Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Importera skattehändelser från Skatteverket

(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2023-08-18 09:13 )

Nu kan du med aktiebolag äntligen sätta upp en koppling till Skatteverket direkt från Visma eEkonomi och få skattehändelser importerade helt automatiskt (och utan någon som helst kostnad). Risken för att händelser missas att registreras försvinner och du behöver inte lägga tid på att kontrollera kontot hos Skatteverket.

 

Med kopplingen får vi läsbehörighet till skattekontot och kan på så sätt  hämta aktuella händelser och läsa in dem på Skattekontot under Kassa- och bankhändelser. Händelserna kan sedan hanteras precis som manuellt skapade händelser. 

 

Aktivera kopplingen 


Kopplingen aktiveras under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Välj upp skattekontot och klicka på Aktivera koppling. I det sista steget kommer knappen Aktivera ta dig vidare till Skatteverkets webbplats, där du får logga in och göra de sista stegen för att slutföra aktiveringen. 

 

Aktivera koppling till skattekontot.Aktivera koppling till skattekontot.

 

Aktivera koppling till skattekontot.Aktivera koppling till skattekontot.

 

Läs gärna mer om hur du kan arbeta med kopplingen till Skatteverket.

Medverkande
12 Kommentarer
FrankM
UTFORSKARE

Vilken trevlig förbättring!

 

Jag blev besviken då det stod att detta endast avser eEkonomi Pro men glad då jag såg att det i min eEkonomi Smart faktiskt är möjligt att aktivera kopplingen. Så jag hoppas att jag faktiskt också får denna funktion?! Det vore en stor besvikelse om en såpass grundläggande och för alla relevant funktion endast var tillgänglig för större bolag som kör Pro-versionen.

 

När jag godkände er som ombud hos Skatteverket såg att det även fanns möjlighet att ge tillgång till "Registreringsombud arbetsgivardeklaration". Så detta blir mitt tips till ytterligare en förbättring i en framtida eEkonomi-version, alltså att lämna in AGI:n utan att lämna programmet 🙂

 

Mvh

Frank Mortensen

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @FrankM

Tack för din kommentar! Det stämmer att du såklart får denna funktion även om du arbetar i Smart 🙂 Jag uppdaterar inlägget direkt för att inte göra fler besvikna i onödan! 

Tack igen, och ha en fortsatt fin dag ☀️
Marielle

Gunilla-57
UTFORSKARE

En liten fråga ang detta med koppling till Skatteverket

 

Är det så att man som ombud för annat företag, kan aktivera Kopplingen till Skatteverket eller det måste företagaren själv göra via 

Inställningar - Bank o Kassa

 

/Gunilla

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Gunilla-57!

Det kan du absolut göra, men det är företagaren själv som måste godkänna avtalet hos skatteverket. Är du ombud åt ett företag på skatteverkets hemsida och har tillgång till deras eEkonomi kan du starta aktiveringen och ange företagarens epost så skickar vi en aktiveringslänk till dem 🙂

Ha en fin dag!
Marielle

Khedron Wilk
CHAMPION

Yes, yes, YES! Tack, äntligen! Är oproportionerligt glad över denna funktion. 🙂 Ser ut att fungera utmärkt.

 

(Sidonot, intressant också med vilka andra behörigheter utöver skattekontot man hos Skatteverket kan ge Visma. Kanske en fingervisning vad som komma skall?)

Lostling
MEDLEM

Hej!

 

Mycket smidigt med denna koppling. Däremot har det dykt upp ett problem för mig när jag ska bokföra överföringarna mellan mitt skattekonto och mitt företagskonto på banken, där jag också har automatisk koppling:

 

Lostling_0-1694534162279.png

 

Samma fel dyker upp om jag försöker bokföra transaktionen åt andra hållet, alltså från Skattekontot.

Känns som att jag missar nåt här. Hur gör man?

 

Tack,

Lars

ZwedenAdvies
MEDLEM

Hej Lars,
hade samma problem.
Hos Bokföringshändelse ska du välja Överföring mellan egna bankkonton.

Då ska det funka,

ha en fin dag,

Bart 

Rosalba
NY MEDLEM

Hej! Vi är också oerhört taggade på denna uppdatering, men vi får inte upp möjligheten att aktivera bankkopplingen. Kan det vara för att vi är en förening och inte ett aktiebolag? Om det är detta som felar, när kan det tänkas gå för föreningar att få denna hysteriskt smarta funktion att funka? 🙂

Aron Yu
MEDLEM

Kuuul! Vore grymt med en bloggpost om hur man ska bokföra de vanligaste händelserna på skattekontot. Tex intäktsräntor, arbetsgivaravgifter, preliminär-skatt och moms 🙏

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Rosalba ,

 

Vad kul att höra att du är intresserad av funktionen! I dagsläget fungerar integrationen mot aktiebolag, men vi håller på att se över möjligheten för föreningar att använda tjänsten. När det finns mer information kring detta återkopplar vi i forumet. 🙂

 

Önskar dig en fin helg! 

 

/ Hanna

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Aron Yu ,

 

Tack för att du delar med dig av din idé! Vi kommer kika på det här och om ett sådant typ av inlägg skapas, hittar du det under fliken Användartips i forumet. 🙂

 

Önskar dig en fin helg!

 

/ Hanna

Leif Pettersson
NY MEDLEM

Hej,

 

När kommer det att bli möjligt för ideella föreningar att få automatisk koppling till Skatteverkets transaktioner.

Som det nu är fungerar det bara för aktiebolag.

Det finns många ideella föreningar som har mycket större omsättning än vad ett aktiebolag har, så det vore logiskt att det fungerar även för ideella föreningar.