Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2020-04-08 14:26 )

Hej! 

I Regeringens krispaket för småföretagare finns bland annat ett beslut om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter. 

Detta innebär en nedsättning av arbetsgivaravgifterna mellan 1 mars och 30 juni 2020. Det innebär att företaget endast kommer att betala ålderspensionsavgift för sina anställda. Nedsättningen gäller för upp till 30 anställda och på den del av lönen för den anställde som inte överstiger 25 000 kronor per månad. Det leder till en skattelättnad med upp till 5 300 kronor per anställd och månad.  Nedsättningen är ett stöd och alltså inget som företaget kommer behöva betala tillbaka senare. Läs mer på regeringens sida Om förslaget tillfälligt sänkta socialavgifter med anledning av coronaviruset.

Förslaget trädde i kraft den 6 april 2020 och gäller för arbetsgivardeklarationer som redovisas april-juli (för löner med utbetalningsdatum mars-juni).

Nu finns version 2020.1 av Visma Lön och en uppdatering av Visma eEkonomi Lönebesked.

Där kan du markera de anställda som du ska göra nedsättningen för. Du behöver inte låsa upp lönekörningen för mars i Visma Lön utan det räcker att du skapar om arbetsgivardeklarationen och bokföringsunderlaget för mars så kommer de uppdateras med de nya siffrorna. Om du redan har redovisat arbetsgivardeklarationen till Skatteverket kommer du få göra en manuell justering där. 

Läs hur du gör när du arbetar i Visma Lön: Skapa arbetsgivardeklaration med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter 

I Visma eEkonomi gör du i princip på samma sätt. Läs mer i Malins beskrivning som du hittar här: Hantera nedsättning av arbetsgivaravgifter med anledning av coronaviruset i eEkonomi Lönebesked 

Om du har nedsättning för Stödområde eller Forskning och utveckling sedan tidigare

Det går inte att kombinera flera regelverk så att arbetsgivaravgifterna blir lägre än ålderspensionsavgiften. Men däremot så kan du för samma person använda sig av flera reduceringsregler. Säg att en person har 40 000 kr i lön och för 25 000 kr kan du då betala låg avgift enligt reglerna för tillfällig nedsättning. Sedan på den överstigande delen av lönen, 15 000 kr, kan du beräkna enligt reglerna om Regionalt stöd eller Forskning och Utveckling.

Mitt tips är att du använder ett av dem och sen gör en manuell justering på Skatteverkets hemsida när du lämnar in arbetsgivardeklarationen, plus att eventuellt justera bokföringen.

Arbetsgivardeklarationen för mars månad ska vara inlämnad senast 14 april. Mer information finns på Skatteverkets sida Tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och egenavgifter

For information in english, please visit the government's site Crisis package for small enterprises in Sweden

Vill du har ett mejl så fort vi uppdaterar inlägget med ny information? Logga in och klicka sedan på cirkeln med de tre prickarna uppe till höger och välj Prenumerera.  

153 Kommentarer
UTFORSKARE

Hej,

Finns det någon som redan lämnat in arbetsgivardeklarationen för mars som redan gjort rättningar?

Fungerar det ruta 062 på Skatteverkets sida eller?

UTFORSKARE

Hej Safija,

Det går bra att via Skatteverkets hemsida justera en inlämnad deklaration.

I samband med att Januariavtalet förde på ett extra år för "Växa-stödet" för första anställd så justerade jag tidigare inlämnade arbetsgivardeklarationer och det är precis lika även om syftet nu är ett annat.

mvh,

Stabo

NY MEDLEM

När kommer den uppdaterade versionen av Visma 300?

NY MEDLEM

Hej,

nån som har sett nån information kring vad formuleringen "De som däremot inte omfattas av ett anställningsförhållande omfattas heller inte av nedsättningen." innebär?

Om man äger ett aktiebolag anses man ju i många aspekter vara anställd i sitt bolag om man tar ut lön, men något anställningsförhållande är det ju inte direkt frågan om. Får man använda den tillfälliga nedsättningen även på delägare eller vad gäller här?

Har lusläst allt jag hittat men hittar inget om detta. Nån som vet?

UTFORSKARE

Hej Marielle,

Som ägare av ett aktiebolag så kan du mycket väl betraktas som anställd (och kan reducera arbetsgivaravgiften).

mvh,

Stabo

NY MEDLEM

Hur är det med förtroendevalda som får arvoden?

Ska dom få nedsatt avgift?

Finns det någon uppdatering när under veckan den nya versionen kommer? Det börjar ju bli lite tight med tanke på kommande påskhelg.

NY MEDLEM

Hur gör man med bokföringsorder och arbetsgivaravgifterna i visma lön 300. Gör man allt som vanligt och nedsättningen betalas tillbaka via skattekontot på samma sätt som sjuklönen? Jag har redan lämnat in men ska ju göra rättning men det kanske jag inte behöver om jag bara ändrar ruta 062? Eller behöver jag skicka in den igen och då med ändrade uppgifter i visma? Sååå tacksam för svar så jag inte missar nåt viktigt. 

NY MEDLEM

Ja, när kommer den nya versionen. Kort om tid nu innan påsk!

UTFORSKARE

Håller med. Börjar bli tajt med tiden.... Jag har redan redovisat marslönen till Skatteverket och behöver "rätta" den. Efterlyser också den nya versionen så de nya uppgifterna kan läggas in....

Håller med föregående, vore ju toppen om versionen kunde släppas innan dagens slut så man hinner fixa allt innan påsk! 

COMMUNITY MANAGER

Hej på er! 
Versionen av Visma Lön är på gång, vi håller på att checka av det sista. Den nya versionen kommer finnas hos er idag. 

NY MEDLEM

Hur blir det för oss med Visma eEkonomi med Lönebesked?

COMMUNITY MANAGER

Hej @JeppeA 

Fick precis beskedet att en uppdatering av Visma eEkonomi sker under natten/imorgon på morgonen. 

NY MEDLEM

Hej,

Meddelar ni när uppdateringen för Visma 300 är tillgänglig?

Sen vill jag bara dubbelkolla om man måste korrigera manuellt på Skatteverkets hemsida eller om man kan ladda upp en ny fil och skriva över redan inlämnad hos dem efter ändringar i Visma (har för mig att de sa så på webinariumet)?

Tack på förhand!

NY MEDLEM

Hej, har redan gjort arbetsgivardeklaration för mars, så jag kommer behöva göra en rättning. Vågar jag ändå börja med aprillönen nu? Kan man uppdatera till ny programversion när man har en pågående lönekörning?

Det verkar ligga en ny version av Visma Lön 600 (2020.1) ute för nedladdning? Är det den korrekta versionen?

NY MEDLEM

Version 2020.1 har jag redan uppdaterat till sedan tidigare så det måste vara en ny version som ska komma.

NY MEDLEM

Catarina20: 

Versionen som ligger ute nu är 2020.1. Den version som fanns tidigare heter 2020.01. Lite knasigt att de heter nästan likadant!

NY MEDLEM

Har laddat ner den nya versionen 2020.1 och eftersom vi inte är så många anställda (7 st) så hade jag redan beräknat vilka beloppen skulle bli på den nya AGI för mars och allt stämmer fint både upp till 25.000 kr i bruttolön och över det.

NY MEDLEM

Har läst att vissa redan fått uppdateringen, 2020.1. Kommer den inte till alla samtidigt? (Har lön600)

Laddat ner nya versionen, hade gjort ett excel ark för att lätt kunna stämma av. Allt fungerade klockrent. Behövde inte låsa upp lönekörningen bara att hämta löneuppgifterna efter uppdatering. Fantastiskt jobb ni gjort. Smidigt och lätt! Tack!

NY MEDLEM

KarinaP: Gå in på Vismas hemsida och ladda ner den vägen! https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera

UTFORSKARE

… och här sitter jag och väntar på att VISMA ska meddela att den nya versionen finns tillgänglig.

UTFORSKARE

När uppdateras eEkonomi smart?

Har gjort lönebesked innan förslaget kom så 7510 är uppdaterad. Försökte göra arb.giv deklaration efter att jag markerat min enda anställde med "första anställd". Tydligen blir tas avgiften från 7510 och det enda jag förmodar att jag får göra är att korrigera lönebeskedet och börja från scratsch?!

Man ser inte 7510 om man kör ett utkast till ny lön efter att man markerat rutan.

CONTENT PRODUCER

Hej!

En snabb uppdatering: Version 2020.1 finns för nedladdning nu på vismaspcs.se. Eftersom instruktioner mm inte är riktigt klara har vi inte tänt meddelande i era program. Men det går bra att ladda ner versionen om man vill redan nu.

Vi kommer återkomma med en ny uppdatering när informationen finns på plats och också svara på era frågor - här är lite snabba svar på några av dem iaf.

• Lite snabbt har jag läst mig till att stödet gäller alla som betalar arbetsgivaravgifter idag - ev något undantag (ska undersöka närmare). 
  • Det går inte att få lägre avgift än 10.21% så om man idag har växastöd eller stödområdesavdrag så blir det inte dubbelt.
  • När man uppdaterat behöver man inte låsa upp lönekörningen utan man skapar endast om arbetsgivardeklarationen och rapporterar till Skatteverket. - du som redan har signerat behöver göra en rättelse.

Skatteverket har samlat information här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/samladinformationforforetagmedanledning...

UTFORSKARE

@Anna Svensson 

Hur gör man i eEkonomi? 

NY MEDLEM

Laddade ner versionen men det verkade bara fungera på det första företaget jag prövade på, det andra ändrades inget allas.?

COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Visma Lön 

Precis som Anna har skrivit så finns den nya versionen att ladda ner, läs mer i foruminlägget Visma Lön 100/300/600 version 2020.1.

I hjälpen har vi tagit fram hjälpavsnitt som beskriver hur ni gör för att registrera nedsättning av arbetsgivaravgifter och hur man gör om man redan hunnit lämna in arbetsgivardeklarationen till Skatteverket. Se Skapa arbetsgivardeklaration med tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter och Hur gör jag för att ta del av nedsättning av arbetsgivaravgift om jag redan har lämnat in arbetsgiva...

Visma eEkonomi 

Under natten/imorgon på morgonen kommer det en uppdatering av Lönebesked i Visma eEkonomi. Vi återkommer imorgon när uppdateringen är gjord och hur ni med Visma eEkonomi går tillväga. 

NY MEDLEM

Jag har ett företag som fick lön 25 mars där de har avvikelseperiod tom 29/2, gäller inte detta för dom? För det ändras inget på arbetsgivaravgiften när jag tar ut en ny?

NY MEDLEM

Det var inte avvikelseperioden som störde utan den bock som ska vara i kryssad i flik 4 under personal, tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgiften var inte i bockad automatiskt som på den första, kan bero på att de är fler anställda.

UTFORSKARE

Det gick ju smidigt. Nu är allt uppdaterat hos oss, och rättat hos Skatteverket. Bra jobbat Visma. Tack ska ni ha!

NY MEDLEM

Måste också säga att det fungerade väldigt smidigt! Tack Visma!

NY MEDLEM

Tack!

Fungerade hur bra som helst.

NY MEDLEM

För mig fungerar det inte alls. Laddade ner den nya versionen men efteruppdateringen har jag fortfarande kvar version 2020.01 i mitt löneprogram. Det hände ingenting. 

UTFORSKARE

Tack Visma för snabb uppdatering av Visma lön 600

Nu kan man koppla av när allt är inskickat och klart

Trevlig Påsk till er alla.

NY MEDLEM

michaela93: hur gjorde du med uppdateringen? Jag lade min på skrivbordet och startade den sedan därifrån och allt fungerade som det skulle.

UTFORSKARE

Tack, gick lätt och smidigt.

🐣Trevlig påsk

NY MEDLEM

Kan man kombinera detta med nystartsjobb eller olika typer av lönebidrag?

NY MEDLEM

Jag har uppdaterat och gjort rättelse, både i vårt system och hos Skatteverket, det gick ju jättesmidigt. En liten fundering eftersom många av oss fått göra rättelse - Vad händer på Skattekontot om vi bara betalar in den lägre arbetsgivaravgiften? Det blir ju ett underskott på skattekontot en tid innan rättelsen går igenom och troligen också ränta på underskottet? Måste vi betala in den högre kostnaden denna månad för att slippa räntekostnader och sedan utnyttja överskottet till nästa månad?

NY MEDLEM

Jag ser fortfarande ingen förändring i eEkonomi? Samma belopp dyker upp i Arbetsgivardeklarationen?

Är det kört om man markerat lönen som utbetald redan? Går heller inte att göra den obetald?

Vad göra?

NY MEDLEM

Jag undrar som Hannah1 fast gäller introduktionsjobb? Tänker att det måste gälla även de då vi betalar ut lön, skatt och sociala avgifter?

NY MEDLEM

Tack, detta gick väldigt smidigt! 🤗

UTFORSKARE

Hej, 

Jag har en fråga gällande. Det går inte att klicka för både Regionalt stöd och Nedsättning av arbetsgivaravgift, ni skriver att man inte kan göra dubbelt avdrag för detta. Jag har fått till mig att nedsättning av arbetsavgiften avser lönesumma upptill 25 000 kr men att det som överstiger detta belopp får man lägga in som underlag för regionalt stöd, dvs. den överstigande lönesumman som man betalar full arbetsgivaravgift för.

Om detta stämmer borde det vara bra ifall systemet kan hantera detta och lägga in det rätt till arbetsgivardeklarationen. 

Tack på förhand. 

UTFORSKARE

Även jag får tacka för en smidig uppdatering. Eftersom jag har en anställd med Växa-stöd så kontrollerade jag att uppdateringen hanterade att denne redan fått avdraget och det hanterades korrekt i Visma lön 600.

En notering är att hjälpfilen inte nämner att man måste uppdatera bokföringsunderlaget om detär genererat för mars. Detta görs genom att gå till ordinarie lön och klicka "Skriv ut/skapa fil" under kolumnen "Bokför".

Som Visma nämnt så uppdateras inte lönespecarna så dessa kommer inte visa den sänkta arbetsgivaravgiften. Sänkning för Växa-stöd visas inte heller på lönespec. Tror inte de anställda noterar detta. 🙂

mvh,

Stabo

UTFORSKARE

Noterade att Visma vet något som varken vi eller regeringen vet. De har nämligen redan förberett för en förlängning av reducerad arbetsgivaravgift i programmet 🙂

Smart!

mvh,

Stabo

NY MEDLEM

Jag har noterat att det i detta forum står att man inte kan kombinera Regionaltstöd   för arbetei stödområde  med den sänkta arbetsgivaravgiften.

När jag uppdaterade visma LÖn 300 och tittade på inställningarna  på våra anställda så var rutan för sänkta arbetsgivaravgiften grå. Tog då bort bocken för regional stöd för arbete i stödområde och valde den sänkta arbetsgivaravgifen istället. Körde om uppgifterna för arbetsgivardeklarationen.

Och det stämmer . har fått den sänkta arbetsgivaravgiften men det har även kommit med ett avdrag för regionalt stöd på 10 % av den summa som vi betalar full arbetsgivargift på. Någon som vet om detta är riktigt eller är det något som inte är ok i uppdateringen ?

Enligt de svar jag fått från SKV (både på fråga i inlägg på SKV Företag på Facebook, och i chatsvar i SKV webinarium) så är det rätt att man får söka regionalt stöd för belopp som inte är med i underlaget för den tillfälliga nedsättningen.

Så "gnuggen" det ser ut som att det du beskriver blir rätt (har inte hunnit testat själv än).

NY MEDLEM

Laddat ner den nya versionen, men det fungerar inte som det står i hjälp avsnittet! Där står det att läsa att rutan för Tillfällig nedsättning i den nya versionen är MARKERAD för alla anställda företag med upp till 30 anställda MEN detta stämde inte hos mig. Jobbar i Byrå stöd och Visma 600 så kanske därför inte markeringen fungerade automatiskt. Jag fick SJÄLV gå in på de anställda på respektive företag och sätta i bocken (precis som man måste göra för företag med fler än 30 anställda)

Beror detta på byrå stödet - eller är det ett fel i den senaste versionen ?

VI  bara göra er andra observant på att bocken INTE är markerad - men annars fungerade det att bara skapa om AGI   

NY MEDLEM

Stabo ...

En notering är att hjälpfilen inte nämner att man måste uppdatera bokföringsunderlaget om det är genererat för mars. Detta görs genom att gå till ordinarie lön och klicka "Skriv ut/skapa fil" under kolumnen "Bokför".

Hos mig uppdaterades INTE löne bokföringsunderlaget för mars lönekörning trots att jag skrev ut ett NYTT efter uppdateringen, det blir samma arbetsgivaravgifter som visas som på tidigare bokföringsunderlag 25/3 - så det visar fortfarande full arbetsgivaravgifter 31,42% och inte den del som ska vara bokförd på 7510 och den andra delen (nedsättningen) som ska vara bokförd på 7500.

Likaså kvarstår de felaktiga beloppen på motkontot 2731 avräkning arbetsgivaravgifterna 

Det är bara på Arbetsgivardeklarations bokföringsunderlag det blev rätt - så här kommer det diffa i bokföringen… Verkar som vi själva måste rätta bokföringsunderlaget på lönekörningen mars månad till 7510/7500 respektive belopp (beloppen ser vi ju smidigt framräknade på Specifikationen på arbetsgivardeklarationen)   

Till supporten - nåt som inte fungerar som det är tänkt i den nya versionen, eller är det så här ni tänker att vi manuellt ska gå in o rätta mars månads bokföringsunderlag för lönekörningen ?