Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2022-07-18 08:31 )

Hej mina vänner 🤗

 

Många av er har säkert stenkoll på att vi idag har en flik i varje område där ni kan skriva in förbättringsförslag. Det är både intressant och givande att följa alla era önskemål här inne i forumet och vi är oerhört tacksamma för att ni är så bjussiga och hjälper oss i vårt arbete att ta fram de bästa produkter och tjänster vi bara kan. 

 

Självklart vill vi fortsätta att höra från er, men idag kikar jag in här för att meddela att vi från och med den (nytt uppdaterat datum) 5e april  1:a april kommer att få göra det i ett nytt format. Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet in till respektive produkt! Smidigt, eller hur? 😀

 

Varför gör vi den här förändringen?

Vi vill förenkla och förtydliga idéhanteringen för er, våra kunder. Våra kunniga kollegor på produktavdelningen har utvecklat ett smidigt sätt för oss att hantera era önskemål direkt i produkterna. I varje produkt finns en knapp som länkar er vidare till ett formulär där ni kan lämna era förslag. Framgent behöver ni alltså inte gå in i forumet för att lämna era idéer, utan ni når formuläret direkt från produkten. Vi är övertygade om att det här också kommer att bli ett väldigt effektivt sätt för oss att ta hand om era önskemål. I och med den här förändringen hanteras era idéer direkt av vår utvecklingsavdelning.

 

Vad förändras i hanteringen? 

I och med den här förändringen kommer vi inte ha samma möjlighet för återkoppling och kontinuerlig uppdatering som tidigare. Här vill jag verkligen nämna att vi självklart fortfarande ser alla idéer som kommer in och att vi precis som tidigare kommer att utvärdera prioritet samt möjlighet för implementation för allt ni bidrar med. Vi tittar på ett antal parametrar när vi utvärderar era önskemål och två viktiga faktorer är om idén kommer att hjälpa majoriteten av er kunder i ert arbetssätt samt om den är i linje med övriga planer för respektive produkt. I vissa av produkterna finns möjlighet att lämna mejl och adress för kontakt vid eventuella följdfrågor eller återkoppling, men det är inget vi kan garantera eller lova. 

 

Något som inte förändras är våra nyhetsinlägg samt uppdateringen av nyhetsfliken i forumet. Vid en ny release, uppdatering eller en allmän nyhet i era produkter och/eller generellt inom branschen kan ni känna er trygga i att ni fortsatt kommer att hitta all nödvändig information under nyhetsfliken. För att vara säker på att ni inte missar viktig information rekommenderar vi att ni prenumererar på nyhetsfliken inom relevant område för er. Ni får då information om alla uppdateringar som sker direkt till er mejl. För att prenumerera på en flik i forumet tar ni följande steg:

  1. Logga in i forumet 
  2. Klicka er in på relevant nyhetsflik 
  3. Klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj prenumerera i drop-down menyn 

 

Hur kommer hanteringen se ut i produkterna och hur går ni tillväga för att dela era förslag? 

Hanteringen kommer i mångt och mycket fungera på ett liknande sätt i alla produkter, men kan se lite olika ut layoutmässigt. Störst skillnad i layout ser ni mellan våra webbaserade och lokalt installerade program. I inlägget Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt kan du läsa hur ni går tillväga för att lämna ert önskemål i respektive produkt. 

 

Kommer alla produkter ha den nya funktionen implementerad den 1a april? 

Alla produkter som har idéhantering ska nu ha funktionen på plats. Läs mer om vilka produkter som har idéhantering samt hur du går tillväga för att lämna ditt önskemål i användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt

 

Vad händer med idéerna som idag finns publicerade i forumet? Hur kommer återkopplingen se ut för dem? 

Vi kommer att spara alla idéer som ni har bidragit med och som idag ligger publicerade i forumet. Tyvärr finns inte möjlighet för oss att återkoppla på allt i forumet innan vi flyttar idéhanteringen. Vid varje uppdatering, nyhet och/eller versionssläpp kommer ni som tidigare nämnt hitta all nödvändig information under nyhetsfliken i respektive område. Ni kommer alltså inte att missa när något nytt och spännande händer i era produkter 😀

 

Har ni några frågor eller tankar om ovan information är ni varmt välkomna att skriva i kommentarsfältet nedan. 

 

Ha det fint!

 

/Agnes 

Medverkande
15 Kommentarer
slutsteg
UTFORSKARE

Hej

Jag läste att ni kommer ta bort forumskategorin med förslag till förbättringar och lägga det direkt i programmet. Hur kommer man då hitta andras förslag och komma med idéer till dessa samt rösta på idéer? 

 

 

Lena E Beab
UTFORSKARE

Hej, det låter som en förenkling i hanteringen för er. Det är jättebra. Men hur ser jag andras ideer? Det kan ju vara så att man ser en ide och vill bygga på den eller bara gilla den för att den skall bli verklighet. Ni har ju sagt att ju fler som önskar samma sak är det mer troligt att det blir verkligehet?

Hm. Generella idéer som kanske rör flera program. Hur gör man med dom isf?

Är väl också lite fundersam över texten "I och med den här förändringen kommer vi inte ha samma möjlighet för återkoppling och kontinuerlig uppdatering som tidigare". Det innebär ju isf att dialogen helt försvinner typ. 

Kan väl tycka att ni borde närma er oss användare istället för att som nu få ett längre avstånd. Vi/ni har ju redan idag gjort förändringar i vissa program som absolut inte är efterfrågade eller populära hos oss användare och det blir väl då säkert inte bättre. 

Korta och lätta vägar in med info när vi upptäcker saker som är fel eller helt enkelt ställer till det i vårt dagliga arbete är en bättre väg att gå. 

Genom åren så har jag väl också, väldigt ovetenskapligt men ändå, fått en uppfattning att det vanligaste svaret på en användaridé är att "den inte ingår i den närmaste planeringen", ett svar som gör att man nog till slut struntar i att lämna idéer som även ni skulle kunna använda... synd tycker jag.....

 

Carina Wesenlund-Jonsson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Set ut som ett fint aprilskämt tänker jag 😉

Jan Wester
UTFORSKARE

Absolut - hoppas verkligen på ett aprilskämt - var ju liksom det man tänkte hela tiden när man läste. Men blev ändå jäkligt fundersam. Ganska dåligt skämt som inte är så kul och stjäl en hel del tid och huvudbry, finns liksom ingen given underfundig signal som verkligen får en att känna sig lättad över att det är ett skämt. 

Med tanke på att det är skrivet 14 mars så är det nog tyvärr inget aprilskämt....

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-04-01 15:57 )

Hej @Lena E Beab!

 

Vad roligt att höra att du tycker den nya hanteringen låter bra och tack för att du skriver in och frågar. Tanken är precis som du säger att det ska förenkla, men inte bara för oss utan även för dig som kund. Du behöver inte längre lämna programmet för att bidra med ditt önskemål vilket vi tror och hoppas kommer att förenkla processen för dig också. I och med förändringen kommer vi inte att visa andras önskemål visuellt som vi tidigare har gjort i forumet. Men vi kommer självklart att arbeta utifrån samma princip vi tidigare gjort - ju fler önskemål vi får in om ett och samma ämne/funktion etc., desto större chans att det genomförs (så länge det inte strider mot några lagar/regler eller bestämmelser så som t.ex. GDPR). Vi kommer att utvärdera alla önskemål vi får in likt vi gjort tidigare samt hålla koll på vad som är mest populärt bland er kunder.

 

Vi har även diskuterat att vi vill lyfta de vanligaste önskade idéerna med er på något vis. Det är något vi har en pågående diskussion om och som jag kommer att uppdatera inlägget med när vi har landat helt i det.

 

Jag hoppas detta svarade på din fråga. Återkom gärna om du har några fler funderingar.

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @AccountantfromHell_singland ,

 

Tack för en bra fråga! Det blir ingen större skillnad i hanteringen när det kommer till produktindelningen vs hur vi arbetar i forumet idag, förutom såklart våra byråprodukter där vi i forumet har gjort så att alla program finns att hitta i ett och samma område. Om du har en idé som gäller flera produkter kan du lämna den i produkten du tycker känns mest relevant/välja en av produkterna det handlar om. I kommentarsfältet där du lämnar ditt önskemål kan du sedan specificera vilka produkter önskemålet gäller. Våra produktägare håller en kontinuerlig dialog sinsemellan för att även kunna utvärdera önskemål som rör flera av våra produkter. 

 

När det kommer till dialogen mellan er kunder och oss på Visma Spcs så kommer den inte att tas bort. Det kommer dock att innebära en förändring och dialog i ett nytt format. Vi värdesätter er input och feedback högt och våra produktägare kommer därför i kombination med att utvärdera alla önskemål som kommer in att fråga om input från er kunder innan och under utveckling av nya funktioner. Det kommer vi att göra genom att publicera inlägg här i forumet där vi ber om er input. Det kommer inte gälla alla funktioner, men det är något vi vill göra i så stor utsträckning som möjligt. Det finns även möjlighet att lämna kontaktuppgifter i formuläret för eventuell återkoppling. Det är som sagt ingenting vi kan garantera eller lova, men det skapar möjlighet för vidare dialog i situationer då vi håller på att titta på specifika önskemål/funktioner och om vi skulle behöva mer information om någonting.

 

Forumets övriga flikar kommer vi inte att förändra. Så all dialog inom olika frågeställningar, misstänkta incidenter och/eller buggar i programmen kommer fortsätta i forumet precis som innan. Den vägen och kanalen för kommunikation förändras alltså inte. Vägen för idéerna till vår produktavdelning som faktiskt arbetar med att utvärdera och förverkliga det som kommer in blir kortare i och med den här förändringen. Idag går alla idéer som kommer in i forumet först via vår supportavdelning innan de kommer till vår utvecklingsavdelning. I och med att vi nu flyttar hanteringen till produkterna så kommer alltså idéerna direkt till vår utvecklingsavdelning. 

 

När det kommer till önskemål och vad vi kan genomföra eller inte så tar vi, som nämnt i inlägget ovan, hänsyn till flera olika parametrar. Varje produkt har en plan eller en roadmap som vi behöver följa och utgå från samt vissa standarder vi måste leva upp till. Utöver det försöker vi genomföra så många av våra kunders önskemål som möjligt som gynnar den stora majoriteten. Det är en balansgång och något vi arbetar kontinuerligt med för att det ska bli så bra som möjligt för alla. Tyvärr är det så att vi inte alltid kan möta allas önskemål. Det är anledningen till att vissa idéer har hamnat under statusen ‘Inte planerad just nu’. Det är gör ont i hjärtat att höra att du inte känner att du vill bidra med idéer av den anledningen, för jag vill verkligen säga att vi ser allt som kommer in och allt ni bidrar med och att vi gör vårt bästa för att balansera mellan roadmap och kundönskemål. Vi har flera fina initiativ internt för att lyfta mer av våra kunders önskemål framåt och det är ingenting som kommer att förändras i och med den nya hanteringen. Vi har även diskuterat att vi vill lyfta de vanligaste önskade idéerna med er på något vis. Det är något vi har en pågående diskussion om och som jag kommer att uppdatera inlägget med när vi har landat helt i det.

 

Jag hoppas detta svarade på din fråga. Återkom gärna om du har några fler funderingar.

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @slutsteg!

 

Jag har sammanfogat din fråga med vårt nyhetsinlägg Vi flyttar idéhanteringen från forumet till era produkter då jag tror att du hittar svaret på dina funderingar här.

 

Varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

rolfericson
NY MEDLEM

Detta är ju precis vad jag efterlyste för ett tag sedan. Tack!

Monamu
MEDLEM

Gick ju sådär när jag var inne i mitt program  Wisma eEkonomi  

 

fanns 2 val:   vill du hjälpa oss utvärdera en funktion ...   skippade den 

 

alt 2   Hur kan vi göra dig mer nöjd med Visam eEkonomi   - Lämna förslag  - klickade på den 

 

- då kom ett färdigt formulär fram :  var med o påverka utvecklingen av Visam eEkonomi..  

 

första rutan väljer programmet ett googelkonto  dvs Min mors mailadress inloggning... (dessvärre är denna första bit obligatorisk) 

klickar på byt konto - kommer då upp andra googelkonton som förslag (jag har inget googelkonto- gmail mm)   

Då är alternativet att skapa ett konto  - inte intressant  !  börja med att ändra hur man smidigt kan ge förslag 

Kjell_13
MEDLEM

Jag vill att ni lägger till en ruta för Swish tillsammans med bankgiro och postgiro när man skriver ut en faktura. Många vill idag betala en faktura med Swish och då vore det bra om man kunde få med det på fakuran. Mvh Kjell Carlsson

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-04-05 13:14 )

Hej @Monamu  ,

 

Tack för att du skriver in och jag beklagar att din upplevelse inte var som förväntat. Du var inne på helt rätt väg och det är Lämna förslag knappen du ska trycka på för att komma till formuläret för önskemål. Jag förstår att det kan vara förvirrande eftersom det står Logga in följt av *obligatorisk men det är inte obligatoriskt att varken ha ett Google-konto och/eller vara inloggad för att kunna fylla i formuläret.  Vi använder oss av Googles formulär-lösning och det som händer om du har ett Google-konto och är inloggad är att det du fyller i formuläret sparas automatiskt. Vi kan tyvärr inte få bort texten obligatorisk utan det kommer med formuläret. Att lämna mejladress och att fylla i formuläret är dock helt valfritt och kan göras oavsett om du har ett Google-konto eller inte. Jag hoppas detta svarade på din fråga, du är varmt välkommen att höra av dig igen om det är något som är otydligt. 

 

Önskar dig en fin tisdag!

 

/Agnes 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Kjell_13 ,

 

Tack för ett bra förslag! 🙂 

 

Idag flyttar vi idéhanteringen från forumet in till våra produkter. All idéhantering kommer alltså att skötas direkt i våra produkter från och med nu. Jag rekommenderar dig därför att lämna ditt förslag i för dig relevant produkt. I användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt finns en lista på alla produkter som har idéhantering och hur du går tillväga för att lämna ditt önskemål. 

 

Har du några frågor eller funderingar på hur du går tillväga är du varmt välkommen att höra av dig i tråden igen.

 

Ha en fin dag!

 

/Agnes 

 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

 

Jag kan nu meddela att idéhanteringen officiellt har flyttats till våra produkter och att vi inte längre har idéflikarna i forumet. Vi har sparat alla idéer som fanns publicerade i forumet och ser fram att ta del av ännu fler tankar och önskemål i respektive produkt. 

 

Önskar er alla en fortsatt fin vecka!

 

/Agnes