Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Version 2020.2 Visma Administration/Fakturering/Förening

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-12-17 10:14 )

Nu har vi släppt höstens version av Visma Administrationsfamiljen som förutom Visma Administration även gäller Visma Fakturering och Visma Förening. I version 2020.2 har vi följande nyheter:

 

Uppgraderad databashanterare

I version 2020.2 har vi uppgraderat till SQL Server 2017 Express. Har du ett äldre operativsystem (t ex Windows 7) som inte är kompatibelt med denna SQL-version, kommer programmet ändå fortsätta fungera. Då används istället SQL Server 2014 Express.

 

Namnbyte på Visma AutoInvoice

I programmet kan du skicka och ta emot fakturor elektroniskt. Namnet för tjänsten som gör detta möjligt heter numera Digitala fakturor och dokument (hette tidigare Visma AutoInvoice).

Namnbytet kommer att göras löpande under hösten i alla våra program där tjänsten kan användas. Innan det är genomfört fullt ut kan namnet Visma AutoInvoice fortfarande förekomma i gränssnittet för vissa program.

I programmet märker du detta framförallt på att utskriftsvalen för dokument har bytt namn. Du har nu följande utskriftsval att välja bland:

Utskriftsalternativ.JPG

Läs mer om Digitala fakturor och dokument och hur du skickar och tar emot e-dokument

 

Förbättring av samarbetstjänsten Visma eEkonomi Fakturering

OCR-numret på kundfaktura som skapas i Visma eEkonomi Fakturering följer nu med när fakturan importeras till Visma Administration.

 

Förbättringsförslag från våra forumanvändare

Förutom ovanstående nyheter har vi också åtgärdat en del synpunkter som vi har fått till oss via detta  forum. Du kan också vara med och påverka eller bara prata med andra användare.

 

Ändra leveransdatum på beställning

Du kan nu ändra leveransdatum på en beställning som är utskriven utan att ta bort markeringen för Utskrivet.

 

Valbara kolumner för leverantörens artikelnummer

Det finns nu fler kolumner att lägga till i den tabell som visas när du klickar i kolumnen Leverantörens artikelnummer. Den här kolumnen finns i programdelen Inköp under Beställning, Inkommande följesedel och Leverantörsfaktura. För att lägga till kolumner högerklickar du och väljer Kolumninställningar.

 

Ange kundfordranskonto på kund

Vill du ange ett specifikt kundfordranskonto på en kund kan du nu göra det under Försäljning - Kunder, fliken Fler uppgifter. Kontot du anger här används då istället för det kundfordranskonto som är angett i företagsinställningarna.

 

Arbetar du med avtalshantering kan du även där välja om att kundfordranskontot som är angett på kund ska användas vid fakturering av avtalet. Du hittar inställningen Hämta kundfordranskonto från kundregistret vid fakturering under både Försäljning - Avtal, fliken Faktureringsplan och Försäljning - Avtalsmallar, fliken Avtalsmall.

 

Inloggad användare som referens på dokument

Nu kan den användare som är inloggad i programmet automatiskt föreslås som Vår referens och/eller Säljare när du skapar dokument. En förutsättning är att du arbetar med programmets behörighetskontroll. Läs mer i Använd inloggad användare som säljare/referens.

 

 

All hjälp samlad på ett ställe

Nu har vi gjort det ännu enklare för dig att hitta hjälp om ditt program. Tryck på F1 på ditt tangentbord eller klicka på frågetecknet längst upp till höger för att komma åt alla våra hjälpkanaler - samlade på ett ställe.

 

Du landar automatiskt på ett hjälpavsnitt för sidan du står på, och via "huset" kan du nå våra övriga hjälpkanaler såsom vanliga frågor, detta forum och filmer. Det går självklart också att söka på specifika ord eller meningar för att hitta svar på din fråga.

 

Klickar du på Kontakta oss nere till höger i hjälpfönstret hittar du våra öppettider och telefonnummer. 

 

Har du ett hjälpavsnitt som du vill spara och återkomma till vid ett senare tillfälle, t ex checklista för årsavslut, så kan du stjärnmarkera det avsnittet. Det gör du genom att klicka på stjärnan till höger i hjälpfönstret. Dina stjärnmarkerade avsnitt hittar du sedan via stjärnan som finns i menyraden.

12 Kommentarer
Mikael 0
NY MEDLEM

Nya namnen för AutoInvoice är superotydliga, är detta medvetet för att ni vill att fler användare ska använda funktionen? E-post är ju ett bra exempel, ingenstans när du skickar framgår det att kostnaden per mail är 3kr st. En kostnad som du normalt sett såklart inte betalar för skicka e-post. 


Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Att vi gjorde namnbytet till Digitala fakturor och dokument var för att vi ville ha ett namn som beskrev funktionen bättre.

 

I samband med namnändringen valde vi även att ändra benämningarna för utskriftsalternativen, ordningen är densamma som tidigare och inget har ändrats när det gäller standardval i företagsinställningarna/kundregistret. När det gäller e-post valde vi att tydliggöra alternativet att skicka fakturan med lokalt installerad e-post som Lokal e-post istället. I själva vyn när du skriver ut en faktura visar vi inte prisbilden som finns men det är något som hittar du i hjälpen. 

 

När du använder utskriftsalternativet E-post skickas fakturan som en pdf via vår tjänsteleverantör för elektroniska fakturor istället för genom ditt lokalt installerade mejlprogram. En trygghet med detta val är att om fakturan inte har kunnat skickas iväg får du en markering i form av ett rött kryss i fakturalistan, samt att det visas som information högst upp när du går in i listan. 

 

Jag förstår att det kan vara frustrerande med dessa förändringar och jag tar med mig dina synpunkter!

 

Ha en fin dag!

/Jenny

Mikael 0
NY MEDLEM

Ja jag förstår varför ni gör förändringen. Problemet blir att det inte framgår någonstans i just utskriftsvalet att "e-post" eller "Brev" kostar pengar. Ni bygger in funktioner men använder ickeförklarande ord. Ni hade kunnat göra en liten markering, eller skrivit (via AI) eller en * efter ordet. Ja det finns många sätt att visa och beskriva det om ni ville. Nu framstår det bara som försöker göra ert bästa för dölja funktionen för kunna debitera mer. 
Tråkigt

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej igen,

 

Tack för att du delar med dig av hur du tänker och på hur vi kan förbättra oss för att bli ännu mer tydliga i produkten:)

 

Jag har lyft det vidare!

 

/Jenny

Hmm.. På allvar? Så om jag vill skicka fakturorna via min egen e-post. Som för övrigt har funkat utmärkt så går nu det inte utan vi blir beroende av att er leverantör gör sitt och dessutom så kostar det helt plötsligt pengar som enda alternativ. Pengasuget börjar gå för långt. Dels så sker inte uppdateringar som användarna vill, ganska ofta så är det "inte aktuellt" och dels så ändrar ni väl fungerande funktioner till möjligen sämre men framförallt så kostar det pengar. Helt i onödan. Ta t.ex. även förändringen av sms-tjänsten. En tjänst som varit kanon men som nu knappt går att använda då mottagaren inte vågar öppna sms-en längre.. Vem som kom på den briljanta idén vet  jag inte men hallå!. 

Ta istället tag i dom frågor som användarna efterfrågar istället för sånt här... Visst är det bra med uppdateringar men inte av den här sorten... herregud..... 

Mikael 0
NY MEDLEM

@AccountantfromHell_singland jo då, det går skicka helt gratis som innan fast det heter Lokal e-post, funkar exakt som tidigare. Så inga kostnader tillkommer om du väljer rätt och programmet väljer korrekt efter uppdatering. 

Hm.. ok.. Förutsätter då att mina "gamla val" e-post då i uppdateringen ändras till "lokal epost" så att jag slipper gå igenom kundregistret och ändra igen.

Mikael 0
NY MEDLEM

@AccountantfromHell_singland mina stickprov efter uppgraderingen gjorde det, ingen användare sa något igår heller. Så bör fungera 

Det är samma här. Så det verkar funka även med Lokal mail..... Tack för det.

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Visma Administration känner av vilket utskriftsval som använts tidigare och uppdaterar automatiskt till motsvarande alternativ när du har uppdaterat till version 2020.2. Så var utskriftvalet E-post på en kund innan så ändras det till Lokal e-post efter uppdateringen!

 

Ha en fin dag!

/Jenny

En nyfiken fråga som jag tror jag ställt någonstans: den nya tjänsten e-post, vad står det för avsändare på dom mailen?

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Det är inte någon ny tjänst för e-post som har tillkommit utan den har funnits tidigare, då under namnet E-post via Autoinvoice!

Avsändaren är en noreply-adress hos Inexchange men den e-postadress du har lagt in i dina Företagsinställningar kommer också att synas som en avsändare. 

 

Ha en fin helg 🙂

/Jenny