Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Avsändarnamn från tjänsten Visma Sms

(uppdaterad av Lotta Glantz INCIDENT COORDINATOR ‎2020-06-29 09:59 )

I ett led att förbättra säkerheten kring tjänsten Visma Sms och minimera risker för falska sms krävdes det på kort sikt att vi tog bort möjligheten att ändra avsändarnamnet på sms:et som skickas. Avsändarnamnet när du skickar ett sms från tjänsten är nu Sms Service. Vi ser över möjligheten att du ska kunna välja företagsnamnet som avsändare framåt, men i dagsläget finns ingen klar tidsplan.

 

För att skicka ett sms från tjänsten ska du vara en verifierad kund hos Visma Spcs, det blir automatiskt när du betalat din första faktura hos oss.

Har du använt tjänsten tidigare är du redan en verifierad kund.

 

 

18 Kommentarer

En otroligt korkad ändring. Nu vågar inte kunderna titta på sms:en och det hjälper ju inte att jag skriver avsändare i det om dom aldrig läser det... Förr så kunde jag ju ha firmanamnet vilket gjorde att dom visste vem det kom ifrån. Den tidsplanen bör ni skynda på med. Vi använder frekvent tjänsten för påminnelse om inlämning av material mm. Info om att deklarationen är klar osv. Alla har inte mail men nästa alla har en mobiltelefon och sms funkar oavsett modell. Att avsändaren heter SMSService ser ju mer ut som en skojaravsändare än något annat. Det kunde väl iaf ha stått VismaSMS. 

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Vi förstår att det optimala är att ha företagsnamnet som avsändare och precis som Lotta skriver så är det något som vi ser över. För att förbättra säkerheten krävdes denna förändring, men vi arbetar på en mer långsiktig lösning. När vi har mer information kring detta kommer vi uppdatera denna forumtråd.

 

/Joanna

Har svårt att se hur säkerheten kunde bli bättre med företagsnamnet som avsändare då det, åtminstone i mitt fall, hämtades från Byråstöd. Problemet just nu är rätt akut då vi helt plötsligt i princip blev utan ett bra sätt att snabbt kontakt våra kunder till en låg kostnad. Har ju även varit med så att vi först hade en webbaserade mailtjänsten. Fördelen med den var att man kunde lägga standardtexter, nackdelen var ju att din inte var kopplat till vårt kundregister. Så kopplingen till Byråstöd har sparat mycken möda. Men nu har vi ju då ett problem. En snabbfix, som jag ser det, vore att ändra avsändare till VismaSMS istället för anonyma SMSService. Jag har dessutom alltid lagt till en text i mina mail som lytt "du kan inte svara på detta SMS som är skapat av VismaSMS". Detta för att kunderna då skulle fatta att dom inte kunde svara. Så åtminstone mina kunder kanske skulle känna igen sig. Om inte annat så känner dom flesta till Visma. Så den lilla ändringen skulle göra underverk.

Thomas39
UTFORSKARE

Jag håller med om att det här vart en katastrofal förändring av den här tjänsten. Från att ha varit mycket bra och omtyckt av våra kunder till att kunderna inte ens öppnar sms:et i tron om att den är något SPAM.

 

Jag var i kontakt med Er i den här frågan direkt och ni ändrade i alla fall avsändare från SMSgateway (eller något liknande tramsigt) till SMSservice men det räcker inte. Företag som är registrerade måste ju kunna få sitt företagsnamn som avsändare!!!

 

Sedan uppmanar jag alla som använder sig av denna tjänst att dubbelkolla antal debiterade skickade SMS mot faktiskt antal skickade!!

 

På dom tre sista fakturorna så är i alla fall vi debiterade ca: 3 gånger fler SMS än vad vi skickat!!

 

Seriöst VISMA!

Andreas Palmay
APPLICATION SPECIALIST

Hej Thomas39!

 

Vi har inga fel i hur vi debiterar antal skickade SMS i tjänsten. Det du upplever som att vi har fakturerat dig 3 gånger fler SMS än vad ni har skickat är säkerligen pågrund av att du har mer än 160 tecken i de SMS som ni sänder ut. 

 

I vår skrivna hjälp kan du läsa följande:

Ett sms motsvarar 160 tecken. Överstiger ditt sms 160 tecken blir det flera sms. Under meddelandet anges hur många tecken ditt meddelande har och hur många sms som det resulterar i.

 

Som Joanna skriver ovan så skedde förändringen på grund av en säkerhetsbrist som uppmärksammades. Dessvärre så har jag ingen ytterligare uppdatering kring förändringar gällande avsändare från tjänsten att bjuda på men vi återkommer i denna tråd så fort vi har mer info. 

Thomas39
UTFORSKARE

Heja Visma.. Hur lång tid har det gått nu,  5 månader? Och fortfarande inga uppdateringar!

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!!

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej Thomas39!

Vi ser forfarande över möjligheten att förbättra hanteringen av avsändarnamn i tjänsten och samtidigt kunna behålla den säkerhet i tjänsten som krävs. Vi har ännu inte ett spikat datum när denna förändring kan komma att ske men vi ser över de alternativ som finns och vi kommer att uppdatera i denna tråd så snart vi har mer information.

 

Prenumera gärna på detta inlägg så får du ett mejl när vi uppdaterar här med ny information. klicka på de tre prickarna i inlägget och välj Prenumerera.

Ha en fin dag! 

Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

helt enkelt urdåligt. Nu kan inte kunden svara på SMS och heller inte se vem som skickat när vi skickat från Visma systemet . Tidigare kunde man få svar till sin telefon om man meddelade eller frågade kunden via SMS. Kan inte ens se att ni informerat om detta på något sätt utan hittade här i forumet efter klagomål från kunder som undrat vem det var som skickat SMS.
Jag vill uppmana er att snarast ändra tillbaka, det skall inte behöva ta 5 månader att få ordning på detta.
Dåligt dåligt dåligt.

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej Ronnie!

Att kunden inte längre kan svara på sms:et stämmer och jag ber om ursäkt att vi inte varit tydligare med den informationen. Den funktionen försvann i samband med att vi ändrade hanteringen av avsändarnamn i tjänsten. Vi ser över möjligheten att kunna skapa en bättre lösning för avsändarnamn och det tar lite längre tid än önskat. Vi tar till oss era tankar och att ni vill ha en lösning så snart som möjligt.

Ha en trevlig helg!

Thomas39
UTFORSKARE

Lotta Glantz -Tänk om ni var lika duktiga på att komma fram med lösningar på problemen som ni är på att skriva fina svar. Då skulle Visma vara ett toppen leverantör!

 

 

Visma - Din ekonomipartner du kan lita på - att dom inte gör något!!

Thomas39
UTFORSKARE

Uppdatering!!?

Instämmer med Thomas39. Uppdatering? Från att ha använt tjänsten frekvent så är vi nu nästan nere på noll... Kunderna öppnar ju inte SMS från "SMS Service" vilket inte jag heller skulle göra.. Otroligt uselt faktiskt. För var kommer säkerheten in kan man ju undra....

Andreas Palmay
APPLICATION SPECIALIST

Tidigare möjliggjorde tjänsten för bedrägeriförsök, när kunden själv fick välja avsändarnamn. För att skydda möjliga mottagare mot detta, så valde vi att låsa namnet till SMSservice. För oss är det otroligt viktigt att vi levererar tjänster som inte möjliggör att de missbrukas. 

 

Vi har utrett olika lösningar men fasthåller att i dagsläget är detta det säkraste sättet. Vi har också full förståelse för att detta i vissa fall upplevs som ett problem hos mottagaren.

 

Är känslan att namnet VismaSMS skulle göra meddelandena mer öppningsvänliga för era kunder?

Thomas39
UTFORSKARE

Det är ju förståeligt att användarna inte kan använda vilket namn som helst som avsändare, men företagsnamnet eller liknande måste man ju få använda sig av?

 

Problemet är väl inte så mycket om det heter vismasms eller smsservice eller liknande, problemet är ju att våra kunder inte har någon relation till avsändaren och där med inte vill öppna det.

 

Hur många aktiva SMS-kunder har ni?

Kan ni inte, om ni nu tror att avsändarnamnen missbrukas, godkänna ett eller möjligen två förslag från dom användarna som använder sig av tjänsten? Då vet ni ju att det inte missbrukas. Och vill man ändra sitt sms användarnamn så får man väl ansöka om det?

VismaSMS som avsändare skulle absolut vara bättre. Jag har alltid kompletterat mina SMS med texten: "Du kan inte svara på detta SMS som är skapat av VismaSMS".... En text som jag iofs tycker skall vara standard....

En reaktion på bedrägeriförsöken, om man använt ert system till det så bör det väl också gå att se vem som gjort det. Eller också ser ni till att avsändare alltid är det företag som har licensen... Vilket då vore allra bäst.. 

Andreas Palmay
APPLICATION SPECIALIST

Visma SMS är en tjänst som finns tillgänglig för alla våra kunder och vi har inte hittat någon lösning hur vi på ett säkert sätt validerar namnet för avsändarna. 

Thomas39
UTFORSKARE

Men för att komma vidare med en snabb lösning så är det väl inte svårare än att registrerat företagsnamn syns som avsändare?

Ronnie Palmqvist
UTFORSKARE

Hur svårt skulle det vara att de som vill använda SMS tjänsten måste identifiera sig med Bank-ID?  Vi kan idag signera kontrakt med BANK-ID så jag ser inte att det skulle vara så svårt för er att ordna detta 🙂