Efter den 31 december upphör Visma Spcs företagskort att fungera
Efter noggrann utvärdering och feedback från våra kunder har vi konstaterat att Visma Spcs företagskort inte fullt ut möter kundernas behov. Tjänsten har också en begränsad användarbas, vilket gör det svårt för oss att driva den på ett hållbart sätt. Som en följd av detta kommer vi att stänga ner Visma Spcs företagskort och tillhörande konto. Från och med den 30 oktober går det inte att aktivera tjänsten.
Efter den 31 december 2024 kommer alla kort att sluta fungera, och det blir inte längre möjligt att använda det för transaktioner. Vi ber därför alla kunder med ett saldo på företagskortet att ta ut sina pengar före detta datum för att undvika eventuella besvär. Du kan läsa mer om hur du tar ut pengarna i FAQ:n nedan.
Kom ihåg att klippa itu korten efter den 1 januari 2025. Betalningsansvar gäller både för transaktioner som genomförs innan kortet spärrats och för transaktioner som bokförs först efter uppsägningen, även om de genomförts efter spärren. Därför är det viktigt att inte ta ut pengarna innan alla kortköp har belastat kontot.
Frågor och svar
Hur tar jag ut pengarna på mitt företagskort?
Tillvägagångssätt för att ta ut pengar:
1. Kontrollera kortets saldo: Se saldot i kortvyn i Visma eEkonomi under Inställningar - Kassa och bankkonton - Visma Spcs-kortet.
2. Gör uttag: Gör överföringen i kortvyn genom att klicka på Uttag-knappen och fyll i uppgifterna. Uttaget tar vanligtvis 2–3 bankdagar.
3. Spara kvitton: Behåll de kvitton från transaktionerna som inte överförts till Visma eEkonomi för referens till bokföringen.
OBS! Finns det ören på kontot så kan de inte avslutas med siffran "0". Finns det t ex 100,50 kvar på kontot så skriv 100,5 för att ta ut allt.
Vad kommer hända efter den 31 december?
Kortet slutar fungera och det kommer inte längre gå att göra transaktioner med det.
Vad ska jag göra med kortet?
Vi rekommenderar att klippa itu kortet efter den 1 januari 2025 och sen slänga det.
Jag har beställt men inte fått mitt kort ännu, behöver jag göra något?
Nej, inte om du inte sätter in pengar på ditt kort. Om du sätter in pengar på kortet ber vi dig att ta ut pengarna innan 31 december 2024. Vi avråder att sätta in pengar på kontot. Kom ihåg att klippa itu kortet efter 31 december 2024.
Jag har signerat mig för avtalet men inte beställt kortet, behöver jag göra något?
Har du inte hunnit beställa kortet så behöver du inte göra något. Det kommer inte gå att beställa kortet.
Vad händer med tidigare data?
Allt kommer att finnas kvar i Visma eEkonomi, och du kommer alltid att kunna arbeta med alla händelser som kommit in via tjänsten.
Vad händer om jag har kvar ett saldo på kortet efter 31 december?
Bokio kommer i enlighet med avtalet för Visma Spcs företagskort att betala ut kvarvarande belopp till företagets skattekonto. Om beloppet är under 100kr kommer inte utbetalningen ske manuellt, utan du som ägare av kortet behöver ta kontakt med Bokio för att göra detta. Det kan eventuellt tillkomma en avgift när Bokio betalar ut kvarvarande belopp, vi återkommer i den här forumtråden när vi har mer information från Bokio angående detta. Vi rekommenderar att ta ut pengarna själv innan 31 december 2024.
Vad behöver jag tänka på gällande kvitton för betalningar som skett med kortet?
Fotade kvitton som redan finns i Visma eEkonomi kommer att ligga kvar och inte påverkas. Har du ett kvitto som inte har fotats och skickats in till Visma eEkonomi, behöver du spara kvittot och fota det via Visma Scanner och skicka till programmet, eller spara det fysiskt.
Finns det några andra alternativ som jag kan arbeta med för mina kvitton?
Som en alternativ lösning rekommenderar vi Mynt företagskort. Med integration mot Visma eEkonomi slipper du krångel med kvitton. Fota kvittot direkt vid köp och exportera till bokföringen med ett enkelt knapptryck. Integrationen är kostnadsfri från Visma Spcs sida. Mynt är kostnadsfritt upp till 10 användare och fyllt av smarta funktioner. Andra alternativ är appen Visma Scanner, där du enkelt kan fotografera och läsa in dina kvitton direkt till Visma eEkonomi.
Visma Scanner »
Mynt och Visma eEkonomi »
Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan innebära. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta vår support.
Till Visma Spcs support »