År 2022 publicerade Skatteverket ett nytt ställningstagande gällande Samfällighetsföreningar. För flera Samfällighetsföreningar innebär ändringen att de ska redovisa både utgående och ingående moms för sin verksamhet.
När ska momsregistrering och fakturering ske?
En samfällighetsförening ska vara registrerad för moms från den dagen föreningen börjar bedriva ekonomisk verksamhet. Då ska utgående moms läggas på försäljning av varor och tjänster och ingående moms dras av från föreningens kostnader. Skattesatsen för förvaltningstjänster är 25%.
Om föreningen har en årsomsättning under en miljon kronor behöver föreningen bara redovisa moms en gång per år. Överstiger årsomsättningen en miljon kronor ska föreningen redovisa momsen varje månad eller kvartal.
En samfällighetsförening som vill bli skattskyldig tillbaka i tiden kan begära det och därefter redovisa in och utgående moms för aktuell period. Momsregistreringen sker via verksamt.se.
En samfällighetsförening med en omsättning på högst 80 000 kronor under ett beskattningsår är befriade från moms. Det gäller om föreningen har en omsättning där beskattningsunderlaget inte överstiger 80 000 kronor under ett beskattningsår eller under de två närmast föregående beskattningsåren. Det är då frivilligt för föreningen att välja om den vill vara momsregistrerad.
Läs mer på skatteverket.se.
Frågor och svar
Jag är osäker på vad som gäller för just min Samfällighetsförening. Vad ska jag göra?
Är du osäker rekommenderar vi att du kontaktar Skatteverket. De kan svara på om du är skyldig att redovisa moms och hur du i så fall redovisar momsen till Skatteverket i efterhand.
Om du behöver hjälp att reda ut exakt vad det är som ska redovisas rekommenderar vi att du tar hjälp av en redovisningskonsult.
Hur byter jag momsperiod i Visma eEkonomi?
När du har gjort din momsregistrering via verksamt.se fyller du i ditt momsregistreringsnummer under Inställningar - Företagsinställningar. Under Bokföringsuppgifter anger du sedan hur ofta momsen ska redovisas (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis).
Psst! Kom ihåg att välja rätt Artikelkontering på dina artiklar för att förtydliga om det gäller en vara eller tjänst och för att momssatsen ska bli korrekt. Detta för att programmet ska kunna bokföra försäljningen på rätt sätt.