Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Skattereduktionen för grön teknik höjs 2023

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-06-30 14:07 )

1 januari 2023 höjs skattereduktionen som du kan göra avdrag för vid installation av solceller. Avdraget höjs från 15% till 20% och det gäller arbeten som faktureras efter den 31 december 2022.

Innan du skapar fakturorna i januari ska du ändra procentsatsen till 20% under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning, här under Skattereduktion grön teknik.

solceller_avdrag.PNG

Hur hanterar jag avdrag för grön teknik? »

Om det blir fel och du ska kreditera faktura

Har något blivit fel på en kundfaktura som innehåller grön teknik kan du ändra direkt på fakturan om du inte har journalfört den. Om du har journalfört kundfakturan måste den krediteras. En kundfaktura med husarbete/grön teknik kan inte vara en kreditfaktura, eftersom du inte kan ha minusbelopp i underlaget till ansökan. Du måste alltså kreditera hela fakturan och sedan skapa ny med rätt uppgifter.

Läs hur du gör i Fel på faktura som innehåller rot/rut eller grön teknik »

Kika på filmen Om något skulle bli fel på en faktura med grön teknik och du behöver kreditera den » 

Medverkande
5 Kommentarer
Maria_Vest1
MEDLEM

När kommer filöverföringen med Grön teknik till skatteverket? Har hört att det är påväg i över ett år nu och ändå sitter jag och maler på med manuell hantering. 

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Maria!
Det hade ju varit smidigt om vi hade haft filöverföring även för grön teknik, och i dagsläget kan jag tyvärr inte säga när det kommer.

Maria_Vest1
MEDLEM

Hej igen Mita, vet du om filöverföringen är på gång? Vi har ju till och med blivit erbjudna att en partner till er gör scriptet men tycker denna funktion borde komma från er. 

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hejsan Maria!

Tanken är att funktionen för filöverföring för grön teknik till Skatteverket ska komma innan årsskiftet, förhoppningsvis tidigare 🙂

Hälsningar
Mita

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hejsan!

Kika in på Kommande nyheter version 2023.2  som planeras att komma nu i höst.

Ha en fortsatt fin dag!