Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Avsändarnamn från tjänsten Visma Sms

(uppdaterad av Lotta Glantz APPLICATION SPECIALIST ‎2020-06-29 09:59 )

I ett led att förbättra säkerheten kring tjänsten Visma Sms och minimera risker för falska sms krävdes det på kort sikt att vi tog bort möjligheten att ändra avsändarnamnet på sms:et som skickas. Avsändarnamnet när du skickar ett sms från tjänsten är nu Sms Service. Vi ser över möjligheten att du ska kunna välja företagsnamnet som avsändare framåt, men i dagsläget finns ingen klar tidsplan.

 

För att skicka ett sms från tjänsten ska du vara en verifierad kund hos Visma Spcs, det blir automatiskt när du betalat din första faktura hos oss.

Har du använt tjänsten tidigare är du redan en verifierad kund.

 

 

3 Kommentarer

En otroligt korkad ändring. Nu vågar inte kunderna titta på sms:en och det hjälper ju inte att jag skriver avsändare i det om dom aldrig läser det... Förr så kunde jag ju ha firmanamnet vilket gjorde att dom visste vem det kom ifrån. Den tidsplanen bör ni skynda på med. Vi använder frekvent tjänsten för påminnelse om inlämning av material mm. Info om att deklarationen är klar osv. Alla har inte mail men nästa alla har en mobiltelefon och sms funkar oavsett modell. Att avsändaren heter SMSService ser ju mer ut som en skojaravsändare än något annat. Det kunde väl iaf ha stått VismaSMS. 

APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Vi förstår att det optimala är att ha företagsnamnet som avsändare och precis som Lotta skriver så är det något som vi ser över. För att förbättra säkerheten krävdes denna förändring, men vi arbetar på en mer långsiktig lösning. När vi har mer information kring detta kommer vi uppdatera denna forumtråd.

 

/Joanna

Har svårt att se hur säkerheten kunde bli bättre med företagsnamnet som avsändare då det, åtminstone i mitt fall, hämtades från Byråstöd. Problemet just nu är rätt akut då vi helt plötsligt i princip blev utan ett bra sätt att snabbt kontakt våra kunder till en låg kostnad. Har ju även varit med så att vi först hade en webbaserade mailtjänsten. Fördelen med den var att man kunde lägga standardtexter, nackdelen var ju att din inte var kopplat till vårt kundregister. Så kopplingen till Byråstöd har sparat mycken möda. Men nu har vi ju då ett problem. En snabbfix, som jag ser det, vore att ändra avsändare till VismaSMS istället för anonyma SMSService. Jag har dessutom alltid lagt till en text i mina mail som lytt "du kan inte svara på detta SMS som är skapat av VismaSMS". Detta för att kunderna då skulle fatta att dom inte kunde svara. Så åtminstone mina kunder kanske skulle känna igen sig. Om inte annat så känner dom flesta till Visma. Så den lilla ändringen skulle göra underverk.