Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Grymma nyheter för attest i Visma eEkonomi Pro!

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-03-21 10:43 )

Nu kan du enkelt skapa det ultimata attestflödet för ditt företag i Visma eEkonomi Pro 🎉  

 

Välj vilken typ av attestordning det ska vara och vem eller vilka som ska attestera fakturorna på leverantörsnivå

Det går nu att välja hur attestflödet ska se ut och du kan välja mellan inställningarna ingen specifik attestant, attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning. Du kan också välja vem eller vilka personer som ska attestera respektive leverantörsfakturor. 

 

Båda inställningarna görs på leverantörsnivå.

Psst, kom ihåg att attest måste vara aktiverat på företaget för att se attestinställningarna på leverantören. Du aktiverar det här under Inställningar Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och markerar "Använd attest av leverantörsfakturor". 

attest 3.png

Attestordning i Visma eEkonomi.

 

Ny mejlfunktion

Ställ in att ett mejl ska skickas till attestanten som säger att det finns fakturor att attestera. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markera rutan för skicka e-post till användarna som ska attestera leverantörsfakturor. Här kan du också välja om mejlen ska gå varje gång en faktura är klar för attest, en gång om dagen eller en gång i veckan. 

 

Attest 2.png

Skicka mejl till attestanten.

Läs mer om de fina nyheterna i skriven hjälp »

 

Har du ett samarbete i Visma eEkonomi med en redovisningsbyrå?

Då kan din byrå ställa in de här inställningarna även om du arbetar i en annan variant av Visma eEkonomi. Kika med din byrå för mer hjälp kring detta.

 

Arbetar du i en annan variant och vill uppgradera till eEkonomi Pro? 

Då kan du uppgradera direkt inne i ditt Visma eEkonomi och klicka på Appar och tillval nere till höger. Sök sedan på "uppgradera" så kan du uppgradera ditt program till Visma eEkonomi Pro! 

 

Uppgradera.png

 

Medverkande
19 Kommentarer
Julia
MEDLEM

Vart väljer man vilka som ska attestera? Jag får inte upp några såna rutor för personer i attestinställningarna. 🤔

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Julia  ,

Du ställer in det här under Inköp - Leverantörer, gå in på leverantören det gäller, och längst ner till höger finns attestinställningar. Om du väljer valet attestera enligt följande ordning eller attestera enligt valfri ordning får du välja attestanter.

Om du inte ser attestinställningarna, kan det vara så att attest inte är aktiverat för företaget. Du kan aktivera inställningen Använd attest av leverantörsfakturor under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter.

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B

Andreas Andersson
NY MEDLEM

Hej.

 

Jättebra uppdatering. Jag har precis börjat använda attestering av leverantörsfakturor.
Men en sak som är väldigt störande och tidskrävande i attestflödet.

Innan jag fick hjälp av redovisningskonsult fungerade det så här.
Jag går in på leverantörsbetalningar och utkast. Där går jag in på översta fakturan, konterar den och bokför, då kommer jag automatisk till nästa faktura i listan. Jättesmidigt!

Men när vår redovisningskonsult ska kontera fakturorna och sedan skicka till mig för attest så kommer hon efter att ha klickat på "skicka för attest" ut till listan igen där hon först måste klicka på nästa faktura och sedan på knappen öppna för att komma till den.
Efter det så ska jag godkänna dem. Då går jag in på första fakturan som hon har förberett, kollar så det stämmer med bifogad faktura-pdf och klickar på "attestera och bokför", istället för att då komma till nästa faktura i listan kommer jag tillbaka till listan där jag måste klicka på nästa faktura och sedan klicka på öppna. Väldigt många klick och tidskrävande.
Jag vet att jag kan attestera flera fakturor på en gång men flödet för redovisningskonsulten kvarstår och jag godkänner dem gärna en efter en när jag har kontrollerat dem.

Hoppas ni förstår vad jag menar. 

Mvh Andreas

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Andreas Andersson 

 

Kul att du gillar uppdateringen 🙂

 

Tack för din feedback! Vi är medvetna om att den här hanteringen kan förbättras för att göra det smidigare att arbeta, både för dig som slutkund och redovisningsbyrån. Vi håller i dagsläget på att se över en bättre lösning för flödet.

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B

Nina__31
MEDLEM

Hej, 

 

Jag undrar vad som händer om man inte väljer någon specifik attestant på leverantören?

 

 

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Nina__31 ,

 

Om det är inställt ingen specifik attestant för leverantören, kan vem som helst i företaget med attestbehörighet attestera fakturan.

 

/ Hanna B

Myran_5
MEDLEM

Om olika personer ska attestera olika inköp från en och samma leverantör, alltså inte en fastställd ordning från EN leverantör utan olika typer av inköp. Som jag nu förstår det så måste jag 1. bestämma ordning i på leverantören 2. registrera lev fakturan och skicka till attest 3. gå in på leverantören igen för att ändra ordning 4. registrera nästa faktura från samma leverantör för att en annan person i företaget ska attestera? Annars är det "ingen specifik" som gäller och då får inte den som ska attestera ngn hint om att det finns fakturor för attest? Kunde man inte få valmöjligheten vid fakturaregistreringen om vem man vill skicka den till?

Julia
MEDLEM

Jag är enig med @Myran_5, att det numera finns en attestfunktion tycker jag är super men den blir lite osmidig när man har olika  personer som attesterar på samma leverantör. Smidigast hade varit ifall man kunde välja i listan på vilka som kan attestera direkt istället för att ändra i leverantörsinställningarna varje gång. 

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej,


Tack för er feedback! I dagsläget fungerar flödet så som ni beskriver. Vi håller på att se över om det är något som vi vill förändra i funktionen, och vi tar med oss era förslag.

 

Önskar er en fin dag!


/ Hanna B

Johan_40
UTFORSKARE

Hej Alla,

jag blev överlycklig när jag såg de s.k. "Grymma nyheterna" men måste tyvärr konstatera att det enda som har hänt är att man blir GRYMT BESVIKEN på den låga nivån i attestfunktionen!

...ja, jag är bitter på att man överhuvudtaget inte har tänkt på detta i och med de, ofta komplicerade, strukturerna företag ofta har när det kommer till inköp.

 

Hur har man INTE tänkt på en funktion där man kan styra efter belopp? 

Exempelvis vill jag att allt under 1.000:- godkänds automatiskt, upp till 10 tkr så går det enligt flöde etc. etc.

Styra attestflöde på insändare?

...det finns massor av olika sätt att tänka...ni har inte ens presterad grundläggande, suck.

 

Alltså, det är inte raketforskning vi pratar om ...enkelt attestflöde, redan på 80-talet hade de löst detta även om det var papper som åkte mellan olika inkorgar...

Fanimej om inte FortNox med sitt Kalle Ankaprogram hade en bättre funktion 2017?

 

Nä, gör om och gör rätt...detta var inte "Grymma Nyheter", mer som ett grym skämt...inte ens "Pappaskämtnivå".

Behöver ni hjälp att utveckla detta så är ni naturligtvis välkomna att slå mig en signal för detta är ju under all kritik (bortsett från de redan nämnda jobbigheterna i arbetsflödet).

MVH

 

 

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Johan_40 ,

 

Vad tråkigt att de nya funktionerna inte uppfyller ditt företags behov. När vi utvecklade attestflödet och kom fram till ovan nyheter, utgick vi ifrån de önskemål vi tagit emot från våra kunder. Med tanke på detta hoppas vi självklart att de nya funktionerna kan underlätta för flera företag. Vi förstår dock att olika företag har olika behov, och att det således behövs flera olika funktioner i programmet. Vi strävar ständigt efter att förbättra vår programvara, inklusive attestfunktionerna. Om du har idéer eller synpunkter som du vill dela med oss, är du välkommen att göra det direkt i Visma eEkonomi under "Feedback och förslag".

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B

Johan_40
UTFORSKARE

Hej igen,

jag gjorde det igen - skrev när jag var stressad, bitter och frustrerad...såklart det kommer ut onödigt hårt.

Naturligtvis fattar jag att ni gör ert allra bästa för att få till det men just denna gång har ni faktiskt inte lyckats. Klart det blir bra i slutändan men just nu....inte så bra.

 

Trevlig helg på er alla!

Ha_Ahlst
UTFORSKARE

Håller helt med @Johan_40 

Men jag vill också påpeka att byråer som har 99% av kunderna i eEkonomi Smart inte kan erbjuda kunderna denna funktion annat än att de måste uppgradera till Pro för 379 SEK/mån + xtra användare 149 SEK/mån vilket blir 528 SEK/mån för en attestfunktion. Visserligen får kunden ett bättre system men om önskemålet endast är attestfunktion med flöde finns betydligt bättre system till halva den kostnaden.

Varför i hela friden har inte utvecklingsavdelningen gjort attestfunktionen som ett tillägg.

De flesta som använder Pro är byråer och föreningar. @Johan_40 titta hellre på eEkonomis tillägg REDA. Där finns allt från fakturatolkning till mycket avancerade attestflöden för en bråkdel av kostnaden. 

/Hans

Johan_40
UTFORSKARE

Hej @Ha_Ahlst ,

tack för tippset med REDA - skall kolla upp detta. 

En attestfunktion är ju naturligtvis ngt som skall finnas med i det mest basala av programmen (och det är som tidigare nämnts, inte raktforskning). Bra att vi är flera som uppmärksammar Visma om det hela, attestfunktion är ju helt nödvändigt i de digitala flöden som våra klienter jobbar med.

 

Gärna fler inlägg av andra användare så kan vi hjälpa Visma med att förstå att det är något som klienterna önskar annars kommer man successivt välja bort eEkonomi om företaget är större än ett par personer.

 

MVH

 

/Johan

Jenna Glensby
CONTENT PRODUCER

Hej!

Tack för era synpunkter, jättebra. Vi tar till oss av dem!

Med vänlig hälsning, 
Jenna Visma Spcs 

Anders_Lindvall
ANSTÄLLD

@Ha_Ahlst 
Byråns kunder behöver inte ha Pro för att få tillgång till attesten. Attesten funkar faktiskt i samarbete till och med när slutkunden har eEkonomi Fakturering som programvariant. Det är om kunden själv vill kunna skicka ut leverantörsfakturor för attest som slutkunden behöver ha Pro-varianten.

 

Ha_Ahlst
UTFORSKARE

Jag har också blivit medveten om att attestfunktionen är helt oanvändbar för en byrå då leverantörsfakturor som skickas ut till olika användare endast är synliga för den som skickat dessa för attest. Har man då en kund som är lite slarvig med att attestera och/eller fler personer i ett flöde men som missar någon i flödet betyder det att några leverantörsfakturor kan komma att bli obetalda om inte den som ursprungligen skickat för attest upptäcker det. I en byrå är det faktiskt fler konsulter på en kund bitvis pga sjukdom, semesterar m.m.

Det är nästan förkastligt att Visma skickar ut en så ofärdig produkt.

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Ha_Ahlst ,

 

Tack för din feedback! Vi är måna om att funktionen ska möta era behov och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra tjänster. 

 

Vi håller med om att fakturorna bör vara synliga under fliken för Utkast, även om det är en annan medarbetare som ska attestera fakturorna. Jag har tagit detta vidare till vår utvecklingsavdelning för vidare utredning.

 

/ Hanna

Ha_Ahlst
UTFORSKARE

Hej @Hanna Bergqvist 

Tack för svar.

Det är ytterligare ett problem när det gäller inställningar för attest. Om en användare har behörigheten Attestera/Avvisa och behörighet endast Läsbehörighet under bokföring kan de ändå skicka en faktura till en attestant som i sin tur attesterar och bokför trots att båda har endast Läsbehörighet under Bokföring. De kan alltså bokföra trots Läsbehörighet.

Det är skrämmande att Visma kan släppa både behörighetsfunktion och attestfunktionen utan att själva testat dem ordentligt. Det här orsakar stora problem för oss på byrån och vi lägger ner åtskilligt med tid på att försöka förklara för våra kunder varför det inte fungerar. Pinsamt är bara förnamnet.