Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Sänkta arbetsgivaravgifter för unga redan från 1 januari

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-02-19 09:30 )

Sedan tidigare har planen varit att sänka arbetsgivaravgiften för unga från 1 april 2021 till 31 mars 2023. 15 januari kom nyheten att detta kommer börja gälla redan från 1 januari 2021.

Arbetsgivaravgifterna sänks från 31,42% till 19,73% för de anställda som vid årets ingång har fyllt 18 men inte 23 år (födda 1998-2002) på ersättningar upp till 25000 per månad.

Riksdagen beslutade detta den 3 februari och lagen träder i kraft den 6 februari men gälla retroaktivt för löner som betalats ut från 1 januari 2021.

Du som har ungdomar födda mellan 1998 och 2002 bör avvakta med att skapa arbetsgivardeklarationen för januari tills uppdateringen är på plats. En redan inlämnad arbetsgivardeklaration för januari kommer att behöva omprövas efter att lagen trätt i kraft.

Visma Lön

Du kan hämta version 2021.13 av Visma Lön 100/300/600 på https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera

När du har uppdaterat till version 2021.13 av Visma Lön kan du ta ut bokföringsunderlaget på nytt. Det kommer då vara uppdaterat med nya siffror - du behöver inte låsa upp lönekörningen utan du tar bort markeringen för Bokföringsunderlag skapat och sen kan du skapa om det på nytt.

Om du redan har bokfört lönekörningen kan du korrigera verifikationen och bokföra utifrån det nya bokföringsunderlaget, alternativt korrigera arbetsgivaravgifterna.

Arbetsgivardeklarationen kommer bli korrekt med rätt siffror när du skapar den i version 2021.13. Du behöver inte heller här låsa upp en låst lönekörning men har du redan skapat arbetsgivardeklarationen behöver du avmarkera rutan Fil skickad och klicka på knappen Hämta löneuppgifter på nytt.

Lönebesked som skapas framåt

På lönebeskeden som skapas framöver så kommer arbetsgivaravgifterna att beräknas på den lägre procentsatsen: 19,73% oavsett den anställdes lönesumma.

Det lägre beloppet visas på lönebeskedet och på utskriften.

När man sen skriver ut bokföringsunderlaget eller kontrollistan så justeras beloppet:

Semesterskuldlistan

På semesterskuldlistan beräknas arbetsgivaravgifterna med 19,73% på hela beloppet för anställda födda 1998-2002.

Tar den anställde ut enstaka dagar så blir beräkningen av arbetsgivaravgiften med största sannolikhet korrekt jämfört med semesterskuldlistan. Skulle däremot den anställde sluta och få hela semesterersättningen utbetald så blir det ju arbetsgivaravgift på beloppet över 25000:- och då stämmer det inte riktigt med beräkningen i semesterskuldlistan.

Om du har en anställd som ligger runt 25 000 redan nu så kan du kanske räkna om arbetsgivaravgiften för just den anställde.

Visma eEkonomi Lönebesked

Kvällen 3 februari uppdaterade vi Visma eEkonomi Lönebesked så att lönebesked med utbetalningsdatum efter den 1 februari eller senare hanterar den nya arbetsgivaravgiften.

Lönebesked i januari för anställda födda mellan 1998 och 2002 kommer att bokföras med för hög arbetsgivaravgift. Om du har betalat ut lön under januari till anställda som berörs av ändringen behöver du justera bokföringen både för lönebeskeden och arbetsgivardeklarationen manuellt.
Läs hur du gör här: Sänkta arbetsgivaravgifter i Visma eEkonomi Lönebesked »

Oavsett rekommendera vi alltid att du väntar till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen.

Arbetsgivardeklarationen för löner som betalas ut i januari ska lämnas in senast 12 februari.

Jag ser till att uppdatera här när vi vet mer!

Läs mer: Regeringens pressmeddelande »

Läs mer: Skatteverket.se »

Läs mer: Skatteverkets nyheter »

För att få mejl när vi uppdaterar:

1. Logga in i forumet
  2. Klicka på prickarna överst i detta inlägg
  3. Välj Prenumerera.

45 Kommentarer
Ann-Sofie Norin
NY MEDLEM

Hej!

Nu skriver Skatteverket på sin hemsida:

"Regeringen har föreslagit att arbetsgivaravgifterna för unga mellan 18 och 23 år (för 2021 personer födda 1998 - 2002) tillfälligt ska sänkas till 19,73 procent på ersättningar upp till 25 000 kronor per månad. Reglerna föreslås träda i kraft i den 6 februari, men gälla retroaktivt för ersättningar som utbetalats efter den 31 december 2020."

Kommer ni ut med en ny programversion som stöder sänkt arbetsgivaravgift för unga för personer födda 1998 - 2002 innan 12 februari?

Hyacinth
NY MEDLEM
(uppdaterad av Hyacinth ‎2021-01-21 13:30 )

Hej!

Vårt företag måste lämna arbetsgivardeklaration senast 26 januari, inte 12 februari. Är det någon idé att invänta en rättelse av löneprogrammet? Fel av mig! Det är 26 februari som gäller för oss. Ursäkta tidigare inlägg!

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-01-21 14:40 )

Hej!
Åh vad härligt när ni är snabbare än oss!

Precis som du skriver har det klarnat lite nu iaf.

Vad vi har fått information om kommer riksdagen klubba beslutet den 3 februari och att det börjar gälla från 6 februari men retroaktivt för utbetalningar från 1 januari 2021 (rörigt? jag tycker det iaf) 😊.

Men innan beslutet är taget kan vi inte släppa någon version.

Du som har ungdomar födda mellan 1998 och 2002 bör avvakta med att skapa arbetsgivardeklarationen för januari tills uppdateringen är på plats. En redan inlämnad arbetsgivardeklaration för januari kommer att behöva omprövas efter att lagen trätt i kraft.

Visma Lön

Vi kommer släppa en version av Visma Lön 100/300/600 så snart beslutet är klubbat. Du kommer få information på Min sida i ditt löneprogram när versionen är på plats. Jag kommer självklart också uppdatera den här tråden då.

Visma eEkonomi Lönebesked

Vi kommer uppdatera Visma eEkonomi Lönebesked när beslutet är taget så att lönebesked med utbetalningsdatum efter den 1 februari eller senare hanterar den nya arbetsgivaravgiften.

Om möjligt avvakta gärna med att skapa lönebesked med utbetalningsdatum på februari eller senare för de anställda som berörs av den nya lagändringen.

Vi uppdaterar här i forumet när ändringen är gjord.

Lönebesked i januari för anställda födda mellan 1998 och 2002 kommer att bokföras med för hög arbetsgivaravgift. Du kommer därför behöva justera bokföringen både för lönebeskeden och arbetsgivardeklarationen manuellt.
Vi kommer återkomma med hur du gör den justeringen när beslutet är klubbat.

/Anna

- Jag kommer uppdatera huvudinlägget med den nya informationen så att man som ny besökare inte behöver läsa alla kommentarer.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Nu har Skatteverket lagt en nyhetsblänkare på sin sida. Bra sammanfattning om man vill läsa Skatteverkets syn på det. 

Vänta med arbetsgivardeklaration om företaget omfattas av förslag om nedsättning för unga »

Jag har uppdaterat huvudinlägget med den nya informationen så att man som ny besökare inte behöver läsa alla kommentarer.

Kacka_
NY MEDLEM

Hur snabbt kommer den nya versionen

Magnus Erixon
UTFORSKARE

Håller med ovanstående, ser gärna att den nya versionen kommer asap... 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Kacka_ & @Magnus Erixon  Jag också!

Beslutet tas imorgon i Riksdagen och kommer börja gälla från 6 februari - och som jag har förstått det kommer det inte fungera att lämna in arbetsgivardeklarationerna på Skatteverket förrän lördag (6 februari). 

Vi planerar att släppa versionen i början av nästa vecka när beslutet är spikat och funktionen på plats på Skatteverket. Jag uppdaterar här när versionen finns att ladda ner!

/Anna

Nicholas
NY MEDLEM

Det vore uppskattat om Visma kunde uppdatera versionen senast den 6 februari och inte nästa vecka. Anledningen är det finns kunder som får stöd för vissa av sina anställda från Arbetsförmedlingen. Stödet beräknas och baseras på det uppgifter som Arbetsförmedlingen hämtar elektroniskt direkt från Skatteverket, dvs de löner som är inrapporterade. Sista dagen för hämtning av sådan info, 'brytdag', är den 7 varje månad för utbetalning av stöd den 12 samma månad.

Rapporteras löneuppgifterna till Skatteverket efter det datumet så utbetalas inte stödet förrän månaden efter. Så löner inrapporterade t.ex. den 8 februari får stöd utbetalt den 12 mars, i stället för 12 februari. I dessa svåra tider med likviditetsproblem för bolagen kan det innebära stor skillnad att få vänta ytterligare en månad på utbetalt stöd. Tack så mycket på förhand.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Nicholas  vad bra att du berättar och stökigt att lagändringen börjar gälla först den 6/2.

Vi planerar att släppa versionen måndag morgon. - men jag förstår att det inte hjälper dig!

Såhär har jag fattat det när du har unga anställda som berörs av sänkningen:

När du redovisar arbetsgivardeklarationen från den 6/2 på Skatteverket så kommer Skatteverket föreslå en lägre arbetsgivaravgift där det är möjligt (födda mellan 1998-2002). Du kan alltså då välja att använda Skatteverkets beräkning istället för den i filen och på så vis ta del av de lägre arbetsgivaravgifterna även om du inte har uppdaterat löneversionen. 

Har jag missförstått informationen så kan du alltid justera beloppen manuellt för de anställda det gäller.

Ett annat alternativ är att redovisa arbetsgivaravgifterna redan nu - då kommer det vara fulla arbetsgivaravgifter som du kan göra en rättning på efter lagen har trätt i kraft.

Nicholas
NY MEDLEM

Tack för snabbt svar. Absolut, worst case scenario är att skicka in allt som vanligt och sedan skapa merjobb, för oss och Skatteverket, i form av korrigering och omprövning för aktuell månad. Är det dock så att Skatteverkets funktion från 6 feb och framåt kommer föreslå en lägre arbetsgivaravgift för de födda 1998-2002 vid själva rapporteringen så är det helt klart ett gångbart alternativ för att hinna med arbetsförmedlingens brytdatum. Så stort tack för infon!

Justering av beloppen manuellt ökar chansen för fel, i synnerhet om de unga anställda har en lön över 25 000 kr. Detta då enligt lagrådsremissen skulle nedsättningen gälla för den del av ersättningen som uppgår till högst 25 000 kronor per månad, överskjutande är normala arbetsgivaravgifter på (antar att det är så även i propositionen). Lägger vi sedan till lite sjuklön i lönehändelserna och beräkning av arbetsgivaravgifter på sjuklönen för att få fram total sjuklönekostnad så ökar chansen för felberäkning. 🙂

Hur som, vi hoppas på Skatteverkets implementation den 6 februari, för nästa månad kommer allt vara i sin ordning, det är just denna som det blir lite utmaning. 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Igår klubbades beslutet i riksdagen helt enligt förslaget. De sänkta arbetsgivaravgifterna kan redovisas till Skatteverket först på lördag 6/2.

Visma eEkonomi Lönebesked uppdaterades igårkväll. Du kan läsa mer om det här: Uppdatering 3/2: Sänkta arbetsgivaravgifter för födda 1998-2002 »

Visma Lön planeras till måndag morgon.

Jag har uppdaterat huvudinlägget med den nya informationen så att man som ny besökare inte behöver läsa alla kommentarer.

LottaUppsala
UTFORSKARE

Hej!

Jag har avvaktat att skriva ut bokföringsunderlaget för januaris löner. Jag tänkte skriva ut det när vi installerat uppdateringen som kommer, är det så att bokföringsunderlaget kommer bli rätt då eller måste jag justera det manuellt i alla fall?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-02-05 11:18 )

@LottaUppsala bra fråga, jag var tvungen att dubbelkolla detta, men vårt tips är att du avvaktar med att skriva ut bokföringsunderlaget och bokföra om du inte redan har gjort det.

När du har uppdaterat till version 2021.1 av Visma Lön kan du ta ut bokföringsunderlaget på nytt. Det kommer då vara uppdaterat med nya siffror - du behöver inte låsa upp lönekörningen.

Om du redan har bokfört lönekörningen kan du stryka korrigera verifikationen och bokföra utifrån det nya bokföringsunderlaget, alternativt korrigera arbetsgivaravgifterna.

Arbetsgivardeklarationen kommer bli korrekt med rätt siffror när du skapar den i version 2021.1. Du behöver inte heller här låsa upp en låst lönekörning.

Jag ser till att uppdatera huvudinlägget med den nya informationen så att man som ny besökare inte behöver läsa alla kommentarer. 🙂 

Åsasport
NY MEDLEM

Hej,

Jag har redan fört över filen till visma eekonomi och bokfört, ibland är man snabb.

Hur gör jag för att "stryka" verifikationen, har aldrig hört det?

Christel9
UTFORSKARE

Bara ett tips!

Verkar som att Skatteverket redan uppdaterat, så läser man in fil från löneprogrammet så rätta skatteverket till siffrorna för de unga det gäller redan idag. Så har man bidrag via Af hinns det med även utan att behöva jobba i morgon lördag 🙂

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Christel9 Åh vad härligt att höra! TACK!

@Åsasport Förlåt, det var längesen jag pratade bokföring 🙈  Istället för att "stryka" så korrigerar man eller ändrar en verifikation. Du kan läsa mer om hur du gör det här: Ändra preliminära verifikationer »

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

God morgon! ☀️

Nu finns version 2021.1 av Visma Lön 100/300/600 att ladda ner: https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Lon/Visma-Lon-100-300-600-version-2021-1/ba-p/186642 

/Anna

LottaUppsala
UTFORSKARE

God morgon!

Tack för att ni är snabba med uppdateringarna i dessa föränderliga tider 🥀

Hyacinth
NY MEDLEM

Hej, belopp för arbetsgivaravgift på lönebeskedet till de anställda som ändringen gäller, visade ju för högt belopp. Kommer det ändras om man låser upp lönekörningen och skriver ut lönebeskedet om igen?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Hyacinth Nej, det hjälper inte att låsa upp lönekörningen för januari. Det visas fulla arbetsgivaravgifter på lönebeskedet men korrigeras på bokföringsunderlag och arbetsgivardeklaration om du skapar dem på nytt i nya versionen.

På lönebesked som skapas från februari kommer arbetsgivaravgifterna beräknas på 19,73% på totala lönesumman. Om den anställdes ersättning överstiger 25 000:- kommer arbetsgivaravgifterna justeras på bokföringsunderlaget och  arbetsgivardeklarationen för månaden. 

Vi försöker få ihop en text som förklarar hur det fungerar 🙂 - återkommer när den är klar.

Magnus Erixon
UTFORSKARE
(uppdaterad av Magnus Erixon ‎2021-02-08 13:30 )

Jag låste upp januaris lönekörning och då visas de nya arbetsgivaravgifterna på respektive lönespec!

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Magnus Erixon tack, då fick jag annan information! 

Gällande beräkningen så fungerar det såhär:

På lönebeskeden som skapas framöver så kommer arbetsgivaravgifterna att beräknas på den lägre procentsatsen: 19,73% oasvett den anställdes lönesumma.

Det lägre beloppet visas på lönebeskedet och på utskriften.

exempel anställd med 30 000. 5919:- i arbetsgivaravgift. (30000 * 19,73%): 

lönespecifikation.PNG

När man sen skriver ut bokföringsunderlaget eller kontrollistan så justeras beloppet:

Ex (25 000*19,73%) + (5 000*31,42%).

kontrollista.PNG

Vi håller som sagt på att se över hur vi ska förklara detta på ett enkelt och tydligt sätt.

/Anna

SajmaNaj
NY MEDLEM

Det är ju helt tokigt att arbetsgivaravgiften visas på lönespecifikationen med helt fel uppgifter, detta måste ni kunna korrigera så att uppgifterna blir rätt .

/Sajma

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

En handfull kunder har hört av sig med problem att uppdatera sina företag till version 2021.1 - vi har därför pausat versionen.

Läs mer här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Kanda-fel-i-Visma-Lon/Problem-efter-uppdatering-i-version-2021-1/td-p/...

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@SajmaNaj Bekymret är att arbetsgivaravgiften på lönespecifikationen är preliminär tills dess att arbetsgivardeklarationen lämnas in eftersom det är först då som man vet om den anställde har högre eller lägre lön än 25 000:- (den anställde kan få flera löneutbetalningar samma månad).

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
SajmaNaj
NY MEDLEM

Ok, igår fick vi ta hjälp av vår datasupport som uppdaterade till version 2021,1 som vi fick betala rejält för och nu kommer ännu en uppdatering .........vad är skillnaden på dessa versioner ?  

Hyacinth
NY MEDLEM

Hej, vi som redan uppdaterat med version 2021.1 och skickat in arbetsgivardeklarationen, behöver vi göra om med den nya versionen nu?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@SajmaNaj och @Hyacinth 

En del användare hade problem med själva uppdateringen till version 2021.1 och fick felmeddelande "Konverteringen misslyckades". 

Version 2021.11 innehåller inga nyheter utöver en fix för de som fick problem.

/Anna

Hyacinth
NY MEDLEM

Tack, då var det som jag trodde. 🙂

Anitha3
NY MEDLEM

Om man har regionalt stöd så beräknas det inte rätt.

Ex

BenämningUnderlag%
Full arbetsgivaravgift 1955 -144 09431,42
Arbetsgivaravgift 1938-19551 42810,21
Arbetsgivaravgift 1998-200223 45119,73
Avdrag för regionalt stöd178 638Denna summa blir fel.

Denna varning fick jag när jag rapporterade in;

Beloppet i rutan Underlag avdrag regionalt stöd får inte vara högre än underlaget för arbetsgivaravgifter för personer som inte har fyllt 65 år vid årets ingång.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Anitha3 

Ja, tyvärr hittade vi felet idag på förmiddagen. Vi kommer komma med ytterligare en version 😞

Läs mer här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Kanda-fel-i-Visma-Lon/Fel-summa-beraknas-i-regionalt-stod-version-2021...

Det blir fel beräkningar för de som har regionalt stöd. Tack för att du påminner mig om att dela med mig om informationen.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-02-11 10:07 )

Hej igen! (hoppas att detta är min sista uppdatering i denna tråden 🙂 )

Nu finns version 2021.12 att hämta från vismaspcs.se: https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Lon/Visma-Lon-100-300-600-version-2021-12/ba-p/186832 

Om du har anställda med Regionalt stöd bör du uppdatera till den senaste versionen.

Vi har också släppt version 2021.13 för de användare som fått konverterignsproblem till version 2021.13

/Anna

Rodi 1
NY MEDLEM

Hej

Bokföringsunderlaget uppdaterades inte med den nyaste versionen , måste man låsa upp lönekörningen för att den ska uppdateras ?

Hyacinth
NY MEDLEM
(uppdaterad av Hyacinth ‎2021-02-11 13:11 )

Kan man skippa version 2021.13 ifall man inte har anställda med regionalt stöd? Jag har just nu version 2021.1. Och vad var det som var fel beträffande biltyp i version 2021.0? Vill gärna komma igång med lönekörningen för februari, men det går inte att ladda ner 2021.13 just nu verkar det som? Ursäkta, hittade svaren i forumet.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-02-11 14:28 )

@Rodi 1 Jag tolkar det som att din fråga gäller Visma Lön:

Det ska inte behövas att låsa upp lönekörningen för att få ut ett nytt korrekt bokföringsunderlag. Avmarkera rutan Bokföringsunderlag skapat och sen kan du skapa det på nytt.

Däremot om du vill se de sänkta arbetsgivaravgifterna på lönespecifikationerna med utbetalningsdatum i januari behöver du låsa upp lönekörningen.

Om du inte får ordning på det rekommenderar jag att du kontaktar vår supportavdelning: https://vismaspcs.se/kontakta-oss 

Marie N
NY MEDLEM

Hej,  hur fungerar detta i beräkningen av semesterskulden? Vi har ett exempel på en person som är född 1999 och har en semesterskuld på 47000kr och på vår semesterskuld har det  beräknats arbetsgivaravgift på hela beloppet på 19,73% är det verkligen rätt ? 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Marie N !

Precis som du säger så beräknas arbetsgivaravgiften på semesterskulden på 19,73% på hela beloppet för de anställda som är födda 1998-2002.

Här finns det nog inget riktigt rätt eller fel. Tar den anställde ut enstaka dagar så blir beräkningen av arbetsgivaravgiften med största sannolikhet korrekt jämfört med semesterskuldlistan. Skulle däremot den anställde sluta och få hela semesterersättningen utbetald så blir det ju arbetsgivaravgift på beloppet över 25000:- och då stämmer det inte riktigt med beräkningen i semesterskuldlistan.

Om du har en anställd som ligger runt 25 000 redan nu så kan du kanske räkna om arbetsgivaravgiften för just den anställde.

Eller hur hade du helst gjort? 

Sänkningen av arbetsgivaravgifterna gäller fram till 31 mars 2023 som det ser ut nu.

/Anna

SajmaNaj
NY MEDLEM

Hej,

När jag tar ut bokföringsunderlaget för februari lönen så är 19,73% arbetsgivaravgiften inte specificerad , Har den inte blivit tillrättad sen Januari lön ?

Lisa__23
NY MEDLEM

Funderar lite samma sak. På mitt bokföringsunderlag har det tillkommit ett konto 7520, som är "Avgifter 16,36%". Vad är detta?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@SajmaNaj Om du har uppdaterat till 2021.1 eller senare så ska bokföringsunderlaget innehålla korrekt arbetsgivaravgift. Det kan vara så att det hos dig är inbakat i det vanliga kontot för arbetsgivaravgifter - konto 7510.

Kontrollera vilket konto du har valt under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Bokföring.

I mitt bolag har jag skapat bokföringskonto 7511 för de sänkta arbetsgivaravgifterna. Du kan skapa nya bokföringskonton direkt i Företagsinställningarna eller under Lönearbete - Konton. Stäm gärna av med den som sköter bokföringen så att överföringen blir bra.

Här ser du att arbetsgivaravgiften har redovisats på både konto 7510 och 7511 eftersom lönen överstiger 25 000:-.

bokföringsunderlag.PNG

@Lisa__23 Konto 7520 används hos mig på anställda födda 1938-1955. Kontrollera dina inställningar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Bokföring.

Det är också viktigt att stämma av med den som sköter bokföringen hur ni vill ha det. 

Det är egentligen inget krav på att specificera de olika arbetsgivaravgifterna på olika bokföringskonton utan det görs om man vill ha bättre koll på siffrorna.

/Anna

Lisa__23
NY MEDLEM

@Anna Svensson jag har också konto 7520 på anställda födda 1938-1955.

Men jag ser under inställningar att det står "Arbetsgivaravgifter födda 1998-2002" och "Arbetsgivaravgifter födda 2003-2005".

På dessa två har jag olika konton. Men i mitt tänk så skulle jag vilja ha en för födda 1998-2003, eftersom det är de som har en lägre arbetsgivaravgift på 19,73%. Eller tänker jag fel här?

Och så ser jag att jag har samma konto på födda 1956- och födda 1998-20002. Det blir ju fel nu när det yngra har en lägre avgift...

Vilka konton har ni upplagda på de olika arbetsgivaravgifterna?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Lisa__23 

De sänkta arbetsgivaravgifterna som började gälla från 1 januari gäller anställda födda 1998-2002.

Anställda födda mellan 2003-2005 (skolungdomar) har ännu lägre arbetsgivaravgift, 10,21%.  Du hittar alla olika varianter av arbetsgivaravgifter på Skatteverkets sida: Arbetsgivaravgifter »

Kanske finns det någon annan i tråden som vill dela med sig hur de bokför de olika arbetsgivaravgifterna? Nu när jag uppdaterade mitt övningsbolag så ser jag att vi i vårt exempel har lagt konto 7510 på alla olika typer av arbetsgivaravgifter.

/Anna 

Jessica_
UTFORSKARE

Är ingen expert, men såhär ser det ut hos oss: 

Inställningar i Visma Lön 300Inställningar i Visma Lön 300Visma Administration 500Visma Administration 500

Magnus Erixon
UTFORSKARE

Måste man bokföra olika arbetsgivaravgifter på olika konton? Det måste väl vara ok att bokföra allt mot tex 7510 (döpa kontot till "Arbetsgivaravgifter" enbart)? Det är ju inga problem att se respektive %-fördelning i underlaget till skattedeklarationen från Visma Lön om man önskar...