Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Hantering av xml filer/P27/ISO20022 i Visma Administration

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2021-06-29 15:43 )

Under åren 2021-2023 kommer bankerna att fasa ut Bankgirot och filer som LB, KI, UTLI och SISU. De kommer att ersättas med ny betalningsplattform (P27) som hanterar xml filer enligt format standard ISO 20022. De gamla formaten kommer att ersättas med hantering av xml-filer i Visma Administration, som även kommande betalningsplattform (P27) kommer att hantera. 

 

Vi kommer att göra de uppdateringar som behövs under hösten 2021 i Visma Administration, respektive Visma Fakturering och Visma Förening.
Vi uppdaterar forumråden när vi har mer information om hur arbetet fortgår.

 

Artikel hos Svenska Bankföreningen om P27

Bankfilsformat och återraporteringsfiler - Administration

Prenumerera på Nyheter i Visma Administration för att få mejl när vi lägger ut ny information.

31 Kommentarer
Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR
(uppdaterad av Lotta Glantz INCIDENT COORDINATOR ‎2021-04-08 13:42 )

Uppdatering:
Från och med våren 2022 kommer du inte längre kunna hantera LB-filer för utbetalningar hos bankerna. I Visma Administration arbetar vi just nu på att bygga stöd för svenska betalningar i xml-format, för alla banker. Stödet finns redan idag för Euro-betalningar samt inhemska betalningar för Nordea. Vi hoppas vara färdiga med XML-stödet innan 
hösten 2021.

Sjölander
NY MEDLEM

Hej!

Har ni fått ordning så att man kan läsa in en återbetalnings-fil från Nordea om man skickat en XML-fil?

 

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej Sjölander!

Vad gäller återrapporteringsfil med Nordea, så finns det en forumtråd där disussionen redan pågår. Jag rekommenderar att du följer den för att få en återkoppling när det fungerar.

Återrapporteringsfiler från Nordea

Ha en fin dag!

Sjölander
NY MEDLEM

Jo, tack den har jag koll på!

Det är min egen tråd 🙂

 

Ha en bra dag!

Hej

Då Handelsbanken kommer att sluta med nuvarande system för LB-filer 31 mars 2021 undrar jag om Visma Administration kommer att fungera med XML-formatet i tid. Skrivs hösten ovan i tråden men är det hösten 2021 eller 2022 som åsyftas? På infosida står nämligen hösten 2022.

 

"Vi hoppas vara klara med stödet för nya bankfilsformatet till hösten 2022 i Visma Administration. "

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej Madeleine!

Jag ber om ursäkt för otydligheten, jag har justerat texten i den uppdaterade kommentaren och det är hösten år 2021, som vi siktar på att ha en lösning klar för det nya xml-formatet. 🙂

Hej Lotta!

Tack det låter bra, hösten 2022 kändes lite sent 😉.

Innebär detta att man när allt är klart måste göra en ny uppdatering av sin version av Visma Adm?

Annika36
UTFORSKARE

Hej Madeleine Björnberg

När jag är inloggad på Handelsbanken får jag fram följande information angående LB-filer mm:

 "...Detta innebär att stödet för en del gamla format kommer att tas bort. Om ditt företag använder något av följande filformat, behöver ni byta senast den 31 mars 2022."

 

Kan du ha läst fel på ett år?

 

Hej Annika

Nej det var inte på Handelsbankens hemsida jag menade utan hos Visma.

På en sida hos Visma stod det hänvisning till hösten 2022 (detta citat: "Vi hoppas vara klara med stödet för nya bankfilsformatet till hösten 2022 i Visma Administration ") vilket ju blivit lite sent om banken slutar med formatet redan våren 2022. Fick dock svar precis om att Visma siktar på hösten 2021 och då bör det ju vara lugna puckar.

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Det stämmer, det kommer en ny version i programmet eftersom stödet för filformaten behöver finnas i Visma Administration. 🙂 Vi kommer att informera både här i forumet och på våra versionsnyheter på hemsidan när och vilken versionen som gäller.

Ha en fin dag!

rcbovik
NY MEDLEM

Har man någon mer precis tidsplan över när den nya versionen kommer (annat än "hösten 2022")? Vi har allt fler kunder med SEB som huvudbank som efterfrågar detta nya filformat akut eftersom det inte går att se kommande betalningar när man skickar vanlig LB fil.

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej!
I dagsläget kan jag inte säga en mer exakt tidsplan, men jag hoppas kunna återkomma med en bättre uppskattning nu innan sommaren 2021. Jag rekommenderar att du prenumererar på detta inlägg, då får du ett mejl om när vi uppdaterar inlägget med mer information.

För att prenumerera på detta inlägget kan du klicka på prickarna uppe till höger och välj Prenumerera du får då ett mejl när inlägget uppdateras med en ny kommentar.  

Vts___
NY MEDLEM

Madeleine....Det är du i din första fråga som anger fel datum. Du råkar själv skriva att Handelsbanken stänger ner 31 mars 2021 men menar såklart 2022. Dock blir ju både undringar och svaren lite konstiga då! 

Se din första text så förstår du

Satt just själv och läste på om detta och "hajade" till i din första fråga då jag läst 2022 i ett brev som kommit. Vill därför bara påpeka detta!

Ha en bra dag 

ullabritt
NY MEDLEM

Hur kommer det bli med överföringen av lönefiler?

 

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej ullabritt!

Informationen om hur hanteringen blir i Visma Lön hittar du i följande forumtråd, som finns under produktkategorin Visma Lön och fliken nyheter här  på forumet 🙂https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Lon/Hantering-av-XML-filer-i-Visma-Lon/ba-p/185256

 

Ha en trevlig kväll!

Torbjorn_Ottersten
NY MEDLEM

Hej.

 

Klockan tickar. Det här är dåligt skött av Visma SPCS måste jag tyvärr säga efter säkert 15 år som kund. Ingen information alls, om ni inte kommunicerar en tidplan måste ju jag anta att ni inte har någon. 

 

Vi ser nu en risk att vi inte kan betala våra räkningar i januari 2022. Då måste vi agera efter detta och undersöka hur vi kan lösa det och en migration tar lång tid att genomföra. Vi måste fatta beslut innan sommaren och då mycket redan innan talade för att flytta till "molnet"  så går vi den vägen om inga besked kommer under maj månad.

 

mvh

Torbjörn.

Lotta Glantz
INCIDENT COORDINATOR

Hej Torbjörn!
Vi kommer att göra de uppdateringar som behövs under hösten 2021 i Visma Administration, respektive Visma Fakturering och Visma Förening, så du behöver inte känna någon oro att programmet inte hanterar det nya formatet år 2022. Mer exakt hur lösningen ser ut och vad den kommer att innebära kommer det mer information om när vi har fastställt att den är leveransklar och den kommer släppas i en kommande version under år 2021.

Torbjorn_Ottersten
NY MEDLEM

Hej.

Duger inte. Tror inte ni skulle acceptera ett sådant besked från era leverantörer. "Oroa inte era söta små huvuden. Vi löser det senare i år"

Under 2021 kan innebära slutet av december 2021 och då kanske jag inte har resurser att uppdatera.

 

Att det inte redan är på plats är bara det irriterande.

 

Torbjörn

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hejsan!

Idag (8/6) har vi släppt version 2021.1 som bland annat innehåller stöd för nytt betalformat, för att du ska kunna skicka svenska betalningar i formatet XML/ISO20022 som har Danske Bank, Handelsbanken, SEB eller Swedbank. För Nordeas kunder har det fungerat sedan tidigare.

Sjölander
NY MEDLEM

Vad bra att arbetet går framåt!

Men har ni löst problemet med att det inte går att läsa in återrapporteringsfiler från Nordea?

Ingen mening med att börja skicka med det nya formatet när återrapporteringen inte fungerar. 

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Sjölander!

Mina kollegor på vår utvecklingsavdelning tittar på detta med återrapporteringsfiler från Nordea, och så fort vi vet mer hur vi löser det kommer vi att återkoppla i ditt andra inlägg här i forumet, https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma/Aterrapporteringsfiler-fran-Nordea/td-p/182361

Ha en fortsatt solig dag!
/Mita

Agnetha Svensson
UTFORSKARE

Hej!

 

Hur fungerar det om jag gör dagens uppdatering, att sen göra leverantörsbetalningar?

Hur fungerar återrapporteringen?

Jag har Handelsbanken

 

Hälsningar Agnetha

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Om du gör uppdateringen till version 2021.1 behöver du sedan gå in i företagsinställningarna och ändra om så att det är XML/ISO20022 (pain 001.001.03) du vill använda i företagsinställningarna under fliken Betalningar - Utbetalningar. När det väl är gjort kan du börja skicka leverantörsbetalningar som XML fil. När det gäller återrapportering har vi ingen hantering för det på plats ännu utan det ligger planerat att införa framåt. Just nu får du hantera återrapporteringen manuellt om du ändrar till XML. I dagsläget är det enbart Nordea som har hantering av XML både för leverantörsbetalningar och återrapporteringsfil. 

 

Ha det fint!

/Jenny

Agnetha Svensson
UTFORSKARE

Hej Jenny!

 

Tack för svar! 

Då väntar jag med den ändringen tills ni fått till återrapporteringen, känns bakåtsträvande att gå tillbaka och registrera gjorda utbetalningar manuellt i systemet.

 

Upptäckte att uppdateringen självmant ställt sig på XML, så ni borde informera alla om detta så det inte blir strul med utbetalningar och senare återrapporteringarna. Ni behöver också vara tydliga i nyhetsinformationen som ni skickat ut för version 2021.1 att den funktionen inte är klar.

 

Spontant känns det som att det hade varit bättre att ni väntat med XML funktion och infört detta tillsammans med fungerande återrapportering.

Hur långtid uppskattar ni att det tar tills även återrapportering är i funktion?

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Hälsningar Agnetha

Sjölander
NY MEDLEM

Hej Jenny,

Har ni löst återrapporteringsfilerna med Nordea sedan igår?

Eller menar du att Nordea kan skapa en återrapporteringsfil, men ni kan sedan inte ta hand om den?

Jag kan bara hålla med Agnetha om att det hade varit bättre att vänta med lanseringen tills ni var helt klara. 

rcbovik
NY MEDLEM

Fungerar inte återrapporteringen i övriga banker heller? Eller är det bara Nordea som berörs? Håller med föregående talare, släpp inte nya versioner innan alla funktioner är på plats.

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej, 

 

Tack för era synpunkter. Vi kommer att uppdatera nyhetsinformationen för att tydliggöra förändringen.  Vår plan är att under hösten jobba vidare med återrapporteringsformatet, men något exakt datum då vi har funktionaliteten på plats kan jag tyvärr inte ge. Vill ni fortsätta arbeta med återrapporteringsfiler är det tillsvidare filformatet LB som är det rekommenderade. 

 

Anledningen till att vi valt att släppa möjligheten att skicka betalningar i nya formatet trots att vi ej har stöd för återrapportering är att vi har flertalet kunder som vill använda det nya formatet men inte använder sig av återrapporteringsfiler. 

 

@Sjölander Problematiken som varit kopplat till Nordea och återrapporteringen är löst vilket betyder att från Nordea kan filen läsas in om det är av filtypen DA1. 

 

Hoppas detta gav lite klarhet till era funderingar. 

 

Ha en fin eftermiddag! 🙂 

 

Agnetha Svensson
UTFORSKARE

Hej!

 

Tack för uppdateringen!

Bra att ni förtydligar förändringen, vad som fungerar i nuläget och hänvisar till LB om man vill fortsätta med återrapportering och att man måste aktivt gå in och välja vilken filtyp man vill använda 🙂

 

Ha en fortsatt fin eftermiddag!

Sjölander
NY MEDLEM

Hej @Gustav Bergqvist

 

Jag har återigen varit i kontakt med Nordea för att föröka reda ut varför det inte går att läsa in återrapporteringen i Visma. 

Använder man som jag Nordea Corporate Access (vilket man förövrigt kan välja i Visma tillsammans med XML) så är den enda möjliga återrapporteringsfilen en CAMT054.

Använder man däremot Nordea Business så får man en DA1-fil som återrapportering. 

 

Jag skulle med andra ord säga att ni inte löst problematiken med återrapportering från Nordea. 

 

//Cecilia

Gustav Bergqvist
PRODUCT OWNER

Hej Cecilia,

Förlåt om det blev ett missförstånd. Det vi rättade till i versionen var ett problem vi har haft gällande återrapporteringen av DA1-fil, den återrapporteringen funkar nu för Nordea Business-kunder.

Vi har ännu ej implementerat en lösning för återrapportering av formatet CAMT054, detta planerar vi som jag skrev ovan att jobba vidare med i höst. När vi kommit närmare en färdig lösning uppdaterar vi med status i denna tråden 🙂

 

Ha en fin dag!

 

/ Gustav

 

 

Sjölander
NY MEDLEM

Hej igen,

 

Att ni planerar att åtgärda återrapporteringen utav CAMT054 hos Nordea är inget jag fått information om varken här eller hos er support. Eller förutsetts det att jag ska veta att Nordea har två olika lösningar beroende på vilket inlogg man använder hos dem? 

Jag kan inte se att ni skriver det någonstans heller. Ni pratar enbart om ett Nordea. 

Men jag får väl ge mig till tåls och hoppas på att det löser sig innan året är slut. Det här är en följetång som pågått sedan förra hösten, där det enda svaret jag fått från er är att det visst fungerar för Nordea. Bättre tydlighet från er sida hade absolut varit en fördel. 

// Cecilia