Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Skicka lönebesked via e-post plockas bort under 2020

(updated by Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2019-11-15 11:38 )
Anna Svensson

I och med att GDPR trädde i kraft i maj 2018 kom också restriktioner för att mejla känsliga uppgifter, så som lönespecifikationer och personuppgifter.

Vi vill göra det enklare för dig att följa regelverket och kommer därför under 2020 att ta bort möjligheten att skicka lönespecifikationerna automatiskt via e-post från våra program.

Visma Lön version 2020.0

I version 2020.0 som kommer i slutet av december har vi tagit bort funktionen att mejla lönespecifikationer automatiskt från löneprogrammet.

För de anställda som idag fortfarande får sina lönespecifikationer via mejl behöver du göra en inställning för hur de ska ta emot lönespecifikationen.

Vilka alternativ har jag för att skicka lönebeskeden framöver?

Digitalt via Mitt Lönebesked/Min Lön/Kivra: Vi rekommenderar att du skickar lönebeskeden digitalt. Snabbt, säkert och enkelt - Läs mer om Mitt Lönebesked 

Kom igång med Mitt Lönebesked

Kom igång med Kivra

Via papper: Om du vill skriva ut lönespecifikationen på papper går det bra

Skapa PDF: Du kan också skapa pdf-filer av lönespecifikationerna.

avsändare.PNG

40 Kommentarer
NY MEDLEM

Hej, Mail som skickas inom mailservern är krypterad och därmed helt säkert och följer de regler som finns inom GDPR. Sluta skyll på GDPR, det är varje kunds eget ansvar, ni ser till att produkten är säker så får kunden se till att det som kommer ur programmet är säkert. 
Att ni tar bort denna funktion går inte tolka på annat sätt än att det blir en höjning av priset i tjänsten, ni tvingar nu alla kunder att gå över på 5kr per lönespec. 

UTFORSKARE

Om ni ska ta bort möjligheten att skicka lönebesked via mail måste ni ha något kostnadsfritt alternativ. Det är oacceptabelt att betala så mycket som abonnemangen kostar och sedan utöver det betala per skickat lönebesked.

NY MEDLEM

Hej,

Detta känns ju mer som att tvinga oss kunder att gå in i er betaltjänst för lönebesked. Ni föreslår som alternativ att vi ska Skapa PDF av lönebeskeden, vilket är precis vad som görs i dagsläget när de mailas via programmen.

NY MEDLEM

Elin: generellt känns det dumt att just skapa PDF och sedan bifoga manuellt till mail, det kommer göra att fel lönespec skickas till fel person, förr eller senare. En process som är mycket känsligare än den automatiska. Det tråkiga här är att det kommer generera FLER problem med hänvisning till GDPR än vad det är idag (det är jag helt övertygad om). 
Jag fick också som tips när jag ringde Visma igår, har sagt nej till vår löneadministratör att göra så.

CONTENT PRODUCER
(updated by Anna Svensson CONTENT PRODUCER ‎2019-11-06 13:41 )

Hej!

Många av våra användare har inte möjlighet eller kunskap att kryptera mejl - vilket gör att vi vill hjälpa till i så stor utsträckning som möjligt att få till ett säkert och digitalt flöde.  

Egentligen togs beslutet redan våren 2018 men då valde vi att avvakta eftersom vi har haft andra stora förändringar att anpassa oss till (AGI, karens mm).

Du kommer fortfarande kunna skapa .pdf-filer som du kan skicka via krypterad mejl eller ladda upp på säker webbportal.

Anna Svensson

~Content producer, Visma lönefamilj ~

NY MEDLEM

Om du skickar mailen t ex via Outlook inom mailservern så är mailen redan krypterad. Anslutningen mallen outlook och exchange krypteras. Så det är bara om du skickar "utanför" din egen mailserver som du måste kryptera något där det då kräver kunskap av användaren.
Därför är kraven som GDPR redan uppfyllda. 

NY MEDLEM

Man hänvisar till GDPR för att ta bort vissa utlovade tjänster vid programmets köp. Varför har man inte aviserat oss redan i 2018 vad hade som avsikt att ta bort den tjänsten Åter till medeltiden och skriv ut lönespecifikationer på papper!

NY MEDLEM

Hej Anna,

Jag kan inte hålla med om era argument tyvärr. Ni skulle exempelvis istället kunna ha en "varningsruta" som kommer upp då man skicka lönebeskeden via programmen, och att man får bestämma själv sedan om man vill gå vidare eller ej.  

När under 2020 kommer detta ske? Är det från 1a januari vi måste ha en ny lösning?

MVH
Elin

UTFORSKARE

"Mitt lönebesked" har fått så otroligt dåligt betyg och främst för att den inte fungerar riktigt som den ska. Om det nu kommer vara det enda alternativet, som dessutom kostar, måste ju arbetet med appen förbättras! Provade appen för att få lite känsla för den och det är ju en del relevant information från lönespecen som inte ens tas med i appen. Trist att lösningen ni har är bristfällig..

NY MEDLEM

Varför ta bort något som redan finns där? Håller med tidigare kommentarer om att det är vårt eget ansvar att följa GDPR.

Vi har precis tagit beslut om att titta på krypterad epostutskick eftersom personalen hellre vill ha lönebeskeden via epost än andra tillgängliga alternativ. Nu blir det fortsatt pappersutskick istället.

NY MEDLEM

Skapa PDF:

Jag har inte uppdaterat programmet ännu. Om man skapar PDF, kommer det då att skapas filer som är lätt identifierbara, för varje lönebesked och person?

Oavsett verkar det vara en osäker lösning.

NY MEDLEM

Ett taffligt försök av Visma att få fler kunder knutna till "Mitt lönebesked".

Det som stör mig mest är att man som leverantör försöker framstå som "duktig" och hänvisa till GDPR för att sen i nästa mening komma med PDF-lösningen. Detta känns som ett inte allt för genomtänkt beslut där man glömt det viktigaste av allt , kunderna!

Nej Visma gör om och gör rätt så att Ni fortsätter behålla kundernas förtroende.

CONTENT PRODUCER

Hej!

När GDPR infördes tog vi beslutet att ta bort mejlfunktionen, och vi gick ut med den informationen i forumet redan då. 

På grund av att Mitt Lönebesked/appen Min Lön då inte uppfyllde våra krav valde vi att avvakta.

17 oktober släppte vi integrationen till Kivra vilket gör att de anställda kan använda Kivra istället för Mitt Lönebesked/appen Min Lön och vi har även uppdaterat appen Min Lön med ytterligare information för att se till att de anställda har valmöjlighet för hur de vill läsa sina lönebesked.

Precis som ni skriver är det upp till varje enskild företagare att följa GDPR, och det är såklart möjligt att skapa .pdf-filer eller skicka via papper om man hellre vill det, men då ansvarar företaget för att distribuera lönebeskeden enligt regelverket.

Mer information om hantering av lönebesked hittar du här: https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/informationssakerhet/behandling...

Från version 2020.0 som kommer till årsskiftet kommer funktionen att plockas bort.

/Anna

UTFORSKARE

Dåligt på riktigt säger jag också. Gör istället som Elin Olsson skriver i kommentarerna ovan: "istället kunna ha en "varningsruta" som kommer upp då man skicka lönebeskeden via programmen". Man behöver inte krångla till GDPR mer än vad man behöver. Varna, men ta INTE bort funktioner.

NY MEDLEM

Från version 2020.0 har ni tappat mig som kund. 

Det finns fler leverantörer av löneprogram. Jag har haft Björn Lunden i alla år, och har testat Visma lön i 1 år.

Tar ni bort den funktionen så innebär det en försämring för mig som kund. Ni är redan dyrare än Björn Lunden, blir det ytterligare en försämring har jag definitivt inget incitament att vara kvar. 

Skall jag ändå ha lönerna i Björn lunden, så kanske det även är dags att titta över administrationsdelen...

Nej tack, gör om och gör rätt - annars tackar jag för mig.

Håller med alla ovan att vi redan skickar krypterade mail. Hur ska vi hinna teckna nya tjänster och ställa om på en dryg månad?? 

NY MEDLEM

Ni säger att ni gör förändringen "för att uppmuntra alla kunder att följa GDPR". Tänker ni då inte på att det finns mängder av småföretag där detta inte är aktuellt. Det finns massor av småföretag där det bara är ägare som är verksamma i bolaget då inte GDPR är aktuellt eftersom känslig information i form av ex. fack- och sjuklöneavdrag inte förekommer.

En väldigt stor mängd av de vi gör lön åt är ensamföretagare. Om dom vill ha sina egna lönebesked via mail så bör väl det vara upp till dom kan jag tycka. Och jag kan väl inte tro att det är ett brott mot GDPR.  Dessutom så är jag inte så sugen på att göra mig beroende av KIVRA.. för när som helst börjar det kosta stora pengar...

UTFORSKARE

Håller med alla som kritiserar att Visma tar bort möjligheten att skicka lönebesked via e-post. Vad som gör det extra irriterande är att Visma marknadsför det som  "Vi vill göra det enklare för dig..." . Ni glömmer bort kunderna. Vi är tänkande människor som kan vårt jobb och regelverket. Det här är bara ett sätt att höja priset.

NY MEDLEM

Jag måste också ge mitt bifall till övriga inlägg om att det är mycket dumt att ta bort funktionen att sända lönespecifikationer via mejl.

Vi har skriftlig tillåtelse från de som får lön att sända deras lönespecifikationer via mejl så varför ska ni blanda er i den funktionen - låt den vara och låt oss användare själva bestämma hur vi vill göra.

När det gäller skriftligt tillstånd så skall det tydligen inte hjälpa enligt GDPR om lönebeskedet innehåller uppgifter om sjukskrivning eller avdrag för fackavgift.. Två saker som tydligen är otrooooligt känsliga som information....

NY MEDLEM

NEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ!!!!  Vad gör ni! Mina anställda vill ha lönenspec via e-post. Det är jag som ansvarar för VÅR GDPR inte ni. Mycket upprörande!  

NY MEDLEM

Varför skriver ni under 2020 om det försvinner redan i januari? Hade önskat lite längre framförhållning så man kunde hinna fundera på hur man vill att det ska ske på företaget framöver. Håller för övrigt med ovanstående kommentarer.

NY MEDLEM

Det här ju helt uppåt väggarna. Ni ska ju inte vara polis och bevakare av GDPR. Vi som ger våra anställda lön ser till att lagen följs. Vi har ett internt system med höga säkerhetskrav och våra anställda har gett tillåtelse att vi skickar lönespecifikationer den vägen. Vi har skriftligt på detta av alla våra anställda. Ska vi nu gå tillbaka till pappersspecifikationer? Det är ju som att ta sjumilakliv tillbaka till 90-talet. Som så många andra skrivit här i tråden så är det upp till oss som arbetsgivare att säkra detta, inte ett externt program som vi köpt in.

Vad jag förstår så ska även varje lönebesked som skickas via "mitt lönebesked" kosta pengar. För en större firma kan detta bli mycket höga kostnader och vi betalar redan mycket för själva programmet.

Nej här behöver ni tänka om och framförallt behöver ni lyssna på era kunder!

UTFORSKARE

I vårt företag finns det många utländska säsonganställda som inte kan hantera olika svenska appar, inte ens om de är på engelska - fast jag vet inte om det är möjligt att ändra språk. De anställda måste logga in i de nämnda apparna och vi har inte tid att stå och utbilda varenda en med andra modersmål hur de skulle göra och sedan  efter varje månadslön visa igen hur de kan komma till lönen. Nu med sina e-postprogram på det egna språket blir allt enkelt och smidigt. Ta inte bort möjligheten att kunna skicka lönebesked per e-post, annars lämnar vårt företag Visma helt och hållet from. årsskiftet på alla områden vi använder era olika program. Det är Visma som är för kunderna och inte tvärtom!!! Var god och tänk lite förnuftigt och bete er inte som en myndighet!

NY MEDLEM

Håller med ovanstånde. Vi börjar kolla efter nytt löneprogram.

Vill inte ha ytterligare en APP/inloggning för våra anställda. 

Visma- kan ni vänligen svara på om detta gäller från och med årsskiftet eller senare under 2020?

NY MEDLEM

Ok, såg nu att det gäller från nästa version som kommer i slutet av december. Man kanske kan avvakta med att uppdatera programmet tills man hittar ett nytt program då helt enkelt.

Jag tror nog att du måste uppdatera för att kunna göra semesterårsavslut (kalenderår) och få nya värden för bilar gällande 2020 tex.

Om det gäller från versionen i december så ställer väl det till det lite med årskiftet och sånt. Brukar inte t.ex. lämnandet av Fora påverkas... tidigare så gick det ju inte att lämna kontrolluppgifter utan nästa års version men det bör ju vara inaktuellt nu med AGI....

NY MEDLEM

Jag gör inga löner utan underhåller bara programmet och min erfarenhet är att programmet alltid måste uppdateras i December för att något ska kunna göras, årsavslut eller kontrolluppgifter. Så jag har räknat med att sista gången att använda E-post för skicka lön är Novemberlönen och sedan är det kört, möjligtvis går det köra decemberlönen men sedan måste det ändå uppdateras innan årsskiftet så då är det lika bra att göra det direkt. 

CONTENT PRODUCER

Hej!

För att förtydliga: Version 2020.0 av Visma Lön släpps i slutet av december (beroende på när vi får de sista uppgifterna från Skatteverket).

I den versionen går det inte längre att mejla lönebeskeden automatiskt, utan där får du som löneadministratör ta ett aktivt beslut hur du vill skicka dem framöver. Du behöver uppdatera programmet till den nya versionen för att skattetabeller mm ska bli uppdaterade för 2020 och för att kunna skapa lönekörningar för 2020.

Du kommer kunna fortsätta som vanligt året ut, men från och med januaris lönekörning rekommenderar vi Mitt Lönebesked. Jag förstår att det är en tjänst som medför en kostnad, men förutom att det är enkelt och säkert är det väldigt uppskattat av befintliga användare. Dels löneadministratörerna som skickar direkt från löneprogrammet men också de anställda som kan samla all sin digitala post i Kivra om de vill det.

Du kommer fortfarande kunna skriva ut på papper eller skapa .pdf-filer gratis från löneprogrammet. 

Bra länk:

Datainspektionen - Behandling av lönespecifikationer i e-post »

/Anna

NY MEDLEM

"Jag förstår att det är en tjänst som medför en kostnad, men förutom att det är enkelt och säkert är det väldigt uppskattat av befintliga användare."
Jag har ingen på mitt jobb som säger att de uppskattar er app, den är helt onödig. ni hade lika väl kunnat skapa PDFer och laddat upp de på ett "fileshare" som man sedan fick logga in på. Kunde varit samma plattform fast då hade ni sluppit utveckla hela appen 😉

Det enda folk efterfrågar är Kivra, och de är de personer som kör mitt lönebesked idag, vilket är bra att ni inför. Men det ena utesluter inte det andra, ni hade kunnat höja priset till 5 kr, lagt till Kivra och vips hade massa folk hoppat på det.
Jag personligen har ingen vinning att lagra mina lönespecar där när jag har alla andra på min mail. (det går ladda upp dokument till kivra om man då vill bygga sitt nya arkiv där istället).

Lösningen med att skapa PDF-filer manuellt är inte hållbart, det kommer garanterat bli fel och medföra större problem. 

Från datainspektionens hemsida som länkas till: 
"Vid hantering av känsliga personuppgifter måste den personuppgiftsansvarige i många fall vidta särskilda säkerhetsåtgärder för att säkerställa att rätt person får åtkomst till de uppgifterna och att de överförs på ett säkert sätt (exempelvis genom kryptering)."
En personlig e-post på ett företag och ett mail som bara skickas internt inom mailservern är helt OK enligt den definitionen. 

Nej detta känns bara rätt taktlöst, tvinga genom en förändring med 1 månads marginal som inte bara är en kostnad utan också en försämring i arbetsflöde för flera. 

NY MEDLEM

Det har nu kommit massor av negativa reaktioner på era kommande åtgärder, och även en del konstruktiv kritik på alternativa åtgärder. Hur tänker ni på Visma kring det? Bryr ni er överhuvudtaget om vad kunderna tycker? Varför kollade ni inte upp detta innan ni bestämde er för att göra förändringen?

NY MEDLEM

Bra fråga Arne_6 det är en undran jag också har.

NY MEDLEM

Hej,

Ingen mer än jag som hakar upp sig på att det är den personuppgiftsansvariges ansvar att säkerställa GDPR-efterlevandet gällande leverans av lönebesked? Varför ska Visma blanda sig i det ansvaret?

Tolkningen av GDPR känns något dramatiskt övertolkad i mina öron - läser ordet bör i alla sammanhang på DIs sida för ändamålet och det kan inte likställas med ska-krav och lämplig säkerhetsnivå i min värld.

NY MEDLEM

Jag säger som fler tidigare. Varför inte en varningsruta. Att spara ner pdf:er och sen maila ut ökar risken avsevärt. Det är stor att risk att någon förr eller senare får fel lönespec.
Ni har ingen myndighetsroll och om ni vid lönekörningen varnar så är det jag som distributör av lönebeskeden som är ansvarig för att skicka dessa säkert enligt GDPR. 

Tex skulle man väl kunna få välja det i inställningarna , om man vill att det ska gå att maila direct från programmet eller om man "vill hålla sig till GDPR" och ta bort den möjligheten. Då har ni ju ryggen fri i alla fall

Det har kommit väldigt många negativa reaktioner på detta inklusive konstruktiv kritik.  Hur tänker ni på Visma kring det? Tar ni åt åt er av kritiken och kan tänka över denna ändring för att gå era kunder till mötes?

NY MEDLEM

Jag har använt Visma i 19 år och blir mer besviken på hur ni tvingar oss till att betala mer och mer för era tjänster.

Ni slutade utveckla Visma lön special som fungerade hur bra som helst under alla år!!

sedan tvingade ni oss byråer till att gå över ännu sämre program (Lön 600) och när jag inte kunde gå tillbaka och ändra lönebesked bakåt i tiden, säger ni att Lön 600 inte är anpassad för redovisningsbyråer!! Ni borde skämmas!! det här är ren utpressning.

NY MEDLEM

Vi började använda Visma Lön appen nästan två år sedan. Först var det kostnadsfritt. Vi har 80-100 anställda och ungefär 10-15 har problem med appen (vad jag vet). Jag har kontaktat Visma support kanske 7 gånger men det fungerar fortfarande inte med alla våra anställda. Alla har loggat in och kommit in men lönespecs kommer inte in. De kom in först men inte längre. Visma support har varit på min dator via remote och kollat alla inställningar men det fungerar fortfarande inte. Vad ska jag göra? Börjar jag skicka dem via vanlig post? Känns lite dumt år 2020... Jag har inte tid att ta alla klagomål från våra anställda varje månad och försöka lösa detta. Då har jag börjat använda e-post när anställda har frågat efter det.
Vi har många anställda som jobbar bara när det behövs. Betalar vi för dem också varje månad?
Fick telefonsamtal från BL. Kanske är det dags att sluta med Visma efter 9 år. Det känns som om ni inte lyssnar på era kunder.

NY MEDLEM

Hej

Kan tycka att det här är en vansinnig dålig ide  Vad är ni rädda för ???

Kan inte se att ett lönebesked skulle vara något som via mejl skulle äventyra den personlige integriteten.

Lägg av, skärp er 

Lisa

NY MEDLEM

Anna Svensson 

Tar ni någon hänsyn till alla kommentarer ni fått om att vi är många som fortfarande vill ha möjlighet att mejla lönespecifikationerna?

Vi har också provat Appen Min Lön och den är inte att rekommendera då många av våra anställda hade bekymmer med att få specifikationerna - det tog så mycket tid i anspråk med att felsöka och ringa support att vi valde bort det alternativet för länge sen.