Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Version 2020.3/2020.31 Visma Administration/Fakturering/Förening

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2021-01-22 08:51 )

2021-01-22

Nu finns rättningsversion 2020.31 där vi rättat de fel som uppkom i version 2020.3. 

  • Löpnummer föreslås istället för fakturanummer vid inläst e-faktura
  • Felaktigt felmeddelande vid inläsning av scannat kvitto
  • Avrundningsfel vid periodisering
  • Datumet för Senast utförd uppdateras inte på konteringsmallen
  • Leverantörens artikelnummer visas inte på fliken Art kontering för inläst e-faktura
  • Felaktigt meddelande om att konto saknas
  • Meddelande om att resultatenhet och projekt måste anges kan visas felaktigt

För mer information om rättningarna kan du läsa under Rättade och kända programfel »

 

2020-12-17 släppte vi sista versionen för året i Visma Administrationsfamiljen som förutom Visma Administration även gäller Visma Fakturering och Visma Förening. I version 2020.3 har vi följande nyheter:

 

Ny programdel - Inläsning av underlag

Vi har gjort förbättringar i programmet för att du ska kunna jobba mer digtalt. Vill du arbeta smart och effektivt vinner du mycket på att ta emot e-fakturor från dina leverantörer, men också genom att fota dina kvitton i appen Visma Scanner för att sedan föra över de tolkade underlagen i programmet.

I Inläsning underlag som du hittar under Inköp respektive Bokföring kan du läsa in både e-fakturor och underlag från appen Visma Scanner. De underlag som går att läsa in visas i en lista och du väljer själv vilka underlag du vill skapa leverantörsfakturor/verifikationer för.

inlasning_underlag.jpg

Läs mer i Hantera e-fakturor och underlag »

4 förbättringar för dig som vill bli mer digital

I den här versionen har vi gjort några förbättringar/förändringar som ska underlätta för dig i din resa att bli mer digital i ditt program.

  • Ställ om och bli helt digital i din fakturering
  • Har du kunder som vill ta emot e-faktura?
  • Ny utskrift för dig som vill börja ta emot e-fakturor
  • Enklare att ha uppdaterade och korrekta register

Läs mer i Förbättringar för dig som vill jobba digitalt »

Nyheter för rot- och rutarbete

Från och med 1 januari 2021 ger ytterligare fyra tjänster rätt till rutavdrag. Skatteverket har därmed anpassat sitt format för ansökan om skattereduktion via fil. De tjänster som rutavdraget utökas med är:

  • Möblering - möblering av bostad, inklusive montering av möbler. Inredningstjänster ingår inte.
  • Tillsyn - enklare tillsyn av en bostad, exempelvis ta in post, vattna blommor, spola kranar och toaletter.
  • Tvätt vid tvättinrättning - vattentvätt av kläder och hemtextil vid tvättinrättning, inklusive transport av tvätten.
  • Transport till försäljning för återanvändning - transport av bohag till andrahandsbutiker, loppmarknader och liknande där bohaget kan komma till återanvändning samt transport till och från magasinering.

De nya rutreglerna gäller för arbeten som påbörjas, avslutas och betalas från och med den 1 januari 2021. Läs mer på Skatteverkets hemsida om Rot-och rutarbete.


På grund av dessa förändringar har vi gjort följande anpassningar i programmet:

  • Kategorierna Möblering och Tillsyn är tillagda. Dessa kategorier går nu att välja under Typ av Rot/Rut på dokument och i artikelregistret.
  • Kategorierna Tvätt vid tvättinrättning och Transport till försäljning för återanvändning är inte tillagda, utan får tills vidare hanteras manuellt i programmet, det vill säga du behöver göra ansökan till Skatteverket utanför programmet. Följ Hantering av nya tjänster för rutavdrag där vi kommer informera hur du ska hantera detta. 

Utöver ovanstående höjs även taket för rutavdraget till 75 000 kronor per person och år från dagens 50 000 kronor. Vid årsskiftet ska du manuellt uppdatera beloppet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning. Rotavdraget kvarstår med max 50 000 kronor per person och år.

 

Skattereduktion för installation av grön teknik

Från och med årsskiftet kan den som ska installera grön teknik få skattereduktion för både arbete och material. Detta innebär att den som köper installation av solceller, lagring av egenproducerad elenergi och laddningspunkter till elfordon ska få ett avdrag direkt på sin faktura. I programmet kommer det inte att finnas stöd för skattereduktion för installation av grön teknik, utan detta får tills vidare hanteras manuellt utanför programmet. Det innebär att du behöver göra ansökan till Skatteverket utanför programmet. Följ Skattereduktion för grön teknik där vi kommer informera hur du ska hantera detta. 

 

Brexit

31 januari 2020 lämnade Storbritannien EU, och från och med 1 januari 2021 kommer nya avtal och regler att gälla. Har du kunder med landskod GB behöver du manuellt se till att fältet EU-kund med VAT-nr avmarkeras för dessa. Du hittar fältet i kundregistret på fliken Fler uppgifter, och ändringen görs enklast genom att använda en massuppdatering. Läs mer i avsnittet Vad ska jag tänka på vid handel med Storbritannien efter Brexit?

 

Här hittar du alla versionsnyheter »