Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Avsändarnamn från tjänsten Visma Sms

(uppdaterad av Lotta Glantz INCIDENT COORDINATOR ‎2020-06-29 09:59 )

I ett led att förbättra säkerheten kring tjänsten Visma Sms och minimera risker för falska sms krävdes det på kort sikt att vi tog bort möjligheten att ändra avsändarnamnet på sms:et som skickas. Avsändarnamnet när du skickar ett sms från tjänsten är nu Sms Service. Vi ser över möjligheten att du ska kunna välja företagsnamnet som avsändare framåt, men i dagsläget finns ingen klar tidsplan.

 

För att skicka ett sms från tjänsten ska du vara en verifierad kund hos Visma Spcs, det blir automatiskt när du betalat din första faktura hos oss.

Har du använt tjänsten tidigare är du redan en verifierad kund.

 

 

5 Kommentarer

En otroligt korkad ändring. Nu vågar inte kunderna titta på sms:en och det hjälper ju inte att jag skriver avsändare i det om dom aldrig läser det... Förr så kunde jag ju ha firmanamnet vilket gjorde att dom visste vem det kom ifrån. Den tidsplanen bör ni skynda på med. Vi använder frekvent tjänsten för påminnelse om inlämning av material mm. Info om att deklarationen är klar osv. Alla har inte mail men nästa alla har en mobiltelefon och sms funkar oavsett modell. Att avsändaren heter SMSService ser ju mer ut som en skojaravsändare än något annat. Det kunde väl iaf ha stått VismaSMS. 

APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Vi förstår att det optimala är att ha företagsnamnet som avsändare och precis som Lotta skriver så är det något som vi ser över. För att förbättra säkerheten krävdes denna förändring, men vi arbetar på en mer långsiktig lösning. När vi har mer information kring detta kommer vi uppdatera denna forumtråd.

 

/Joanna

Har svårt att se hur säkerheten kunde bli bättre med företagsnamnet som avsändare då det, åtminstone i mitt fall, hämtades från Byråstöd. Problemet just nu är rätt akut då vi helt plötsligt i princip blev utan ett bra sätt att snabbt kontakt våra kunder till en låg kostnad. Har ju även varit med så att vi först hade en webbaserade mailtjänsten. Fördelen med den var att man kunde lägga standardtexter, nackdelen var ju att din inte var kopplat till vårt kundregister. Så kopplingen till Byråstöd har sparat mycken möda. Men nu har vi ju då ett problem. En snabbfix, som jag ser det, vore att ändra avsändare till VismaSMS istället för anonyma SMSService. Jag har dessutom alltid lagt till en text i mina mail som lytt "du kan inte svara på detta SMS som är skapat av VismaSMS". Detta för att kunderna då skulle fatta att dom inte kunde svara. Så åtminstone mina kunder kanske skulle känna igen sig. Om inte annat så känner dom flesta till Visma. Så den lilla ändringen skulle göra underverk.

NY MEDLEM

Jag håller med om att det här vart en katastrofal förändring av den här tjänsten. Från att ha varit mycket bra och omtyckt av våra kunder till att kunderna inte ens öppnar sms:et i tron om att den är något SPAM.

 

Jag var i kontakt med Er i den här frågan direkt och ni ändrade i alla fall avsändare från SMSgateway (eller något liknande tramsigt) till SMSservice men det räcker inte. Företag som är registrerade måste ju kunna få sitt företagsnamn som avsändare!!!

 

Sedan uppmanar jag alla som använder sig av denna tjänst att dubbelkolla antal debiterade skickade SMS mot faktiskt antal skickade!!

 

På dom tre sista fakturorna så är i alla fall vi debiterade ca: 3 gånger fler SMS än vad vi skickat!!

 

Seriöst VISMA!

APPLICATION SPECIALIST

Hej Thomas39!

 

Vi har inga fel i hur vi debiterar antal skickade SMS i tjänsten. Det du upplever som att vi har fakturerat dig 3 gånger fler SMS än vad ni har skickat är säkerligen pågrund av att du har mer än 160 tecken i de SMS som ni sänder ut. 

 

I vår skrivna hjälp kan du läsa följande:

Ett sms motsvarar 160 tecken. Överstiger ditt sms 160 tecken blir det flera sms. Under meddelandet anges hur många tecken ditt meddelande har och hur många sms som det resulterar i.

 

Som Joanna skriver ovan så skedde förändringen på grund av en säkerhetsbrist som uppmärksammades. Dessvärre så har jag ingen ytterligare uppdatering kring förändringar gällande avsändare från tjänsten att bjuda på men vi återkommer i denna tråd så fort vi har mer info.