skatteverket i detta fall?

/Emelie

KarinaP
NY MEDLEM

@Emelie2 Ja, i detta fallet är det så.

Kan bero på att kollektivanställda i Bygg alltid får ersättning till och från jobbet direkt på lönen. Har en anställd 10 mil tur så blir det en utbetalning på lönen med 10 mil x 18:50 skattefritt. (man måste ha mer än 0,5 mil till jobbet för att få pengar)

Vet att detta låter otroligt för många men så är det. 🙂 

Tror Byggavtalet är det enda avtal som har utbetalning direkt. Dom drar det alltså inte i deklarationen.

/Karina

CarinaM_
MEDLEM

Hej,

Under Anställda  --> Välj den anställde och fliken SKATT  -->  Längre ned på höger sida ser du rubriken ARBETSGIVARDEKLARATION  -->  Under tjänsteställe välj EGEN inställning  --> Då dyker det upp 2 fält med Arbetsplatsens gatuadress och ort. Utifrån denna inställning tror jag att rätt uppgifter kommer med på AGI när du sedan deklarerar via fil. Dubbelkollar gärna när du gör AGI hos Skatteverket. Detta upptäckte jag av en slump. På vårt företag har vi alla samma tjänsteställe så kan kan därför inte kolla om det verkligen stämmer. 

Hoppas att detta hjälper dig!

KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej "CarinaMa"! Lite osäker på om du svarade på min önskan men i dagsläget finns tyvärr inte denna möjlighet i eEkonomis enkla lönemodul som 90 % av mina mindre konsult kunder använder. Jag håller fortfarande tummarna att utvecklarna kan lägga till dessa två obligatoriska fält inne på anställnings kortet istället för endast under löneinställningar. Tex två delägare driver AB tillsammans som IT-konsulter där de båda jobbar 100 % hemma i respektive hus. Deras tjänsteställe är alltså deras hemadress. Inväntar därför fortfarande återkoppling från Anna Svensson. 🙂

CarinaM_
MEDLEM

Ok, då förstår jag.

Vi har Visma Lön Smart. Den skiljer sig från den enklare Visma Lön. Och då förstår jag att du önskar detta, men för att få de extra funktionerna så behöver dina kunder nog uppgradera sitt löneprogram. Vill dom inte det och Visma inte släpper funktionen på denna enklare löneprogram, så misstänker jag att de får hålla på med detta manuellt tyvärr.

KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ja fast jag menar på att detta är något nytt skv gått ut med och mina kunder som varken har kunskap eller behov av att sätta sig in i ett stort löneprogram utan kör samma enkla lön varje månad och är väldigt nöjda med eEkonomis lönemodul inte ska behöva bli drabbade då dessa två fält ska följa med in till skv. Då kan ju denna lönemodul lika gärna läggas ner om det blir så att alla mindre bolag tvingas skaffa dyra löneprogram. De är nöjda med att betala för sin lönespec varje månad och i värsta fall så får ju Visma höja den kostnaden med några kronor så att hela flödet blir komplett. Håller tummarna att min önskan når fram inom snar framtid! 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@KristinaM Hej igen!

I dagsläget får du precis som du skriver ändra på de anställda på Skatteverket.se.

Detta är något som vi jobbar på att lösa men det blir nog denna hantering i minst 2 rapporteringar till. 

Återkopplar när jag har ytterligare info att ge.

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @KarinaP

Jag blev uppmärksammad på att det nu finns lite annan info i chatboten på Byggnads hemsida. Så kontrollera gärna vad som gäller för just ert kollektivavtal gällande beloppet och sen kan du justera beloppet på lönearten eller direkt på lönebeskedet.

Trevlig helg!

KristinaM
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej Anna! Hur har det gått med nedan? Är det fortfarande på gång eller har ni lagt det åt sidan?

@KristinaM Hej igen!

I dagsläget får du precis som du skriver ändra på de anställda på Skatteverket.se.

Detta är något som vi jobbar på att lösa men det blir nog denna hantering i minst 2 rapporteringar till. 

Återkopplar när jag har ytterligare info att ge.

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@KristinaM bra att du påminner, inser att jag borde uppdaterat här lite tidigare, Sorry!

Visma eEkonomi Lönebesked håller på att uppdateras till Visma Lön Direkt och då finns stödet för tjänsteställe och en massa andra godbitar!

Visma Lön Direkt kom till helt nya användare i mars och kommer finnas för befintliga eEkonomi Lönebeskeds-användare från och med april.

Arbetsgivardeklarationen för lönerna som betalats ut i mars i Visma eEkonomi lönebesked behöver du göra i Visma eEkonomi Lönebesked.

Vi kommer skicka mejl till alla som använder Visma eEkonomi Lönebesked i början av nästa vecka med information om vad som gäller och hur det funkar.

/Anna