We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Oavsett om jag väljer skriv ut eller skapa pdf så blir det automatiskt pdf!? Hur kan jag få direktutskrift till min skrivare i första alternativet?
Ett önskemål också är om ni kan addera summerade saldon på utskriften när man väljer specifierad rapport? Det syns i onlineläget, men inte vid utskriften sen...
Om du kikar via Kontrollpanelen - Enheter och skrivare, är din skrivare vald som standardskrivare då? Du kan alltid högerklicka på en skrivare och välja Ange som standardskrivare. Du kan också testa att skriva ut en annan sida från webben. Testa i webbläsaren att välja de tre prickarna uppe till höger och välja Skriv ut, skickas utskriften till Skrivaren eller öppnas även det i ett nytt webbläsarfönster?
Summeringen tar jag vidare direkt, borde som du skriver vara samma på utskriften som i vyn.
@Anna Svensson ja jag har valt standardskrivare och när jag gör andra utskrifter i webläsaren så kommer skrivaren upp som förslag. Men just i Lön Anställd så spelar det alltså ingen roll om jag väljer "skriv ut" eller "skapa pdf" , det blir automatiskt sparad pdf i min dator...
Kanonbra om ni lägger till summerade saldon vid specifierad rapport 🙂
Jag kollade närmare på detta och fick det förklarat:
1: Valet på .pdf och vanlig skrivare är samma numera så det inte ser olika ut. Innan fick du upp en lite mindre förhandsgranskningsbild på utskriften och via den fick du sedan klicka Skriv ut. Nu får du upp utskriften som en pdf och får skriva ut från den. Men när du klickar på knappen Skriv ut och väljer Skriv ut så kommer pdfen inte sparas ner under hämtade filer utan är som en förhandsgranskning kan man säga. Klickar man på pdf så sparas även pdf ner på din dator.
2: Efter rätt många synpunkter från våra användare tog vi bort summeringen från den specificerade utskriften för att göra den kortare. Väljer du istället att skriva den summerade rapporten så är uppgifterna summerade. Vi tar det ett par vändor till men jag vill inte lova någon förändring.
@Anna Svensson 1. Det stämmer inte som du skriver , i alla fall inte på min dator... Oavsett om jag väljer skriv ut eller spara pdf, så kommer automatiskt en pdf skapas som jag först måste spara ned , för att i steg 2 skriva ut den... Det skapas alltså ingen förhandsgranskning.
2. Eftersom vi har många timanställda och vi jobbar lite analogt fortfarande så vill jag gärna ha ett underlag som består av periodens arbetade timmar, men även dag för dag. Helst i samma utskrift 😉 Men respekterar såklart andra önskemål om tvärtom... Det handlar ju endast om en extra rad på utskriften!?
1: Okej, jag antar att det är olika i olika webbläsare. Hos mig öppnas en förhandsgranskning som jag kan skriva ut direkt utan att spara ner. Hoppas att det funkar för dig ändå!
2: Jag tar med mig din synpunkt här så får vi se om vi kikar över rapporterna ytterligare en omgång.
jag vill bara göra en update här. Vi håller på att undersöka hur stor insats det skulle vara att ha tre alternativ på rapporten, så att alla kan vara nöjda 🙂
Jag ser till att vi uppdaterar här när vi vet mer!
Bara en följdfråga: vad är skillnaden i tidrapporten på "Tidsregistreringar gjorda i perioden" & "Resultat av tidsregistreringar"? Verkar vara olika saldon under samma tidsperiod på tidrapporten nu...
Vi behöver prioritera denna ändring i förhållande till övriga förbättringar vi vill göra i tjänsten. - jag uppdaterar när jag vet mer!
Skillnaden i siffrorna är en av Visma Lön Anställds styrkor, att hänsyn tas till både schema och avtal.
Exempel:
17 mars har användaren registrerat Övertid i pengar 07:50-22:00. Detta är Tidsregistreringen (syns i bilden längst ner), denna genererar sedan ett resultat för dagen (visas längre upp).
Resultat tar hänsyn till bland annat arbetsschema och inställningar på avtalet som den anställde har. Så registreringen genererar:
8 timmar och 10 min arbetad tid för det är schemalagda arbetstiden (den anställde kom 10 min innan schemat började)
1 timmes rast för det är vad schemat säger
Övertid 1 tar hänsyn till övertidsregler på avtalet
Övertid 2 tar hänsyn till övertidsregler på avtalet.