Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vi uppdaterar till SQL Server 2019

(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2022-11-08 14:30 )

För att följa med i utvecklingen har vi uppdaterat SQL-databasen till SQL Server 2019 under hösten 2022. Det gäller för programmen Visma Administration, Visma Byråstöd, Visma Lön 600/300/100 och Visma Tid. Uppdateringen har skett i samband med att vi släppt ny version av respektive program.

 

2022-08-30 släpptes version 6.3 av Visma Byråstöd med SQL Server 2019.

2022-09-12 släpptes version 2022.3 av Visma Lön 600/300/100 med SQL Server 2019.

2022-10-11 släpptes version 2022.2 av Visma Administration/Fakturering med SQL Server 2019.

2022-11-08 släpptes version 2.9 av Visma Tid med SQL Server 2019.

 

SQL Server 2019 fungerar på följande operativsystem: Windows 10, Windows 11, Windows Server 2016, Windows Server 2019, Windows Server 2022. Läs mer om SQL Server 2019 » 

 

Har du ett äldre operativsystem än Windows 10?

Har du äldre operativsystem än Windows 10 kan du uppdatera programmet med de nya versionerna i höst, under förutsättning att du redan har programmet installerat sedan tidigare. Du kommer däremot inte kunna göra nyinstallaton av programmet på en dator med äldre operativsystem.

I samband med att vi uppdaterar till SQL Server 2019 stödjer vi inte 32-bitars operativsystem.

Vi rekommenderar att du uppdaterar din dator till en nyare version av Windows som stöds av Microsoft.

 

Visma Spcs Systemkrav »

Så ser du om du har SQL 2019 eller 2017 installerad på datorn »

 

Den här nyhetens innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-11-08

Medverkande
30 Kommentarer
Tord Ekh
UTFORSKARE

Yes!

Tack!

Då kommer jag äntligen att kunna köra Visma Administration på min nya MacBook med M1-chip.

Jag är lite bakåtsträvare och vill absolut inte hoppa på molnet...

Det är för mig helt nödvändigt att kunna jobba med administrationen oavsett var, i såväl tid som rum.

//Tord

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Tord!

I Systemkraven för SQL Server 2019 står det vad som fungerar ihop med SQL Server 2019, och jag kan inte läsa här att det fungerar med M1 processor. 

Via vår partner IT-stöds lösning så kan du använda Visma Administration på en Mac.

Tord Ekh
UTFORSKARE
(uppdaterad av Tord Ekh ‎2022-05-09 16:47 )

Hej Mita!

Jag kommer att köra Windows 11 genom Parallells Desktop på MacBooken. 
Jag har fått beskedet av MacSupport/mStore att det fungerar bara SQL-servern blir uppdaterad. 
Jag provade att installera Visma Administration 500 på det sättet, men installationen fastnade när databasen skulle installeras. Som väntat…

Jag har tidigare kört Visma på detta sätt, men då på en äldre MacBook med Intel-processor. 
Molntjänsten du hänvisar till kan förvisso vara intressant, men löser inte problemet med att arbeta i programmet när jag står utan uppkoppling mot internet…

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej igen Tord!
Det är skillnader mellan processorerna, vilket gör att det blir problem att installera SQL 2019. Men får du det att fungera med stöd från Mac-supporten så är det ju superbra.

Ha en fortsatt fin dag!

Tord Ekh
UTFORSKARE

Mita!

 

Det är skillnader mellan processorerna, ja.

Programmet/appen jag använder i Mac för att köra Windows, är Parallels Desktop www.parallels.com/se

Fram till nyligen har man varit tvungen att köra en betaversion av Parallels på Mac med M1-processorn.

Nu verkar det som den har släppts som officiell version.

Jag tycker ni ska ta reda på mer om detta och lägga ut tydlig information för Mac-användare.

Inte bara här i forumet alltså!

Jag är övertygad om att jag inte är ensam Mac-användare – må vara i minoritet – som kör Visma Administration på detta sätt.

Men det känns många gånger som att ni inte låtsas om det...

 

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2022-05-23 09:44 )

Hej Thord!

Eftersom Visma Administration är utvecklat för Windows så informerar vi om de tekniska förutsättningarna för Windows på vår systemkravssida.  Jag vet att det finns Administrationsanvändare som har Mac, och som då använder olika virtuella windowsmiljöer.  Som jag nämner tidigare här så vill jag lyfta Visma eEkonomi som är webbaserat och som då inte är beroende av operativsystem.   

/Mita

Tord Ekh
UTFORSKARE

Jo, jag vet allt det där…

Visma e-ekonomi är förvisso oberoende av operativsystem (och mycket billigare att underhålla!).
Däremot är det beroende av stabil internetuppkoppling…

 

För att kunna sköta min ekonomiadministration under alla omständigheter, måste jag dock jobba helt autonomt. 
I vissa lägen till och med utan strömförsörjning. 

Nåja, det här är nu inget större bekymmer för mig. 
Det löser sig till hösten. 
Jag ville mest bidra med intressant information till alla som vill köra Visma Administration på en Mac-dator med M1-processor. 

 

Davor P1
CHAMPION

Hej på er,

 

Betyder det att ni kommer gå ifrån SQL 2017, eller kommer det någon uppdatering i höst som bygger på SQL 2017?

 

Jag ser att vi kan hamna i lite tidsnöd med att fasa ut befintlig server med 2012 R2 de närmaste månaderna.

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Davor P1!

 

Vi har sett din fråga och håller på att kika vidare på detta, vi återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge.

 

/Tinne

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Davor P1, nu har jag lite mer information att delge.

 

Uppdatering kan göras av Visma Administration, men SQL:en kommer inte kunna uppdateras, vilket innebär att SQL Server 2019 inte kommer att installeras när windows/serverversionen är äldre, men som sagt så kommer Visma Administration att uppdateras.

 

Tänk på att installationen enbart innehåller SQL 2019-versionen (ej tidigare) så eventuell nyinstallation kan inte göras av produkten. Istället får då först en äldre version av Visma Administration installeras, därefter går det bra att uppdatera med senaste version.

 

Jag hoppas att detta kunde besvara din fråga, återkom gärna om det dyker upp några funderingar.

 

Trevlig helg!

/Tinne

KH Malmö
MEDLEM

Om man för tillfället har SQL 2017 och Windows 10, kommer man gå miste om funktionalitet alternativt få en sämre produkt prestandamässigt? 

Davor P1
CHAMPION

Hej @KH Malmö,

 

Du kommer med största sannolikhet inte ha några problem att uppdatera till SQL 2019 när du kör med Windows 10.

 

//Davor P

Henrik10
MEDLEM

Skriver ni en guide om hur man uppgraderar från SQL 2017 till 2019?  Dokumentationen från Microsoft var väldigt teknisk.

Davor P1
CHAMPION

Om du har en SQL installerad från Visma som följde med Visma Administration bör allt fungera med automatik.

 

Har du däremot en egen SQL databas som "stand alone" installation kan det bara på sin plats att antingen göra installationen på en annan dator än där du har Visma Administration installerad för att se så att allt fungerar innan du lägger det i en skarp miljö.

 

Se till att du har tagit säkerhetskopia på Visma installationen innan du laborerar i skarp miljö.....

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Henrik10!

Vi kommer att ha instruktioner för hur du uppdaterar vid nästa version av Visma Administration med SQL Server 2019, och om behöver vi komplettera med mer information kommer vi att göra det.

Ha en fin dag!

Alfred
NY MEDLEM
(uppdaterad av Alfred ‎2023-03-21 12:40 )

För andra som behöver jobba runt att Visma lever på stenåldern och inte bygger vettigt stöd för Mac kan jag rapportera att det går utmärkt att få igång Visma Lön 600 på en M2 Mac som kör Windows 11 (ARM) via Parallels.

 

Installation av MSSQL 2019 misslyckas genom Vismas installerare eftersom det krävs lite tweak av installationskonfig för att MSSQL ska köra på ARM-versionen av Windows11. Det finns dock gott om folk som försökt (och lyckats) installera MSSQL 2019 på ovan typ av dator och när man väl har installerat MSSQL och manuellt skapat en databas som heter VISMA lyckas Vismas installation av själva Visma Lön 600. (Den tycker att databasen behöver repareras, men lyckas med det automatiskt.)

 

Detta installationsskript hjälper till att installera MSSQL: https://github.com/jimm98y/MSSQLEXPRESS-M1-Install

 

Se till att först avinstallera eventuella misslyckade installationer av MSSQL och Visma innan du börjar. Ladda sedan ner filer från ovan länk och redigera så att databasnamnet blir VISMA. Därefter installerar du först MSSQL 2019 Express och sedan Visma Lön 600.

 

Lycka till, synd att Visma inte själva hjälper oss kunder att lista ut detta.

Tord Ekh
UTFORSKARE

@Alfred Tack för det tipset!

 

Det ska testas.
En annan variant jag funderat på är att installera Win 10.
Tyvärr går inte det den vanliga vägen.
Men det ska vara möjligt att nedgradera från Win 11 genom att gå med i "Windows Insider Program" och där ladda ner en version av Win 10. Man måste dock ändra lite i en nedladdningslänk. Officiellt kan man inte komma åt Win 10, men det ska alltså gå.

 

Livet på kontoret skulle bli mycket smidigare för oss Mac-användare om Visma kunde svälja stoltheten och ge oss bättre support...

//Tord

(Visma Administration 500)

Mita Jonsson
CONTENT PRODUCER

Hej Alfred!

Vi förstår ditt önskemål om att ha denna lösning till kunder som använder Mac. Våra onprem-produkter är utvecklade för Windows sedan många år, och majoriteten av våra onprem-kunder använder Windows.

Vill man köra på Mac tillsammans med Parallels får man själv sätta upp den lösningen. Det kräver en viss kunskap som du har, men det har inte majoriteten av våra kunder. Detta är inget vi supportar om eventuella problem skulle uppstå i både miljö- och produktmässigt. Det finns lösningar som våra partners har, till exempel IT-Stöd som jag nämnt ovan.

Kör du Mac har vi en mängd olika SaaS-lösningar som ersätter motsvarande onprem-produkt. SaaS som är plattformsoberoende är den lösning vi satsar mycket på och dit marknaden pekar. Vi har på så sätt en lösning som passar alla, oavsett miljö. Inom Visma kommer vi fortsätta att utveckla och underhålla befintliga onprem-produkter med den tekniska lösning som används idag. Att byta teknik eller involvera en ny lösning som stödjer det du önskar har vi idag inga planer på.


Alfred
NY MEDLEM

Fair enough. Jag har naturligtvis fått produkten i knäet när jag tagit över kassörsuppdrag i en förening som valt produkten under andra förhållanden och med andra preferenser. Så bitterheten som skiner igenom kanske borde riktas någon annanstans än er, även om ni ju inte underlättar genom att fortsätta välja vägar som i onödan begränsar kompatibiliteten.

 

Er produkt funkar som sagt utmärkt på Windows 11 ARM som numera officiellt supportas för virtualisering på Mac av Microsoft. Så ni skulle ju kunna välja att stödja det och bara ta hänsyn till de små förändringar som krävs vid installation. Det borde vara ett betydligt mindre utvecklingsprojekt än skiftet till att stödja MSSQL 2019 och troligen mer efterfrågat. Dessutom en mycket bättre lösning för kunderna ifråga än att hyra en Windows-dator på distans av en av era partners – det är ju både dyrt och eliminerar den enda fördelen av single client onprem: att kunna jobb offline.

 

Nåväl. När vi väl migrerar hamnar vi nog som du säger i molnet. Visma Online är ju dock tyvärr också ett lapptäcke av olika tjänster med tveksam grad av integration och därmed lidande usability. Så vi kommer nog undersöka andra alternativ noggrant innan vi överväger att välja ett nytt system från er.

 

Ledsen att vara neggo, hoppas er produktutveckling går fantastiskt så att vi får anledning att ompröva de slutsatser vi dragit av hur plattformarna funkat hittills!

Tord Ekh
UTFORSKARE

@Alfred Jag skulle uppskatta om du skriver en steg-för-steg-instruktion för en "dummy".
Jag försökte mig på installation enligt vad du beskriver längre upp i tråden...
Men det gick inget vidare. Det vill säga, inte alls.
Så jag har så klart missuppfattat något.

Alfred
NY MEDLEM
(uppdaterad av Alfred ‎2023-04-26 10:31 )

1. Se till att ha en ren Windows 11 ARM installation i Parallells. Jag har fått det att funka på en M2 Pro Macbook Pro 14''.

2. Ladda ner scripten från denna länk: https://github.com/jimm98y/MSSQLEXPRESS-M1-Install och gör tillgänglig för Windows, förslagsvis på sökväg C:\src

3. För Visma Lön 600 är det MSSQL 2019 Express som gäller, så bortse från filer som rör de andra versionerna av MSSQL. Kör inte skriptet än, öppna istället install2019Express.ps1 i Windows Anteckningar/Windows Notepad eller annan textredigerare för rå text (INTE Word!).

4. För att installationen av Visma ska lyckas måste vi nämligen redigera skriptet så att det skapar en databas med rätt namn för Visma. Ändra därför raden som sätter $instanceName till "$instanceName = "VISMA".

5. Kör install2019Express.bat och godkänn utökade rättigheter (på egen risk, men behövs för att det ska lyckas)

6. Håll tummarna för att funkar, tar en liten stund men scriptet ger någorlunda progress och avslutades utan rapporterade fel för mig efter att jag städat upp från gamla misslyckade installationer.

7. Om scriptet går klart har du databasen som Visma behöver och misslyckas att skapa på egen hand. Därefter bara att köra installationen av Visma Lön som vanligt. Den hoppar nu över installation av databasen och lyckas därför med sin grej.

 

Lycka till!

 

(Redigerade instruktionen i steg 3 efter att @Tord Ekh hittat ett typo.)

Tord Ekh
UTFORSKARE
(uppdaterad av Tord Ekh ‎2023-04-20 23:13 )

Tack !
Jag har just totaldumpat den Virtual Machine (Win 11 ARM) jag försökte i. Installerat en ny nu, så jag har en helt ren VM med Win 11 ARM!
Ska bara se till att Win är helt uppdaterad först . Sedan testar jag igen. 
===============
Tillägg:
Jag lyckas inte öppna bat-filen i Notepad. Däremot ps1-filen, och där finns det du beskriver.

Är det ps1-filen du egentligen menar?

Jag ändrade databasnamnet i ps1-filen, och dubbelklickade sedan på bat-filen.
Det tog en god stund innan allt var klart, men det gick vägen.
När jag sedan installerade Visma (Administration 500), så kom ett meddelande om att Visma hittat ett fel, men korrigerat det.
Installerade en säkerhetskopia av mitt företag från gamla Mac:en, och det gick utmärkt!

 

Stort tack @Alfred ! 
Med din tillåtelse, vill jag kopiera din steg-för-steg-instruktion och sprida denna kunskap även i andra forum.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Jag vill bara flika in här och nämna att den lösning som diskuterats här inte stöds av oss, så vi kan inte garantera att programmet fungerar helt och hållet. Vi vill också göra det tydligt att vi inte kan erbjuda support för eventuella problem som kan uppstå i samband med detta. Vår rekommendation är den min kollega nämner längre upp i tråden.

Med detta sagt, uppskattar jag det engagemang som ni visar när ni hjälper varandra att lösa problem. Även om vi inte kan erbjuda en lösning i detta specifika ärende, är det inspirerande att se att ni arbetar tillsammans för att komma vidare.

Ha en fortsatt fin vecka! 

//Ebba

Alfred
NY MEDLEM

@Tord Ekh Kul att det funkade! Helt rätt att det är ps1-filen som ska redigeras. My bad. Och självklart fritt fram att sprida i andra forum – men bra att lägga med info från Visma här att det inte finns någon garanti för att allt verkligen funkar som det ska och att ingen tar något ansvar för om det blir fel.

 

För egen del har jag nu gjort lön två gånger från Mac:en med Visma Lön 600 och allt har fungerat som det ska hittills. Programmet är rätt långsamt på en del operationer vilket säkert har att göra med två lager av virtualisering för att det ska kunna köra. Men det kan jag leva med eftersom jag tack och lov inte behöver använda det så ofta. Utskick av lönespecar via Kivra tog cirka 1-2 minuter med 10 anställda, så kanske skulle bli olidligt om man har lång lönelista.

Thomas L
UTFORSKARE
(uppdaterad av Thomas L ‎2023-04-26 11:24 )

Lite reflektion från en Vismakonsult här. 

Det är intressant att det finns kreativa lösningar på att få SQL och Visma att fungera på Mac. 

Men med drygt 20 års arbete i Vismas program så skulle jag rekommendera att försöka hålla sig till så mycket standard som möjligt.

Speciellt om man är noga med att inget ska hända med sin bokföringsdata eller lönedata som ändå kan anses som viktigt i ett företag. 

Eventuellt får man saker att fungera hjälpligt, men vad händer vid en uppdatering? Jag har varit med om alltför många tillfällen då icke standardlösningar har skapat problem för kunder. 

Senast en kund frågade mig hur de skulle få Visma  Administration att fungera på sin Mac  och om de skulle köpa Parallels och Windowslicens så kom vi fram till lösningen: Köp en separat laptop med Windows som du bara använder till Visma och bokföringen. Du får en bra dator som räcker gott och väl för inte allt för många tusenlappar. 

Då slipper du dessutom stöka ner din Mac. Den kunden blev mycket nöjd. 

Om inte den lösningen är ett alternativ och om plattformen är det viktigaste kanske man ska fundera på om man har rätt system. Visma utvecklar för fullt molnbaserade lösningar som är oberoende av vilket operativsystem man kör. 

Tord Ekh
UTFORSKARE

Makalöst…!

Jag utgår från att samtliga personer som använder Visma i någon form är vuxna människor som kan läsa och förstå text på svenska!

Och i synnerhet vi som på något sätt använder windowsbaserad programvara på en Mac-dator är väl medvetna om vårt personliga ansvar!

Vänligen sluta tjata om detta!

Likaså har jag väl i mer än en (1) kommentar här ovan gjort klart att molnbaserad lösning inte är något alternativ för mig, eller hur?

Jag har kört Visma Administration på Macbook (med Intel-processor) via Parallels Desktop i över 10 år utan större problem. 
Jag har dessutom alltid fått bra support. 
De problem jag haft med Visma har aldrig varit relaterade till Parallels eller Mac-miljön. 
Nu är jag glad och lycklig för att jag äntligen kan använda min riktigt snabba Macbook med M1-processor till allt!

 

Alla mina ”själsfränder” som vill lyckas med det jag nu gjort (installera SQL 2019 på Mac) är välkomna att skriva en rad till maltesror@gmail.com så berättar jag gärna hur jag gjorde, om det inte räcker med @Alfred s beskrivning här ovan. 

Detta må bli min slutreplik i ärendet. 

Nu jobbar vi vidare i godan ro med gott humör. 😉 

 

//Tord

 

 

callista
NY MEDLEM

Stort tack till @Alfred för en lösning som fungerar på Mac-M1 !!!

Alfred
NY MEDLEM
(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2023-10-03 17:12 )

Kul att det skapar nytta! Jag har nu kört det stabilt sedan april. Jag har hunnit avsluta personal som sagt upp sig, gjort semesteravslut, ändrat anställningsform, lagt till ny personal med koppling till Visma Online och kört ett gäng lönekörningar med lönebesked via Kivra utan ett enda problem.

 

Men man får som sagt använda på egen risk eftersom Visma inte behagar kontrollera miljön man installerar i och skicka rätt miljövariabler för Windows ARM vid installation av databasen. Det kan tyckas enkelt för dem att bara tweaka installeraren, men antar att det gör det svårare att få folk att byta upp sig till deras nya dyrare prenumerationsprodukter och att de inte är intresserade av fortsatt underhåll av gamla program.

 

Om man inte känner sig bekväm med risken får man göra som @Thomas L föreslår och köpa en separat dator för att köra Vismas stenåldersprogram. 

Tord Ekh
UTFORSKARE

 @Alfred  Jag är tacksam om du kontaktar mig på maltesror@gmail.com
//Tord

@ Mita Jonsson

Ja, hade ni erbjudit en neutral plattform hade det inte behövt vara en majoritet av Windows användare, så det är ju inte så konstigt att det blivit så...

 

2023-03-27 11:07

Hej Alfred!
Vi förstår ditt önskemål om att ha denna lösning till kunder som använder Mac. Våra onprem-produkter är utvecklade för Windows sedan många år, och majoriteten av våra onprem-kunder använder Windows."