Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Säg hej till Visma Spcs-kortet!

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2023-12-11 10:23 )

Visma Spcs Mastercard® företagskort (debit) är ett betalkort som tar ett första steg mot drömmen om 100% automatiserad kvittohantering. Du särar på företagets inköp och dina privata pengar och inköpen förs rakt in i bokföringen, utan någon som helst fördröjning. Inga transaktioner försvinner och du vet att allt blir bokfört.

När du handlar i butik får du direkt en notis i mobilen som påminner om att fota kvittot. Underlaget skickas till Visma eEkonomi och matchas i samma stund mot rätt korttransaktion och kan bokföras direkt. Blippa - fota - done, alltså. Och du, glöm inte att slå på notiser för Visma eEkonomi appen.

Så, vad kostar Visma Spcs företagskort? Nada, gratis, ingenting alls. Alltså helt och hållet kostnadsfritt.


Aktivera och beställ Visma Spcs Mastercard® företagskort


Aktiveringen görs under Appar och tillval i Visma eEkonomi. Klicka på Aktivera och följ steg för steg-guiden. Just nu är det bara firmatecknaren som kan beställa och ta emot kortet. 

När kortet är aktiverat är det dags att beställa kortet. Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton, klicka på raden för Visma Företagskort och välj Redigera. Klicka på Lägg till kort och gå igenom guiden.

MarielleWestberg_0-1671028386888.gif

 

Frågor och svar 

 

Vad är det för kort?
Kortet är från Mastercard och är fullt integrerat med Visma eEkonomi.

 

Finns det ett digitalt kort?
Inte just nu, men det är något vi hoppas kunna erbjuda längre fram.

 

Kan man ha flera kort?

Ja, det går att beställa kort till alla de som har en aktiv användarlicens i Visma eEkonomi.

 

Är det ett kreditkort?
Nej, det är ett vanligt bankkort. Det betyder att du för över pengar till kortet från företagets bankkonto.

 

Finns det några kostnader?
Nej, kortet är helt gratis. Ingen uppstartskostnad, inga månadsavgifter och inga transaktionskostnader.

Kortet förmedlas i samarbete med Bokio AB som är en del av Visma koncernen. Bokio AB är ett betalningsinstitut med tillstånd från Finansinspektionen. Kortet utfärdas för närvarande av UAB PayrNet under en licens från MasterCard International. Mastercard är ett registrerat varumärke, och symbolen med cirklarna är ett varumärke som tillhör Mastercard International Incorporated.
Medverkande
33 Kommentarer
Aron Yu
MEDLEM

Va kul!

Jag ser att det står att det inte finns ett digitalt kort. Betyder det att man inte kan lägga till kortet till tex Google Wallet och använda mobilen för att betala med det i affärer?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Aron Yu

Tack för din kommentar! Det stämmer. Det fungerar tyvärr inte för tillfället, men är någonting vi jobbar på för att kunna erbjuda längre fram 👍

Mvh
Marielle

Khedron Wilk
CHAMPION
(uppdaterad av Khedron Wilk ‎2022-12-15 19:47 )

Vad är skillnaden på detta kort och att använda ens banks vanliga debetkort (företagskort) - bortsett från påminnelsen om att fotografera kvittot.  Speciellt i kombination med bankkoppling (automatiskt kontoutdrag) på  bankkontot? Man får ju oftast upp färdiga konteringsförslag där med?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Khedron Wilk
Bortsett från påminnelsen om att fotografera kvittot trillar transaktionen in och kan hanteras i Visma eEkonomi direkt efter köpet. Med en bankkoppling tillsammans med bankens vanliga debetkort får du tidigast in transaktionen nästa dag 🙂 

Mvh
Marielle

Khedron Wilk
CHAMPION

Tack för svar. Två följdfrågor:

 

Om man bokför den transaktionen direkt, blir då motsvarande transaktion i bankkontoutdraget automatiskt "grön"/klar då?

 

Använder Visma (eller har avtalsrätt att använda) transaktionsinformation/kortets användning för annat än kundens egen direkta bokföring? Till exempel för att få statistik över var olika företag handlar någonstans?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen @Khedron Wilk,
Jag har ställt frågan vidare och återkommer så fort jag har svar 🙂

Mvh
Marielle

alexjaw
UTFORSKARE

Hur bör jag gå tillväga för att fylla på kortet med kontanter?

Jag testade att skapa en ny verifikation med D1949, K1930, men fick då meddelandet att kontot är låst. Är det tänk att man istället ska börja med att föra över pengar, sedan registrera bankhändelse på 1930 och matcha?

 

Mvh,

A.

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Khedron Wilk,

Om jag tolkar din första fråga rätt så vill jag förtydliga att kortet inte på något sätt är kopplat till din bank. Händelserna som sker på Visma Spcs företagskort kommer därför inte med i kontoutdraget som hämtas från banken. Den enda händelsen som kommer att synas på kontoutdraget, kopplat till företagskortet, är överföringen av pengar till kortet när du aktivt fyller på det. Jag hoppas att det besvarar din fråga 🙂 

Ang din fråga om avtalsrätt kommer vi inte att använda någon information kopplat till kortet, men vill hänvisa till våra villkor som du hittar på Vismaspcs.se. 

Mvh 
Marielle

 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @alexjaw

Precis som du säger ska du börja med att föra över pengarna till kortet. När du har fått in/importerat kontoutdraget på företagskontot under Kassa- och bankhändelser matchar du utbetalningen/överföringen och väljer upp Överföring mellan egna bankkonton som bokföringshändelse. Välj upp Visma Spcs kort som bankkort och välj slutligen den bankhändelse du vill matcha mot - dvs inbetalningen/överföringen till Visma Spcs kortet 🙂  

Mvh 
Marielle

Mikael Horn
NY MEDLEM

Hur kan man se aktuellt saldo på kortet?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Mikael Horn

Du kan se saldot direkt på startsidan i Visma eEkonomi-appen, eller genom att gå till Inställningar - Kassa och bankkonton och klicka på raden för Visma Spcs kort 🙂

Mvh
Marielle

Hur fungerar det om man vill byta från ett annat konto och använda ert företagskort istället? Har enskild firma och separat bankkonto + kort i nuläget. Fördelarna med att byta eller är det bara krångligt? 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Fröken Cassandra

Du har säkert koll, men jag vill ändå börja med att förtydliga att kortet inte är kopplat till ett konto. Det är ett fristående debetkort som du själv för över pengar till 🙂 Att byta till vårt företagskort är inte alls krångligt. Använder du dig av ett annat debetkort idag gör du en överföring av pengarna till Visma Spcs företagskort - sedan är det bara att köra på.

Transaktionerna som sker på kortet trillar direkt in under Kassa- och bankhändelser i programmet, redo att hanteras. Handlar du i butik får du dessutom en notis om att fota kvittot, så att du får in underlaget och kan matcha det mot transaktionen. 

Mvh
Marielle

(uppdaterad av Fröken Cassandra ‎2023-02-02 20:20 )

Hej igen! Har hyfsat koll (är nybörjare!) men hur bokför jag isåfall en sådan överföring? Jag tänker att det kan vara smidigt med företagskortet för att slippa se kontot via andra banken. Men vilken bank ansvarar för kortet? 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen @Fröken Cassandra

Jag har skrivit ett svar på hur man bokför överföringen längre upp i den här tråden, men jag klistrar in svaret här nedan också:
När du har fått in/importerat kontoutdraget på företagskontot under 
Kassa- och bankhändelser matchar du utbetalningen/överföringen och väljer upp Överföring mellan egna bankkonton som bokföringshändelse. Välj upp Visma Spcs kort som bankkort och välj slutligen den bankhändelse du vill matcha mot - dvs inbetalningen/överföringen till Visma Spcs kortet. 

 

Kortet är framtaget tillsammans med Bokio 🙂

Mvh 
Marielle

Balanseko
UTFORSKARE

Har haft kortet ett par månader nu och kan konstatera att den inte fungerar i alla butiker, tyvärr. "Medges ej" kommer upp i varannan kortterminal, lite irriterande. Tur att jag har förra företagskortet kvar och har kunnat använda den istället.

Kortet har haft tillräckligt med pengar insatt och är öppet för både utlandsköp och internetköp, så det är inte problemet.

Underligt, eftersom det är ett Mastercard och borde fungera i butik, men i verkligheten verkar det inte riktigt fungera klockrent av någon anledning!?

lars_r
MEDLEM

Svårt att, trots ambitiösa försök från Mariette, förstå fördelen med kortet. Vem vill stå i butiken och fota ett kvitto? Knappast det man prioriterar när man går i affärer. Alltså måste man notera er avisering vid ett senare tillfälle. Och sedan måste ju ändå banktransaktionen då jag fyller på kortet bokföras. Om kortet ska vara praktiskt måste man alltid ha en betydande summa liggande där, vilket gör att jag inte ser de kontanta tillgångarna på bankkontot. Eventuella fördelar känns futtiga jämfört med strulet att två olika konton. För mig och alla andra som aldrig fotar några kvitton eller fakturor utan har alla verifikationer i pappersform är det naturligtvis ingen förbättring.   

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Balanseko,
Tack för din kommentar! Det låter inte alls bra och jag förstår att du blir frustrerad. Vi skapar gärna upp ett ärende på detta för att gå till botten med vad det är som felar. För att vi ska kunna göra det behöver vi information om vad det gäller för typ av inköp och när dessa försök till betalningar har gjorts. Om/när du har denna information är du mer än välkommen att kontakta oss!

Mvh 
Marielle

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @lars_r
Kortet liksom flera tjänster och funktioner är inte för alla. Att t ex ta några sekunder till att fota kvittot efter köp kommer med flera fördelar för den som vill arbeta digitalt och vill ha hjälp med smidig bokföring. 

Självklart får var och en välja vad som passar bäst utifrån hur just de väljer att arbeta i våra program. 

Mvh
Marielle

Balanseko
UTFORSKARE

I torsdags 23/3 försökte jag betala med kortet på Waynes Coffee i Sollentuna Centrum vid kl 13. "Medges ej" stod det på kortmaskinen igen, trots att det finns över 2000 kr insatt på kortet. Jag tog fram Handelsbankens Mastercard och betalningen gick igenom utan problem.

Så kontakta gärna Bokio och be dem förbättra tjänsten. Just nu, eftersom den inte funkar överallt, måste jag behålla mitt andra kort, och då ser jag inte riktigt vitsen med Visma-kortet?

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej igen @Balanseko!

Önskar verkligen att jag kunde hjälpa dig direkt, men det bästa vore om du kunde kontakta vår support. Då skapar de upp ett ärende till Bokio och kan återrapportera till dig så fort de har lokaliserat problemet. 

Jag är helt med dig om att det inte finns någon vits med kortet om det inte fungerar, och så ska det självklart inte vara. 

Mvh 
Marielle

Ahab2019
NY MEDLEM

Det vore verkligen bra om vi kunde ha två kort i företaget. Vi är två delägare och det är lite knöligt att dela kort.

Glada hälsningar

Patrik

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Ahab2019 

 

Det är något som många av våra kunder har efterfrågat och något vi arbetar med just nu. 

 

Håll utkik i forumet!

/Tinna

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Ahab2019 ,

 

Jag vill bara återkoppla med information om att det nu fungerar att beställa fler kort och då till de som har en aktiv användarlicens i Visma eEkonomi.

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B

pellepennan
UTFORSKARE

Skärmavbild 2024-01-09 kl. 13.33.05.png

 

Det verkar inte fungera så bra... 

Trots allt! / Pellepennan

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @pellepennan 

 

Gör så att du kontaktar supporten så får vi kontrollera varför det blir så i ditt specifika fall. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna

pellepennan
UTFORSKARE

Det är redan gjort och eskalerat! 😂 

Kassören
NY MEDLEM

Är detta enbart för företag, eller går det att aktivera även i en förening?

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2024-03-15 11:16 )

Hej @Kassören,
 

Visma Spcs-kortet riktar sig mot företag och föreningar kan därav tyvärr inte använda kortet. Jag har tyvärr inte hört något om att det kommer vara aktuellt i närtid heller. 

 

Säg till om du har några fler frågor eller funderingar. 

 

Önskar dig en fin helg när det är dags!

 

/Agnes 

 

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @OlaSve 

 

Nej det där stämmer inte riktigt. SPCS-kortet är ett debetkort och det krävs att du har pengar på kortet för att det ska fungera. 

 

Trevlig eftermiddag!

Tinna

OlaSve
MEDLEM

Hej Tinna,

 

Det borde fungera så att det inte gick att debitera något mot kortet om det saknas medel. Som det ska vara på ett normalt debit-kort. Men så är det inte här. Kontot kan övertrasseras. Tyvärr. Läs det finstilta i avtalet och kolla med er produktledning. Hoppas de kan fixa till detta, då blir det ett kanonupplägg.

 

Ola

OlaSve
MEDLEM

Av någon anledning har min första kommentar sorterats in under en annan rubrik. https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/Visma-Spcs-kortet/m-p/234319#M33459

 

Här nedan följer inlägget som Tinna svarar på ‎2024-03-19 16:08.  

 

Hej,

I beskrivning av kortet i artikeln ovan står det 

 

Är det ett kreditkort?
Nej, det är ett vanligt bankkort.

 

Har just blivit varse att det inte är ett vanligt bankkort. Det är ett bankkort där det är möjligt att dra pengar som inte finns på kontot. Har sedan tidigare ett separat bankkort kopplat till ett eget konto med begränsat med pengar, då jag vill säkra att inga stora oegentliga transaktioner ska kunna göras. Integration med eEkonomi lät mycket bra, därför skaffade jag kortet. Nu inser jag att jag ändå måste ha kvar mitt riktiga bankkort för köp jag gör på internet (t ex återkommande licenskostnader). Då går ju en hel del av vinsten förlorad. Nu behöver jag hålla reda på två konton med lite pengar.

 

Jättebra med ett kort med integration, men ändra setupen så att det blir lika säkert som ett vanligt bank-bankkort!

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @OlaSve 

 

Anledningen till varför vi flyttat ut din fråga är för att vi undersöker den internt och det är tydligare om vi har en renodlad fråga och inte ett helt nyhetstips. Vi är noga med att all information vi delar är helt korrekt och därför vill vi självklart följa upp det du skriver. Jag lovar att återkomma till dig så snart jag får mer information. 

 

Ha en fin dag

/Tinna