Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Apparna Lön Anställd och Min Lön är en app

(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-09-22 15:49 )

Uppdatering 2021-09-22

Nu finns appen Lön Anställd även att hämta i Google Play för användare med Android. 🎈

Uppdatering 2021-09-20

Äntligen finns appen för iPhone att hämta via app store! 🎉

AppikonAppikon

Appen för Android kommer inom kort. Vi uppdaterar denna tråden när den är på plats!

----

Vi vill göra det enkelt för anställda. Därför har vi slagit ihop apparna Lön Anställd och Min Lön. 

Det betyder att du numera endast behöver en app från oss, oavsett om du registrerar dina tider med Visma Lön Anställd eller tar emot lönebesked i Min Lön.

Den nya appen har namnet Lön Anställd.

Är du löneadministratör och läser detta får du gärna skicka vidare informationen till de anställda.

För dig som får lönebesked via appen Min Lön

(Samma app, nytt namn)

I en uppdatering byter appen Min Lön namn till Lön Anställd och appen får en ny ikon. 

Du kommer fortfarande se dina lönebesked och ha samma funktionalitet och inloggningsuppgifter som tidigare.

Skiss app för LönebeskedSkiss app för Lönebesked

För dig som registrerar tider i appen Lön Anställd

(Ny app att hämta)

Den nya appen heter Lön Anställd.

I den nya appen kommer du precis som tidigare kunna registrera dina tider och se dina saldon för semester, komp och flex. Men du kommer mötas av ett nytt uppdaterat gränssnitt.

I den nya appen behöver du logga in, det gör du med samma inloggningsuppgifter som du haft tidigare till vismaspcs.se Om du inte kommer ihåg ditt lösenord kan du klicka på Glömt lösenord för att välja ett nytt. Jag vill också tipsa om funktionen att identifiera sig via Face ID eller Touch ID.

När du har kontrollerat att allt stämmer i den nya appen kan du radera den gamla.

För dig som både registrerar tider i Lön Anställd och läser dina lönebesked i Min Lön

(Två appar blir en)

I den "nya" appen Lön Anställd registrerar du dina tider och ser dina saldon för semester, komp och flex i ett nytt gränssnitt. Och självklart kommer du se dina lönebesked där. 

Du loggar in på samma sätt som tidigare.

När du har kontrollerat att allt stämmer kan du radera den gamla Lön Anställd-appen (Visma Lön Anställd (Utgår)).

Skiss för Lön Anställd + Min LönSkiss för Lön Anställd + Min Lön

76 Kommentarer
Soders
UTFORSKARE

Måste man logga in varje gång när man ska stämpla in och ut då? Blir nog mer stjälp än hjälp i så fall...

Det är det som varit bra med Visma Lön anställd - att man kunnat vara inloggad jämt och bara behövt klicka på stämpla in och ut.

I visma min Lön måste man ju logga in varje gång man går in så blir det så när apparna slås ihop kommer det att bli gnöl hos de som använder Visma Lön Anställd idag 🙂

Vill bara kolla så jag har argument när det nya kommer, eller har en lösning så att de slipper logga in varje förmiddag och eftermiddag. Allt sådant blir hinder!

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Soders!

Om du har godkänt i telefonen att använda Touch ID eller Face ID (om telefonen har sån funktion) så ska du inte behöva logga in varje gång du ska använda appen.

Inställningen görs i appen Min Lön under Inställningar. Där finns valet Använd enhetens låsskydd (iPhone). 

Min kollega mejlade dig i detta ärendet, så får ni det inte att funka får du gärna återkomma till henne så kikar vi närmare på det.

/Anna

Francisca
NY MEDLEM

Bra! Väntar på att testa betaversionen 🙂

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER
(uppdaterad av Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2021-05-21 11:11 )

Uppdaterad 2021-05-21: betaperioden är avslutad

Hej!

Nu finns betaversionen av den nya appen tillgänglig.

För att få tillgång behöver du fylla i formuläret Betaversion av den nya appen Visma Lön Anställd » 

Betaversionen är kopplad mot Visma Lön Anställd/Min Lön så du behöver inte göra två registreringar.

När den nya versionen sen är släppt kan du avinstallera betaversionen.

Information och länk till formuläret visas också på startsidan i Visma Lön Anställd och Min Lön i webbläsaren.

information i webbläsareinformation i webbläsare 

Marielle87
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag är i uppstartsskedet med en ny kund som vill använda sig av Visma Lön Anställd, men som nu alltså kommer bli Lön Anställd. Finns det/kommer det att finnas någon manual/Youtube-genomgång el dyl som jag själv kan se och även dela med min nya kund? Och vilket datum släpps den nya appen?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Marielle87 vad roligt att ni ska köra igång med digital tidsredovisning!

Appen körs just nu i beta-version och vi vill få in lite mer feedback innan vi är redo för release. - men det är sagt att vi ska släppa under maj månad så det är inte alltför långt bort.

Själva releasen är egentligen inget hinder för att starta igång redan nu - de gamla apparna fungerar fortfarande.

På vismaspcs.se finns information om hur du aktiverar och hur tjänsten fungerar- bland annat:

Information för dig som löneadministratör/lönekonsult

Skriven hjälp: Aktivera samarbete i Visma Min Lön/Visma Lön Anställd från Visma Advisor »

Skriven hjälp: Kom igång med Visma Lön Anställd »

Film: Välkommen till Visma Lön Anställd »

Information för anställd

Skriven hjälp: Kom igång med Visma Lön Anställd som anställd »

Film: Registrera tid i Visma Lön Anställd som anställd »

Se alla filmer: Visma Lön Anställd youtube »

Skriven hjälp: Visma Lön Anställd »

Marielle87
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för snabbt svar! 

Är länkarna du skickade aktuella även för den nya appen? Jag vill nämligen inte lära upp de anställda i en app för att sedan en vecka därefter behöva lära upp dem i en ny app där det fungerar annorlunda.. 🙂 Och kommer tidigare registrerade tider osv automatiskt föras över till den nya appen? Jag har nämligen en annan kund där vi redan använder Visma Lön Anställd sedan en tid tillbaka.

Dessutom: kommer det i den nya appen gå att registrera sin arbetade tid i efterhand direkt i appen, eller måste man fortfarande logga in via en dator för att kunna göra detta?

//Marielle

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Mja 🙂

Filmerna ska göras om, däremot är själva funktionaliteten i princip densamma så användarna kommer känna igen sig.

Tiderna kommer automatiskt över, du behöver alltså inte oroa dig för att anställda kanske inte uppdaterar appen på en specifik dag. De går att använda parallellt och du behöver inte göra samma registrering i den nya appen (samma gäller om man testar att köra Betaversionen nu innan release).

Jag är inte helt säker på vad du menar med att man måste logga in via dator för att registrera tider i efterhand?

Det går redan idag, däremot är det inte så smidigt att se vilka dagar som man har missat att registrera på via mobilen.

Det är en av de saker som förbättrats i den nya appen:

IMG_0100.PNG

plmplm
NY MEDLEM

Det står att appen ersätts med ny med samma namn i maj. Den finns ännu inte i google play.

Är något fel?

Mvh

/Peter

Saku__
UTFORSKARE

Jag undrar också över tidsplanen för nya appen, då det är löneutbetalning nästa vecka.

Installerade betaversionen, men den kunde man inte göra så mycket med.

Vill kunna se min lönespec.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Saku__ @plmplm !

Jag kommer precis från ett möte där vi pratat om releasen.

Under betaperioden har vi fått feedback på ett par buggar som vi vill lösa innan vi släpper versionen. En hel del förbättringsförslag har också trillat in och det tar vi med oss i backloggen.

Vår målbild är att appen för iPhone ska släppas i slutet av nästa vecka och Android i veckan därpå. Jag kommer självklart se till att uppdatera så fort jag vet mer!

trist när det inte går så fort som vi önskar, men också trist att släppa buggar...

@Saku__ om du får dina lönebesked till samma konto som du registrerar dina tider i så bör du se dina lönebesked i betaappen på samma sätt som du ser både din kalender och lönebesked om du loggar in via vismaspcs.se.

Saku__
UTFORSKARE

Hej Anna,

Jag får inte upp några uppgifter alls i betaversionen. (Har en android.)
Så i dagsläget ser jag inga lönespecifikationer. 

Såg en bild på betaversionen där uppgifter om lönespec syns tydligt på första sidan, men inte hos mig.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Saku__  Om du ser dina lönebesked i den gamla appen eller om du ser lönebeskeden på vismaspcs.se så borde det funka för dig. Antingen om du vill kontakta mina kollegor på supporten som kan kika på det tillsammans med dig, eller om du via feedbackfunktionen i beta-testen hör av dig till vår utvecklingsavdelning.

/Anna

Monica30
NY MEDLEM

Hej

Hur går det med nya appen för både Iphone och Android? När blir Visma Lön och Visma anställd 1 app? 

ueg___
NY MEDLEM

Hej!

Hur går det med den nya appen? Kommer den idag eller är den ytterligare försenad? Vi har inte använt Lön Anställd tidigare för att rapportera frånvaro men har beslutat börja med det från och med maj, så jag väntar bara på att apparna ska slås ihop innan jag skickar ut info till personalen om hur de ska rapportera sin frånvaro från och med nu! 🙂

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Monica30 @ueg___  Jag är lika otålig som er, om inte mer! 🙂

Tyvärr så kommer jag inte kunna hålla vad jag lovat... Release är nu framflyttad till mitten av nästa vecka.

Uppdaterar om jag får något annat besked!

/Anna

PengaHäxan
NY MEDLEM

Hur länge kommer de gamla apparna att fungera parallellt?

"Mina grabbar" är tyvärr inte allt för snabba med att göra de förändringar som jag säger till om. De är inte heller allt för snabba med att rapportera sina tider, så det oroar mig lite att detta sker precis vid ett månadsskifte.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@PengaHäxan Du behöver inte känna oro, vi kommer låta dem fungera parallellt så länge som det behövs. Jag har fattat det som att vi också kan se på något sätt hur många som är kvar i den gamla appen. 

Den gamla kommer fungera åtminstone fram till hösten.

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Appen har blivit stoppad. Under nästa vecka får jag mer information om hur tidsplanen ser ut, om det handlar om dagar eller veckor. Uppdaterar när jag vet mer. De användare som kör beta-appen kan fortsätta göra det.

/Anna

Lars A
NY MEDLEM

@Anna Svensson 
Är ny användare av "Lön Anställd" och har anställda som börjar på måndag.
Skall jag be dem ladda ner den gamla appen, så de har något att registrera sin tid i?

Vet att ni inte vet mer just nu, men "best guess" kanske är det som måste gälla nu.

Mvh

Lars

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Lars A Ja, tyvärr så får de köra i den gamla appen tills vidare. Den funkar ju även om den nya kommer vara bättre och snyggare. 

Kacka_
NY MEDLEM

Tyvärr kan ingen på mitt jobb registrera några tider i gamla appen så flera ha tagit bort den.  

DVS Lön anställd. Men jag kan det fortfarande.

Verkar vara buggar nu lite korsan och tversan istället. 

Som vanligt här på Visma när ni skall implementera något nytt 🙂  

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Kacka_ Det har inte gjorts någon förändring i den gamla appen så det borde inte vara några problem. Jag skulle rekommendera en kontakt med vår support för att reda ut vad som är tokigt. https://vismaspcs.se/kontakta-oss 

/Anna

Nettann13
NY MEDLEM

Vi har också upplevt problem med gamla appen för tidsregistrering, det verkar som om det inte är alltid utloggningen registreras ordentligt. Vi har dock bara använt tjänsten en kort tid - så har avvaktat nya appen.

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Nettann13 behöver ni undersöka det så är mina kollegor på supporten kvar till kl 16.00 idag och annars klockan 08.00 på måndag morgon. 

Jenny Lu
UTFORSKARE

@Anna Svensson Se gärna till att livetesta den ordentligt och ha ett definitivt datum innan ni släpper den näst gång. Jag har gått ut med info till mina medarbetare om förändringen och måste nu hantera frågor och uppdaterad info för att ni strular. Det här är något jag upplevt återkommande hos Visma under åren och hoppas verkligen ni gör jobbet ordentligt nästa gång så vi användare slipper merarbete.

Saku__
UTFORSKARE

Håller med Jenny Lu i detta. Tycker dock det är jättebra att vi har kunnat köra i betaversionen och kunnat meddela fel och idéer till er, men testa gärna ordentligt innan ni släpper nyheter så slipper vi merarbetet det innebär när det strular och blir förseningar.

Francisca
NY MEDLEM

Använd beta-applikationen sedan ni skickade inbjudan, under dessa dagar hade jag bara problem att applikationen ibland fryser när jag anger tiden. Omstart av programmet fixar problem. Jag gillar att det bara är en app istället för två och layouten är fin. En Beta-version är en version gjord för testning, så det är normalt att det finns fel, det är vad det är, annars använder man inte Beta.

Eva2006
UTFORSKARE

Varför tar man bort funktionen där man kan se vilka som har stämplat in? 

Den använder vi jätte mycket eftersom vi inte sitter inne tillsammans på ett kontor.

Är det pga GDPR?

Med vänlig hälsning 

Eva

Jenny Lu
UTFORSKARE

@Anna Svensson Hur går det med appen - när kommer den släppas? Fått flera frågor från anställda och skulle behöva skicka ut information (som inte bara säger "avvakta tills vidare").
//Jenny

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej! Jag har uppdaterat inlägget med infon:  Appen Lön Anställd är tyvärr fortfarande stoppad på grund av viss problematik med inloggning. Ärendet har väldigt hög prioritet hos oss men just nu har jag ingen mer information om när det kan släppas. Vår förhoppning är att lösningen är enkel och isåfall pratar vi om release innan juni är slut. Om jag inte får några nyheter under nästa vecka kommer jag oavsett uppdatera här i forumet runt fredag lunch. Förstår att det blir en hel del frågor från de anställda eftersom det står i appen att vi kommer uppdatera under maj. 😞

Både den gamla Lön Anställd-appen och Beta-appen fungerar till Visma Lön Anställd. Vill du förmedla något till de anställda är det att sitta lugnt i båten. Den gamla appen kommer inte tas bort eller sluta fungera förrän vi har fått den nya på plats och säkerställt att majoriteten av användarna har uppdaterat. /Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har uppdaterat inlägget med infon:

Uppdatering 2021-06-18:

Appen Lön Anställd är tyvärr stoppad på grund av viss problematik med inloggningen. Vi har beslutat att skjuta på släppet till efter sommaren. - sååå tråkigt!

Vi försöker få till en ändring av texten i den gamla appen så att ni ska slippa få frågor från de anställda. Återkopplar när det är gjort.  Jag förstår att det blir en hel del frågor från de anställda eftersom det står i appen att vi kommer uppdatera under maj. 😞 

Både den gamla Lön Anställd-appen och Beta-appen fungerar till Visma Lön Anställd. Vill du förmedla något till de anställda är det att sitta lugnt i båten. Den gamla appen kommer inte tas bort eller sluta fungera förrän vi har fått den nya på plats och säkerställt att majoriteten av användarna har uppdaterat.

Jag kommer fortsätta uppdatera löpande så fort jag får mer info.

/Anna

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Hillbillies !

Det låter väldigt märkligt! Det har inte gjorts någon förändring i appen eller tjänsten som ska påverka användarna.

Kontakta mina kollegor på supporten så hjälper de till att reda ut vad som har gått snett: https://vismaspcs.se/kontakta-oss 

/Anna

Saku__
UTFORSKARE

Hej Anna,

Har ännu inte idag 1/7 kl 1450 fått meddelande om att jag ska klarmarkera junis tidrapport. Registrerar tider i betaversionen av appen.

Hillbillies
NY MEDLEM

Hej Anna , jag gjorde det i början när några anställda inte kunde logga timmar och  då sa supporten att det kunde vara så, att vissa användare kunde få problem med gamla appen, som svar. Vet inte skälet till varför dock. Ska jag kolla med dom igen?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Saku__  tack! Det bästa är om du rapporterar det i betaappens funktion. Då går informationen direkt till våra utvecklare. Men jag tar det självklart vidare också.

@Hillbillies Kolla gärna med supporten igen. Den gamla appen ska fungera precis som tidigare och alltså inte påverkas av vare sig att vi har en betaapp eller att vi har informerat om att den kommer utgå.

/Anna

Monica30
NY MEDLEM

Hej, hur går det med det här, vad är status? 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Monica30! 

För närvarande har jag tyvärr ingen ny information att dela med mig av angående detta, men jag ska dubbelkolla med mitt team och så återkommer vi så fort vi har någon ny uppdatering här i tråden. 

Önskar dig en fin helg! 

/Agnes 

Maria21
NY MEDLEM

Hej,

finns det något nytt datum för den nya appen? Vi har fått problem med den gamla appen, vi kan inte går in och titta på medarbetare, då kastas man ut från appen. Det går inte att rätta om man stämplat in fel, då får man felkod. 

Hur långt är det kvar till  den nya är klar?

Mvh Maria

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej @Maria21 !

Våra utvecklare jobbar för fullt för att fixa appen. Det är fortfarande vissa bekymmer med inloggning och att växla mellan företag om man ligger upplagd på flera bolag så vi är inte riktigt redo att släppa än. 

Jag lovar att uppdatera när jag vet mer!

Det har inte gjorts några förändringar i den gamla appen så era problem med korrigering och att inte kunna kika på medarbetare har inget med det att göra. Mitt tips är att du kontaktar vår support så får vi felsöka.

/Anna

ueg___
NY MEDLEM

Hej!

Nu på morgonen kollade jag min mobil och ser då att appen fått ett nytt utseende och när jag loggar in verkar det som att det är den efterlängtade nya versionen som har lanserats!! Är det så?😀

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@ueg___  Ja det stämmer, jag har inte hunnit uppdatera er än! 😃

iPhone-appen har uppdaterats under helgen. 🎉

Vi har portionerat ut appen så det kommer ta ett par dagar innan alla får information om att det är en ny app ute men det går bra att hämta den manuellt från app store.

Vi följer hur många som uppdaterar och hur många som fortfarande är kvar i den gamla appen, så vi kommer inte stänga den på ett bra tag.

Har du anställda som använder endast Lön Anställd för tidsredovisning så behöver de hämta en helt ny app.

Jag uppdaterar tråden och meddelar såklart när Androidappen också finns på plats!

/Anna

Helena72
NY MEDLEM

Kommer den också att vara tillgänglig för Android?

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@Helena72 Jajemen, den är på g men inte riktigt klar. Vi hoppas kunna släppa appen för Android inom kort. Jag uppdaterar när den är på plats!

/Anna

MicaelaZ
NY MEDLEM

Jag använder båda apparna. När jag nu går in på Lön anställd så har den det nya utseendet men jag kan inte tidregistrera?

Francisca
NY MEDLEM

Finally! Fungerar perfekt på iOS 🙂

Tack!

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

@MicaelaZ det låter väldigt konstigt, jag har testat att tidsregistrera med samma roll i tjänsten som dig och då funkar det för mig.

Kontrollera hur det ser ut på dig i anställningsregistret i Visma Lön och annars rekommenderar jag att du kontaktar vår support så får de kika på hur det ser ut - 0470-706200.

/Anna

MicaelaZ
NY MEDLEM

Jag avinstallerade Min lön och laddade ner den nya appen och även om de såg lika ut först så har jag nu även tidregistrering. Så nu funkar det!

LenaGson
NY MEDLEM

Hej
När en av våra anställda har laddat hem den nya appen idag så stängs den ned hela tiden när han ska registrera sina arbetstider. Vi har startat om  mobilen och raderat appen för att sedan ladda hem den igen. Men det är samma problem iaf. Hur löser vi detta?
Mvh

Lena